آموزش تحقیق کلمه کلیدی با ابزارها و روش های مختلف

آموزش تحقیق کلمه کلیدی با ابزارها و روش های مختلف

در این مقاله می خوانید:

در این مقاله به طور کامل از صفر تا صد مراحل تحقیق کلمه کلیدی مورد بررسی قرار خواهد گرفت و همچنین ابزارهای تخصصی برای این کار معرفی خواهند شد.

مقدمه ای در مورد سئو

سئو داخلی شامل فرایندها و تکنیک های مختلفی است که رعایت آن ها به صورت سلسله مراتبی تاثیر زیادی در افزایش سرعت روند اجرای این تکنیک ها دارد. در واقع می توان گفت در صورتی که تکنیک های سئو داخلی به ترتیب رعایت شوند، تاثیر زیادی در راحتی کار کارشناسان سئو برای اجرای تکنیک های دیگر سئو خارجی و سئو تکنیکال دارد. همان طور که در مقاله سئو داخلی چیست؟ ذکر شد، تمرکز SEO On-Page صرفا روی بهینه سازی ساختار داخلی وب سایت است.

اما ساختار داخلی سایت فقط به کد نویسی های HTML آن محدود نمی شود. بلکه باید کلیه اجزای داخلی سایت، و هر آن چه داخل سایت دیده می شود، به گونه ای باشد که اطلاعات و محتوای درج شده در سایت را برترین کیفیت به کاربران نمایش دهد. چرا که تمرکز و هدف اصلی گوگل افزایش و جلب رضایت کاربران است. بنابراین تولید محتوا و تحقیق کلمه کلیدی به مدیران سایت ها و کارشناسان سئو در این زمینه کمک زیادی می کند. در این مقاله همراه ما باشید تا با آموزش تحقیق کلمه کلیدی با استفاده از ابزارها و روش های مختلف آشنا شوید.

بیشتر بخوانید: سیر تا پیاز مراحل بهبود سئوی داخلی سایت

تائیر سئو بر بازارهای کسب و کار

بازار رقابت بین کسب و کارهای آنلاین به گونه ای است که سعی دارند از روش های مختلف مشتریان و مخاطبان جدیدی را جذب کنند. یکی از مقرون به صرفه ترین و البته بهترین روش ها تولید محتوا در سایت است . اما قبل از آن نقطه مهم شروع در همه کمپین های بازاریابی دیجیتال، تحقیق کلمه کلیدی یا Keyword Research است.

هدف اصلی از تحقیق کلمه کلیدی این است که بفهمیم کاربران زمان جستجو، در گوگل از چه کلمات و عباراتی استفاده می کنند. به گونه ای که پس از شناخت و پیدا کردن کلمات کلیدی، بتوانید تولید محتوا کنید. در واقع، تحقیق کلمه کلیدی یکی از بهترین و مهم ترین اقدامات در بهینه سازی داخلی سایت است که روند افزایش رتبه سایت را هموارتر می کند.

بیشتر بخوانید: افزایش رتبه سایت در گوگل رایگان و بالا بردن رنک سایت به صورت طبیعی

اهمیت تحقیق کلمه کلیدی

کلمه کلیدی چیست؟

هر چیزی که در موتورهای جستجو توسط کاربران سرچ می شود، همان کلمه کلیدی یا Keyword است. در حوزه سئو کلمه کلیدی به کلماتی گفته می شود که کاربر زمان پیدا کردن سایت مناسب و برای یافتن پاسخ سوالاتش از آن عبارات یا کلمات استفاده می کند. به طور کلی کلمات کلیدی به دو دسته زیر تقسیم می شوند:

  1. کلمات کلیدی کوتاه (Focused Keywords): این نوع کلمات کلیدی به صورت تک کلمه یا نهایتا دو کلمه ای هستند. به همین دلیل شامل بازه بیشتری از مطالب و محتوا می شوند. اما ممکن است رقابت کردن بر سر این نوع کلمات در برخی از حوزه ها سخت و زمان بر باشد.
  2. کلمات کلیدی بلند (Long Tail Keywords): این نوع کلمات با کلمات کلیدی دم دراز شناخته می شوند، به صورت یک عبارت چند کلمه ای هستند. این عبارات به صورت دقیق تر و مشخص تر منظور موضوع را بیان می کنند. این نوع کلمات میزان سرچ کم تری دارند اما نرخ تبدیل آن ها بالاتر است. علاوه بر این ، چون پیدا کردن این کلمات کلیدی بلند به میزان خلاقیت و دقت کارشناس سئو در تحقیق کلمه کلیدی بستگی دارد، به همین دلیل رقابت بر سر آن آسان تر است.

