چگونه سئوی سایت رقبا را بررسی کنیم؟

چگونه سئوی سایت رقبا را بررسی کنیم؟

در این مقاله می خوانید:

در دنیای رقابتی امروز، داشتن اطلاعات در زمینه توانایی رقبا امری بسیار مهم و حیاتی برای موفقیت به شمار می رود. در حوزه دیجیتال مارکتینگ و سئو نیز همواره یکی از چالش متخصصان این زمینه، اطلاع از وضعیت سئوی سایت رقبا است.

اهمیت آنالیز سایت رقبا

پیش از شروع هر کسب و کار حرفه ای لازم است که میزان فعالیت رقبا، نحوه کارکرد، نقاط ضعف و مثبت آن ها شناسایی شود تا روند و زمان شروع به کار و پس از ادامه دادن فعالیت سریع و تا حدی آسان تر انجام شود. این مقاله به نحوه درست بررسی سئوی سایت رقبا می پردازد.

اینجا بحث رقابت در میان است و نه حذف کردن رقبا از صحنه کسب و کار. این امری بدیهی است که پس از گذشت زمان نکته ای که برای کسب و کاری مهم است، افزایش رضایت مشتریان و در نهایت وفاداری آنان است.

در این مقاله به معرفی روش های بررسی و آنالیز رقبا پرداخته می شود و از این طریق می توانید سایت خود را با رقبایی که کسب و کار مشابه با شما دارند، بررسی کرده و گام های مثبت و هدفمند در جهت نزدیک شدن به هدف خود که افزایش رضایت مشتریان و افزایش بازدید سایت است، شوید.

آنالیز و بررسی سئوی سایت رقبا به شما به منظور افزایش فروش، آشنایی با خدمات و محصولات، کسب در آمد یا حتی تولید و انتشار محتوا که هدف از آن افزایش بازدید از سایت است، کمک می نماید.

اولین قدم برای آنالیز سئوی سایت رقبا

شما قبل از انتخاب و شروع کسب و کار خود، این را باید بدانید که رقبای شما در چه سطحی هستند؟

قدم اول برای شروع آنالیز رقبا این است که یک چک لیست برای بررسی دقیق تر و جزئی تر آماده کنید. این چک لیست می تواند زمان شروع فعالیت کسب و کار (قدمت) و میزان تجربه آن ها، اعضای فعال در محیط کار، بررسی استراتژی کسب و کارهای مشابه، تفاوت در سطح دانش و تجربه افراد و نیروهای فعال در محیط کار را شامل شود.

بخش بندی رقبا یا Segmentation

این امری بدیهی و اجتناب ناپذیر است که هزاران کسب و کار یا مشابه یا دقیقا همانند شما وجود دارد و همه آن ها نیز به دنبال موفقیت و کسب درآمد برای خود هستند. از این رو برای ادامه دادن و ارجحیت یافتن نسبت به رقبا لازم است سه مورد زیر را در نظر داشته باشید و آن را بررسی کنید:

  • شناسایی و بررسی نقاط قوت و نقاط ضعف رقبا و عدم تکرار نقاط ضعف آنان
  • توجه به نقاط قوت خود و هدفمندتر کار کردن در راستای تقویت نقاط قوت
  • انتخاب niche marketing و بازاری که رقابت در آن کمتر است.

آنلاین یا آفلاین؟

با وجود گسترش اینترنت و دسترسی آسان همه به آن، هنوز برخی از افراد پیاده سازی در فضای کسب و کار آفلاین را به کار در فضای آنلاین ترجیح می دهند، با این وجود باید بازار هدف رقبای خود را در فضای آنلاین و آفلاین را بررسی و با کار خود مقایسه کنید.

