آشنایی با سئو کلاه سیاه یا Black Hat Search Engine Optimization

آشنایی با سئو کلاه سیاه یا Black Hat Search Engine Optimization

در این مقاله می خوانید:

پیش از آن که قصد فعالیت در زمینه بهینه سازی سایت خود را داشته باشید، باید به این نکته توجه کنید که سئوی سایت به سه دسته سئو کلاه سیاه، سئو کلاه خاکستری و سئو کلاه سفید تقسیم می شود.

سئو کلاه سیاه چیست؟

هدف از اقداماتی که روی سایت انجام می شود، چه سئوی داخلی باشد و چه سئو خارجی، بهبود و بهینه سازی آن برای موتورهای جستجو است. یکی از این تکنیک های مخرب که روی سایت ها انجام می شود و تاثیر عکس روی بهینه سازی سایت دارد، تکنیک سئو کلاه سیاه است. در سایت کلیک اول همراه ما باشید تا با این تکنیک مخرب آشنا شویم.

آشنایی با تکنیک سئو کلاه سیاه

تکنیک و روش هایی که به منظور بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو استفاده می شود، اما در واقع با هدف گول زدن و فریب الگوریتم ها و ربات های گوگل و دور زدن قوانین و قواعدی است که برای موتورهای جستجو حائز اهمیت است. در ابتدا این روش ها برای گوگل قابل شناسایی نبود و مدیران سایت ها می توانستند در مدت زمان کوتاهی رتبه خوبی از گوگل بگیرند، اما پس از مدت کوتاهی گوگل متوجه این کسب رتبه در زمان کوتاه شد و با این گونه سایت هایی که از تکنیک های سئو کلاه سیاه استفاده کرده بودند برخورد کرد.

در این مقاله قصد نداریم با روش و تکنیک های سئو کلاه سیاه آشنا شوید یا از آن استفاده کنید، بلکه هدف آن است تا از این روش ها استفاده نکنید و در عوض با شناسایی این روش مخرب قدم مثبتی جهت بهبود رتبه سایت و بهینه سازی سایت از روش صحیح شوید.

روش هایی که به نام سئو کلاه سیاه شناخته شده اند، با الگوریتم ها و ربات های گوگل در تضاد آن است و مخرب شناخته می شود.

چرا شناخت تکنیک سئو کلاه سیاه مهم است؟

وقتی صحبت از تکنیک سئو کلاه سیاه می شود، هدف استفاده از این روش و دور زدن گوگل نیست. دلیل پرداختن به تکینک سئو کلاه سیاه این است که بسیاری از وب مستران و سئو کاران پس از اتمام پروژه سراغ آنالیز سایت می روند که بدانند مخاطبان و بازدید کنندگان به دنبال چه مطالبی هستند؟ و از آن جا که هدف هر سایتی و در هر حوزه ای کسب رتبه و افزایش بازدید است؛ وب مستران متوجه شدند که بسیاری از افراد به دنبال آشنایی با تکنیک سئو کلاه سیاه هستند تا از این راه کاربران وارد سایت شوند و همین امر باعث افزایش نرخ کلیک که جز معیارهای مهم از نظر گوگل است، شود.

از طرف دیگر اگر به تازگی شروع به فعالیت در حوزه سئو و بهینه سازی سایت کرده اید، از طریق شناخت این تکنیک می توانید آگاه باشید و از این روش ها ناخود آگاه استفاده نکنید.سئو کلاه سیاه چیست؟

روش مخرب سئو کلاه سیاه

همان طور که در اکثر مقالات گفته ایم و اعتقاد داریم، برای مجموعه سایت کلیک اول مهم رضایت کاربر است. “گوگل کاربر محور است.” به همین دلیل هر اقدام یا روشی که از این مسیر شما و سایتتان را دور کند، تکنیک سئو کلاه سیاه شناخته می شود. در ادامه با روش هایی که به عنوان روش های مخرب و سئو کلاه سیاه شناخته شده است آشنا شوید:

سئوی بیش از حد یا Over Optimization

زمانی که صحبت از بهینه سازی سایت می شود، هر اقدامی که موجب بهبود جایگاه و رتبه سایت می شود پیاده سازی و اجرا می کنید تا سایت از نظر موتورهای جستجو به ویژه موتور جستجوی گوگل که پر استفاده ترین موتور جستجو است، بهینه شود. اما گاهی اوقات این اقدامات بیش از اندازه استفاده و پیاده سازی می شود. این کار بیشتر یک وسواس است تا بهینه سازی سایت.

