الگوریتم MUM گوگل چیست؟

الگوریتم MUM گوگل چیست؟

در این مقاله می خوانید:

الگوریتم MUM گوگل یک سیستم جستجوی پیشرفته است که می تواند سوالات پیچیده را پاسخ دهد. این الگوریتم از تکنولوژی هوش مصنوعی برای درک معنای سوالات و محتوای وب استفاده می کند.

الگوریتم MUM گوگل قادر است از منابع مختلفی مانند متن، تصویر، صوت و ویدیو بهره ببرد و نتایج را در قالب‌های مختلفی ارائه دهد. الگوریتم MUM گوگل هنوز در حال توسعه است و گوگل اعلام کرده است که این الگوریتم 1000 برابر قدرتمندتر از الگوریتم BERT خود است.

همان طور که می دانید گوگل سالانه الگوریتم های جدیدی طراحی کرده و از آن ها رونمایی می کند. یکی از جدیدترین الگوریتم های گوگل، الگوریتم MUM مخفف عبارت (Multitask United Model) است. گوگل همواره تمرکز و توجه خود را روی افزایش رضایت کاربران قرار داده است.

به همین دلیل با استفاده از هوش مصنوعی (I/O) همواره از الگوریتم های جدید رو نمایی می کند. طبق گفته گوگل، الگوریتم MUM عملکرد دقیق تر و سریع تری نسبت به الگوریتم BERT گوگل دارد.

شناخت الگوریتم های گوگل کمک می کند که کارشناسان سئو استراتژی صحیح برای سئو تدوین کنند. و بتوانند در زمان سریع تری به نتیجه بهتری برای رتبه سایت برسند. به همین منظور در ادامه این مقاله به بررسی کامل تر الگوریتم MUM گوگل می پردازیم.

آشنایی با الگوریتم MUM گوگل

الگوریتم MUM گوگل چیست؟

الگوریتم MUM گوگل یا به صورت جزئی تر MUM مخفف عبارت Multi Task Model United یک مدل زبانی است که سیستم ترانسفورماتور BERT طراحی شد و سپس در سال 2019 میلادی معرفی شد. در واقع باید گفت که BERT یک مدل زبانی است که زمان منتشر و معرفی شدن، باعث تغییر و تحولات مختلفی در گوگل و نتایج مختلف آن شد. اما طبق بررسی های انجام شده، الگوریتم  MUM گوگل 1000 برابر بالاتر و بهتر از الگوریتم BERT دارد.

بیشتر بخوانید: الگوریتم Bert و ارتباط آن با هوش مصنوعی

قابلیت الگوریتم MUM چیست؟

اهمیت و قدرت الگوریتم MUM، مولتی تسک بودن این الگوریتم است. بدین صورت که قابلیت انجام چند کار به صورت همزمان را دارد. در واقع برای درک بهتر می توان گفت که این الگوریتم می تواند به صورت همزمان هم متن را بخواند، و هم معنا و درخواست کاربران را درک کند، هم یک دانش جدید برای موضوع سرچ شده تعریف کند، همچنین از صوت و ویدیو برای تقویت کردن این معنا و مفهوم استفاده کند.

قابلیت های ذکر شده به این دلیل است که الگوریتم MUM از 75 زبان مختلف برای ترجمه و درک بهتر موضوعات مختلف استفاده می کند. بنابراین می تواند حتی به سوالات پیچیده و سخت کاربران هم پاسخ داده و سایت های مناسب را به آن ها نمایش دهد.

قدرت الگوریتم MUM چقدر است؟

پرابهاکار راغوان (یکی از متخصصان گوگل) برای نمایش دادن قدرت بالای الگوریتم MUM یک جمله طولانی نوشت که این جمله به شرح زیر است:

“من کوه قله آدامز را فتح کرده ‌ام و اکنون‌ می ‌خواهم در پاییز آینده برای کوهنوردی به کوه فوجی بروم، برای آماده سازی باید چه کار کنم؟”

در صورتی که بخواهید به صورت دقیق تر به جواب صحیحی دست پیدا کنید، باید موارد مختلف و موضوعات را به صورت جداگانه جستجو کرده و زمانی که اطلاعات نسبی از هر کدام از سوالات خود به دست آوردید، آن ها را با یک دیگر ترکیب کنید تا بتوانید پاسخ سوال اصلی خود را پیدا کنید. بنابراین می توان گفت یکی از بهترین ویژگی های الگوریتم های MUM و BERT این است که به زبان انسان نزدیک تر بوده و منظور کاربران را بهتر درک می کنند.

یکی از مهم ترین قابلیت های الگوریتم MUM استفاده از آن حتی در Google Lens است. بدین صورت که می توانید با استفاده از جستجوی ویدیویی یا تصویری دوربین را به کفش های خود نزدیک کرده و بپرسید که آیا این کفش ها برای کوهنوردی مناسب است یا خیر؟

اهمیت استفاده از الگوریتم MUM چیست؟

همان طور که می دانید گوگل یک موتور جستجوی شناخته شده است که در سراسر دنیا محبوبیت زیادی دارد. بدین صورت که کاربران با سطح سواد و دانش مختلف به راحتی می توانند از آن استفاده کنند. بنابراین اهمیت اصلی استفاده از الگوریتم MUM نیز تفسیر کردن عبارات به روش کاربر پسند است.

