معرفی روش های گسترش محتوا در شبکه های اجتماعی

معرفی روش های گسترش محتوا در شبکه های اجتماعی

در این مقاله می خوانید:

تاثیرگذاری شبکه های اجتماعی در کسب و کارهای اینترنتی بر هیچکس پوشیده نیست. به کمک شبکه های اجتماعی می توان باعث افزایش ترافیک سایت شد و برندینگ خود را دچار تحولات اساسی کرد. در این مقاله قصد داریم تا با روش های گسترش محتوا در شبکه های اجتماعی آشنا شویم.

چگونه باعث گسترش محتوا در شبکه های اجتماعی شویم؟

یکی از روش و راه های موفقیت در شبکه های اجتماعی “بازاریابی محتوایی” و “تولید محتوا” با کیفیت، جذاب و مفید برای کاربران است. تولید محتوای با کیفیت باعث می شود تا کاربران به طور موثر و مفید با پیج ارتباط برقرار کنند و به نوعی باعث افزایش نرخ تعامل (Engagement Rate) می شود. مهم این است که استراتژی موفق در شبکه های اجتماعی چیست؟ با ما همراه باشید تا به بررسی روش های گسترش محتوا در شبکه های اجتماعی بپردازیم.

در واقع استفاده از شبکه های اجتماعی به عنوان یک مکمل و نیاز مهم در مبحث دیجیتال مارکتینگ شناخته شده است و باعث شده استراتژی های بازاریابی و به ویژه در شبکه های اجتماعی تعریف متفاوت و جدیدی داشته باشد.

بیشتر بخوانید: بازاریابی محتوا (Content Marketing) چیست؟

شناسایی و تحلیل مخاطبان

چرا مخاطب مهم است و باید او را بشناسیم؟ نکته مهم در ایجاد و استفاده از شبک های اجتماعی و تولید محتوا در آن ها تولید محتوا است. اما تولید محتوا برای چه کسی یا چه کسانی؟ مخاطبان و کاربران مهم ترین افرادی هستند که با تولید محتوا و  از طریق شبکه های اجتماعی می توانید با آن ها تعامل و ارتباط برقرار کنید، آن ها را بشناسید و رفتارشان را تحلیل و بررسی کنید. زمانی برای کاربران و مخاطبان ارزشمند خواهید بود که در وهله اول شما از طریق اطلاعات، آموزش ها و محتوایی که تولید می کنید به کاربران ارزش بدهید. شناسایی و تحلیل و مخاطبان از روش های زیر انجام می شود:

  • زمان آنلاین بودن کاربران
  • مخاطبان چه نوع محتوایی را بیشتر دوست دارند و با آن ارتباط بهتری برقرار می کنند؟ محتوای صوتی (پادکست ها)، محتوای ویدئویی، اینفوگرافیک، محتوای متنی.
  • برندهای مورد علاقه ای که دنبال می کنند و با آن ها تعامل دارند، چه برندهایی هستند؟
  • کدام نوع از محتوا را با دیگران به اشتراک می گذارند؟

شناسایی و تحلیل مخاطبان

 

طبق الگوریتم های جدید شبکه های اجتماعی و به ویژه اینستاگرام، زمانی که یک پست جدید در شبکه های اجتماعی منتشر می کنید، اگر کاربران آنلاین نباشند، یا محتوای پست مورد پسند آن ها نباشد و با آن ارتباط و تعامل برقرار نکنند (برای مثال پست را لایک نکنند، با دیگران به اشتراک نگذارند، کامنت نگذارند یا پست را ذخیره نکنند.) برای دفعات بعدی پست های شما برای این دسته از مخاطبان نمایش داده نمی شود. بنابراین پست های شما در اکسپلورر دیده نمی شود، کم کم نرخ تعامل شبکه اجتماعی شما کاهش یافته و محبوبیت خود را از دست می دهید.

بیشتر بخوانید: همه چیز در مورد تولید محتوا در اینستاگرام

شناسایی مخاطب در شبکه های اجتماعی کمک می کند تا زمان مناسب برای اشتراک محتوا را بدانید تا زحمات و وقت شما برای تولید محتوا از دست نرود. همچنین زمانی که بدانید مخاطب کدام نوع از محتوا را می پسندد و با آن ارتباط برقرار می کند و این محتوا را برای دیگران ارسال می کند، باعث می شود که با توجه به نیاز مخاطب تولید محتوا کنید و این یعنی به مخاطب و کاربران ارزش می دهید.

استراتژی هایی که برای تولید محتوا انتخاب و پیاده سازی می کنید باید در جهت رسیدن به اهدافی مانند افزایش بازدید سایت، افزایش ثبت نام در سایت یا خرید محصول یا به دست آوردن دیتای مشتریان باشد که همه آن ها از جمله موارد موثر در سئو و بهینه سازی به شمار می روند.

افزایش تعامل با طبقه بندی محتوا

منظور از طبقه بندی در تولید محتوا این است که حتی اگر یک محصول می فروشید یا یک خدمت ارائه می دهید، در تولید محتوا خلاقیت داشته باشید تا مخاطب را خسته و کلافه نکنید. برای مثال با تولید محتوا در مورد ترندهای روز یا پیش بینی هایی در مورد قیمت و افزایش کیفیت محصولات می توانید مشتریان و کاربران را به چالش بکشید و از آن ها بخواهید که نظرات خود را با شما در میان بگذارند و با یکدیگر بحث و گفتگو کنید.

