استفاده از تکنیک منشن بدون لینک (LINKLESS Mention) در سئو سایت

استفاده از تکنیک منشن بدون لینک (LINKLESS Mention) در سئو سایت

در این مقاله می خوانید:

یکی از فاکتورهای جدید سئو سایت منشن بدون لینک (LINKLESS Mention) است و تجربه ثابت کرده که این تکنیک سایت هایی که پنالتی شده را نجات می دهد. در این مقاله به طور کامل با تکنیک منشن بدون لینک و روش استفاده از آن در بهبود سئو سایت آشنا می شویم.

به طور کلی سایت ها برای بهینه سازی باید 200 فاکتور را رعایت و اجرا کنند، اما در بین این فاکتورها دو فاکتور اصلی به نام لینک سازی خارجی (بک لینک) و محتوا بیشترین تاثیرات را روی سئو سایت دارند. بسیاری از سئو کاران عقیده دارند که در بین این دو فاکتور نیز محتوا همچنان باید به روز باشد و برای کسب رتبه های برتر در نتایج جستجو همیشه محتوا کمک کننده است. تکنیک منشن بدون لینک یا Linkless Mention نام آوردن و اشاره به یک سایت است بدون این که به آن سایت لینک بدهیم. مثل:

  • سایت تسنیم
  • سایت نمناک
  • سایت دیجی کالا

به این سایت ها اشاره شد ولی آدرس URL سایت و لینکی دیده نمی شود. اما سوال این است که چرا از تکنیک لینک بدون منشن استفاده می کنیم؟ چند نوع منشن بدون لینک وجود دارد؟ چگونه از تکنیک منشن بدون لینک استفاده کنیم؟ که در ادامه به این سوالات پاسخ می دهیم.

اهمیت استفاده از تکنیک منشن بدون لینک در سئو سایت

در مقالاتی که در سایت منتشر کرده ایم گفته شد که سئو به طور کلی به سه دسته سئو داخلی، سئو خارجی و سئو تکنیکال تقسیم می شود.

منشن بدون لینک جزء سئو خارجی است و همان طور که گفته شد در سئو خارجی گوگل میزان اعتبار برند شما را بررسی می کند. ربات های گوگل همه سطوح و صفحات وب سایت را بررسی می کند، حتی رفتار کاربران در سایت را آنالیز می کند و بر اساس آن به متوجه می شود که برند شما تا چه حد از نظر کاربران معتبر و مهم شناخته می شود؟ کاربران تا چه به برند شما و محصولاتتان علاقه دارند؟ این موارد توسط میزان ماندگاری کاربر در سایت، نرخ کلیک، Dwell time و مواردی از این قبیل بررسی می شود.

بیشتر بخوانید: ربات گوگل (Google Bot) چیست و چگونه کار می کند؟

با بررسی این موارد و موارد مهم در فاکتورهای سئو گوگل تصمیم می گیرد که به هر کدام از صفحات سایتتان چه رتبه ای بدهد؟ این رتبه تعیین کننده این است که کاربران هنگام جستجو صفحه مورد نظرشان را در کدام لینک از نتایج گوگل می بینند. در واقع این اعتبار توسط گوگل بررسی و سپس سایت رتبه بندی می شود.

یکی از مواردی که از دیدگاه گوگل مهم است بک لینک ها در سئوی خارجی سایت هستند و گوگل برای تعیین اعتبار سایت شما به این بک لینک ها توجه می کند. اما چرا؟ گوگل زمانی که می بیند سایت های دیگر که به ویژه سایت هایی که موضوع مرتبط با سایت شما دارند، به شما لینک داده اند، متوجه اهمیت تولید محتوای کاربردی سایت و اعتبار آن می شود. هر چه تعداد بک لینک های سایت بیشتر باشد، اعتبار سایت هم افزایش می یابد.

بیشتر بخوانید: بک لینک چیست و چه اهمیتی برای سئو سایت دارد؟

اما سوال مهم این است پس چرا صحبت از منشن بدون لینک این جا مطرح شده است؟

بسیاری از سئوکاران برای دور زدن الگوریتم های گوگل هنوز هم از روش های سئو کلاه خاکستری و سئو کلاه سیاه استفاده می کنند تا رتبه سایت آن ها حداقل برای مدتی افزایش یابد. به همین دلیل موتور جستجوی گوگل برای جلوگیری از این کار به فاکتورهایی مثل رفتار مخاطبان در شبکه های اجتماعی، بک لینک و لینک سازی و لینک بدون منشن استفاده می کند.

Linkless Mention چیست؟ - کلیک اول

Linkless Mention چیست؟

منطق لینک بدون منشن مثل همان منطق لینک سازی خارجی (بک لینک) است. بر این اساس گوگل می گوید هر چه قدر که کاربران بیشتری در سطح وب سایت ها در مورد شما (برند و محصولات و خدماتتان) صحبت کنند، نشان از اعتبار سایت و اعتبار محتوای سایت دارد. البته در برخی موارد این صحبت کردن در مورد محتوای سایت با استفاده از لینک دادن به سایت است و در برخی موارد استفاده از تکنیک لینک بدون منشن.

پس گوگل چگونه بدون لینک سازی خارجی متوجه می شود که سایتتان اعتبار دارد؟ ربات های هوش مصنوعی گوگل به حدی قدرتمند و دقیق هستند که محتوای همه صفحات سایت را دقیق بررسی می کنند. هر چه در سطح وب منشن های بدون لینک بیشتری داشته باشید گوگل متوجه محبوبیت و اعتبار محتوای سایت از دیدگاه کاربران می شود.

