آموزش نحوه تولید محتوای سئو شده

آموزش نحوه تولید محتوای سئو شده

در این مقاله می خوانید:

اگر به عنوان یک متخصص سئو، کارشناس تولید محتوا و یا یک وبمستر در سایت کلیک اول هستید، حتما این را می دانید که طبق آخرین اخبار کمپانی گوگل، “محتوا خداست Content GOD”. پس در این مقاله همراه کلیک اول باشید تا آموزش های به روز و جدید را برای نگارش و تولید محتوای سئو شده با شما با اشتراک بگذاریم.

محتوای سئو شده چه محتوایی است؟

همان طور که مطلع هستید، مجوعه اقداماتی که باعث افزایش بهینه سازی سایت شناخته و معرفی می شود، سئو نامیده می شود. سئو نیز به دو دسته سئو داخلی و سئو خارجی روی سایت انجام می شود تا در نهایت باعث بهینه سازی سایت شود و در نتایج اولیه موتورهای جستجو نمایش داده شود. تولید محتوای سئو شده جز اقداماتی که در زیر مجموعه سئو داخلی قرار می گیرد. محتوای سئو شده محتوایی است که قابلیت کسب رتبه برای سایت و افزایش ترافیک سایت خواهد شد.

هدف از تولید محتوای سئو شده چیست؟

هدف از تولید محتوای خوب برای سایت، تولید محتوا مطابق با اصول سئو است. به گونه ای که توسط موتورهای جستجو نظیر گوگل قابل درک و خوانایی باشد و از طرف دیگر محتوایی است که برای کاربر مفید بوده و سودی داشته باشد تا باعث رضایت او شود.

هدف از تولید محتوای سئو شده چیست؟

انواع محتوا

برخی گمان می کنند که محتوای سایت تنها محدود به تولید محتوای متنی است. اما این یک باور اشتباه است، محتوا شامل متن، صوت، تصویر، ویدئو و اینفوگرافیک است که محتوای یک صفحه وب می تواند به صورت ترکیبی از این ها استفاده شود. اما محتوای سایت به صورت کلی به چند دسته تقسیم می شود:

  • صفحات ثابت سایت: صفحاتی مانند معرفی خدمات سایت، صفحه درباره ما، صفحه معرفی اعضا و کارکنان شرکت یا موسسه، صفحاتی هستند که به طور ثابت در سایت قرار دارند و محتوای آن ممکن است گاهی ویرایش شود.
  • صفحه محصولات سایت: سایت های فروشگاهی که محصولات و خدمات را به صورت آنلاین ارائه می دهند، در صفحه اول سایت یک نمای کلی از سایت، سبد خرید، محصولات جدید یا محصولاتی که شامل تخفیف شده است را به صورت بنرهای  طراحی شده می بینید و در صفحه دیگر محتوایی شامل عکس محصولات، توضیحات مختصری در مورد محصولات و یا خدماتی که توسط سایت ارائه می شود، وجود دارد. برای مثال در صفحه اول سایت کلیک اول خدماتی مانند افزایش بازدید سایت، افزایش ورودی گوگل و طراحی سایت و سئو تعبیه شده است.
  • صفحات پست های بلاگ سایت: این نوع محتوا، جز رایج ترین محتواهاست. پست های بلاگ می تواند شامل آموزش، اخبار و یا اطلاعات کلی سایت است که در بلاگ سایت درج و منتشر می شود.
  • landing page: این صفحه، صفحه فرود نامیده می شود. موارد استفاده و طراحی صفحه فرود برای زمانی است که کمپین های تبلیغاتی برای بازه زمانی خاصی یا برای فروش محصولات طراحی می شود و کاربر پس از کلیک روی بنر یا آدرس مورد نظر وارد صفجه جدیدی به نام صفحه فرود می شود تا محصول را ببیند و خریداری کند یا با خدمات و پکیج های تخفیف خورده آَشنا شود.

آموزش تولید محتوای سئو شده

قبل از این که هر کدام فرمت های تولید محتوا را بخواهید شروع کنید، چه محتوای متنی باشد چه صوت یا ویدئو، باید اصول سئو را به صورت صحیح استفاده کنید تا پارامترهای بهینه سازی را در سایت رعایت کرده باشید. در ادامه مقاله، موارد و اصول سئو محتوا و نحوه تولید محتوای سئو شده توضیح داده خواهد شد.

آموزش تولید محتوای سئو شده

تحقیق کلمه کلیدی

یکی از اقدامات لازم برای شروع تولید محتوا در هر حوزه ای، جستجو و تحقیق کلمات کلیدی مرتبط با آن حوزه است. هدف از جستجوی کلمه کلیدی به دو دلیل انجام می شود:

  • تولید محتوای کاربردی، مفید و سودمند برای کاربران که در نتیجه باعث افزایش رضایت آن ها می شود.
  • زمانی که محتوای بهینه شده (سئو شده) در سایت خود منتشر کنید، پتانسیل و شانس بهتر و بیشتری برای دیده شدن و امتیاز مثبت گرفتن از گوگل خواهید داشت و سپس پس از نمایش  داده شدن سایتتان در نتایج اولیه گوگل، باعث افزایش ترافیک سایت خواهد شد.