بیشتر بخوانید: 11 نکته مهم برای تولید محتوا شبکه های اجتماعی

این کار باعث افزایش تعامل و ارتباط بین کاربران با شبکه های اجتماعی خواهد شد. برای تولید محتوای خلاقانه و منحصر به فرد استفاده از روش های زیر کمک کننده است.

  • در تولید محتوا با استفاده از نقل قول و سخن بزرگان و فعالان عرصه های کاری مشابه مخاطب را جذب کنید و به چالش کشید تا ادامه محتوا را مطالعه کند.
  • در صورتی که برای مثال در حوزه ارز، پول دیجیتال (بیت کوین، اتریوم و …) فعالیت می کنید، پیش بینی و نقد و بررسی های این حوزه برای تولید محتوای خلاقانه کمک کننده است. حتی برای به روز بودن در این عرصه می توانید با استفاده از اخبار روز را در شبکه های اجتماعی منتشر کنید.
  • از مثال ها و نمونه های عینی برای جلب اعتماد بیشتر استفاده کنید.
  • از منابع معتبر استفاده کنید و آمار دقیق را به صورت نمودار و یا حتی آمار عددی در اختیار کاربران قرار دهید.
  • برای افزایش اعتماد کاربران منابعی که از آن ها استفاده می کنید و اخبار را منتشر می کنید را نام ببرید.

استفاده از شبکه های اجتماعی برای تولید و گسترش محتوا به این جهت مهم و ضروری است که کمک می کند با استفاده از محتوایی که کاربران تولید می کنند، محتوای جدید و کاربر پسند تولید کنید.

افزایش تعامل با طبقه بندی محتوا

 

با شبکه های اجتماعی بروز خواهید بود

تعداد افرادی که از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند روز به روز افزایش می یابد. افراد در هر زمان و مکان می توانند با تلفن های هوشمند خود شبکه های اجتماعی، افراد و پست های مورد علاقه شان را دنبال کنند و به روز باشند. سوال مهم این است که فعالیت و حضور در شبکه های اجتماعی چه کمکی به کسب و کارها می کند؟ حضور داشتن و گسترش محتوا در شبکه های اجتماعی به شما کمک می کند تا موارد زیر را بفهمید:

  • چه اشاره هایی به کسب و کار و نام برند (نام شرکت، نام موسسه، نام محصول و خدمات شما) می شود؟
  • چه کسانی و در چه رنج سنی بیشتر در مورد برند شما صحبت می کنند؟ (شناسایی مخاطبان)
  • کلمات کلیدی و مباحث پیرامون کسب و کار شما چیست؟
  • چه ترندها و اتفاقاتی در کسب و کار شما اتفاق می افتد؟
  • رقبای کاری شما چه فعالیت هایی انجام می دهند و در چه سطحی هستند؟

دانستن این موارد به شما کمک می کند تا در وهله اول جایگاه و سطح خود را در شبکه های اجتماعی بشناسید و متناسب با آن استراتژی های مناسب و کاربردی را برنامه ریزی و اجرا کنید. همچنین وقتی به این سوالات پاسخ دهید می توانید چالش های مخاطبان را بشناسید و نیاز آن ها را برطرف کنید و اطلاعاتی که نیاز دارند را در اختیار آن ها قرار دهید. برطرف کردن این چالش ها به مخاطبان کمک می کند که یک موضوع روی آن ها بیشتر تاثیر گذار شود.

بیشتر بخوانید: استراتژی رسانه های اجتماعی جهت حفظ کاربران

با شبکه های اجتماعی بروز خواهید بود

 

کلی گویی نکنید

در هر حوزه کاری قطعا موضوعات زیادی وجود دارد که برای آن ها می توان نوشت. زمانی این محتوای تولید شده اهمیت پیدا می کند و کاربران با آن ارتباط برقرار می کنند که حجم محتوا طولانی نباشد و کلی گویی نشده باشد. برای مثال زمانی که برای موضوعی مثل Big Data بخواهید تولید محتوا کنید؛ در تولید محتوا باید به موضوعات و عناوین خیلی کلی بپردازید.

خواندن این گونه محتوا از حوصله مخاطب خارج است و مخاطب و کاربران ترجیح می دهند که به جای خواندن کل مطلب، عناوین را بخوانند و برای فهم ادامه مطلب بقیه مطالب را در ذهن خود اسکن کنند. بهترین راه برای فهم بهتر و افزایش ارتباط کاربر با محتوا تولید محتوا به صورت جزئی و عناوین جزئی است. در این مورد حتی تهیه فیلم کوتاه (ویدئو کست) نیز کمک کننده است.

کلی گویی نکنید

سخن پایانی

استفاده از شبکه های اجتماعی یکی از بهترین راه های تولید و گسترش محتوا و رونق کسب و کارهای آنلاین و غیر آنلاین است. زمانی که از استراتژی های مناسب و مفید برای تولید محتوا استفاده کنید و زمان و استراتژی مناسبی را برای محتوای “کاربر محور” بگذارید، حتی از طریق شبکه های اجتماعی نیز می توانید تعامل خود را با کاربر افزایش دهید. با استفاده از روش های بالا می توانید محتوای خود را در شبکه های اجتماعی گسترش دهید.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

0 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست..

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06