معرفی الگوریتم Helpful Content گوگل

معرفی الگوریتم Helpful Content گوگل

در این مقاله می خوانید:

الگوریتم Helpful Content گوگل یکی از مهم ترین عوامل رتبه بندی سایت ها در نتایج جستجو است. این الگوریتم به صورت خودکار، محتوای وب را بررسی می کند و بر اساس کیفیت، اعتبار، ارزش و مفید بودن آن برای کاربران، به سایت امتیاز می دهد.

موتور جستجوی گوگل همواره تمرکز خود را روی ارائه پاسخ هایی دقیق و کامل به کاربران زمان جستجو قرار داده است. در واقع همین ویژگی سبب شده که بتوان گفت گوگل یک موتور جستجوی کاربر محور است. به همین دلیل برای افزایش رضایت کاربران و همچنین ارائه پاسخ های دقیق تر به آن ها، همواره الگوریتم های جدید طراحی کرده و همچنین الگوریتم های قبلی را بروز رسانی می کند. یکی از بهترین انواع الگوریتم های جدید گوگل، الگوریتم Helpful Content است. هدف از معرفی شدن این الگوریتم ارائه محتوای جدید و منحصر به فرد به کاربران است. در ادامه این مقاله نیز به معرفی و بررسی کامل تر الگوریتم Helpful Content و مزایای آن می پردازیم.

الگوریتم Helpful Content گوگل چیست؟

برخی از کارشناسان سئو برای این که الگوریتم های گوگل را دور بزنند و سریع تر به نتایج بالا در نتایج جستجو برسند، روش های مختلفی را انجام می دهند. برای مثال در سال های گذشته به صورت افراطی برای تولید محتوا از کلمات کلیدی مختلف استفاده می کردند.

در صورتی که این روش نیز طبق بررسی های انجام شده نه تنها کمکی به افزایش رتبه سایت نمی کند، بلکه به این روش Keyword Stuffing نیز گفته می شود. اما با معرفی شدن الگوریتم پاندا سایت هایی که از کلمات کلیدی زیاد و افراطی استفاده می کردند، جریمه شدند.

بیشتر بخوانید: Keyword Stuffing چیست و چه تاثیری در سئو سایت دارد؟

عملکرد الگوریتم Helpful Content چگونه است؟

علاوه بر الگوریتم پاندا، یکی دیگر از بهترین الگوریتم های موتور جستجوی گوگل، الگوریتم Helpful Content است. عملکرد این الگوریتم بدین صورت است که محتواهایی را که کاربر پسند نیستند، شناسایی و جریمه می کند.

در واقع، این الگوریتم قابلیت شناسایی سایت های متقلب را داشته و سایت هایی که با هر روشی می خواهند رتبه خود را افزایش دهند، جریمه می کند. همچنین یکی دیگر از ویژگی های الگوریتم Helpful Content این است که سایت هایی که محتوای با کیفیت نیز دارند را هم شناسایی می کند و رتبه آن ها را افزایش می دهد.

عملکرد الگوریتم Helpful Content چگونه است؟

یکی از ویژگی های منحصر بفرد این الگوریتم این است که به صورت خودکار و در حال حاضر، صرفا برای سایت های انگلیسی کار می کند و فعال شده است. این الگوریتم به واسطه یادگیری ماشین و هوش مصنوعی توسعه یافته است. به همین دلیل با گذشت زمان پیشرفته تر شده و به راحتی قابلیت تشخیص محتواهای تکراری و بی کیفیت را دارد.

بیشتر بخوانید: نکات ضروری و مهم در تولید محتوا

تاثیر الگوریتم Helpful Content گوگل روی رتبه بندی سایت ها

در برخی موارد ممکن است زمانی که یک عبارت را در موتور جستجوی گوگل جستجو می کنید، سایت هایی با محتوای غیر مرتبط را مشاهده کنید. به همین منظور و برای نمایش سایت هایی با محتوای مرتبط، الگوریتم Helpful Content طراحی شده و توسعه یافته است. در واقع هدف اصلی این الگوریتم این است که محتواهایی را به کاربر نمایش دهد تا صرفا برای کاربران تولید شده، نه برای موتورهای جستجو.

این الگوریتم به صورتی طراحی شده که به کاربران کمک می کند تا محتواهای کاربردی و مفید را در نتایج موتور جستجوی گوگل مشاهده کنند. همان طور که در پاراگراف بالاتر نیز ذکر شد، این الگوریتم به سایت های با کیفیت رتبه بالاتری داده و همچنین رتبه سایت هایی که محتوای بی کیفیت و کم ارزش دارند، نیز از نتایج موتور جستجو حذف می کند.