انواع منشن بدون لینک

زمانی که صحبت از منشن بدون لینک می شود، بعضی از افراد گمان می کنند فقط مهم این است که در وب سایت دیگران اسمی از برند شما گفته شود. اما منظور این نیست. همان طور که در تعریف منشن بدون لینک گفته شد، هر اشاره ای که در متن سایت دیگر از محتوای سایت، نام سایت یا خدمات به سایت شما شود، گوگل متوجه اهمیت و محبوبیت این موضوع می شود.

بیشتر بخوانید: برند چیست؟ از چه اجزایی تشکیل شده و چه ویژگی هایی دارد؟

این اشاره شامل موارد زیر است:

  • نام برند (فارسی، انگلیسی)
  • آدرس اصلی سایت یا آدرس یک صفحه از سایت بدون لینک کردن (clickaval.com یا clickaval.com/blog)
  • اشاره به نام مدیر سایت در صورتی که گوگل این اسم را شناخته باشد، حائز اهمیت و تاثیر گذار است.
  • نام یک محصول یا یک خدمت (افزایش بازدید سایت / آموزش سئو پیشرفته)
  • نام برند + یک کلمه کلیدی در سایت (طراحی سایت توسط کلیک اول)

چگونه با تکنیک لینک بدون منشن سایت را سئو کنیم؟

در نگاه اول ممکن است استفاده از این روش به عنوان یک روش کم تاثیر شناخته شود، اما زمانی که در یک پروژه به صورت عملی از این روش استفاده می کنید، متوجه قدرت تاثیر گذاری linkless mention خواهید شد. استفاده از این روش به تنهایی کمک کننده در بهبود سئو سایت نیست، بلکه هنوز لینک سازی خارجی (بک لینک) هنوز هم مثل قبل تاثیر زیادی دارد.

تفاوت عمده ای بک لینک ها و لینک بدون منشن با هم این است اگر در روش لینک سازی خارجی اگر مثل برخی سئوکاران بخواهید الگوریتم های گوگل را دور بزنید، عواقب بسیار بدی از جمله جریمه شدن یا حذف شدن از نتایج گوگل را به دنبال دارد. اما در روش لینک بدون منشن این خطرات وجود ندارد.

چگونه با تکنیک لینک بدون منشن سایت را سئو کنیم؟ - کلیک اول

همان طور که در سطر بالا گفته شد، به کمک روش هایی مثل نام بردن از برند، آدرس سایت، یا نام بردن از محصولات در سطح وب سایت است. به روش های زیر توجه کنید:

  • یکی از روش هایی که به طور عمده از منشن بدون لینک استفاده می شود، نام بردن از برند یا محصولات در شبکه های اجتماعی است. برای مثال در کپشن اینستاگرام، کپشن توییتر یا لینکدین به قسمتی از سایتتان اشاره کنید. البته بهتر است از این روش در اکانت هایی که مختص سایت خودتان است، استفاده نکنید.
  • در سایت هایی که اجازه تولید محتوا را به مدیر سایت یا کارشناس تولید محتوا می دهد، محتوای بنویسید و در آن به سایتتان یا محتوای از سایتتان اشاره کنید. برخی از این سایت ها عبارتند از : سایت ویرگول، سایت نماشا، تماشا، آپارات، … (برای انتشار ویدیو) هستند. حتی در سایت های دیگر می توانید پادکست، ویدئو و متن منتشر کنید و در آن به برندتان اشاره کنید.
  • یکی از جاهایی که در آن می توانید به نام برند یا سایتتان اشاره کنید، در بخش نظرات وب سایت است. به همین منظور می توانید در بخش نظرات سایت های پر بازدید مثل سایت نمناک، تنسیم و … کامنت منتشر کنید و بحث و تبادل نظر کنید و در این نظرات به نام برند یا سایتتان بدون لینک اشاره کنید. برای مثال در مورد مقاله ای که مرتبط با موضوع سایت است اشاره کنید و از مخاطبان بخواهید که برای خواندن کل مقاله به سایت مورد نظرتان اشاره کنند.

افزایش لینک بدون منشن با چالش و برگزاری مسابقه

یکی از روش هایی که امروزه توسط بسیاری از بلاگرها و اینفلوئنسرها استفاده می شود، برگذاری مسابقه در شبکه های اجتماعی است. برای مثال می توانید یک پست منتشر کنید و از مخاطبان بخواهید که  در بخش نظرات یا در استوری پیج خودشان یا حتی در پست اینستاگرام یا توئیتر یک پست در مورد سایت یا برند شما منتشر کنند. در این گونه چالش ها تعداد زیادی مخاطب جدید وارد سایت می شوند، ترافیک سایت افزایش پیدا می کند و مشتریان بالقوه و مشتریان بالفعل افزایش پیدا می کنند.

چگونه متوجه شویم در وب سایت ها به برند ما اشاره شده است؟

خب ما از این تکنیک استفاده می کنیم تا در سئو سایت بهبود حاصل شود، اما چگونه بفهمیم چه سایت هایی به برند اشاره کرده اند؟

بیشتر بخوانید: آموزش ساخت برند موفق در 8 قدم

یکی از ابزارهای رایگان سئو که به شما کمک می کند ابزار گوگل آلرتس (Google Alerts) است.  برای این کار اول باید وارد سایت شوید در آن ثبت نام و ایمیل تان را وارد کنید، زمانی که وب سایت ها به نام برند یا قسمتی از محتوای سایت یا سایت شما اشاره می کنند، یک ایمیل برای شما ارسال می شود. پس از این که منبع این سایت ها را پیدا کردید طی یک ایمیل یا کامنت می توانید از مدیر سایت تشکر کنید و با ایجاد یک رابطه صمیمانه از مدیر سایت بخواهید به شما لینک بدهد و تبادل لینک کنید.

 

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

0 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست..

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06