آشنایی با الگوریتم پاندا گوگل

آشنایی با الگوریتم پاندا گوگل

در این مقاله می خوانید:

الگوریتم پاندا یکی از مهمترین پارامترهای گوگل برای رتبه بندی سایت ها در نتایج گوگل می باشد. در این مطلب ، به بررسی دقیق تر این الگوریتم می پردازیم و می آموزیم که چگونه سایت خود را بر اساس معیارهای الگوریتم پاندا ، بهینه سازی نماییم.

می دانیم که سئو و بهینه سازی سایت، از مهمترین فعالیت هایی است که می تواند در موفقیت روز افزون یک سایت نقش اساسی ایفا نماید. به کمک سئو می توانید در نتایج اول جستجوی گوگل قرار گرفته و کاربران زیادی را روانه سایت خود نمایید. این مسئله به مرور باعث فروش بیشتر محصولات و خدمات سایت شما شده و کسب و کار اینترنتی شما را دچار تغییر و تحولات مثبت زیادی می کند.

اما انجام فعالیت های مربوط به سئو، بدون دانش کافی در مورد الگوریتم های جستجوی گوگل کار درستی نیست و الگوریتم پاندا به عنوان یکی از اساسی ترین پارامترهای گوگل، نقش اساسی در رتبه بندی سایت ها ایفا می کند. در این مقاله می خواهیم با الگوریتم پاندا بیشتر آشنا شویم.

مهمترین هدف گوگل، تطابق نتایج جستجو و رتبه بندی سایت ها بر اساس نیاز کاربران خود می باشد. هنگامی که یک کاربر، عبارتی را سرچ می کند، انتظار دارد به نتایج درستی دست پیدا کند که قابل اطمینان و تضمین باشد. گوگل به منظور نمایش بهتر و مطابقت بیشتر نتایج جستجو با نیاز کاربران، الگوریتم های متنوعی را ایجاد کرده که هرکدام از آن ها، بر بخش خاصی از سایت نظارت دارند. این مطلب به بررسی الگوریتم پاندا اختصاص دارد.

الگوریتم گوگل چیست؟

گوگل برای اینکه بتواند جایگاه خود را به عنوان بهترین موتور جست­­­­جو حفظ کند، همواره تلاش می کند اطلاعات خاصی را که کاربران به دنبال آن هستند، در اختیار آن ها قرار دهد.

در آغاز، گوگل از الگوریتم ساده ­ای استفاده می­ کرد که بر طق آن، هر فردی به راحتی می­ توانست باعث افزایش ترافیک سایت خود شود. در واقع این کار را تنها با قرار دادن تعدادی کد که به آن متاتگ کلمات کلیدی (Meta Keywords Tag) گفته می شود، انجام می داد. این متاتگ به موتور­های جست­­جو اعلام می ­کرد این صفحه وب شامل چه محتوایی است.

در این میان بسیاری از مدیران سایت ها از کلمات بی شمار و پر جستجو استفاده می کردند و باعث می شدند تا کاربران وارد صفحاتی شوند که اطلاعات مورد نیازشان را تامین نمی­ کرد. در راستای چنین اتفاقی نیز ممکن بود گوگل محبوبیت خود را از دست بدهد.

بنابراین گوگل در صدد آن شد تا برای حفظ جایگاهش، از الگوریتم­ های پیچیده تر برای تفکیک سایت­ ها و رتبه بندی آن­ ها استفاده کند. اکنون الگوریتم های زیادی توسط گوگل مورد استفاده قرار می گیرند. هر کدام از این الگوریتم ها، با معیار­های متفاوتی سایت ­ها را مورد بررسی قرار داده و آن ها را رتبه بندی می­ کند و در نهایت، در صفحه نتیجه موتور جست­جو گوگل نمایش می­ دهد.