برای یافتن کلمات کلیدی ابزار رایگان و پولی وجود دارد از جمله نرم افزارهای آنلاین زیر:

  • Keywordtool.io: این ابزار همه کلمات کلیدی که کاربران جستجو کرده اند را نمایش می دهد و امکان ذخیره کلمات در فایل اکسل وجود دارد.
  • Keyword planner: توسط این نرم افزار کلمات کلیدی مناسب، میزان رقابت کلمات کلیدی، روند و تعداد جستجوی کلمات قابل مشاهده و حتی قابل مقایسه با کلمات دیگر است.
  • Word tracker: این نرم افزار این قابلیت را دارد که با وارد کردن یک کلمه کلیدی، مجموعه ای از کلمات کلیدی مرتبط را به شما نمایش می دهد
  • Google Search Console: این پلت فرم برای سایت خودتان کاربردی است و به شما کمک می کند تا بررسی کنید برای کدام کلمات کلیدی که در سایت استفاده کرده اید، رنک گرفته اید.
  • Google Trends: این پلت فرم به شما کمک می کند تا تغییرات حاصل شده در جستجوی کلمات کلیدی در بازه های زمانی متفاوت را مشاهده و بررسی کنید.

پس از تحقیق کلمه کلیدی، گام بعدی که بایستی برای تولید محتوای سئو شده بردارید، انتخاب کلمات کلیدی از بین این سه دسته است:

  1. انتخاب کلمات کلیدی هدف، در واقع کلمات که می خواهید سایت شما توسط آن دیده شود یا کلماتی که به وسیله آن می خواهید رنک و رتبه بگیرید.
  2. انتخاب کلمات کلیدی هم خانواده و مشابه (LSI): از این نوع کلمات می توانید در متن و محتوای اصلی و زیر مجموعه های کلمات کلیدی که در عناوین استفاده می کنید، به کار ببرید.
  3. انتخاب و به کار گیری مجموعه ای از کلمات کلیدی کوتاه و بلند که مرتبط با کلمات اصلی هستند.

تحقیق کلمه کلیدی

استفاده از کلمات کلیدی

پس از انتخاب کلمه کلیدی، باید آن را در آدرس URL سایت، عنوان صفحه اصلی، 1 Heading و متای توضیحات استفاده کنید.

در صورتی که کلمات کلیدی بلند (Long tail Keyword) را جستجو و انتخاب کردید، می توانید از آن در محتوای اصلی سایت، در زیر شاخه های هدینگ 1 استفاده کنید. اهمیت استفاده از این روش این است که یک ارتباط کلی بین هدینگ اول و زیر شاخه های بعدی ایجاد می شود که هم از نظر سئو و هم از نظر افزایش خوانایی برای کاربر مورد اهمیت است.

از کلمات کلیدی اصلی که در عنوان (H1) استفاده کردید باید حداقل یک بار در هر کدام از پاراگراف های ابتدایی متن (پست) استفاده نمایید.

نکته حائز اهمیت این است که استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی بازخود منفی از نظر الگوریتم های گوگل به ویژه الگوریتم پاندا دارد و نتیجه عکس خواهد داشت. پس در استفاده از کلمات کلیدی در محتوای متن زیاده روی نکنید.

تولید محتوا با استفاده از کلمات مشتق شده از کلمات کلیدی

همان طور که در سطر بالا گفته شد، زمانی که کلمات کلیدی را انتخاب کردید، نیازی به تکرار زیاد آن کلمات نیست و  به جای آن از کلمات مشابه و هم معنی و هم خانواده با کلمه کلیدی استفاده کنید تا ارتباط معنایی در متن حفظ شود.

یکی از رایج ترین راه حل های یافتن این گونه کلمات این است که با کاربر همزاد پنداری کنید و ببینید اگر به جای کاربر بودید از چه کلمات یا عباراتی استفاده می کردید.

روش دوم این است که در گوگل یک یا دو کلمه را جستجو کنید و منتظر بمانید تا گوگل عبارات و کلمات پیشنهادی را نمایش دهد. این عبارات و کلمات پیشنهادی کلماتی هستند که توسط کاربران دیگر جستجو شده است.

تولید محتوا با استفاده از کلمات مشتق شده از کلمات کلیدی

استفاده از کلمات کلیدی مشابه (LSI)

این کلمات، کلماتی هستند که مفهومی مشابه با کلمه یا کلمات کلیدی اصلی دارند و به کمک مدیر تولید محتوا می آیند تا برای استفاده از کلمات کلیدی زیاده روی نکند و هم کاربر با محتوای سایت ارتباط برقرار کند. اهمیت استفاده از این کلمات زمانی مشخص شد که کمپانی گوگل الگوریتم رنک برین را معرفی کرد. الگوریتم رنک برین مفهوم کلمات را درک می کند و بر آن اساس نتایج را به کاربران نمایش می دهد.

