معرفی الگوریتم تازگی محتوا یا Freshness Algorithm

معرفی الگوریتم تازگی محتوا یا Freshness Algorithm

در این مقاله می خوانید:

همانطور که می دانیم، دانش پایه در مورد الگوریتم های گوگل یکی از مهمترین مواردی است که باید توسط مختصصان سئو مورد توجه قرار بگیرد. در این مقاله به بررسی الگوریتم تازگی محتوا می پردازیم.

الگوریتم تازگی محتوا چیست؟

اگر تا امروز مقالات موجود در بلاگ سایت کلیک اول را مطالعه کرده باشید، از اهمیت سئو و بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو و مجموعه اقداماتی که در این راستا بر روی سایت انجام می شود مطلع هستید. یکی از الگوریتم های جذاب گوگل که با هدف ارائه مطالب و محتوای جدید و مفید در راستای افزایش رضایت مشتری ایجاد شده است، فعالیت خود را شروع کرده و مورد توجه متخصصان سئو قرار گرفته است، الگوریتم تازگی محتوا است.

اگر شما هم جز طرفداران موتور جستجوی گوگل هستید و برای یافتن جواب هر سوالی سراغ گوگل می روید، به زمان انتشار محتوای سایت توجه می کنید و روی لینک جدیدترین سایت کلیک می کنید. حتی زمانی که به دنبال آموزش و یادگیری مطالبی در جهت افزایش و ارتقا رتبه سایت خود هستید، مطالب سایتی را دنبال می کنید که بروز و جدید است.

الگوریتم تازگی محتوا چیست؟

عملکرد الگوریتم تازگی محتوا چگونه است؟

همان طور که در مقالات منتشر شده در سایت کلیک اول به آن پرداخته شد، هدف از منتشر کردن محتوا و به طور کلی راه اندازی سایت، رساندن اطلاعات مفید به کاربر و افزایش رضایت اوست. گوگل هم بر اساس چگونگی رفتار کاربران زمانی که در سایت شما هستند، رفتار را آنالیز و بررسی می کند و بدیهی است هر چه زمان بیشتری کاربر در سایت شما بماند، نشان دهنده رضایت کاربر و مفید و کاربردی محتوای شما است.

الگوریتم تازگی محتوا، فقط تازگی محتوای سایت نیست.

این اشتباه را نکنید و گمان نداشته باشید که منظور فقط بروز رسانی محتوا و منتشر کردن تاریخ هنگام تولید محتوا است. منظور مفید بودن مطالب برای کاربر و به کارگیری روش های سئو کلاه سفید مانند لینک سازی داخلی و لینک سازی خارجی و حتی فعالیت در شبکه های اجتماعی را فراموش نکنید. الگوریتم تازگی محتوا همانند الگوریتم های دیگر گوگل همه عملکرد خود را در جهت حفظ و رضایت کاربر انجام می دهد.

تاریخ تولد الگوریتم تازگی محتوا، 2011 است.

الگوریتم تازگی محتوا در سال 2011 رسما توسط شرکت گوگل معرفی شد و در همان زمان بیش از 30 در صد از نتایج رتبه بندی سایت ها را تحت تاثیر قرار داد. اما نه سئوکاران نه وب مستران تاثیر الگوریتم تازگی محتوا را جدی نگرفتند و همین است که جدیدا سایت های طراحی سایت و سئوکاران این الگوریتم را در مقالات خود معرفی کرده و از تاثیرات آن صحبت می کنند.

 

عملکرد الگوریتم تازگی محتوا چگونه است؟

سادگی مفهوم الگوریتم تازگی محتوا

تصور کنید به دنبال خرید محصولی مانند لب تاپ هستید، قبل از خرید قیمت لب تاپ را در سایت های متفاوت پیگیری و جستجو می کنید و با نتایج زیر روبرو می شوید:

  1. بروز ترین قیمت لب تاپ
  2. قیمت های متفاوت در سایت های متفاوت
  3. نمایش قیمت های کاملا متفاوت (سایتی که واضح است اصلا محتوای آن بروز رسانی نشده است.)
  4. شما به عنوان خریدار روی لینک کدام سایت کلیک می کنید؟
  5. مشخص است روی سایت اولی که بروز ترین قیمت ها در سایت درج کرده است.

