برند چیست؟ از چه اجزایی تشکیل شده و چه ویژگی هایی دارد؟

برند چیست؟ از چه اجزایی تشکیل شده و چه ویژگی هایی دارد؟

در این مقاله می خوانید:

حتما شما هم با شنیدن نام هایی مانند اپل، نایک، دانکین، سامسونگ و … از این اسامی یاد برندهای معتبر و معروف در دنیا می افتید. منظور از برند نام کامپیوترها، لپ تاپ یا یا حتی تلفن های همراه این برندها نیست. بلکه این ها فقط محصولات این برندها هستند.

در واقع این محصولات بخشی از تبلیغات نرم و جذاب شرکت های مشهور و معتبر در جهان هستند که برای ارائه دادن این محصولات به صورت شیک و فروشگاهی برای فروش در خرده فروشی ها طراحی و ارائه شده اند. نام اپل، سامسونگ، نایک و … نام تجاری یک کسب و کار نیست، و بسیاری افراد این اسامی را با نام تجاری مشابه می دانند. در این مقاله با کلیه تعاریف برند و اجزای تشکیل دهنده یک برند آشنا می شویم.

برند چیست؟

برند یک شیوه و روش است که یک سازمان، یک شرکت یا یک فرد از طریق تجربه آن توسط دیگران به آن رسیده است. برند مجموعه ای از ارتباطات حسی و عملکردی است و یک قول است که محسول با توجه به توقع مشتری به آن باید شرکت یا سازمان به آن عمل کند.

در واقع برندها به عنوان یک محصول قابل لمس یا حتی یک کالای قابل نگه داری شناخته نمی شوند؛ بلکه یک احساس در مورد یک محصول، خدمات یا یک موسسه است. برند به گونه ای قدرتمند و اثر گذار باید معرفی شود که فرد یا افراد پس از شنیدن نام آن، از وجه تمایزی که با سایر برندها و محصولات مشابه دارد، یاد کند و نام برند را به رسمیت بشناسد. اما این تعاریف از دید مشتری تعاریف دیگری از جمله تعاریف دیگر دارد:

  • نمادی از کیفیت محصولات
  • تولید کننده محصول
  • خرید برند = ریسک کم تر
  • شناخت برند = هزینه های کم تر جستجو
  • ایجاد و برقراری پیمان با تولید کننده

برند چیست؟

زمانی که نام یک محصول یا خدمات به گوش مخاطب و خریداران آشنا باشد، فرایند تصمیم گیری برای خرید و اعتماد برای انتخاب آسان تر و سریع تر خواهد شد. در واقع زمانی که خریدار و مخاظبان اطلاعات بیشتری در مورد یک شرکت یا سازمان یا خدمات آن ها داشته باشند، یا حداقل اسم برند به گوش آن ها آشناتر باشد، با افزایش سرعت انتخاب و خرید، مدت زمان خرید نیز کاهش می یابد و صرفه جویی کم تر می شود.

این تعریف به این معنی است که با شناخته بودن محصول یا سازمان، در صورتی که نیاز خریداران به طور کامل بر طرف شود، به گونه ای که سراغ محصولات و شرکت های مشابه نروند، نسبت به برند وفادار و متعهد می شوند و زمان خود را برای شناخت و استفاده از محصولات برند جدید هدر نمی دهند.

تعریف یا تعاریفی که یک فروشنده از برند دارد، با تعریف آن از دید مخاطب متفاوت است. تعریف برند از دید فروشنده به صورت زیر است:

  • محصول یا خدمات شرکت یک مبنا برای ایجاد مزیت رقابتی است.
  • شناخت برند و افزایش آگاهی از ماهیت آن، یک روش برای خرید و فروش آسان است.
  • معرفی برند یک روش برای نشان دادن و فهمیدن میزان کیفیت یک محصول برای افزایش رضایت مشتریان است.
  • شناخته شدن و به رسمیت شناخته شدن برند= افزایش سود مالی
  • برند یک روش برای محافظت قانونی از ویژگی های منحصر به فرد یک تولید کننده برای تولید محصولات با ویژگی های خاص و یونیک است.

برندها چه کاری انجام می دهند؟

برندسازی به معنی تبلیغات است، در واقع برندسازی فقط به وسیله تبلیغات انجام می شود. برند یک ابزار قدرتمند است که همواره کسب و کارهای مختلف سعی دارند با ارائه محصولات منحصر به فرد، و ایجاد یک مزیت رقابتی میزان اعتماد خریداران و مخاطبان را افزایش دهند. در واقع سازمان می توانند کسب و کار خود را به عنوان یک برند معرفی کرده و در بین مخاطبان نفوذ بیشتری داشته باشند و سهم فروش بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهند.

