اولین قدم در تولید محتوا چیست؟

اولین قدم در تولید محتوا چیست؟

در این مقاله می خوانید:

اولین قدم در تولید محتوا چیست؟ چرا باید به تولید محتوا اهمیت ویژه ای بدهیم؟ در ادامه همراه با کلیک اول باشید.

اگر با اینترنت سر و کار داشته باشید، محتوا و تولید محتوا دو کلمه ای است که بسیار تکرار می شود و خلاصه کلام تولید کردن محتوا هر چیزی است که در سایت خودتان یا شبکه های اجتماعی منتسب به خود انجام می دهید. پس زمانی که یک عکس، فیلم یا متن را تولید کرده و در سایت یا صفحات شبکه های اجتماعی خودتان بارگذاری کنید، در واقع درحال تولید محتوا هستید. در این مقاله قصد داریم بررسی کنیم که اولین قدم در تولید محتوا چیست؟

اولین قدم در تولید محتوا چیست و چرا باید به آن اهمیت بدهیم؟

اگر بخواهیم به زبان ساده برای شما توضیح دهیم، محتوا همان چیزی است که هر روز در زندگی دیجیتالی با آن سر و کار دارید. نوع محتوا می تواند از آموزشی و سرگرمی تا مباحث علمی نیز باشد. همین متن که در حال خواندن هستید تا یک کانال تلگرامی که یک پست روی آن بارگذاری می شود و شما آن را می خوانید همه و همه انواعی از محتواست.

بیشتر بخوانید: بازاریابی محتوا (Content Marketing) چیست؟

پس می توان این طور نتیجه گرفت هر چیزی که در دنیای دیجیتال می بینید، می شنوید یا می خوانید را محتوا می گویند. و اگر بخواهیم یک تعریف علمی از آن ارائه کنیم باید بگویم:

تولید محتوا یعنی تولید، طراحی، نوشتن یا ضبط چیزی که انسان بتواند از آن درکی داشته باشد و با آن ارتباط بگیرد. این محتوا در بسترهای مختلف می تواند باشد و هدف های مختلفی مانند تبلیغات یا کسب درآمد به همراه داشته باشد.

اولین قدم تولید محتوا چیست و چرا باید به آن اهمیت بدهیم؟

تولید محتوا چه تاثیرهایی می گذارد؟

شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که تولید محتوا چه تاثیری دارد؟ در ادامه می خواهیم به صورت موشکافانه با آمار بررسی کنیم:

  • اگر از تولید محتوا برای تبلیغات و مارکتینگ کسب و کار خودتان استفاده کنید، هزینه های شما تا 60 درصد می تواند کاهش پیدا کند. این روش تبلیغاتی نسبت روش های سنتی در تبلیغات بازدهی شما را تا حدود 3 برابر می تواند افزایش بدهد.
  • یوزرهایی که وارد یک سایت می شوند، 61 درصد تحت تاثیر محتوای داخل صفحه قرار گرفته و خرید خود را انجام می دهند.
  • سایت هایی که حداقل 15 پست در یک ماه اخیر منتشر کرده اند، ترافیک و بازدید سایتشان تا حدود 4 برابر بیشتر از سایت هایی بوده که ماهانه 4 پست منتشر کرده اند (این آمار حدودی است و بسته به مواردی دیگر نیز دارد)
  • صفحات اینستاگرامی که پست بروز می گذارد، تا 112 برابر بازدهی بیشتری از خود دارد.

به زبان خیلی ساده، برای موفقیت در دنیای کسب و کارهای دیجیتال باید تولید محتوا را جزو مهم ترین کارهای روزانه خودتان بدانید و آن را با علاقه و برنامه ریزی صحیح انجام بدهید. تولید محتوای مناسب می تواند ترافیک سایت را بالا برده و بازدید سایت را نیز چندین و چند برابر کند.

این کار باعث می شود تا رتبه سایت شما در سئو بالاتر رفته و به همین منظور هم میزان فروش و تعداد مشتریان نیز افزایش پیدا کنند پس در نتیجه میزان اعتماد کاربران به شما هم بالاتر می رود.

اولین قدم در تولید محتوا را چگونه برداریم؟

حالا که با مفهوم تولید محتوا آشنا شدید، برویم تا با اولین قدم در تولید محتوا را به صورت اصولی برداریم. سوالی که پیش می آید این است که چه مراحلی باید طی شود و چه کارهایی باید انجام دهیم؟ خیلی از افراد تولید محتوا را تنها نگارش کردن یک محتوای تنها یا کپی کردن یا ساخت یک کلیپ راجع به یک موضوع می دانند در صورتی که اینطور نیست و مفهوم محتوا فراتر از این چیزها می رود.