مفهوم عملکرد الگوریتم تازگی محتوا به همین سادگی است که درک کنید این الگوریتم به سایت هایی با محتوای بروز که برای کاربر مفید باشد، امتیاز می دهد.

دلیل اهمیت استفاده گوگل از الگوریتم تازگی محتوا

حتی اگر به دنبال یادگیری مطالب آموزشی و یادگیری مطالب خاصی نیستید و با جستجو کردن در گوگل به دنبال اخبار هستید، بدیهی است که آخرین اخبار که تازگی دارد را دنبال و جستجو می کنید.

این جمله را به یاد داشته باشید:

گوگل با هدف افزایش رضایت کاربرانی که به دنبال جدیدترین مطالب و محتوا هستند و دلیل معرفی الگوریتم تازگی محتوا نیز به همین دلیل است.

با محتواهای قبلی و قدیمی سایت چه کنیم؟ جواب ساده است: محتوا را بروز رسانی کنید.

  1. در محتواهای قبلی که در سایت قرار دارد لینک سازی های داخلی و خارجی جدید انجام دهید.
  2. مطالبی که مطمئن هستید بروز و جدید شده اند را تغییر دهید، جملات، سطرها و حتی اگر نیاز کل پاراگراف را تغییر دهید و محتوای جدید بنویسید.

دلیل اهمیت استفاده گوگل از الگوریتم تازگی محتوا

بروز رسانی محتوا باعث افزایش رتبه سایت می شود؟

طبیعتا خیر. نه تنها بروز رسانی محتوا باعث افزایش رتبه سایت نمی شود، بلکه تولید محتوایی که بروز و مطابق با آخرین مطالب یا اخبار یا آخرین بروز رسانی های قیمت محصولات باشد، کافی و تاثیر گذار نیست.

در مقاله معیارهای رتبه بندی سایت از نظر گوگل، معیار و فاکتورهایی که باعث افزایش رتبه سایت می شود به طور کامل روش ها و پارامترها توضیح داده شده است. همچنین در مقاله آموزش الگوریتم رقص گوگل توضیح داده شد که چیزی که باعث افزایش یا کاهش رتبه می شود. همه وابسته به سیگنال و رفتارهایی است که از جانب کاربران در بازه زمانی متفاوت دریافت می کنید.

بیشتر بخوانید: معیارهای رتبه بندی سایت از نظر گوگل

زمانی که یک سایت راه اندازی شده و شروع به انتشار محتوا می کنند، این سایت از نظر موتور جستجوی مانند یک معما است، خزنده گوگل پس از ایندکس شدن سایت در گوگل، همه صفحات سایت را بررسی می کند و بر اساس رفتار و سیگنال هایی که از طرف کاربران در سایت دریافت شده و جز معیارهای مهم گوگل است ،به سایت رتبه می دهد.

 

معیارهای گوگل چه هستند؟

در ادامه به بررسی معیارهایی از نظر گوگل خواهیم پرداخت که در الگوریتم تازگی محتوا بررسی می شوند.

1- مدت زمانی که کاربر در سایت سپری می کند.

کاربرانی ماهری وجود دارند که پس از کلیک کردن روی لینک سایت، با یک نگاه اجمالی متوجه مفید یا غیر مفید بودن محتوا می شوند و در صورت عدم رضایت سریعا از سایت خارج می شوند. طبیعی است که هر چه زمان ماندن در سایت بیشتر باشد، برای گوگل مهم تر و بهتر است.

این موضوع مختص کاربرانی نیست که برای اولین وارد سایت شده اند. برای مثال کاربری که یک پس از انتشار محتوا بیشتر از یک دقیقه در سایت بماند و برای مقالات بعدی سایت بیشتر از دو دقیقه در سایت بماند، برای گوگل حائز اهمیت است و این نشان دهنده رضایت داشتن کاربر از سایت و محتوا است.

معیار رتبه بندی محتوای سایت پس از گذشتن بازه زمانی است نه فقط با انتشار یک محتوا.