  • راه حل کاربردی و آسان برای یافتن کلمات مشابه کلماتی هستند که در انتهای صفحه جستجو با نام کلمات Related searches می بینید.
  • راه دیگر جستجو و یافتن کلمات مشابه استفاده از نرم افزار کاربردی LSI Graph است. این نرم افزار از کلمات کلیدی فارسی هم پشتیبانی می کند و با وارد کردن کلمه یا کلمات کلیدی اصلی، کلمات مشابه را مشاهده و استفاده کنید.

اثر گذاری محتواهای دیگر را دست کم نگیرید.

همان طور که در ابتدای مقاله ذکر شد، انواع محتواهای دیگر که شامل محتوای صوتی، تصویری و اینفوگرافیک وجود دارد. اما پیشنهاد می شود که در کنار استفاده از هر کدام از این محتواها، تولید محتوای سئو شده متنی را فراموش نکنید. چرا که گوگل درک بهتری از محتوای متنی دارد.

فراموش نکنید که مهم رضایت کاربر است.

بسیاری از سایت ها گمان می کنند که فقط کسب رتبه و جلب نظر گوگل برای گرفتن رتبه کافی است؛ اما این تفکر اشتباهی است. گوگل کاربر محور است و همان طور که در مقاله معرفی معیارهای رتبه بندی سایت از نظر گوگل به این نکته پرداخته شد، مهم رضایت کاربر است. همچنین ذکر شد که عواملی مانند زمان ماندگاری کاربر در گوگل و کاهش نرخ پرش از نظر گوگل مهم است.

خوانا بودن محتوا را فراموش نکنید.

منظور از خوانا بودن این است که محتوا به زبان ساده سر و ته داشته باشد و کاربر متوجه شود که محتوا از کجا شروع شد و کجا به پایان رسید. همچنین درک کند که مطالب و کاربردی که به دنبال آن بوده است چه قسمتی از محتوا قرار دارد. برای خوانا بودن محتوا نکات زیر را رعایت کنید:

  • برای نوشتن عنوان جدید به عنوان زیر مجموعه عنوان اصلی فونت آن را Bold (ضخیم) کنید.
  • پاراگراف های کوتاه بنویسید. (مختصر و مفید)
  • برای خوانایی بهتر محتوا را به صورت لیست بندی شده بنویسید.
  • بین پاراگراف ها فضای خالی بگذارید.

محتوای بلند و با کیفیت تولید کنید.

زمانی که صحبت از تولید محتوای بلند می شود، شروع به تولید محتوای بی کیفیت و اسپم نکنید. کاربر از خواندن محتوای بی کیفیت خسته و کلافه می شود و همین امر موجب کاهش رضایت و افزایش نرخ پرش می گردد. پیشنهاد می شود قبل از تولید محتوای بلند، عناوین بخش ها و قسمت های متن را در ابتدای مقاله سایت به صورت بخش بندی شده بنویسید تا کاربر عنوان مورد نظرش را انتخاب و مطالعه کند.

محتوای بلند و با کیفیت تولید کنید.

لینک سازی داخلی مهم ترین رکن محتوای خوب است.

در مقاله اصول لینک سازی داخلی به انواع روش های لینک سازی داخلی و اهمیت استفاده از لینک سازی داخلی پرداخته شد. زمانی که از لینک سازی استفاده می کنید، مانند این است که خودتان باعث افزایش اعتبار محتوای سایتتان می شوید. همچنین با این کار کاربران می توانند صفحات مشابه با عنوانی که جستجو کرده اند را مشاهده کنند. اهمیت این موضوع از این جهت است که گوگل هم به این کار اهمیت می دهد و باعث می شود که با دقت و توجه بیشتری سایت را ایندکس و بررسی کند.

لینک سازی خارجی خالی از اهمیت نیست

برای لینک سازی داخلی ابتدا پیشنهاد می کنم اصول لینک سازی خارجی را مطالعه نمایید. نکته و پیشنهاد تیم سایت کلیک اول این است که در پاراگراف و سطر اول محتوای سایت از لینک سازی خارجی استفاده نکنید، دلیل هم این است که با معرفی و لینک دهی در ابتدای مقاله به طور غیر مستقیم کاربر را از سایت خودتان خارج می کنید و کار خودتان را تایید نمی کنید.

از تصاویر بهینه شده استفاده کنید.

منظور از تصاویر بهینه شده تصاویری هستند که در هر مرورگر و به وسیله موبایل یا در دستکتاپ جستجو شود به کاربر نمایش داده شود. برای بهینه شده تصاویر لازم است تا در قسمت متن جایگزین تصویر، از کلمه کلیدی استفاده کنید. حجم و سایز مناسب برای سایز خود انتخاب کنید.

سخن پایانی

از این بابت مطمئن باشید که زمانی که به نکات مقاله آموزش تولید محتوای سئو شده توجه کرده و آن ها را رعایت کنید، محتوای مناسبی خواهید داشت که موجب رضایت کاربر و جلب رضایت و اعتماد گوگل و کسب رتبه و افزایش ترافیک سایت خواهد شد. از این که تا انتهای مقاله همراه سایت کلیک اول بودید، از شما متشکریم.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

0 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست.

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06