تولید محتوا مراحلی دارد:

  • انتخاب هدف برای محتوا
  • پرسونای خریدار
  • پیدا کردن کلمات کلیدی
  • انتخاب فرمت مناسب
  • بروز کردن محتوا

بیشتر بخوانید: نکات ضروری و مهم در تولید محتوا

در ادامه به بررسی مهم ترین قسمت ها می پردازیم.

انتخاب هدف برای محتوا

در مرحله اول باید هدفی که از تولید محتوا دارید را مشخص کنید. سوالات زیر را از خودتان بپرسید تا بیشتر متوجه شوید که چه قصدی پشت محتوای شماست:

  • هدف از نوشتن چیست؟ جذب دنبال کننده یا فروش؟
  • آیا محتوای من به اندازه کافی می تواند سوالات مخاطب را پاسخ دهد؟
  • آیا با این محتوا قصد این است که مخاطب یک کال تو اکشن داشته باشد یا فرم پر کند؟

نحوه تولید محتوا با توجه به سوالات بالا می تواند متفاوت باشد، پس حتما هدف خود را قبل اینکه دست به کار شوید مشخص نمایید.

انتخاب هدف برای محتوا

پیدا کردن کلمات کلیدی مرتبط با محتوا

کلمات کلیدی مهم ترین قسمت برای محتوا به حساب می آید، شما با انتخاب صحیح کلمات کلیدی می توانید به گوگل بفهمانید که محتوای شما در چه زمینه ای بوده و باید در چه جستجوهایی به کاربر نشان داده شود.

پیدا کردن کلمات کلیدی متناسب با محتوا جزو اولین گام ها برای نگارش محتوا به حساب می آید و سایت هایی هستند که به صورت رایگان و گاها پولی این کار را برای شما انجام می دهند. اما بهترین و راحت ترین کار برای پیدا کردن کلمه کلیدی مرتبط این است که موضوع محتوای خود را در گوگل سرچ کنید، به آخر صفحه آمده و سپس ساجست (پیشنهاد) گوگل که عموما به صورت کلمه پیشنهاد داده می شود را دنبال کنید تا به بهترین و مرتبط ترین آن برسید.

بروز کردن محتوا بعد از انتشار

بعد از اینکه محتوا منتشر شد کار تمام نشده! بلکه تازه روند محتوا در وب شروع می شود. به این گونه که باید روی لینک سازی و بازاریابی محتوا به خوبی کار کنید تا دیده شود. برای مثال ممکن است تا مقاله شما طی چندین ماه صفحه اول گوگل روی یک کلمه خاص باشد اما طی همین مدت هم سایت های دیگر برای نتیجه گرفتن روی محتوای خود کار کنند و دائما محتوای خود را بروز کنند.

بروز کردن محتوا تنها اضافه کردن متن بیشتر به محتوای قبلی نیست، گاها پیش می آید که نیاز می شود تا اطلاعات فعلی که در محتوا داده شده را بروزرسانی کنید و همین موضوع یک مورد از بروز رسانی به حساب آید. از جمله موارد دیگری که می تواند در بروزرسانی مطلب مورد استفاده قرار بگیرد این است که عکس های خود را بروز کنید و یک مدیا مثل پادکست یا فیلم به آن اضافه کنید.

در تولید محتوا به چه نکاتی توجه کنیم؟

مطالبی که بالاتر بیان کردیم همگی در محتوای بروز داشتن تاثیرگذار است و میتوان گفت که یک گزینه مناسب برای شروع تولید محتوا نیز به حساب می آید. در این قسمت می خواهیم نکاتی که مربوط به تولید محتوا کردن است را که خیلی مهم و کاربردی نیز می باشد به شما بگوییم:

در تولید محتوا به چه نکاتی توجه کنیم؟

محتوای کامل و جامع داشته باشید.

اولین و مهم ترین نکته در محتوا این است که محتوا را به صورت جامع و کامل داشته باشید. این نکته خیلی مهم است چرا که در اینترنت و گوگل میلیاردها محتوا وجود دارد اما شما کدام قسمت از این میلیاردها محتوا هستید؟ آیا آنقدر کامل هستید که کاربر مجبور نشود به خاطر محتوایش به سایر سایت های رقیب مراجعه کند؟

خودتان را جای مخاطب بگذارید، آیا خودتان روی لینک سایت خودتان کلیک می کنید؟ بنابراین محتوا را به گونه ای بنویسید که کامل و همه جانبه باشد و بتواند به تمامی سوالات خواننده پاسخ دهد.