در ابتدا گوگل زمان آپدیت الگوریتم خود را اعلام می­ کرد که هر چند هفته یا ماه یک بار بود و تا آن زمان اگر سایت شما با یک کلمه کلیدی در رتبه یک قرار داشت، تا آپدیت بعدی در این موقعیت باقی می­ ماند. ولی اکنون در سال بیش از 600 بار در سال الگوریتم را تغییر می­ دهد و و تقریبا اکثر آن­ ها را اعلام نمی­ کند.

الگوریتم پاندا

الگوریتم پاندا یا (Panda Google Algorithm) یکی از الگوریتم­ های کمپانی گوگل در رتبه بندی به سایت ­ها می باشد. معیار الگوریتم پاندا در تفکیک سایت­ ها از لحاظ کیفیت محتوای آن هاست. الگوریتم پاندا در سال 2011 برای اولین بار شروع به کار کرد و به خاطر یاد بود یکی از سازندگانش به نام (Navneet Panda) نام گذاری شد.

هدف نهایی الگوریتم پاندا، جلوگیری از نمایش وب سایت هایی است که دارای محتوای بی کیفیت و کپی می باشند و همچنین بهبود جایگاه سایت هایی است که دارای محتوای جذاب و با کیفیت هستند.

در ابتدا، گوگل زمان آپدیت الگوریتم پاندا را اعلام می ­کرد ولی اکنون به خاطر افزایش پیچیدگی و حجم گسترده آن اطلاع رسانی امکان پذیر نیست. اگر بر اثر پاندا رتبه سایت کاهش یابد، ممکن است مدت زمان زیادی لازم باشد تا بعد آپدیت جدید پاندا، سایت به حالت اولیه خود باز گردد. به دلیل اینکه گاهی الگوریتم پاندا توانایی دریافت بروز رسانی سایت را در یک نوبت ندارد و با گذشت چند ماه کل صفحات سایت را مورد بررسی قرار داده و متوجه تغییرات می­ شود.

طبق اعلام گوگل، الگوریتم پاندا تنها در چند ماه اولیه حضور خود در پهنه اینترنت، بر روی 12 درصد از نتایج جستجوی گوگل تاثیر مستقیم داشته است.

الگوریتم جستجوی پاندا

معیار­های الگوریتم پاندا برای رتبه بندی سایت ­ها چیست؟

الگوریتم جستجوی پاندا به طور مستقیم سایت هایی را مورد هدف قرار می دهد که محتوای آن ها از جذابیت و کیفیت مناسب برخوردار نباشد. در زیر به تعدادی از پارامترهای الگوریتم پاندا که در رتبه بندی سایت ها تاثیر گذار است و عدم رعایت آن ها می تواند سایت را دچار جریمه کند، اشاره می کنیم:

تعداد زیاد کلمات

یکی از مواردی که الگوریتم جستجوی پاندا به آن اهمیت می دهد. برای الگوریتم پاندا تعداد کلمه ای که در یک محتوا استفاده شده مهم نیست. بلکه تعداد کلماتی که محتوای شما برای جذب کاربر به آن احتیاج دارد مد نظر است. صفحات ضعیفی که محتوای آن ها بسیار ناچیز است، توسط الگوریتم پاندا بی کیفیت شناخته می شوند.

عدم استفاده از محتوای تکراری

با وجود اینکه بروز رسانی محتوای سایت شما موجب می­ شود که در گوگل ایندکس شوید، اما در صورتی که در سایت خود محتوایی قرار دادید که از سایر سایت ها کپی کرده اید، مطمئن باشید که گوگل خیلی خوب متوجه این موضوع شده و این مسئله باعث کاهش رتبه سایت شما می شود.

پس سعی کنید خود خالق مطالبی باشید که در وب سایت یا وبلاگ خود قرار می ­دهید. هر چقدر که این مطالب در نوع خود بهترین و برای دیگران جذاب باشند، محتوای شما از کیفیت بالایی برخوردار می­ شود که این خود موجب افزایش رتبه توسط الگوریتم پاندا می­ گردد. الگوریتم جستجوی پاندا گاهی ممکن است صفحات متفاوت سایت شما که محتوا و ساختار آن ها به هم شبیه بوده را به عنوان صفحات تکراری در نظر بگیرد.