در صورتی که رقبای شما در فضای آنلاین مشغول فعالیت هستند، شبکه های اجتماعی که از آن استفاده می کنند، میزان فروش نسبی و تقریبی آنان، چگونگی و کیفیت محتوای آن ها، محصولات و خدمات آنان را بررسی کرده و در یک جدول وارد نمایید:

  • نام برند یا شرکت یا موسسه
  • محصولات و خدمات
  • آدرس سایت و بررسی سئو آن
  • آدرس شبکه اجتماعی و میزان فعالت در آن
  • مشتریان هدف (بازار هدف)
  • شعار رقیب یا رقبا
  • تعداد برگزاری کمپین در یک سال
  • بررسی قیمت خدمات و محصولات
  • بررسی چگونگی ارتباط رقیب با مشتریان

همان طور که در جدول بالا مورادی ذکر شد، در اینجا مطلب مهم و مورد نظر بررسی وضعیت سئو سایت رقبا مطرح است. دلیل اهمیت بررسی وضعیت سئو رقبا این است که اگر به تازگی اقدام به راه اندازی سایت کرده اید.

قدم اول بررسی سه سایت اول در نتایج جستجوی گوگل است که از چه کلماتی در تولید محتوا استفاده کرده اند، بازدید سایت آن ها چند در صد است؟ بررسی نرخ Bounce Rate سایت، میزان ترافیک ورودی به سایت، لینک های خارجی و داخلی سایت و مواردی از این قبیل باید بررسی شود

کسب و کارهایی که سایت آن ها در صفحه اول گوگل هستند، رقبای اصلی هستند که باید مورد بررسی قرار گیرند.

آنالیز سایت رقبا - کلیک اول

کلمات کلیدی سایت رقبا را چک کنید:

یکی از بهترین ابزار برای بررسی کلمات، ابزارهای زیر هستند که از طریق آن مفید و کاربردی بودن کلمات کلیدی سایت خود و سایت رقبا را بررسی کنید:

گوگل سرچ کنسول (google search console)

در حال حاضر سرچ کنسول گوگل بهترین ابزار برای بررسی سایت است که در مقاله موجود در سایت کلیک اول آموزش کامل کار با سرچ کنسول گوگل توضیح داده شده است. از طریق این ابزار کوچک ترین اقدامات و مراحلی که در سایت انجام شده است، میزان رقابت بین کلمات کلیدی در بازههای متفاوت و … قابل مشاهده است.

چنانچه قصد یادگیری و آموزش ویدیویی گوگل سرچ کنسول را دارید، می توانید از آموزش های رایگان آکادمی کلیک اول استفاده کنید.

وب سایت keywordtools

سایت keywordtool.io، سایتی رایگان برای بررسی عینی و سریع کلمات کلیدی است که در قدم اول باید محدوده جغرافیایی خود که کشور شما است را انتخاب کنید و سپس کلمه کلیدی مورد نظر خود را در حوزه مربوط به کسب و کارتان بررسی نمایید.

چگونه کلمه کلیدی مناسب انتخاب کنیم؟

در این بخش چند روش برای انتخاب کلمه کلیدی را به اختصار بررسی می کنیم.

1- روش طوفان فکری (Brainstorming)

با کاربر همزاد پنداری کنید و نیاز آن ها را بشناسید و در موارد دقیق تر برای کاربران ارزش افزوده ایجاد کنید مانند نوشتن مقالات رایگان، ارسال رایگان محصولات، دانلود رایگان و …

2- استفاده از گوگل

هنگام جستجوی ساده در گوگل، کلمات و عباراتی را که توسط گوگل پیشنهاد می شود یادداشت کرده و در مورد آن جستجو و تحقیق کنید.

کلمه کلیدی مناسب - کلیک اول

3- استفاده از keyword planner

گوگل ابزار keyword planner را برای کشف کلمات کلیدی مهم و پیدا کردن داده‌ های مختلف مانند حجم جست و جو، میزان رقابت و قیمت هر کلیک برای کلمه کلیدی طراحی کرده است. این ابزار به شما کمک می‌ کند که بتوانید تحقیقات کلمات کلیدی خود را به بهترین شکل انجام دهید. میزان ترافیکی که می‌توانید از موتورهای جست‌ و جو به سمت وب سایت خود روانه کنید، به نتیجه این تحقیقات بستگی دارد.