استفاده بیش از حد کلمات کلیدی (Keyword Stuffing)

قبل از پرداختن به اصطلاح Keyword Stuffing نیاز است تا بدانیم در هر مقاله چند بار باید از کلمات کلیدی استفاده شود. مطمئن باشید که از زمانی که ربات گوگل شروع به بررسی و خزیدن در سایت شما می کند، از موضوع و حوزه اصلی سایت شما با خبر است و آن را درک می کند و از طرفی این کلمات کلیدی هستند که باعث می شوند که هم گوگل موضوع اصلی سایت را بشناسد و هم بازدید کنندگان به سمت سایت شما روانه شوند و محتوا را بخوانند.

اما زمانی که استفاده از کلمات کلیدی مرتبط با حوزه فعالیت سایت به خوبی استفاده و تکرار نشود، گوگل از کجا باید متوجه موضوع و محتوای اصلی سایت شود؟ در این جاست که اهمیت تحقیق کلمات کلیدی برای سئو کاران شناخته و مهم می شود تا با شناخت و جستجوی صحیح کلمات کلیدی مرتبط باعث بهبود سئو سایت شوند.

بیشتر بخوانید: Keyword Stuffing چیست و چه تاثیری در سئو سایت دارد؟

با شناخت اهمیت استفاده از کلمات کلیدی، سایت ها پر شدند از کلمات کلیدی که بسیار تکرار می شد و دیگر هدف رضایت کاربر نبود، مهم رضایت کاربر و کسب رتبه بود، که این اقدام یک روش آزار دهنده برای کاربر است و به راحتی متوجه می شود که محتوای تولید شده صرفا برای جلب نظر گوگل و رتبه گرفتن با استفاده از بمباران کلمات کلیدی بوده است. بمباران کلمه کلیدی همان Keyword Stuffing است.

زمانی که استفاده از این روش بسیار زیاد شد، گوگل از الگوریتم پاندا رونمایی کرد تا با چنین سایت هایی که محتوای آن ها مملو از کلمات کلیدی است، مبارزه کند.

در مقابل استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی، از کلمات مترادف، هم خانواده و مشابه با کلمات کلیدی استفاده کنید تا به مذاق کاربر خوش بیاید و ترغیب شود تا محتوا را تا انتها بخواند. همین کار باعث می شود زمان ماندگاری کاربر در سایت که جز پارامترهای مهم رتبه بندی سایت از نظر گوگل است، رعایت شود.

استفاده بیش از حد کلمات کلیدی (Keyword Stuffing)

لینک سازی داخلی با استفاده از کلمات کلیدی کوتاه

در مقالع اصول لینک سازی داخلی گفته شد که هدف از این لینک سازی ترغیب کاربر به صفحات مرتبط و جذاب است تا با ورود به صفحه جدید مطالب کامل تر و مفیدتر را مطالعه کند نه فقط به این منظور لینک سازی انجام شود تا باعث بهبود سئو شود. در تکنیک سئو کلاه سیاه این روش با استفاده از انکرتکست هایی با کلمات کلیدی کوتاه و صرفا برای بهبود سئو انجام می شود که یک روش مخرب و با نتیجه عکس خواهد بود.

به جای استفاده از کلمات کلیدی کوتاه در انکرتکست، از عبارات توصیفی بلند و جذاب استفاده کنید تا کاربر ترغیب به کلیک روی لینک جدید و وارد صفحه فرود (لندینگ پیج) شود.

نوشتن کلمات غیر مرتبط با موضوع سایت

در ابتدای مقاله گفته شد که گوگل با استفاده از دایره کلمات کلیدی که در محتوای سایت از آن استفاده می کنید می تواند تشخیص دهد و درک کند که حوزه کسب و کار شما چیست؟

کسب و کارهایی از این روش استفاده می کنند که نوپا هستند و سایت های رقیب برای حوزه کاری شما و احتمالا کلمات پر جستجو برای شما وجود ندارد و شما برای این که ترافیک سایت خود را افزایش دهید از کلمات پر جستجو اما بی ربط استفاده می کنید، اما به کارگیری این روش نتیجه عکس دارد و وقتی کاربران وارد سایت می شوند و تعداد زیادی کلمات بی ربط را مشاهده می کنند موجعب عدم رضایت کاربران می شود و سریعا از سایت خارج می شوند و همین اتفاق باعث افزایش نرخ پرش و در نهایت کاهش رتبه سایت خواهد شد.