حتما توجه کنید که ریدایرکت 301 بر روی سایت شما فعال باشد، بدین منظور که آدرس بدون www و با www، با HTTPS و بدون HTTPS حتما به روی یک آدرس واحد و خاص ریدایرکت شود. چرا که در صورت عدم رعایت این موضوع، گوگل ممکن است سایت شما را به عنوان 2 یا بیش از 2 سایت مختلف و تکراری در نظر بگیرد.

بیشتر بخوانید: اهمیت پروتکل https در بهینه سازی سئو سایت

عدم استفاده از محتوای با ارزش

صفحاتی از سایت که اطلاعات زیادی در اختیار کاربران و مخاطبان قرار نمی دهند، از نظر الگوریتم پاندا دچار جریمه می شوند، چرا که ارزشی برای کاربران خود در نظر نگرفته اند.

عدم استفاده از منابع معتبر

اگر محتوای سایت شما توسط منابع ناشناخته ایجاد شده باشند، ممکن است از نظر گوگل مورد توجه قرار نگیرند.

تمرکزگرایی

وب سایت هایی دارای تعداد زیادی نویسنده هستند که مطالب بسیار زیاد و کوتاه در زمینه ها و موضوعات بسیار متفاوت تولید می کنند. این گونه سایت ها از نظر گوگل یک مزرعه محتوا شناخته شده و ارزش چندانی به آن ها اختصاص نمی یابد. در مقابل سایت هایی که محتوای مناسب در زمینه ای خاص تولید می کنند، جایگاه های بهتری از نتایج جستجو را به خود اختصاص می دهند.

بیشتر بخوانید: مزرعه محتوا یا Content Farm چیست؟

عدم تولید محتوا توسط کاربران

اگر تعداد زیادی از مطالب سایت شما توسط کاربرانی تولید می شود که مطالب آن ها از کیفیت مناسبی برخوردار نیست، گوگل سایت شما را نخواهد پسندید.

عدم استفاده زیاد از تبلیغات

وجود تبلیغات زیاد در صفحه باعث به حاشیه کشاندن محتوای اصلی شده و توجه کاربر را از مطلب دور می کنند. وجود تبلیغات، بنرها و پاپ آپ های زیاد از نظر الگوریتم پاندا یک مسئله منفی به حساب می آید.

عدم استفاده از محتوای نامرتبط

بسیاری از سایت ها در گذشته از تعداد بسیار زیادی کلمه کلیدی نامرتبط در meta های خود استفاده می کردند. این در حالی بود که محتوای آن ها هیچگونه ارتباطی با این کلمات نداشت. الگوریتم جستجوی پاندا دشمن شماره یک اینگونه سایت هاست.

بیشتر بخوانید: توضیحات متا (Meta Description) چه تاثیری روی سئو سایت دارد؟

ماندگاری کاربر در سایت

برای الگوریتم پاندا مهم است که کاربران مدت زمان بیشتری را در سایت شما باقی بمانند. بدیهی است زمانی که کاربر در نتیجه جست­جوی مطلب مورد نظرش، وارد وب ­سایت شما می­ شود. اگر محتوای سایت، نیاز او را برطرف کند، مدت زمان بیشتری را در سایت باقی می ماند و از آن بهره می­ برد.

در حالی که اگر محتوای سایت قادر به رفع نیاز کاربر نباشد فورا آن را می­ بندد. الگوریتم پاندا به سایت­ هایی که کاربران مدت زمان بیشتری را در آن باقی می ­مانند، به نسبت سایت­ هایی که کاربر آن را خیلی زود ترک می­ کند، رتبه بالاتری می­ دهد.