بیشتر بخوانید: آموزش کار با ابزار تحقیق کلمه کلیدی

4- استفاده از ابزار KWfinder

برای استفاده از این بخش ابزار KWFinder کافیست کلمه مد نظر خود را وارد کرده، گزینه Autocomplete را انتخاب و سپس بر روی دکمه Search کلیک کنید. اکنون می توانید لیستی از کلمه های مرتبط با کلمه کلیدی اصلی خود را ببینید که همه آن ها می توانند گزینه های مناسبی برای کلید کلمات LSI شما باشند.

پارامترهای موتور جستجوی گوگل برای رتبه بندی سایت ها

به طور کلی موتور جستجوی گوگل پارامترهایی برای رتبه بندی سایت ها دارد از جمله:

1- dwell time

این پارامتر برای گوگل است که از طریق آن فاصله بین رفت و آمد کاربر به گوگل را بررسی می کند. این مورد با time on site که در واقع میزان ماندگاری کاربر در سایت است، متفاوت می باشد.

2- دامنه سایت

هنگام تهیه دامنه نباید دامنه ای که بیش از 10 سال وجود داشته است، تهیه نمایید. (منظور از دامنه اولین باری است که دامنه توسط گوگل ایندکس شده است.)

بیشتر بخوانید: تاثیر عمر دامنه بر سئو سایت

3- معماری داخل سایت

این مورد جزء موارد سئوی داخلی (On-page SEO) است.  سرعت لود شدن و بار گذاری صفحه هنگام کلیک بر روی آن

بیشتر بخوانید: سیر تا پیاز مراحل بهبود سئوی داخلی سایت

پارامترهای موتور جستجوی گوگل - کلیک اول

4- بروز رسانی محتواهای قدیمی سایت

این امری اجتناب نا پذیر است که علم در حال به روز رسانی و تغییر و تحولاتی هر چند اندک است. این نکته را در نظر داشته باشید که پس از مدتی محتوای سایت را به روز رسانی کنید.

بیشتر بخوانید: چرخه عمر محتوا چیست و چرا باید به آن اهمیت بدهیم؟

استفاده از مالتی مدیا در محتوای صفحه

محتوا فقط محدود به متن نیست. از صوت (پادکست)، تصاویر و ویدئو های منحصر به فرد و جذاب استفاده کنید. استفاده از ویدئو در سایت تاثیر مستقیم در افزایش زمان خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: تاثیر ویدیو در جذب مخاطب چقدر است؟

5- ماندگاری کاربر در سایت

هر چه کاربر در سایت زملن بیشتری را سپری کند باعث می شود نرخ پرش (bounce rate) کاهش پیدا کند.

بیشتر بخوانید: بانس ریت (Bounce Rare) چیست؟ راه های کاهش نرخ پرش سایت

6- توجه به استفاده از متا تگ های صحیح

متا تگ ها یک سری از کدهای HTML هستند که کمک می کنند محتوای صفحات سایت برای موتورهای جستجو و کاربران بهتر قابل درک باشند. دقت کنید متا تگ ها جزء محتوای اصلی صفحه سایت محسوب نمی گردند.

بیشتر بخوانید: توضیحات متا چه تاثیری روی سئو سایت دارد؟

سایت های موجود برای بررسی وضعیت سئو سایت رقبا

در این قسمت با کمک ابزارهای آنالیز سئو به بررسی وضعیت سئوی سایت رقبا می پردازیم.

 

SEO SiteCheckup

همان طور که در بالا در مورد سرعت لود شدن صفحه سایت توضیح دادیم، توسط ابزار SEO SiteCheckup می توان سرعت بارگزاری سایت، رسیپانسیو بودن صفحه سایت از موبایل و برای شبکه های اجتماعی و میزان امنیت صفحه قابل بررسی است.