بیشتر بخوانید: کلمه کلیدی (Keyword) چیست؟

تحقیق کلمه کلیدی به چه معناست؟

تا این قسمت از مقاله با هدف پیدا کردن کلمات کلیدی و اهمیت آن آشنا شدید. اما به طور کلی تحقیق کلمه کلیدی به چه معناست؟ یعنی پیدا کردن و آنالیز کردن کلمات و عبارات ارزشمندی که بالاترین اهمیت را برای افزایش بازدید از سایت و میزان نرخ جستجو دارند. پیدا کردن کلمات کلیدی ارزشمند برای هر حوزه کسب و کار، باعث می شود مخاطبان هدف را به سمت وب سایت هدایت کنید.

در فرایند تحقیق کلمه کلیدی، یک لیست از کلمات کلیدی مهم، پرتکرار، عبارات و پرسش و پاسخ هایی که کاربران جستجو می کنند، به دست می آورید. پس از آن باید برای هر کدام از نیازهای کاربران مختلف، سوالاتی که مطرح می کنند، عباراتی که جستجو می کنند و … طی فرایند قیف فروش، برای آن ها پاسخ داشته باشید. به گونه ای که به بهترین نحو بتوانید به سوالات و دغدغه های آن ها پاسخ دهید.

اهمیت تحقیق کلمه کلیدی

اهمیت تحقیق کلمه کلیدی بدین صورت است که اگر کلماتی را اشتباه انتخاب کنید، حتی اگر رتبه سایت افزایش یابد، عملا فروش یا جذب مخاطب را به همراه نخواهد داشت. چون کاربرانی را که از طریق گوگل جستجو می کنند، از دست می دهید. یکی از بهترین مزایای تحقیق کلمه کلیدی این است که با دید بازتر می توانید برای تولید محتوای سایت استراتژی تدوین کنید. تحقیق کلمه کلیدی کمک می کند که در روند سئو داخلی بتوانید هوشمندانه و دقیق تر به سوالات زیر پاسخ دهید:

  1. کاربران زمان جستجو کردن از چه عباراتی استفاده می کنند؟
  2. چه تعداد از کاربران یک کلمه کلیدی را جستجو می کنند؟
  3. کاربران چه منظور و هدفی از جستجوی یک عبارت یا کلمه کلیدی دارند؟
  4. کاربران به دنبال چه فرمتی از محتوا هستند؟

تحقیق کلمه کلیدی کمک می کند محتواهای سایت جهت و سو داشته باشد. حتی در برخی شرایط ممکن است پس از تحقیق کلمه کلیدی و پیدا کردن این کلمات روند تدوین استراتژی سایت به طور کامل دچار تغییر و تحول شود. این تحقیق با اهمیت با استفاده از ابزارهای مختلف انجام می شود که در ادامه به معرفی این ابزار می پردازیم.

تحقیق کلمه کلیدی

روش های تحقیق کلمه کلیدی

پس از شناخت اهمیت تحقیق کلمه کلیدی، آشنایی با روش های تحقیق کلمه کلیدی اهمیت زیادی دارد. به طور کلی روش های زیادی برای پیدا کردن کلمات کلیدی در جهت بهبود سئو داخلی وجود دارد. اولین و یکی از بهترین روش های پیدا کردن کلمات کلیدی، استفاده از پیشنهادهای گوگل است. زمانی که کلمه یا عبارتی را در گوگل جستجو می کنید، گوگل چندین عبارت را به شما پیشنهاد می کند.

در واقع زمانی که در حال تایپ کردن در قسمت جستجو هستید، گوگل با استفاده از کلماتی که بیشترین میزان جستجو را دارد، جمله و عبارت را کامل می کند. این پیشنهادات را در یک فایل Word یا Notepad یادداشت کنید. پس از این که متن کامل شد، یا صرفا همان عبارت مورد نظر را نوشتید، در قسمت آخر صفحه اول نتایج جستجو لیستی از کلمات مرتبط با عبارت جستجو شده نمایش داده می شود.

