ویژگی های تولید محتوا برای سایت های فروشگاهی

ویژگی های تولید محتوا برای سایت های فروشگاهی

در این مقاله می خوانید:

تولید محتوا برای سایت های فروشگاهی، یکی از چالش های اساسی است که مدیران این نوع سایت ها و متخصصان سئو با آن رو به رو هستند. هرچه یک سایت فروشگاهی از محتوای بهتر و مناسب تری برای محصولات خود بهره ببرند، می تواند باعث افزایش ترافیک سایت و به دنبال آن فروش و سود بیشتر شود.

طراحی سایت فروشگاهی نه تنها به مشاغلی که به صورت فیزیکی مشغول به کار هستند مهم و کمک کننده است و باعث افزایش فروش می شود، بلکه برای افرادی که به دلیل مشغله زیاد، اجاره زیاد و وقت کافی نداشتن نمی توانند به صورت حضوری محصولاتشان را بفروشند، ضروری است.

اهمیت تولید محتوا برای سایت های فروشگاهی و معرفی محصولات به این دلیل است که باید محصولات با ویژگی های منحصر به فردشان دیده شوند و نهایتا بازدید از سایت افزایش یابد. در این مقاله اصول تولید محتوا برای سایت های فروشگاهی را توضیح می دهیم.

چرا تولید محتوا برای سایت های فروشگاهی اهمیت دارد؟

به طور کلی سایت های فروشگاهی به 3 نوع تقسیم می شوند. منظور از انواع سایت های فروشگاهی در تفاوت محصولاتی است که به صورت آنلاین یا غیر آنلاین به مشتریان ارائه می دهند:

1- فروش کالای فیزیکی

با سفارش و پرداخت هزینه این محصول برای شما ارسال می شود.

2- آموزشگاه اینترنتی

در این نوع سایت به صورت آنلاین یا با تهیه دوره های آنلاین به صورت فیلم می توانید محصولات را مشاهده یا تهیه کنید.

3- فروشگاه محصولات دانلودی

در این نوع سایت اینترنتی می توانید نرم افزارهای آموزشی، پژوهشی را به صورت پکیج های آماده به صورت فایل های PDF یا ویدdویی دریافت و دانلود کنید.

یکی از ویژگی های هر کدام انواع وب سایت های فروشگاهی موفق، نرخ کلیک بالا و نرخ تبدیل بالا است که باعث می شود یک وب سایت بتواند به فعالیتش در فضای آنلاین ادامه دهد.

بیشتر بخوانید: روش های افزایش نرخ کلیک سایت | افزایش CTR

پس مرحله اول این است که ابتدا به فکر افزایش بازدید و افزایش ورودی گوگل باشید تا در نهایت مخاطبان و کاربران متقاعد شوند خرید کنند و به مشتری بالقوه یا مشتری بالفعل تبدیل شوند.

بیشتر بخوانید: راه های افزایش بازدید سایت و ورودی گوگل در سال 2023

برای تبدیل کاربر به مشتری ابتدا باید به فکر ایجاد lead (سر نخ) باشید. منظور از lead مشتریانی هستند که برای اولین بار وارد سایت می شوند یا برای اولین بار با یک کسب و کار آشنا می شوند و امکان دارد که به مشتری تبدیل شود.

بیشتر بخوانید: لید چیست و چگونه ایجاد می شود؟

اهمیت نرخ تبدیل بیشتر از نرخ کلیک سایت است. تصور کنید روزانه 100 نفر وارد سایت می شوند اما از بین آن ها نهایتا 10 نفر خرید کنند؛ این یعنی 10 درصد نرخ تبدیل که این عدد برای کسب و کارهای آنلاین نتیجه موفقیت آمیزی نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید: نرخ تبدیل چیست و چگونه می توان آن را بهینه کرد؟

درست در این جاست که تولید محتوا برای سایت فروشگاهی اهمیت پیدا می کند. این روند فعالیت با نام “بازاریابی محتوایی” شناخته شده است. طبق تحقیقاتی که روی سایت های آمریکا و اروپا انجام شده پیاده سازی تکنیک “بازاریابی محتوایی” توانسته تا 6 برابر نرخ تبدیل در سایت های فروشگاهی را افزایش دهد. اما چرا؟

چون تولید محتوا باعث ایجاد ارتباط بین شما (کسب و کار یا سایت) با مشتریان می شود. در شرایطی که تولید محتوای مستمر و کاربردی داشته باشید قطعا هم در فضای وب سایت و هم در شبکه های اجتماعی باعث افزایش engagement (تعامل) خواهد شد. بسیاری از مشتریان عقیده دارند کسب و کارهایی که محتوای با ارزش و آموزشی به آن ها ارائه می دهند، مشتریان وفادارتری خواهند شد.