به همین منظور در طی ماه های اخیر نسخه آپدیت شده این الگوریتم نیز معرفی شد. در آپدیت جدید الگوریتم MUM گوگل، موانع زبانی از بین رفته و به کمک این الگوریتم جامع ترین سوالات به کاربران نمایش داده می شود. بنابراین اهمیت آپدیت شدن این الگوریتم به این معنی است که نیاز کاربران برای دریافت پاسخ های کامل و جامع، و دقیق تر هم افزایش پیدا کرده است.

اهمیت استفاده از الگوریتم MUM چیست؟

آپدیت الگوریتم MUM گوگل

یکی از مهم ترین تغییراتی که در آپدیت الگوریتم MUM گوگل انجام شد، این بود که این الگوریتم قابلیت پرس و جوهای کاربران، نیازها، و سوالات آن ها را از زاویای مختلف مورد بررسی قرار می دهد. همچنین تلاش می کند که در مدت زمان سریع تر و کم تری جوابی بسیار دقیق تر و کامل به کاربران نمایش دهد.

از طرفی با توجه به این که در طی سال های اخیر کارشناسان تولید محتوا و کارشناسان سئو هم تمرکز خود را روی توجه به استفاده از کلمات کلیدی طبیعی تر قرار داده اند؛ الگوریتم MUM هم درک دقیق تری از سوالات و نیازها و جستجوی کاربران خواهد داشت.

علاوه بر این، یکی از بهترین تغییرات موجود در آپدیت MUM Algorithm، این است که از NLP و دانش عمیق جهان همراه با ترکیبی از فرمت های مختلف از جمله تصویر، متن، ویدیو و … سعی دارد که با پاسخ هایی با جزییات بیشتر و به صورت دقیق تر به کاربران ارائه کند.

مزایای الگوریتم MUM گوگل

همان طور که می دانید ربات های گوگل وظیفه خزیدن بین صفحات مختلف وب سایت ها را دارند تا بتوانند بر اساس محتواهای مختلف صفحات، بهترین ها را تشخیص داده و سایت ها را رتبه بندی کنند. بنابراین با روی کار آمدن و معرفی شدن الگوریتم MUM گوگل، ربات های جستجوی گوگل نیز قابلیت فکر کردن خواهند داشت. بنابراین می توان گفت یکی از بهترین مزایای این الگوریتم این است که تاثیرات مثبتی روی سئو سایت ها گذاشته است. علاوه بر این، مهم ترین مزایای الگوریتم MUM به شرح زیر است:

بیشتر بخوانید: ربات گوگل (Google Bot) چیست و چگونه کار می کند؟

حذف شدن موانع زبانی

همان طور که در پاراگراف های بالاتر نیز ذکر شد، برای الگوریتم MUM گوگل، 75 زبان مختلف تعریف شده که باعث درک بهتر آن برای جستجوهای مختلف شده است. در واقع مانند زمانی که سوالات خود را از یک انسان واقعی می پرسید، به شما پاسخی همراه با جزییات کامل و دقیق ارائه می کند.

علاوه بر این، جستجو کردن به متن و کلمات محدود نمی شود. بلکه با استفاده از جستجو کردن کلمات، عبارات، تصاویر، و ویدیو و … می توانید به هدف جستجوی خود دست پیدا کنید. بنابراین با این ویژگی می توانید به محتواهای بین المللی هم با تضمین بیشتری دسترسی داشته باشید. در صورتی که در گذشته امکان دسترسی به محتواهای بین المللی به راحتی امکان پذیر نبود.

ارائه جواب هایی کامل همراه با جزییات

با توجه به این که الگوریتم MUM درک دقیق تری از معنا و مفهوم نیاز و سوال کاربران دارد، جوابی که به کاربران ارائه می کند، نیز دقیق تر و همراه با جزییات بیشتری است. بنابراین کاربران را از جستجوی مجدد بی نیاز می کند.

دارای ساختار چند وجهی

یکی از بهترین ویژگی های الگوریتم MUM این است که از چارچوب متن به متن T5 استفاده می کند. به همین دلیل می توان گفت که حتی تا 1000 برابر قوی تر از الگوریتم BERT است. همان طور که امروزه گوگل به سوالات معمولی، جوابی صحیح می دهد، با استفاده از این الگوریتم جدید نیز قابلیت پاسخگویی سوالات پیچیده تر و مواردی که آسان نیستند، را نیز دارد. علاوه بر این، یکی از بهترین قابلیت های این الگوریتم، قابلیت مقایسه کردن جستجوهای مختلف را نیز دارد.