کلماتی که در قسمت Searches Related to یا Related Search را یادداشت کنید. علاوه بر این، روش های مختلف دیگری برای تحقیق کلمه کلیدی وجود دارد که استفاده از ابزارها است. در ادامه این ابزار را معرفی می کنیم. اما در مرحله اول مراحل زیر برای پیدا کردن کلمات کلیدی وجود دارد که باید انجام دهید.

مراحل پیدا کردن کلمات کلیدی

علاوه بر این که ابزارهای تخصصی مختلفی برای پیدا کردن کلمات کلیدی وجود دارد. اما باید مراحلی را به منظور افزایش سرعت این روند و همچنین برای بهبود این فرایند طی کنید. در ادامه به مراحل زیر دقت کنید:

1- پیدا کردن کلمات کلیدی دانه

اولین قدم در تحقیق کلمه کلیدی و پایه مهم آن شروع کردن با کلمات کلیدی دانه (Seed Keyword) است. کلمه کلیدی دانه کلمه یا کلمات اصلی است که در هر حوزه کاری منحصر به فرد و خاص است. اگر کارشناس سئو هستید، بدیهی است که با جزئیات همه حوزه های کاری آشنا نیستید. به همین دلیل در قدم اول باید برای پیدا کردن کلمه کلیدی دانه به سوالات زیر پاسخ دهید تا بهترین کلمه اصلی را پیدا کنید:

  • سایت در چه حوزه ای فعالیت می کند؟
  • چه محصولی می فروشد؟
  • روی چه کلماتی می توان تبلیغات کلیکی انجام داد؟
  • اگر یک کاربر مبتدی بخواهد جستجو کند، از چه کلمه ای استفاده می کند؟
  • یک کاربر حرفه ای از چه کلمه ای برای جستجو استفاده می کند؟

2- پیدا کردن لیستی از کلمات کلیدی

لیستی از کلمات کلیدی مرتبط تهیه کنید. برای این کار بررسی کنید که:

  • بررسی کنید که برای چه کلماتی رتبه بندی شده اید: این کار برای وب سایت هایی پیشنهاد می شود که مدتی از فعالیت سایت و درج محتوا در آن گذشته است. برای این بررسی باید از قبل سایت خود را در سرچ کنسول گوگل ثبت کرده باشید. به کمک این ابزار می توانید بررسی کنید که جایگاه فعلی کلمات کلیدی مهم و هدف شما چگونه است؟ همچنین می توانید هر کلمه را بر اساس تعداد کلیک، تعداد Impression و … مشاهده و آنالیز کنید.
  • بررسی کلمات کلیدی که رقبا بر اساس آن ها رتبه بندی شده اند: ممکن است برخی از رقبا قبل از شروع محتوا تحقیق کلمه کلیدی انجام داده باشند. به همین دلیل برای آنالیز سایت خود و پیدا کردن کلمات جددی می توانید از تحقیقات آن ها استفاده کنید. اگر رقبا را نمی شناسید، کلمات کلیدی پایه را جستجو کرده و ببینید چه سایت هایی با چه کلماتی توانسته اند رتبه بگیرند؟

پیدا کردن کلمات کلیدی

3- استفاده از ابزار تحقیق کلمه کلیدی تخصصی

حتی آنالیز سایت خود و رقبا کافی نیست و باید کلماتی را پیدا کنید که هیچ کدام از رقبا به آن فکر نکرده اند. این کار شما را از سایر رقبایتان متمایز می کند. به همین دلیل استفاده از ابزار تحقیق کلمه کلیدی پیشنهاد می شود.

4- در مورد حوزه کاری خود تحقیق کنید

همان طور که در قسمت بالا اشاره شد یکی از مهم ترین اقدامات در تحقیق کلمه کلیدی پرداختن و تمرکز روی کلماتی است که رقبا به این کلمات نپرداخته اند. سپس تدوین استراتژی برای آن است. به همین دلیل باید به خوبی در مورد حوزه کاری خود تحقیق کنید. در واقع باید در این مرحله خودتان را به جای کاربران و مشتریان بگذارید و ببینید که نیاز آن ها چیست؟ همچنین می توانید از مشتریان فعلی خود در مورد کسب و کارتان بپرسید؟ از آن ها بخواهید که برند شما را توصیف کنند. علاوه بر این، خودتان را به جای مشتریان بالقوه بگذارید و بررسی کنید اگر جای آن ها بودید به چه چیزی نیاز داشتید؟ برای آنالیز کسب و کارتان هم می توانید در شبکه های اجتماعی فعالیت کرده و رفتار کاربران و مشتریان را بررسی کنید.