میزان گردش کاربر در سایت

شما می توانید با استفاده از ساخت لینک ­های داخلی در میان مطالب سایت، کاری کنید که کاربر بعد از وارد شدن به سایت، بخش­ های دیگر را هم مشاهده کند. این موضوع از دید الگوریتم پاندا بسیار مهم است.

کاهش فرار از سایت

سایت­ هایی که با ایحاد صفحات نا مربوط کاربر را به سمت سایت خود جذب می کنند و سپس در آن صفحه اقدام به فروش محصولات می کنند یا مطالب نامرتبط ارایه می دهند نرخ بازگشت (Bounce rate) از سایت شان افزایش می یابد و پاندا به اینگونه سایت­ ها اهمیت می­ دهد و با آن ­ها برخورد خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: بانس ریت (Bounce Rare) چیست؟ راه های کاهش نرخ پرش سایت

میزان محبوبیت در شبکه­ های اجتماعی

با توجه به افزایش استفاده از شبکه­ های اجتماعی، حضور هر فرد یا سازمانی در آن امری ضروری است. برای الگوریتم پاندا میزان فعالیت شما در شبکه ­های اجتماعی و محبوبیت وب سایت تان در میان کاربران که در شبکه اجتماعی فعالیت دارند بسیار مهم است آن صفحات یا وب سایت هایی که بیشتر به اشتراک گذاشته شود را در اولویت قرار خواهد داد. این مطلب کاملا واضح است، زمانی که مطلبی مفید و ارزشمند باشد منتشر و محبوب می­ شود.

بیشتر بخوانید: افزایش ترافیک سایت با شبکه های اجتماعی در سال 2023

چگونه متوجه شویم که سایت ما توسط الگوریتم پاندا دچار جریمه نشده است؟

چگونه متوجه شویم که سایت ما توسط الگوریتم پاندا دچار جریمه نشده است؟

جریمه توسط الگوریتم پاندا، رایج ترین نوع جریمه توسط گوگل می باشد که اکثریت سایت ها نیز حداقل یک بار با آن مواجه شده اند. البته در این اواخر، گوگل الگوریتم جستجوی پاندا را تنها به عنوان معیار کیفیت در نظر گرفته و آن را به عنوان جریمه لحاظ نمی کند.

اما اگر الگوریتم پاندا تشخیص دهد که سایت شما دارای محتوای بی کیفیت و کم ارزشی است، گوگل امتیاز بسیار پایینی برای سایت شما در نظر می گیرد و این مسئله باعث می شود که نتوانید در نتایج جستجو، جایگاه مناسبی به دست آورید.

الگوریتم پاندا می تواند تاثیر زیادی بر روی رتبه سایت شما بگذارد و موجب کاهش تعداد مخاطبان سایت شود. به همین دلیل، این الگوریتم بر روی رتبه تمامی صفحات سایت شما تاثیر می گذارد. به این صورت که اگر صفحه یا صفحاتی از سایت شما از نظر الگوریتم گوگل پاندا دچار مشکل باشد، تمام سایت دچار مجازات و جریمه می شود. اگر سایت شما توسط الگوریتم پاندا جریمه شود، معمولا یکی از اتفاقات زیر می افتد:

  • ترافیک سایت شما به مرور کاهش بسیار شدیدی پیدا می کند.
  • تمامی صفحات سایت شما در نتایج جستجو افت می کند.
  • به مرور زمان و با هر آپدیت گوگل ، جایگاه شما بدتر می شود.

بر طرق آخرین آپدیت گوگل در سال 2016، الگوریتم پاندا در هسته مرکزی الگوریتم رتبه بندی گوگل قرار دارد. هر سایتی که در اینترنت قرار دارد، یک امتیاز کیفیتی دریافت می کند که بروی رتبه کلی سایت اثر می‌ گذارد. این امتیاز بر اساس فاکتورهای زیادی از جمله محتوا، UI و … به سایت اختصاص پیدا می کند.