برندها چه کاری انجام می دهند؟

اجزای برند چیست؟

برندها از اجزای مختلفی از جمله قطب نما، فرهنگ شرکت، نام و شعار شرکت، هویت شرکت، صدا و پیغامی که شرکت یا سازمان برای مخاطبان خود دارد، میزان کیفیت و بازدید از وب سایت، و معماری برند تشکیل شده است. در ادامه به معرفی و توضیح کلیه این اجزا می پردازیم.

قطب نمای برند (Brand Compass)

قطب نما، یک خلاصه از تمام حقایق یک برند است. برای هر کسب و کار برای رشد جایگاه فعلی خود همان طور که در مقاله “پلن دیجیتال مارکتینگ” گفته شد، تعیین استراتژی کسب و کار یکی از مهم ترین اقدامات برای ارتقاء جایگاه علمی آن است که در طی آن دو مرحله مهم به نام تحقیق و جایگزینی وجود دارد. قطب نمای برند و بررسی آن مشخص می کند که جهت برند شما در چه مرحله ای است.

بیشتر بخوانید: طراحی حرفه ای پلن دیجیتال مارکتینگ

در واقع قطب نمای برند شامل 5 مرحله مهم و ضروری است.

  • هدف
  • چشم انداز
  • ماموریت
  • ارزش ها
  • اهداف استراتژیک

فرهنگ شرکت (Company Culture)

فرهنگ شرکت که گاهی به آن فرهنگ سازمانی هم گفته می شود، به معنی گروهی از اهداف جمعی است که الهام بخش می باشد. این اهداف الهام بخش سبب می شود که برند شما به یک مسیر خاص و مشخص هدایت شود. اما فراموش نکنید که فرهنگ سازمانی به سخنرانی های آتشین و پر سر و صدای رهبران و مدیران کسب و کار محدود نمی شود. بلکه تاثیر گذارترین و قوی ترین فرهنگ های سازمانی بر اساس ارزش های اصلی برندها پایه گذاری شده و اصولی را تعریف می کنند که برندها با توجه به دنیای اطراف خود تعامل و ارتباط بر قرار می کنند.

با ایجاد یک فرهنگ سازمانی با ثبات و مشخص هماهنگی با برند به طور چشمگیری هماهنگی ایجاد می شود. این هماهنگی در فرهنگ سازمانی و زمانی ایده آل تر می شود که کارکنان یک شرکت ماهیت برند را به رسمیت بشناسند و این موضوع را به طور دقیق تر درک کرده و خود را به عنوان سفیر شرکت بشناسند.

فرهنگ شرکت (Company Culture)

شخصیت برند (Brand Personality)

شخصیت برند یک طیف وسیع و از احساسات، الگوهای رفتاری و افکاری است که به صورت ذاتی با آن در ارتباط هستند. شخصیت یک برند، نشان دهنده انحصاری ترین و مهم ترین ویژگی های یک نشان تجاری است که به نوع خود منحصر به فرد و خاص است.

در واقع شخصیت یک عامل است که همه برندهای معتبر و مشهور در دنیا برای افزایش محبوبیت و ارتقاء جایگاه علمی سازمان و شرکت ها می شود. کسب و کارها با کمک شخصیت برند می توانند مشتریان وفادار خود را بشناسند و بر اساس آن و با استفاده از آن، برای شخصی سازی با مصرف کنند گان استفاده کنند.

معماری برند (Brand Architecture)

منظور از معماری، هماهنگی های لازمی است که بین نام ها، رنگ ها، نمادها و ویژگی های بصری بر قرار می شود که برندها و نماد های تجاری با استفاده از آن ها تعریف می شود. این معماری برجسته برندها بر اساس تحقیق در مورد تجربه مشتریان، به صورت هدفمند و بصری طراحی شده و شناخته می شوند.

به طور کلی سیستم های معماری برند به سه دسته کلی برند اصلی (Monolithic)، برند جانبی (Pluralistic) و برند تایید کننده (Endorsed) طبقه بندی و تقسیم می شود. برندهای اصلی از یک نام تجاری اصلی و چند برند جانبی تشکیل می شود. در واقع برندهای تجاری جانبی و تعیین کننده آن دسته از برندهایی هستند که به صورت های مختلف با برندهای اصلی ارتباط دارند و تحت تاثیر یک دیگر هستند.