5- بررسی معیارهای مهم پیدا کردن کلمات کلیدی

با اجرای مراحل بالا می توانید لیست تقریبا کاملی از کلمات کلیدی را به دست آورید. اما نکته حائز اهمیت به دست آوردن و سپس دسته بندی کردن کلمات کلیدی این کلمات بر اساس میزان اولویت و مهم بودن آن ها است.

دسته بندی کلمات کلیدی

مهم ترین معیارهای بررسی و دسته بندی کلمات کلیدی عبارتند از:

  • سختی کلمات کلیدی: بهترین روش برای بررسی سختی کلمات کلیدی آنالیز کردن نتایج جستجو است. برای این کار لازم است که حتما از ابزار تخصصی آنالیز سختی کلمات کلیدی استفاده شود. سپس بر اساس آن مهم ترین کلمات را پیدا کنید.
  • میزان پتانسیل حجم ترافیک: از مهم ترین معیارهای سنجش میزان محبوبیت کلمات کلیدی، بررسی حجم جستجو و تعداد دفعات کلیک است. برای این کار می توانید کلمات کلیدی مرتبط و مترادف با کلمات کلیدی هدف را هم بررسی کنید. توجه و استفاده از کلمات کلیدی مرتبط و مترادف تاثیر زیادی در افزایش ترافیک ورودی دارد. به همین دلیل می توان گفت بررسی میزان حجم ترافیک و پیدا کردن این نوع کلمات کمک می کند که استراتژی تولید محتوا را به بهترین نحو اجرا نمایید.
  • میزان حجم جستجو (Volume Search): منظور از حجم جستجو میزان علاقه کاربران و مشتریان در مورد یک کلمه کلیدی است. حجم جستجو نشان می دهد که یک کلمه کلیدی در میزان مقیاس مورد نظر شما مانند کل جهان یا در یک منطقه خاص چه میزان توسط کاربران جستجو شده است؟ هر چه میزان حجم جستجوی یک کلمه بالاتر باشد، رقابت بر سر آن کلمه سخت تر خواهد بود. به همین دلیل در چنین مواردی توصیه می شود از کلمات کلیدی طولانی تر استفاده کنید. چرا که کسب رتبه در چنین شرایطی آسان تر خواهد بود. یکی از بهترین مزایای استفاده از کلمات کلیدی طولانی این است که حجم جستجوی کم تری دارند. اما کاربرانی که با جستجوی آن دسته از کلمات کلیدی وارد سایت می شوند، دقیقا در جستجوی مطالب ارائه شده در سایت هستند. در واقع این نوع کاربران همان مخاطبان و مشتریان هدف هستند. در صورتی که کلماتی که حجم جستجوی بالایی دارند، ممکن است کاربرانی وارد سایت شوند که هدف آن ها کاملا مطابق با جستجوی آن ها نباشد.

6- گروه بندی کردن لیست کلمات کلیدی

گروه بندی کردن کلمات کلیدی کمک می کند که بر اساس معیارهای مختلف کلمات را انتخاب کرده و سپس از آن استفاده کنید. برای این کار می توانید کلمات را بر اساس پارامترهای زیر دسته بندی کنید:

  • بر اساس موضوع اصلی: کلمات کلیدی که با یک دیگر مترادف و مرتبط هستند، در یک دسته قرار دهید.
  • بر اساس هدف: هر کوئری که کاربران در مورد آن جستجو می کنند، بر اساس هدف کاربران انجام می شود. بر این اساس هدف کاربران از جستجو را آنالیز کرده و سپس با انتخاب کلمات کلیدی هدفمند شروع به تولید محتوا کنید.
  • بر اساس ارزش تجاری: در این حالت باید بررسی کنید که کدام یک از کلمات وب سایت ROI بالاتری دارد؟ اگر صرفا هدف شما افزایش جذب و ترافیک و برند سازی است، روی کلماتی تمرکز کنید که بازدید کننده بیشتری برای سایت به همراه دارد. این روش زمانی توصیه می شود که شرکت بودجه بازاریابی نسبتا زیادی دارد. اما در صورتی که هدف شما فروش بیشتر است، روش قبلی کارساز نیست. به همین دلیل باید از کلماتی استفاده کنید که با اهداف تجاری شما همسو باشد.