بررسی وضعیت سئو سایت رقبا - کلیک اول

Meta Tag Analyzer

در مورد هفتم پارامترهای رتبه بندی توسط گوگل اشاره شد که متا تگ جز پارامترهای مهم است. متا تگ نمایانگر کلمات شاخصی است که در یک صفحه از سایت استفاده شده و مرتبط با محتوای سایت است. سایت Meta Tag Analyzer به شما کمک می کند تا تگ های مورد نظر و مفید برای سایت را تحلیل و انتخاب نمایید.

Geekflare

از طریق وارد کردن آدرس سایت gf.dev و انتخاب یکی از ابزار سایت از جمله ظاهر سایت، عملکرد سئو سایت، میزان امنیت سایت، طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری مناسب و صحیح.

Bing Seo Analyzer

لینک های داخلی و خارجی از عوامل تاثیر گذار در سئو سایت است که در مقاله اصول لینک سازی داخلی و اصول لینک سازی خارجی روش لینک سازی به طور کامل توضیح داده شد. با استفاده از ابزار موجود در سایت https://www.bing.com/webmasters بک لینک ها و کلمات کلیدی مرتبط و انکر تکست ها را بررسی و تحلیل نمایید. مزیت ویژه این سایت این است که پس از تحلیل بک لینک های سایت شما، روش های جدید به شما پیشنهاد می کند.

بیشتر بخوانید: بک لینک چیست و چه اهمیتی برای سئو سایت دارد؟

Woorank

شعار سایت Woorank این است: “یک روش ساده برای سئو وجود دارد.” این سایت یکی از سایت های مطرح برای بررسی نام دامنه و بررسی و پیشنهاد دامنه هایی با نام مشابه، قابلیت های بررسی ریسپانسیو بودن برای موبایل را ارائه می دهد.

بیشتر بخوانید: WooRank چیست و چه کاربردی برای سایت های وردپرسی دارد؟

Ahrefs

در مقاله بررسی چگونه متوجه شویم چه سایت هایی به ما لینک داده اند، در مورد روش های بررسی بک لینک ها توضیح داده شد. یکی از سایت های معتبر و قوی در بررسی بک لینک های سایت، سایت https://ahrefs.com است، چرا که یکی از موارد و پارامترهای مهم در رتبه بندی توسط گوگل لینک سازی و بک لینک ها هستند.

بیشتر بخوانید: چگونه متوجه شویم چه سایت هایی به ما لینک داده اند؟

Website Grader

سایت Website Grader ابزاری را به شما ارائه می دهد که از طریق آن می توانید سایت خود را قوی تر کنید. تمرکز و عملکرد این سایت بر روی عملکرد سایت شما، ریسپانسیو بودن سایت برای موبایل، سئو سایت (بهینه بودن سایت برای موتورهای جستجو) است.

بررسی وضعیت سئو سایت رقبا - کلیک اول

Nibbler

سایت Nibbler بر اساس معیارهای زیادی سایت شما را بررسی می کند و بر این اساس به سایت شما یک رتبه و نمره اختصاص می دهد. از طریق آدرس https://nibbler.insites.com وارد سایت شده، آدرس سایت خود را وارد کرده و عملکرد را به عهده سایت بگذارید و پس از آن ایرادات سایت خود را بر طرف نمایید.

MOZ

یکی از مشهورترین ابزار برای تحلیل سئو، محتوای سایت و تحلیل کلی سایت، سایت moz.com است. از طریق این سایت می توانید رتبه کلمات کلیدی سایت خود را بررسی کنید. یکی از معایب عمده این سایت این است که نمی توانید رتبه رقبای خود را مشاهده کنید. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که متاسفانه برخی از این ابزار برای کشور ایران محدود شده است و امکان بررسی توسط نسخه آزمایشی این ابزار قابل بررسی است.

بیشتر بخوانید: آموزش سایت moz و کار با ابزارهای آن

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

0 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست.

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06