نام و شعار برند (Name and Tagline)

همیشه برای شناخته شدن یک برند، لازم است که هر کسب و کار یک برند و شعار منحصر به فرد و اختصاصی داشته باشد تا انحصاری بودن آن مشخص شود. استفاده از نام و شعار باعث می شود که کسب و کارها خیلی سریع تر از زمان معمول در دنیای تجارت شناخته و مطرح شوند. در واقع نام و شعار یک برند به صورت واقعی باعث نشان دادن ارتباط ذاتی نام تجاری در شرایط مختلف می شود.

بسیاری از شرکت ها برای تعیین نام برند و شعار شرکت و کسب و کار خود از خلاقیتشان کمک می گیرند و متناسب ترین شعار و اسم را انتخاب می کنند. نام و شعار برند باید به گونه ای باشد که در وهله اول معنی دار و در قدم دوم مرتبط با کسب و کار باشد.

به همین دلیل لازم است که قبل از انتخاب در مورد بازار فروش شناخت و تحقیق کافی داشته باشید، و فرایندها و آزمایش های لازم را مطالعه و بررسی کرده باشید. یک نام قوی و متناسب سبب می شود که ارزشمند بودن کسب و کار و ارزش های متمایزی که دارد شناخته شده و در مقایسه با سایر برندها و کسب و کارهای مشابه در ذهن ها باقی بماند.

هویت برند (Brand Identity)

هویت برند نشان دهنده میزان انعطاف پذیری بصری یک نام تجاری در ارتباط با با استراتژی و موقعیت های مختلف کسب و کار است. در واقع می توان گفت هویت فراتر از یک لوگو برای کسب و کار است. هویت برند ویژگی های مهمی مانند شخصیت، شعار سازمان یا شرکت و هدف گذاری های کسب و کار را شامل می شود. با انتخاب و طراحی یک هویت منحصر به فرد و ویژه برای کسب و کار خود می توانید یک معنا و نشانه زیبا شناسی داشته باشید که با استفاده از آن یک ارتباط بصری با ماهیت تجاری را به مخاطبان و کاربران نمایش دهید و معرفی کنید.

هویت برند (Brand Identity)

پیام و صدای برند (Brand Message and Voice)

نام تجاری در صورتی که در کل جهان شنیده می شود و حرفی برای گفتن دارد که صدا و پیام خاص خود را داشته باشد. تعیین پیام و صدای برای برند سبب می شود که بر اساس فاکتور هایی مانند شخصیت، هدف گذاری و تعهد از رقبا پیشی بگیرید و از دید مخاطبان منحصر به فرد باشید و شما را آسان تر شناسایی کنند.

صدا و برند مانند یک نشان انحصاری است که سبب می شود مخاطبان با دیدن یک پیام تبلیغاتی  و بازاریابی بتوانند مانند یک دوست قدیمی و نام آشنا شما را به یاد آورند و توانایی تشخیص  شما را داشته باشند.

وب سایت (Website)

راه های مختلفی برای نشان دادن و معرفی کردن یک برند و ایجاد ارتباط با مخاطبان وجود که از بین آن ها، داشتن یک وب سایت ساختار یافته و حرفه ای کامل ترین و متمرکز ترین راه برای شناخته شدن و ایجاد ارتباط با مشتریان و مخاطبان است.

داشتن یک وب سایت خوب می توانند نشان تجاری شما، لوگو را همراه با یک محتوای جذاب و قانع کننده و مفید و طراحی جذاب و زیبا به مخاطبان نشان دهد. امروزه ساختار سایت ها به گونه ای طراحی می شود که علاوه بر امکان نمایش روی صفحه دستکتاپ، ریسپانسیو باشد و روی موبایل های هوشمند و تبلت ها هم نیز نشان داده شود تا کاربران در سراسر دنیا و با هر گونه وسیله ارتباطی بتوانند با شما ارتباط داشته باشند.

وب سایت یک وسیله تاثیر گذار و مقرون به صرفه برای ارائه یک تجربه کاربری خوب به کاربران جدید و مشتریان قدیمی و وفادار است تا به صورت کامل تر با محصولات و خدمات شما آشنا شوند.

بیشتر بخوانید: ضرورت ایجاد وب سایت چیست؟

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

2 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست..

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06