Keyword Stuffing چیست و چه تاثیری در سئو سایت دارد؟

Keyword Stuffing چیست و چه تاثیری در سئو سایت دارد؟

در این مقاله می خوانید:

یکی از عباراتی که در میان متخصصان سئو و مدیران سایت ها رواج پیدا کرده، Keyword Stuffing می باشد. در این مقاله همراه کلیک اول باشید تا ببینیم مفهوم این عبارت چیست و چه تاثیری بر روی سئوی سایت می گذارد.

Keyword Stuffing چیست؟

حتما شما هم شنیده اید که استفاده از کلمات کلیدی یکی از موارد تاثیر گذار در سئو سایت است. این مورد در سال های 2001 تا 2007 نیز بسیار مورد توجه بود و مدیر سایت یا کارشناس تولید محتوا برای یه دست آوردن جایگاه بالا در موتورهای جستجو از حجم عظیمی از کلمات کلیدی (تکرار کلمات کلیدی) استفاده می کردند؛ که به این روش Keyword Stuffing گفته می شود.

پس از سال 2007 و با به روز شدن الگوریتم های گوگل کمپانی گوگل رسما اعلام کرده که فقط کیفیت محتوای تولید شده در سایت مد نظر است، نه حجم تولید محتوا و تکرار کلمات کلیدی. گوگل برای مبارزه و جلوگیری از رشد سایت هایی که Keyword Stuffing دارند، با استفاده از هوش مصنوعی و به کارگیری الگوریتم پاندا سایت ها را جریمه می کند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با الگوریتم های گوگل

نظریه گوگل در مورد Keyword Stuffing

طبق نظریه ای که کمپانی گوگل اعلام کرده، “تکرار کلمه کلیدی یکی از روش هایی است که وب مستران تلاش می کنند با استفاده از تکرار کلمات کلیدی در چند قسمت از متن تولید محتوا یا فهرست مطالب، یا فهرست محصولات و دسته بندی ها جایگاه خوبی را در موتورهای جستجو به دست آورند. این در حالی است که استفاده از این روش باعث کاهش رتبه سایت و صدمه زدن به تجربه کاربری شود. ”

 

نظریه گوگل در مورد Keyword Stuffing

روش های استفاده از تکنیک Keyword Stuffing

روش های مختلفی در رابطه استفاده از تکتیک Keyword Stuffing وجود دارد که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

استفاده و تکرار کلمه کلیدی در عنوان صفحه

تاثیر افزایش چگالی کلمات کلیدی در سایت یکی از مهم ترین موارد تاثیر گذار در سئو سایت و بهبود جایگاه سایت در موتورهای جستجو است. برای افزایش چگالی کلمات کلیدی بسیاری از وب مستران به کارشناس تولید محتوا پیشنهاد می کردند که از کلمات کلیدی هم معنی (مترادف)، یا مشابه استفاده کنند.

زمانی که در عنوان صفحه با تعداد زیاد کلمات کلیدی تکرار شود، باعث می شود که کاربر هنگام جستجو به یک عبارت بی معنا و غیر مفید برسد و با صفحه که روبرو شود که عملا هیچ فایده و سودی برای او ندارد؛ که این اتفاق نه تنها از دید الگوریتم های گوگل بلکه از نظر کاربر هم غیر مفید بوده و باعث افزایش نرخ پرش می شود.

تکرار کلمه کلیدی در توضیحات صفحه

یکی از قسمت هایی که زمان جستجو و دیدن نتایج جستجو مشاهده می کنید، توضیحاتی است که زیر عنوان اصلی در نتایج جستجو نوشته شده است به این توضیحات Description گفته می شود. وب مستران سعی داشتند با استفاده و تکرار از کلمات کلیدی در این توضیحات نیز باعث بهبود سئو سایت و افزایش رتبه سایت و افزایش نرخ کلیک شوند.

اما استفاده از این روش نیز گوگل با تکرار کلمه کلیدی در توضیحات نمی تواند میزان کیفیت، مفید یا غیر مفید بودن محتوای سایت را شناسایی و تایید کند و با همین دلیل می تواند سایت و محتوای آن را اسپم تلقی کرده و آن را جریمه کند.