علاوه بر این، یکی از اهداف مهم الگوریتم Helpful Content این است که سایت هایی را محتوای بی کیفیت و کم ارزش دارند، جریمه کند. بنابراین می توان گفت اگر تمرکز خود را روی تولید محتوای با کیفیت و بهینه قرار داده اید، به زودی از تاثیر آن روی سایت خود بهره مند خواهید شد.

بیشتر بخوانید: چگونه برای تولید محتوا موضوعات مختلف انتخاب کنیم که تکراری نباشد؟

آپدیت الگوریتم Helpful Content چه محتواهایی را تحت تاثیر قرار می دهد؟

پس از این که الگوریتم Helpful Content معرفی و منتشر شد، نظراتی مختلفی را کارشناسان سئو در مورد آن مطرح و بیان کردند. دنی سالیوان یکی از کارمندان ارشد شرکت گوگل در مورد این الگوریتم گفته که است:

“الگوریتم Helpful Content روی همه محتواها اعمال می شود؛ اما تاثیر آن روی برخی از محتواها مانند محتواهای آموزشی بیشتر است.”

چون این احتمال می رود که سایت های آموزشی برای تولید محتوا از ابزارهای هوش مصنوعی استفاده کنند. به همین دلیل با استفاده از این الگوریتم می توان به صورت دقیق بررسی کرد که آیا سایت های مختلف از ابزارهایی مانند هوش مصنوعی، Chat GPT و سایر روش های مشابه دیگر استفاده می کنند یا خیر؟ علاوه بر این، الگوریتم Helpful Content محتوای سایت های زیر را بیشتر تحت تاثیر قرار می دهد:

  • سایت هایی با محتواهای آموزش آنلاین
  • سایت های هنری و سرگرمی
  • سایت هایی که محتواهای مربوط به خرید اینترنتی و … دارند.

آپدیت الگوریتم Helpful Content چه محتواهایی را تحت تاثیر قرار می دهد؟

چون محتوای این سایت ها معمولا ویژگی های مختلفی دارند که به شرح زیر است:

  • ممکن است محتوا با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی نوشته شده باشد.
  • موضوع محتوای سایت پراکنده و مختلف است و حتی ممکن است با موضوع سایت مطابقت نداشته باشد.
  • ممکن است محتوا توسط نویسنده یک سایر نرم افزارهای تولید محتوا گرد آوری شده باشد.
  • ممکن است محتوا با استفاده از جملات غیر مفید صرفا طولانی و بلند شده باشد.

بیشتر بخوانید: اولین قدم در تولید محتوا چیست؟

با تاثیر منفی الگوریتم Helpful Content روی سایت چه می توان کرد؟

همان طور که در قسمت های پیشین هم ذکر شد، عملکرد الگوریتم Helpful Content روی شناسایی و بررسی محتواهای مختلف سایت است. بنابراین در صورتی که این الگوریتم روی یک سایت تاثیر منفی بگذارد، تاثیر آن تا ماه ها ممکن است روی صفحات مختلف سایت باقی بماند. به همین دلیل برای برطرف شدن این مشکل و رفع تاثیر منفی این الگوریتم، کافی است تا محتوای جدید و با کیفیت تولید کنید.

  1. روش اول برای برطرف کردن تاثیر منفی الگوریتم Helpful Content روی سایت ابتدا باید محتوای صفحات مختلف سایت را بررسی کنید. سپس با استفاده از ابزارهای مختلف صفحات مختلف را بررسی کنید. خواهید دید که صفحاتی که دارای محتواهای بی کیفیت هستند و محتوای آن ها صرفا برای موتورهای جستجو نوشته شده، نرخ پرش بالایی دارند. همچنین این نوع محتواها نرخ به اشتراک گذاری کمی دارند یا کامنت های منفی در مورد آن ها نوشته شده است. بنابراین باید این محتواها را بازنویسی کرده یا به طور کامل آن ها را حذف کنید.
  2. روش دوم این است که صفحاتی که نرخ کلیک آن ها بالاست، اما محتوای آن ها با موضوع صفحه همخوانی ندارد، محتوای آن را تغییر داده و بازنویسی کنید.