مزایای الگوریتم MUM گوگل

تاثیر الگوریتم MUM در سئوی سایت چیست؟

با معرفی شدن الگوریتم های جدید، تغییرات مختلفی در سئو سایت ها و روند کار کارشناسان سئو هم ایجاد می شود. این موضوع در مورد الگوریتم MUM نیز صدق می کند. با معرفی شدن الگوریتم مام نیز توانایی گوگل در درک مطالب و محتواها بیشتر از قبل به انسان‌ ها نزدیک می شود.

به همین دلیل برای درک بهتر سایت توسط این الگوریتم، لازم است که اطلاعاتی کامل در مورد محتواهای مختلف سایت خود به همراه موضوع کار و حوزه کاری خود ارائه کرده و در سایت منتشر کنید. یکی از بهترین روش های دیگر برای سازگار شدن سئو سایت با این الگوریتم، استفاده از داده های ساختار یافته است.

استفاده از داده های ساختار یافته کمک می کند که ربات های گوگل بهتر و سریع تر محتوای صفحات سایت را درک کنند. همچنین رعایت این موضوع باعث افزایش رتبه سایت در نتایج گوگل نیز می شود.

مقایسه الگوریتم BERT و الگوریتم MUM

همان طور که در ابتدای مقاله نیز ذکر شد، دو الگوریتم BERT و MUM شباهت هایی با یک دیگر دارند. در صورتی که در حال حاضر طبق بررسی های انجام شده، الگوریتم MUM ، برتری هایی نسبت به الگوریتم BERT دارد. در واقع الگوریتم BERT برای درک هدف کاربر با استفاده از کلمات یک عبارت معرفی شد و مورد استفاده قرار گرفت.

بنابراین می توان گفت این الگوریتم قابل استفاده کردن از کوئری های قبلی گوگل که توسط کاربران دیگر جستجو شده، را ندارد. علاوه بر این، یکی از محدودیت های الگوریتم BERT این است که موانع زبانی را تشخیص داده و همچنین محتوای مبتنی بر تصویر، ویدیویی و … را شناسایی نمی کند.

در صورتی که الگوریتم MUM برای دریافت کردن سوالات و جستجوهای سخت و پیچیده طراحی شده و در این زمینه نیز عملکرد بسیار خوبی داشته است. بدین صورت که می تواند جستجوهای متنی، تصویری، ویدیویی و حتی در آینده جستجوهای صوتی را درک کند.

سئو کاران بر اساس الگوریتم MUM باید به چه نکاتی دقت داشته باشند؟

همان طور که در پاراگراف های بالاتر نیز ذکر شد، الگوریتم MUM گوگل مانند سایر الگوریتم های دیگر بر سئوی سایت ها تاثیر دارد. بنابراین کارشناسان سئو به این منظور که با عملکردهای این الگوریتم همسو باشند لازم است که به نکات مهم زیر برای سئوی سایت و تولید محتوا دقت زیادی داشته باشند:

سئو کاران بر اساس الگوریتم مام باید به چه نکاتی دقت داشته باشند؟

توجه به تحقیق کلمه کلیدی

الگوریتم MUM کل محتواهای سایت را به صورت دقیق درک می کند. به همین دلیل می توان گفت که نقش استفاده از کلمات کلیدی نسبت به گذشته، اهمیت کم تری پیدا خواهد کرد. چرا که به جای استفاده از کلمات کلیدی و تکرار آن در محتوا باید تمرکز خود را روی هدف جستجو قرار دهید.

نرخ کلیک

الگوریتم MUM  مجموعه ‌ای از نتایج جستجوی دقیق را برای سوالات پیچیده کاربران ارائه می کند. بنابراین زمانی که یک کاربر با وارد شدن به سایت اطلاعاتی دقیق و کامل از جستجو به دست آورد، میزان نرخ کلیک سایت های دیگر کاهش پیدا می کند. بنابراین باید تمرکز خود را روی موارد دیگری قرار دهید تا شانس شما برای افزایش نرخ کلیک و جذب کاربران برای وارد شدن به سایت افزایش یابد.

بیشتر بخوانید: روش های افزایش نرخ کلیک سایت | افزایش CTR

استفاده از فرمت های محتوایی مختلف

همان طور که در پاراگراف های بالاتر نیز ذکر شد، الگوریتم MUM فرمت های محتوایی مختلف را شناسایی می کند. به همین دلیل برای این که نظر کاربران را از هر نظر و با فرمت های محتوایی مختلف جلب کنید، از فرمت های مختلف از جمله متن، ویدیو کست، تصویر و … در محتوای خود استفاده کنید.

جمع بندی

یکی از جدیدترین الگوریتم های گوگل که در حال حاضر تحقیقات و مطالعات مختلفی روی آن انجام می شود، الگوریتم MUM گوگل است. از آن جایی که شناخت و آشنایی الگوریتم های مختلف گوگل به کارشناسان سئو در تدوین استراتژی سئو کمک زیادی می کند، در این مقاله به بررسی کامل این الگوریتم، عملکرد و مزایای آن پرداخته شد.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

0 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست.

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06