نوشتن کلمات غیر مرتبط با موضوع سایت

استفاده از روش لینک سازی بیش از حد

چندین صفحه از صفحات سایت هستند مانند صفحه درباره ما، تماس با ما که در قسمت هدر و فوتر صفحه اول سایت هستند و به طور عادی روی آن کلیک می شود، نیازی نیست که به آن ها لینک داده شود. به جای آن از صفحاتی که کمتر در دید کاربر هستند و از دید کاربر مخفی است لینک بدهید تا کاربر وارد صفحات جدید و محتوای جدید شود.

بهینه سازی بیش از حد تگ Heading

تگ عنوان (H1) مهم ترین تگ از نظر گوگل است و زمانی که کاربر عبارت یا کلمه ای را در گوگل سرچ می کند و متقاعد می شود تا روی لینک سایت کلیک کند، دیدن یک عنوان جذاب، کاربردی و صحیح است. در ادامه استفاده از تگ های H2 ،H3 ،H4 ،H5 ،H6 به عنوان مشخص کردن زیر مجموعه و زیر شاخه های تگ H1 و حفظ ظاهر زیبا و شکیل تر از نظر کاربر استفاده می شود.

اما گاهی وب مستران به منظور فریب دادن گوگل از کلمات کلیدی پر تکرار در تگ ها به ویژه در تگ H1 استفاده می کنند و گوگل استفاده از این روش را مخرب می داند. پیشنهاد می شود در تگ های H2، H3 از کلمات مشابه ،هم خانواده و مترادف استفاده کنید تا از نگاه کاربر بهتر و جذاب تر به نظر برسد.

بیشتر بخوانید: روش استفاده از تگ های Heading در تولید محتوا

بهینه سازی بیش از اندازه در Alt Text

در بهینه سازی سایت دو مورد بهینه سازی وجود دارد یکی بهینه سازی عکس یکی برای متن که هر دوی این ها از نظر گوگل یکسان است و با هم تفاوتی ندارد. نکته قابل توجه این است که زمانی از متن جایگزین (Alt text) که البته باید با محتوا و عکس مرتبط باشد، استفاده می شود. در صورتی که عکس آپلود نشد متن جایگزین به کاربر نشان داده می شود.

اهمیت دیگر استفاده از متن جایگزین این است که گوگل هم این توصیفات را در مورد عکس و متن مرتبط ایندکس بررسی می کند و زمانی که کاربر موضوع مرتبطی را با عکس درج شده در سایت شما جستجو کند ،آن را به کاربر نمایش می دهد.

بهینه سازی بیش از اندازه در Alt Text

 

پس چرا می گوییم بهینه سازی بیش از اندازه زیان دارد؟

همان نکاتی که در مورد تولید محتوای بهینه شده گفته شد، در مورد استفاده از عکس هم صدق می کند.زمانی که از کلمات تکراری برای عکس استفاده کنید این کلمات تکراری تلقی می شود و از نظر گوگل فاقد اعتبار است.

بیشتر بخوانید: ویژگی متن جایگزین یا ALT Text در تصاویر و تاثیر آن در سئو

انتشار محتوا و لینک مخفی

بسیاری از وب مستران سعی دارند با انتشار محتوای زیاد که البته برای کاربر مفید و کاربردی نیست نظر و اعتماد گوگل را جلب کنند و رتبه بگیرند، به همین دلیل محتوا و مطالبی را که برای کاربر مفید نیست در سایت منتشر می کنند اما این محتوا فقط از نگاه گوگل قابل ایندکس شدن و بررسی است و کاربر آن را نمی بیند. این روش یک تکنیک مخرب و جز تکنیک های سئو کلاه سیاه محسوب می شود چرا که قوانین و قواعد گوگل که کاربر محور بودن است را نقض می کند.

سخن پایانی

به پایان مقاله سئو کلاه سیاه خود رسیده‌اید. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید و آموزنده بوده باشد. در این مقاله، ما به شما نشان دادیم که چگونه می‌توانید با استفاده از تکنیک های سئو کلاه سیاه، رتبه وب سایت خود را در نتایج جستجو بهبود بخشید. ما همچنین به شما هشدار دادیم که این تکنیک ها ممکن است منجر به جریمه گوگل یا حذف وب‌سایت شما از ایندکس شود. بنابراین، شما باید با دقت و احتیاط از آن ها استفاده کنید.

در پاراگراف آخر، ما می خواهیم از شما تشکر کنیم که وقت گذاشتید و مقاله ما را خواندید. اگر از مقاله ما راضی بودید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. همچنین، اگر نظر یا پیشنهادی در مورد مقاله دارید، لطفا آن را در قسمت نظرات برای ما بنویسید. ما خوشحال می شویم که نظرات شما را بشنویم و پاسخ دهیم.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

0 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست..

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06