ابزار تحقیق کلمات کلیدی

با مطالعه کل مقاله در حال حاضر به اصل مطلب این مقاله رسیدیم. در صورتی که رعایت مراحل ذکر شده و انجام فرایندها به شما در انتخاب کلمات کلیدی و ایده گرفتن کمک زیادی می کند. اما با استفاده از ابزار تحقیق کلمه کلیدی به صورت دقیق تر و تخصصی تر می توانید کلمات متناسب تر و هدفمندتر را انتخاب کنید. از جمله بهترین ابزار تحقیق کلمه کلیدی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- ابزار Keyword planner

یکی از بهترین ابزارهای پیدا کردن کلمات کلیدی، Keyword Planner است. با استفاده از این ابزار می توانید میزان جستجوی کلمات کلیدی مختلف و حتی میزان رقابت بین آن ها را به دست آورید. همچنین می توانید کلمات ترند و مناسب را هم پیدا کنید. برای استفاده از این ابزار باید حتما اکانت Google Ads داشته باشید. نحوه کار با این ابزار در یک مقاله جداگانه به صورت کامل آموزش داده می شود.

ابزار Keyword planner

 

2- ابزار Google Search console

این ابزار در گذشته گوگل وب مستر نام داشت. اما در حال حاضر با آپدیت های جدیدی که روی آن ایجاد شده یکی از بهترین ابزار تحقیق کلمه کلیدی شناخته می شود. این ابزار تحلیل و آنالیز کامل و دقیقی در مورد میزان ورودی های سایت، خطاهای آن، و … را سئو کاران می دهد. برای استفاده از این ابزار لازم است که ابتدا سایت را در سرچ کنسول ثبت کنید. در بخش Performance می توانید کلمات کلیدی پر تکرار را پیدا کرده و حتی کلمات را در عرض 90 روزه تحلیل نمایید.

ابزار Google Search console

چنانچه قصد یادگیری و آموزش ویدیویی گوگل سرچ کنسول را دارید، می توانید از آموزش های رایگان آکادمی کلیک اول استفاده کنید.

3- ابزار KWFinder

این ابزار اطلاعات دقیقی در مورد نحوه جستجو کاربران، حجم جستجوی کلمات، میزان رقابت کلمات مختلف، و حتی میزان سختی کلمات را نمایش می دهد.

ابزار KW finder

4- ابزار Keywordtools.io

برای انتخاب کلمات کلیدی مشابهی که در سایت خود استفاده می کنید، می توانید از ابزار کیورد تولز استفاده کنید. این ابزار به طور کامل زبان فارسی را پوشش می دهد و برای سایت های فارسی زبان هم کاربرد دارد.

keywordtools.io

5- Google Ads

گوگل یک دیتابیس کامل از جستجوی کاربران مختلف دارد. با استفاده از ابزار Google Ads می توانید مناسب ترین کلمات کلیدی سایت خود را پیدا کنید. استفاده از این ابزار رایگان نیست و باید هزینه دلاری پرداخت کنید.

تبلیغات در گوگل
تبلیغات در گوگل
اگر قصد دارید تبلیغات خود را با بهترین قیمت و بالاترین کیفیت در صفحه اول گوگل نمایش دهید، سرویس تبلیغات گوگل ادز کلیک اول بهترین انتخاب برای شماست.

سخن پایانی

یکی از مهم ترین فرایندهای زیر مجموعه سئو داخلی، تحقیق کلمه کلیدی است. در واقع صرفا از طریق پیدا کردن کلمات کلیدی مرتبط و مهم برای کسب و کار می توانید متناسب با هدف و استراتژی سازمان خود، استراتژی تولید و انتشار محتوا تدوین کرده، برند سازی کنید، میزان ترافیک و بازدید سایت را افزایش دهید. همچنین اگر سایت فروشگاهی دارید، میزان فروش خود را افزایش دهید.

در این مقاله به طور کامل از صفر تا صد مراحل تحقیق کلمه کلیدی مورد بررسی قرار گرفت و همچنین ابزارهای تخصصی برای این کار معرفی شدند. در طی آموزش های بعدی به طور کامل نحوه استفاده و کار با ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی مختلف از جمله ابزار Keywordtools.io، ابزار Keyword Planner، ابزار Google Search Console و ابزار KWFinder به صورت جداگانه و کامل ارائه می شود.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

0 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست..

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06