تکرار کلمه کلیدی در توضیحات صفحه

تکرار زیاد کلمه یا کلمات کلیدی در متن صفحه یا صفحات سایت

استفاده از روش تکرار زیاد یک کلمه یا چند کلمه کلیدی در سایت یکی از معروف ترین و البته پر تکرارترین روش های تکنیک Keyword Stuffing است که طی آن یک یا چند کلمه کلیدی در هر پاراگراف زمان تولید محتوا بیشتر از دو بار تکرار و نوشته می شود. اما نتیجه استفاده از این تکنیک چیست؟

زمانی که کاربر حجم عظیمی از تکرار کلمات را می بیند و می خواند متوجه مفهوم اصلی متن نمی شود. در صورتی که طراحی سایت را با استفاده از سیستم مدیریت محتوا وردپرس انجام داده اید، زمانی که افزونه Yoast یا All in one SEO نسبت به ناخوانا بودن و عدم نامفهوم بودن محتوای سایت واکنش نشان می دهد و اخطار می دهد که در تولید محتوای سایت از تعداد کلمات کلیدی صحیح استفاده کنید.

لینک سازی با کلمه کلیدی تکراری

در سایت های وردپرسی افزونه های لینک سازی اتوماتیک یا اسکریپت هایی برای لینک سازی استفاده می شود که باعث استفاده زیاد از یک کلمه کلیدی برای لینک سازی شده و در تمامی صفحات سایت برای لینک سازی از یک کلمه کلیدی پر تکرار استفاده شود که این کار چیزی جز دور زدن قوانین گوگل و اسپم شناخته شدن لینک سازی و لینک های گوگل نیست و جریمه می شوید.

دلیل مضر بودن استفاده از تکنیک Keyword Stuffing

تا این جای مقاله متوجه شدیم که استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی هم از نگاه کاربر و هم از دیدگاه گوگل مضر است. ضررهای استفاده از تکنیک Keyword Stuffing روی سئو سایت عبارتست از:

  • جریمه شدن سایت: این بزرگ ترین ضرری است که می تواند به هر سایت وارد شود. زمانی که به هر دلیلی و با هر کدام از تکنیک های Keyword Stuffing اقدام به تکرار کلمات کلیدی می کنید سایت شما از نتایج جستجو حذف می شود و در این زمان به عمق فاجعه پی می برید.
  • افزایش نرخ پرش (Bounce Rate): زمانی که بیش از حد کلمات کلیدی استفاده می کنید کاربری که وارد سایت می شود با یک متن و محتوای نامفهوم و غیر مفید روبرو می شود که برای او سودی ندارد و همین امر باعث افزایش نرخ پرش سایت (افزایش تعداد کاربرانی که سریع از سایت خارج می شوند.) می شود که این اتفاق یکی از موارد تاثیر گذار در کاهش روند رشد سئو سایت می گردد.

بیشتر بخوانید: بانس ریت (Bounce Rare) چیست؟ راه های کاهش نرخ پرش سایت

چگونه از ایجاد Keyword Stuffing جلوگیری کنیم؟

  • منحصر به فرد باشید: زمانی که شروع به تولید محتوا می کنید منحصر به فرد باشید. محتوایی بنویسید که در صفحات دیگر وجود ندارد و کلمه کلیدی که در آن صفحه استفاده می کنید تکراری نباشد تا به اصطلاح duplicate content رخ ندهد.
  • استفاده از کلمه کلیدی در Meta Description فقط یک بار: برای نوشتن توضیحات مرتبط با محتوای کل سایت فقط یک بار از کلمه کلیدی در Meta Description استفاده کنید نه بیشتر.
  • در تولید محتوا با کلمه کلیدی زیاده روی نکنید: بسته به نوع محتوا و حجم محتوا باید از تعداد مشخصی کلمه کلیدی استفاده کنید. استفاده از کلمات کلیدی زیاد در متن محتوا به سئو سایت آسیب می زند و احتمال جریمه شدن افزایش می یابد. برای پیدا کردن تعداد کلمات کلیدی سایت عدد و رقم مشخص و استانداردی وجود ندارد؛ فقط این نکته را در نظر داشته باشید که باید چگالی کلمات کلیدی (Keyword Density) بین 2 تا 3 درصد باشد. برای محاسبه چگالی کلمه کلیدی از روش زیر استفاده کنید:

بیشتر بخوانید: توضیحات متا (Meta Description) چه تاثیری روی سئو سایت دارد؟

تعداد کلمات متن تقسیم بر تعداد کلمات کلیدی متن. منظور این است که طبق این فرمول در هر 170- 150 کلمه در متن باید یک بار از کلمه کلیدی استفاده کنید.