روان و بدون گیر بنویسید.

محتوایی که در نت فارسی وجود دارد اکثرا ادبی و با چهارچوب هستند. اما مشکل اساسی که در آن ها وجود دارد این است که روان و گیرا نیست. این یعنی مخاطب برای فهمیدن مجبور است تا به سایر بخش ها نیز رجوع پیدا کند تا جواب خودش را بگیرد. یکی دیگر از اصول مهم در تولید محتوا، داشتن زبانی روان و گیرا می باشد. کاربران شما باید بتوانند به راحتی موضوع نوشته شده را درک کرده و متوجه آن شوند.

زیرعنوان ها را فراموش نکنید.

به عنوان خواننده متن خسته می شوید اگر یک متن را به شما بدهند که پشت سر هم باشد و هیچ توقفی در کار نداشته باشد. این چنین متن هایی به طور ناخود آگاه خواننده را گیج کرده و دنبال کردن آن تا انتها می تواند سخت باشد.

یکی از نکات ریز برای ادامه در مطلب، استفاده از زیر عنوان هاست که باید در قسمت های مختلف متن خود و متناسب با موضوعاتی که بیان می شود، آن ها را از طریق زیر عنوان ها از هم جدا کنید.

زیرعنوان ها را فراموش نکنید

کلمات کلیدی مناسب با محتوا را در نظر داشته باشید.

از مهم ترین و پایه ای ترین نکات در تولید محتوا اینست که کلمه کلیدی مناسب را برای متن خود پیدا کنید و از آن در قسمت های مختلف استفاده کنید اما توجه داشته باشید که استفاده بیش از حد می تواند مخاطب را خسته کند، پس مثل یک ربات نباشید و متن خود را صرفا برای موتورهای جستجو ننویسید.

تا چند سال پیش، هرچه تعداد کلمه کلیدی در متن بیشتر بود گوگل آن را معتبرتر میدانست و بیشتر به آن اهمیت می داد اما در حال حاضر این گزینه یک نمونه اسپم و اذیت مخاطب به حساب می آید که طبق الگوریتم های جدید گوگل این موضوع به طور کامل رد میشود.

از علائم نگارشی به هیچ وجه غافل نشوید.

همانطور که قبلا گفتیم باید محتوا را برای مخاطب بنویسید نه برای گوگل، برای آن که تولید محتوای شما حرفه ای انجام شود، در کنار استفاده مناسب از کلمات کلیدی و نوشتن متنی روان باید به اصول نگارشی نیز توجه داشته باشید. یک محتوای حرفه‌ای دارای بدون هیچ غلط املایی نوشته شده و علائم نگارشی در آن سرجای مناسب خود استفاده شده اند.

لینک دادن را در نظر بگیرید.

لینک دادن به مطالب دیگر خودتان را در نظر بگیرید، این کار باعث می شود که در جایگاه های بالاتری در گوگل نمایش داده شوید. البته صرف لینک دادن کمک به سئو نمی کند و یکی از بهترین کمک هایی که به کاربر می کند این است که او را به سایر صفحات به راحتی هدایت می کنید.

از هدینگ ها کمک بگیرید.

چهارچوب داشتن در محتوا خیلی مهم به نظر میرسد، هدینگ ها یا همان سرتیترها نیز از این قاعده پیروی می کنند. کافی است تا سرتیترها را در جای مناسب و دقیقا در قسمت هایی از متن قرار دهید که مخاطب نیاز دارد تغییرات موضوعی در متن را متوجه شود. به نظر شما چه روش های دیگری برای برای برداشتن اولین قدم محتوا مهم است؟ نظرات خود را برای ما در زیر همین پست کامنت کنید.

سخن پایانی

حال که با اولین قدم در تولید محتوا آشنا شدیم و نکاتی را در این باره بررسی کردیم، می توانید محتواهای مورد نیاز خود را به صورت خلاقانه ایجاد کنید. چنان چه مورد خاصی مدنظر شما بود، آن را از طریق کامنت ها با ما در میان بگذارید.

از این که این مقاله را مطالعه کردید، از شما متشکریم.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

0 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست..

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06