با تاثیر منفی الگوریتم Helpful Content روی سایت چه می توان کرد؟

علاوه بر این، برای جلوگیری از تاثیر منفی الگوریتم Helpful Content و همچنین رفع این تاثیر منفی می توانید از اقدامات سئویی برای صفحات مختلف سایت استفاده کنید. از جمله مهم ترین روش های و استراتژی های مبتنی بر سئو می توان روش های زیر را نام برد:

  • بهبود رابط کاربری سایت
  • ویرایش و رسیدگی به ظاهر سایت
  • افزایش سرعت سایت
  • ریسپانسیو کردن صفحات مختلف سایت
  • انجام روش های مختلف برای بک لینک گرفتن
  • انجام تبلیغات کلیکی

منظور از الگوریتم Site-Wide در آپدیت الگوریتم Helpful Content چیست؟

الگوریتم های گوگل معمولا به صورت صفحه به صفحه (Page-by-Page) عمل می کنند. اما در این میان الگوریتم محتوای مفید (Helpful Content) به عنوان یک الگوریتم Site-Wide محسوب می شود. بدین صورت که نه فقط یک صفحه از سایت بلکه کل محتوای سایت را مورد بررسی قرار می دهد. به همین دلیل با مشاهده کردن صفحات زیادی که محتوای غیر مفید و بی کیفیت دارند، رتبه کل سایت را کاهش می دهد و حتی آن را جریمه هم می کند.

بنابراین در صورتی که محتواهای غیر مرتبط منتشر کنید و صرفا به منظور جذب و افزایش بازدید سایت منتشر کنید، بدیهی است که کل سایت جریمه خواهد شد. بنابراین در صورتی که محتوای غیر مرتبط و کم کیفیت دارید، سریعا آن را بازنویسی کرده یا حتی آن را حذف کنید.

آیا الگوریتم Helpful Content سایت ها را جریمه می کند؟

زمانی که الگوریتم Helpful Content به صورت رسمی منتشر شده تاکنون صحبتی از جریمه شدن نبوده است. بلکه در تعریف این الگوریتم از واژه سینگال به منظور شناسایی کردن محتوای سایت ها استفاده شده است.

بنابراین می توان گفت که این الگوریتم و سیگنال با شناسایی کردن محتواهای غیر مفید و غیر مرتبط، سایت جریمه را می کند. اما در صورتی که خودتان سریعا محتواهای غیر مفید را شناسایی کرده و سپس اقدامات لازم برای بازنویسی و همچنین ایجاد تغییرات لازم در آن را اعمال کنید، از جریمه شدن سایت در امان خواهید بود. علاوه بر این، بازنویسی محتوا کمک می کند که رتبه سایت حتی افزایش هم یابد.

آیا الگوریتم Helpful Content سایت ها را جریمه می کند؟

چگونه می توان محتوای People First Content نوشت؟

همان طور که در ابتدای مقاله نیز ذکر شد، گوگل تمرکز خود را روی افزایش رضایت کاربران قرار داده است. به همین دلیل در قدم اول توصیه می شود که محتوای کاربر پسند (People First Content) تولید کنید. در واقع باید محتوایی بنویسید که صرفا به منظور افزایش رضایت کاربران و همچنین ایجاد یک رابط کاربری مطلوب و خوب به آن ها باشد. به طور کلی مهم ترین نکاتی که می توان برای تولید محتوای کاربر پسند باید مد نظر داشته باشید، به شرح زیر است:

تمرکز روی موضوع سایت

به جای پرداختن به موضوعات پراکنده و مختلف، تمرکز خود را روی موضوع اصلی سایت قرار دهید.

تولید محتوای یونیک

به جای این که بر اساس مطالب و سایر محتواهای سایت های دیگر محتوا تولید کنید، سعی کنید بر اساس تجربه و شناختی که در مورد آن موضوع دارید، محتوای یونیک و دست اول بنویسید. این موضوع را هم الگوریتم Helpful Content و سایر الگوریتم های دیگر متوجه می شوند، و هم کاربران سایت آن را به خوبی درک می کنند.

توجه به تجربه کاربری

برای شروع تولید محتوا خودتان را به جای کاربر بگذارید و صرفا برای پاسخ به سوالات کاربران محتوا بنویسید. برای این کار از خودتان بپرسید آیا این محتوا به اندازه کافی پاسخگوی نیاز و سوالات کاربران هست یا خیر؟ علاوه بر این، در برخی مواقع بین محتواهای متنی از محتواهای حاوی اینفوگرافیک، تصاویر یونیک و واقعی و … قرار دهید تا کاربران بیشتر و بهتر با آن ارتباط برقرار کنند.

بیشتر بخوانید: اشتباهات رایج در طراحی تجربه کاربری یا UX

با کاربران راستگو باشید.

حتما شما هم در برخی مواقع و در قسمت توضیحات متا یک توضیح دیگر را می خوانید و زمانی که وارد سایت می شوید، یک محتوای غیر مرتبط را می بینید. این مشکل به عنوان یک محتوای اسپم و بی کیفیت از نظر کاربران و هم از دید الگوریتم های گوگل تلقی می شود. در نهایت نیز باعث جریمه شدن سایت خواهد شد.