نکته‌ مهمی که باید در مورد الگوریتم جستجوی پاندادر نظر داشته باشید این است که این الگوریتم سایت را مورد بررسی و قضاوت قرار می دهد. یعنی بر روی تمام کلمات کلیدی و ترافیک‌ سایت‌ تاثیر می گذارد. پس اگر در تمامی کلمات کلیدی با افت جایگاه و ورودی گوگل مواجه شدید، سایت شما توسط الگوریتم پاندا جریمه شده است.

بهترین و موثرترین راهی که در حال حاضر برای رفع جریمه الگوریتم پاندا وجود دارد، استفاده از راهنمای پاندا یا Panda Breakthrough می باشد. هنگامی که محتوای سایت خود را بهبود بدهید و تمامی مواردی که در بالا گفته شد را رعایت کنید، امتیاز سایت شما به مرور بیشتر شده و در نهایت جایگاه سایت در تمامی کلمات کلیدی بهتر می شود. همانطور که گفته شد، تجربه کاربری یا UI نیز یکی از مواردی است که می تواند در بهبود جایگاه سایت موثر باشد.

بیشتر بخوانید: طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری (UI و UX) چیست؟

البته توجه داشته باشید که الگوریتم پاندا تنها دلیل کاهش ترافیک سایت نیست. دلایل دیگری نیز ممکن است باعث از دست دادن تعداد زیادی از کاربران سایت شود. نظیر حذف لینک ها، بی ارزش شدن لینک ها، بروز رسانی الگوریتم های گوگل و … .

چگونه باعث رفع جریمه الگوریتم پنگوئن شویم؟

پیش از این که به دنبال رفع جریمه الگوریتم چستجوی پاندا باشید، باید بدانید که گوگل چگونه محتوای سایت شما را بررسی می کند و چگونه می توانید کاری کنید که گوگل از کیفیت سایت شما رضایت داشته باشد. همواره باید از خودتان بپرسید که آیا محتوای تولید شده توسط شما در یک زمینه خاص، بهترین محتوای موجود در اینترنت است؟

گوگل همواره سعی می کند بهترین و با کیفیت ترین صفحات را در نتایج جستجوی خود قرار دهد و الگوریتم پاندا برای سنجش این محتوا به وجود آمده است. زمانی که مشکل کیفیتی سایت خود را یافتید، باید آن مشکل را در همه قسمت‌های سایت برطرف کنید.

این مشکل می‌تواند یکی از مواردی باشد که در بالا به آن ها اشاره شد، مانند طول محتوا، محتوای کپی و حتی عدم وجود صفحه مهمی مانند تماس با ما. دقت کنید نه تنها هرکدام از این موارد به تنهایی می توانند باعث جریمه توسط الگوریتم پاندا شوند، بلکه ترکیب تمامی آن ها امتیاز کیفیت سایت را تعیین می کند که در میزان مجازات موثر هستند.

در بسیاری از زمان ها، الگوریتم پاندا شما را مجبور به اعمال تغییرات اساسی در Header ،Footer و Menu و همچنین محتوای سایت‌ می کند. بعضی از مدیران سایت ها مجبور می‌ شوند صدها صفحه از سایت خود را ویرایش کنند. پس بنابراین بهتر است بدانید که دقیقا باید چه چیزی را تغییر دهید و چه چیزی را باید به حال خود رها کنید تا سرعت کار خود را افزایش دهید.

پس از ویرایش و بروز رسانی سایت تان به ربات های گوگل فرصت بدهید تا به بررسی و ارزیابی دوباره سایت‌ شما بپردازد. در صورتی که موفق شده باشید جریمه پاندا را از وب سایت خود برطرف کنید، ظرف مدت 48 ساعت شاهد افزایش ترافیک سایت خود خواهید بود.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

0 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست..

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06