مدت زمانی که کاربر در سایت سپری می کند

2- از سایت هایی با محتوای بروز لینک بگیرید.

از اهمیت لینک سازی و لینک گرفتن مطلع هستید، اگر مطلع نیستید همین الان مقالات اصول لینک سازی داخلی و اصول لینک سازی خارجی را که در بلاگ سایت کلیک اول منتشر شده ، مطالعه کنید.

در اصول لینک سازی خارجی در مورد این موضوع بحث شد که گوگل حتی سایت هایی که به شما لینک می دهند را بررسی و آنالیز می کند و در صورتی که سایت مطالب و محتوای بروز نداشته باشد، این موضوع روی رتبه سایت شما اثر می گذارد.

بیشتر بخوانید: معیارهای رتبه بندی سایت از نظر گوگل

3- سالی یک بار بک لینگ گرفتن اهمیتی ندارد.

این جمله به چه معناست؟ اگر شما در عرض یک هفته تعداد زیادی بک لینک از سایت های دیگر می گیرید و تا یک ماه از هیچ سایتی لینک دریافت نکنید، عملا نتیجه مثبتی برای سایت شما نخواهد داشت.

بک لینک باید به صورت مستمر و ادامه داشته باشد.

برای داشتن بک لینک دائمی، بروز رسانی محتوا موثرترین راه است.زمانی که محتوای سایت را بروز رسانی می کنید، لینک سایت را در شبکه های اجتماعی منتشر کنید تا مخاطبان از مطالب جدید بازدید کنند.

بهینه سازی سایت به کمک الگوریتم تازگی محتوا

این همه توضیح دادیم و نوشتیم و نوشتیم که آخرش برسیم به این سوال که خب چطوری با استفاده از الگوریتم تازگی سایت را بهینه کنیم؟ راهکارهای امتحان شده در سایت کلیک اول که به شما هم پیشنهاد می کنم، موارد زیر است :

1- محتوایی که رتبه خوبی دارد را بروز کنید.

حتما می پرسید چطور بفهمیم کدام محتوا رتبه خوبی گرفته؟ جواب ساده است، از طریق بررسی و آنالیز سایت با استفاده از ابزاری مثل سرچ کنسول گوگل. در مقاله آموزش کامل با وب مستر جدید گوگل که در سایت کلیک اول منتشر شده است، توضیح داده شد که کاربران روی چه لینک ها و چه صفحاتی از سایت شما کلیک کرده و چه لینک هایی را مشاهده کرده اند. پس محتوایی که Impression آن ها بالاتر است را جستجو کرده و لینک صفحاتی که نرخ کلیک و انتخاب کنید و محتوای آن ها را بروز رسانی کنید.

بیشتر بخوانید: چرخه عمر محتوا چیست و چرا باید به آن اهمیت بدهیم؟

2- قدرت شبکه های اجتماعی را دست کم نگیرید.

قدم بعدی پس از بروز رسانی محتواهای قبلی سایت، انتشار در شبکه های اجتماعی و قرار دادن لینک دادن سایت است. به دلیل استقبال کاربران از شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام و یوتیوب می توانید سیگنال های مثبت و تاثیر گذار برای سایت دریافت کنید.

بیشتر بخوانید: تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو؛ چه تاثیری بر جایگاه گوگل دارد؟

قدرت شبکه های اجتماعی را دست کم نگیرید

3- در تولید محتوا اولین باشید.

امروزه عصر، عصر اطلاعات است. مخاطبان و کاربران دنبال جدیدترین مطالب و محتوا هستند، با تولید محتوا در اولین زمان پس از وقوع یا به دست آوردن اطلاعات جدید، مخاطبان به سمت سایت شما روانه می شوند.

سخن پایانی

مقاله الگوریتم تازگی محتوا از آن دسته مقالات سایت کلیک اول است که پیشنهاد می کنم به صورت کامل مطالعه کنید. چون نه تنها از اهمیت الگوریتم تازگی محتوا صحبت شده است، بلکه برای رد شدن از فیلتر این الگوریتم راه حل های پیشنهادی ارائه شده است.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

0 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست.

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06