بروز رسانی محتواهای قبلی

یکی از روش های دیگر برای تولید محتوای People First Content این است که محتواهای قبلی را بررسی کرده و سپس محتواهایی که نیاز به ویرایش دارند، را مجددا بازنویسی کنید. این موضوع در مورد سایت هایی که همواره در مورد آن محتواهای جدید منتشر می شود یا تغییرات مختلفی در مورد آن مطرح می شود، از اهمیت بیشتری برخوردار است. به همین دلیل با ویرایش و بروز رسانی محتواهای قبلی می توانید شانس خود و احتمال دیده شدن در نتایج اول جستجو را افزایش دهید.

بیشتر بخوانید: معرفی الگوریتم تازگی محتوا یا Freshness Algorithm

محتواهای تایید نشده و شایعات ننویسید.

برخی از موضوعات و محتواها صرفا به عنوان محتواهای ترند محسوب می شوند. در صورتی که بر اساس شایعات و موضوعات روز اقدام به تولید محتوا کنید، اعتماد کاربران نسبت به شما کم می شود. بنابراین میزان نرخ کلیک سایت هم کاهش پیدا می کند.
آیا الگوریتم Helpful Content روی محتوای سایت های فارسی هم تاثیر دارد؟

به طور کلی عملکرد و تاثیر الگوریتم Helpful Content گوگل در حال حاضر صرفا روی سایت های انگلیسی اعمال شده است. با این وجود بدیهی است که این الگوریتم در ماه ها و زمان های آینده روی سایت هایی با زبان دیگر هم تاثیر خواهد داشت و شروع به کار می کند.

در واقع با بررسی الگوریتم های قبلی گوگل می توان نتیجه گرفت که الگوریتم Helpful Content حدود 6 ماه زمان نیاز دارد، تا سایت های فارسی زبان را هم مورد بررسی قرار داده و تاثیر آن مشخص شود.

به همین دلیل در طی این 6 ماه فرصت کافی خواهید داشت که محتواهای قبلی را بازنویسی کرده و حتی محتواهای جدید و با کیفیت و بر اساس نیاز کاربران بنویسید و منتشر کنید. چون این الگوریتم از الگوریتم یادگیری ماشین برای شناسایی کردن محتواهای غیر مفید استفاده می کند.

محتواهای تایید نشده و شایعات ننویسید.

جمع بندی

در این مقاله به معرفی یکی از مهم ترین و بهترین الگوریتم های گوگل به نام الگوریتم Helpful Content پرداخته شد. با مطالعه این مقاله ضمن این که با عملکرد این الگوریتم آشنا خواهید شد، می توانید روش های مهم و اصولی برای به دست آوردن رتبه خود از این الگوریتم را نیز انجام دهید. چرا که این الگوریتم طبق توضیحات ذکر شده، هدف و تمرکز خود را روی جلب رضایت کاربران و شناسایی محتواهای غیر مفید و غیر مرتبط قرار داده است.

الگوریتم Helpful Content گوگل یکی از مهم ترین عوامل رتبه بندی سایت ها در نتایج جستجو است. این الگوریتم به صورت خودکار محتوای وب را بررسی می کند و بر اساس کیفیت، اعتبار، ارزش و مفید بودن آن برای کاربران، به سایت امتیاز می دهد. سایت هایی که محتوای مفید و کاربردی ارائه دهند، احتمال بالاتری دارند که در صفحات اول گوگل قرار بگیرند. برای بهینه سازی سایت خود برای الگوریتم Helpful Content گوگل، باید به چند نکته توجه کنید:

  • محتوای خود را برای کاربران نوشته و نه برای موتورهای جستجو. محتوای شما باید پاسخگوی نیازها، سوالات و مشکلات کاربران باشد.
  • محتوای خود را با استفاده از کلمات کلیدی مناسب و مرتبط با موضوع سایت خود بسازید. کلمات کلیدی به شما کمک می کنند تا محتوای خود را به راحتی در گوگل پیدا کنید.
  • محتوای خود را به صورت منظم، ساده و قابل فهم بنویسید. از عناوین، زیر عناوین، لیست ها، تصاویر و ویدئوها استفاده کنید تا محتوای خود را جذاب و خواندنی کنید.
  • محتوای خود را بروز و دقیق نگه دارید. اطلاعات قدیمی، نادرست و گمراه کننده را حذف یا اصلاح کنید. از منابع معتبر و قابل اعتماد استفاده کنید و به آن ها لینک دهید.
  • محتوای خود را با سایر صفحات سایت خود یا سایت های مرتبط لینک کنید. این کار به شما کمک می کند تا اعتبار و ارجاعات خود را افزایش دهید و همچنین به کاربران امکان دسترسی به محتوای بیشتر را بدهید.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

0 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست.

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06