چگونه از ایجاد Keyword Stuffing جلوگیری کنیم؟

روش گرفتن رتبه برای کلمات کلیدی مورد نظر

معمولا در همه سایت ها با حوزه های کاری متفاوت هدف به دست آوردن رتبه برای کلمات کلیدی مرتبط با آن کسب و کار است که نسبت به کلمات دیگر کاربران بیشتر آن کلمات یا عبارات را جستجو می کنند. قدم اول برای گرفتن رتبه برای کلمات کلیدی مورد نظر و مرتبط با حوزه کاری این است که “کلمه کلیدی را بهینه سازی کنید.” با روش های زیر:

  • برای هر صفحه از سایت یک کلمه کلیدی منحصر به فرد در نظر بگیرید.
  • زمان تولید محتوا بیشتر از 300 کلمه بنویسید و به ازای هر 150 کلمه حداقل یک بار از کلمه کلیدی اصلی بهره بگیرید.
  • برای جلوگیری از تکرار کلمات کلیدی تکراری، کلمات کلیدی فرعی، کلمات مشابه، مترادف (هم معنی) و عبارات هم معنی و مرتبط با محتوای صفحه را جایگزین کنید .
  • از کلمه کلیدی هدف حداقل یک بار در عنوان (H1) (Title) استفاده کنید.
  • کلمه کلیدی را حداقل یک بار در زیر تیتر (H2) استفاده کنید.
  • کلمه کلیدی را در توضیحات (Meta Description)  یک بار به کار ببرید.
  • سعی کنید زمان تولید محتوا برای استفاده از کلمه کلیدی آن را در “پاراگراف اول” بیاورید.

بیشتر بخوانید: روش استفاده از تگ های Heading در تولید محتوا

سخن پایانی

در این مقاله، ما به بررسی مفهوم و اثرات Keyword Stuffing پرداختیم. Keyword Stuffing یک روش نامناسب و غیراخلاقی برای بهبود رتبه سایت در نتایج جستجو است که ممکن است به کاهش کیفیت محتوا، افزایش نرخ جستجوی مجدد و تنزل اعتبار سایت منجر شود. برای جلوگیری از Keyword Stuffing، لازم است که مدیران سایت به بهینه سازی محتوا، انتخاب کلمات کلیدی مناسب و متنوع و ایجاد ارزش برای کاربران توجه کنند.

ما همچنین به برخی از راه های شناسایی و رفع Keyword Stuffing اشاره کردیم. برخی از این راه ها عبارتند از: استفاده از ابزارهای تحلیل سئو، بررسی دستی محتوا، استفاده از فرمول های ریاضی برای محاسبه تکرار کلمات کلیدی و در نهایت حذف یا جایگزینی کلمات کلیدی اضافی. با اجرای این راه ها، می توان سایت را از خطر Keyword Stuffing دور نگه داشت و بهبود قابل توجهی در عملکرد سئو و تجربه کاربری ایجاد کرد.

در نهایت، ما به شما پیشنهاد می کنیم که همواره به رعایت اصول سئو و تولید محتوای با کیفیت و مفید برای کاربران خود اهمیت دهید. Keyword Stuffing یک تکنیک قدیمی و منسوخ شده است که فقط به ضرر سایت شما خواهد بود. با رعایت استانداردهای جدید و پیشرفته سئو، می توانید سایت خود را در بالاترین صفحات نتایج جستجو قرار دهید و بازدیدکنندگان خود را به مشتریان وفادار تبدیل کنید.

برای این که بتوانید در نظر گوگل، یک سایت مفید برای کاربران باشید، حتما دقت کنید که پارامترهای طبیعی که مدنظر الگوریتم های گوگل هستند را رعایت کنید تا به سرعت شاهد رشد جایگاه سایت خود در نتایج جستجو و افزایش ورودی سایت از گوگل شوید.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

0 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست.

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06