اصول لینک سازی داخلی در سئوی سایت

اصول لینک سازی داخلی در سئوی سایت

در این مقاله می خوانید:

در این مقاله قصد داریم به بررسی نحوه درست لینک سازی داخلی در سایت و اهمیت آن در سئو و بهینه سازی سایت شما بپردازیم. با کلیک اول همراه باشید.

لینک سازی داخلی چیست؟

لینک سازی داخلی در واقع معرفی کردن صفحات سایت و اعتبار دادن به محتوای صفحات دیگر است.

انواع لینک سازی داخلی

اگر مدت کوتاهی است که شروع به یادگیری و فعالیت در حوزه طراحی سایت و بهینه سازی سایت کرده اید، این نکته را فراموش نکنید که به طور کلی 4 نوع لینک سازی وجود دارد از جمله:

  • UGC
  • Nofollow
  • Dofollow
  • Sponsored

اکثر سئوکاران و فعالان در حوزه وب به این نکته اذعان دارند که لینک سازی یکی از مهمترین فاکتورهای رتبه بندی سایت است. لینک ها در واقع مانند زنجیرهایی هستند که صفحات وب را به هم متصل می کنند و در تعریف لینک سازی داخلی نیز بدین صورت است که در داخل سایت، صفحات سایت به یکدیگر متصل می شوند.

دلیل و اساس استفاده از لینک در سایت دسترسی سریع و آسانتر به صفحاتی است که مطالب و محتوای مرتبط با یکدیگر دارند.

لینک سازی داخلی چیست؟

تاثیرات استفاده از لینک سازی در محتوای سایت

  1. امکان خزیدن و شناسایی تمام صفحات وب توسط ربات خزنده گوگل
  2. استاندارد شدن ساختار سایت به لحاظ دسترسی به همه صفحات داشتن
  3. ایجاد دسترسی آسان و سریع برای کاربر و افزایش زمان ماندگاری کاربر در سایت
  4. افزایش بهبود رابط کاربری و تجربه کاربری و در نتیجه بهبود سئو (UI , UX)
  5. افزایش قدرت تاثیر گذاری – Landing Page

بیشتر بخوانید: لندینگ پیج یا صفحه فرود (Landing Page) چیست؟

از آنجا که فعالیت گوگل به صورت محاطب محور است و براین اساس به سایت رتبه می دهد، باید توجه داشته باشید که موقع لینک دهی تصور کنید مخاطب و کاربر سایت هستید. آیا شما به عنوان کاربر سایت به محتوای جدید و خواندن صفحات دیگر در سایت احتیاج دارید یا خیر؟ مطلب یا مطالب لینک شده در صفحات سایت به منظور کامل کردن اطلاعات کاربر در سایت قرار داده شده است. کاربر پس از کلیک بر روی لینک به صفحه دیگری منتقل شده که این کار نشان دهنده رضایت کاربر از محتوا و سایت و در نتیجه افزایش زمان ماندگاری کاربر در سایت می شود که این کار تاثیر بسزایی در افزایش ورودی گوگل خواهد داشت.

اهمیت استفاده از انکر تکست

انکرتکست متن یا عبارت یا کلمه لینک شده ای است که کاربر با مشاهده آن بر روی لینک کلیک می کند. عملکرد و فعالیت عمده الگوریتم پنگوئن بر روی لینک سازی در سایت است که پس از بروز رسانی این الگوریتم قواعد و اصول لینک سازی به طور کلی تغییرکرد، چون که هدف و تمرکز اصلی الگوریتم پنگوئن بر روی سایت هایی است که لینک اسپم تولید می کنند. اما سوال این است که چگونه لینک اسپم را شناسایی می کند؟

جواب این سوال از طرق انکرتکست است. زمانی که از انکر تکست و عبارات مرتبط استفاده می کنید، کاربر را متوجه مفید و کاربردی بودن این محتوا می کنید. از طرفی یکی از اقدامات مهم برای دیدن و خواندن مطالب قدیمی این است که با استفاده از لینک دادن می توانید کاربر را به خواندن مطالب قبلی و بازدید صفحات قبل تشویق و هدایت کنید.

اصول لینک سازی داخلی تاثیر گذار و صحیح

اصول لینک سازی داخلی تاثیر گذار و صحیح

در ادامه با اصول و قواعد لینک سازی داخلی به شکلی موثر آشنا خواهیم شد.

لینک سازی مطالب مرتبط با یکدیگر

همانطور که گفته شد، هدف از لینک سازی داخلی، رساندن اطلاعات کامل تر و جامع به کاربر و رعایت اصول اصلی گوگل که کاربر محور بودن است، می باشد. به همین دلیل هنگام لینک دهی از مطالبی که محتوای مرتبط و متناسب با صفحات دیگر دارد، استفاده کنید. این کار نه تنها از نظر کاربر مهم است و باعث جلب رضایت او می شود، بلکه وقتی در ابتدا شروع به راه اندازی سایت کردید و گوگل سایت شما را بررسی می کند، سایت شما مانند یک معما است و یکی از معیارهایی که گوگل به آن توجه می کند، سایت هایی هستند که به آن لینک داده اید.

بنابراین لینک هایی که در وهله اول برای سایت استفاده می کنیم، برای معرفی سایت خودمان مهم است.

استفاده از Anchor Text های متنوع و مرتبط

انکرتکست در واقع همان کلمه یا عبارتی است که با استفاده از آن لینک دهی انجام می شود. پس از معرفی و شروع فعالیت الگوریتم پنگوئن، اهمیت لینک دهی و استفاده از انکرتکست های مرتبط و متنوع زیادتر شده است. چرا که این الگوریتم، لینک ها را به طور کامل بررسی می کند

یکی دیگر از تاثیرات مهم استفاده از لینک های معتبر این است که این لینک ها می تواند تاثیر بسزایی در بک لینک گرفتن داشته باش. دلیل ذکر استفاده از انکرتکست این است که می توانید از کلمات مشابه و مترادف با کلمات کلیدی استفاده کنید و از این طریق محتوای مرتبط را به یکدیگر لینک دهید.

استفاده از Anchor Text های متنوع و مرتبط

مدیریت لینک های خروجی هر صفحه از سایت

هنوز هم تعداد مشخص و تعیین شده ای برای لینک دهی به صفحات داخلی وجود ندارد. اما نظر اغلب متخصصان سئو این است که از یک تا 5 لینک خروجی استفاده کنید. دلیل این محدودیت این است که همه لینک های داخلی باشد و در صورت استفاده مکرر و تعداد زیاد لینک های خروجی Dofollow، اعتبار و قدرت صفحه به شدت کاهش پیدا می کند.

لینک سازی در کل محتوای سایت

احتمالا شما هم متوجه این اتفاق شده اید که برخی از مدیران سایت ها، لینک دهی را در صفحه اول و به تعداد زیاد استفاده می کنند که این کار عملا صحیح نیست. در زمان لینک دهی سعی کنید در کل محتوای متن و با عبارات و انکرتکست های متفاوت و به صورت نامتمرکز در محتوا لینک دهید. متخصصان سئو اذعان دارند که :

  1. لینک هایی که طول عبارت آن ها بیشتر از دو کلمه باشد، احتمال کلیک کردن بر روی آن بیشتر است.
  2. از عبارات ادامه مطلب، اینجا کلیک کنید یا دانلود تاثیری در کلیک کردن کاربر ندارد و قدیمی شده است.
  3.  استفاده از تگ های h3 و h4 در جلب نظر کاربر و کلیک بر روی لینک بیشتر است.
  4. تغییر قالب سایت جهت نمایش انکر تکست به صورت بولد و با رنگ متمایز (این کار باعث افزایش نرخ کلیک لینک های داخلی می شود.)

اهمیت لینک سازی از نظر گوگل

موتور جستجوی گوگل توسط ربات خزنده خود به صورت روزانه و مداوم سایت را مورد بررسی قرار می دهد. برای کسب رتبه قابل قبول و سئو شده از طرف گوگل لازم است بروز رسانی مشخص و تعیین شده ای داشته باشید. بهترین راه این است که در زمان های مشخص و متمرکز اقدام بروز رسانی مطالب و محتوا یا قرار دادن پست جدید در سایت کنید. این روش به گوگل کمک می کند تا ساختار سایت شما را راحت تر شناسایی و پیمایش کرده و در نهایت سریع تر رتبه بندی کند.

اهمیت لینک سازی از نظر گوگل

اشتباهات رایج در لینک دهی داخلی

برای لینک سازی شیب ملایم و طبیعی داشته باشید. اشتباه بزرگی که در کسب و کارهای آنلاین وجود دارد، سرعت لینک سازی است. در صورتی که یک سایت در روز اول دامنه خوبی بگیرد و از طریق لینک سازی باعث افزایش رتبه سایت شود و بعد از مدتی دیگر اقدام به لینک سازی نکند، باعث افت رتبه و جریمه شدن از طرف گوگل می شود.

سخن پایانی

با خواندن این مقال قطعا متوجه اهمیت لینک سازی و تاثیر آن در سئوی سایت و افزایش رتبه سایت شده اید. اگر از اهمیت این روش مطمئن نیستید، برای مدتی در سایت خود از روش لینک دهی استفاده کنید و شاهد تغییر رتبه و افزایش ترافیک سایت خود شوید.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

0 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست.

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06