تولید محتوا برای سایت های فروشگاهی - کلیک اول

بازاریابی محتوایی چیست؟

بازاریابی محتوایی با تولید محتوای آموزشی، محتوای سرگرم کننده سعی دارد به مشتریان ارزش افزوده ارائه دهد و به نوعی به آن ها کمک کند. در واقع در بازاریابی محتوایی مشتریان را مجبور به خرید نمی کنیم بلکه قصد این است که با ارائه محتوای با ارزش، ویژگی های منحصر به فرد محصولات را به کاربران نشان دهیم تا برای خرید معقولانه و مورد نیازشان تصمیم بگیرند. به طور خلاصه باید گفت بازاریابی محتوایی یکی از مطمئن ترین روش های افزایش فروش در دنیای کسب و کارهای آنلاین است.

از طرف دیگر بازاریابی محتوایی بر سئوی سایت نیز تاثیر دارد. چون هدف گسترده گوگل، ارائه باکیفیت ترین و نزدیک ترین جواب به جستجوی کاربران است و در صورت تولید محتوای ارزشمند می توانید حتی از دیدگاه الگوریتم های موتور جستجوی گوگل نیز رتبه قابل توجهی بگیرید. با کسب رتبه در گوگل حتما کاربران هنگام جستجو نیز شما را پیدا می کنند و احتمال خرید از سایت هم افزایش خواهد یافت.

بیشتر بخوانید: نکات و استراتژی بازاریابی

روش تولید محتوا برای محصولات

اگر سایت تازه تاسیس دارید و به فکر تولید محتوا هستید بهترین و اساسی ترین راه را انتخاب کرده اید. اما در صورتی که سایت فروشگاهی شما بدون محتوا به فعالیت ادامه می دهید، هنوز هم دیر نشده. در این مقاله می خواهیم روش های تولید محتوا برای سایت های فروشگاهی و بازاریابی محتوایی را به طور کامل توضیح دهیم.

بیشتر بخوانید: اولین قدم در تولید محتوا چیست؟

در قدم اول توجه داشته باشید که برای معرفی و تولید محتوا برای محصولاتتان باید:

1- لوگوی اختصاصی داشته باشید.

طراحی لوگو و قرار دادن آن در سایت یا سایر پلتفرم های آنلاین باعث می شود در ذهن مشتریان ماندگار شوید و مشتریان شما را با رنگ و لوگوی خودتان بشناسند. حقیقتا لگو و رنگ سازمانی رکن اصلی برندینگ شماست پس باید نهایت تلاش خود رو برای طراحی و انتخاب آن بکنید. برای مثال با بررسی 20 سایت پربازدید جهان مشاهده میکنید که هر کدام از این سایت ها یک لگو با مشخصات کاملا اختصاصی نسبت به نوع فعالت کاری خود دارند که به طوری طراحی شده است که در ذهن مخاطب حک میشود.

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع روانشناسی رنگ در کسب و کار

2- محصولاتتان را دسته بندی کنید.

دسته بندی کردن به مشتریان امکان می دهد تا محصولات را به صورت فیلتر شده و جداگانه ببینند و انتخاب آسان تر خواهد شد.

3- برای دسته بندی محصولات عنوان، عکس و توضیحات متناسب و جداگانه بنویسید.

عنوان نوشتن در نگاه اول هم از نظر موتورهای جستجو و هم از دیدگاه کاربران بهتر است. از طرفی موقع سرچ کردن عنوان محصولات در نتایج جستجو دیده می شود و از طرف دیگر کاربر متوجه می شود دقیقا دنبال چه محصولی می گردد.

تولید محتوا برای سایت های فروشگاهی - کلیک اول

4- لینک سازی کنید.

لینک سازی در وهله اول جزء اصول سئوی سایت است. از طرفی می توانید برای افزایش اعتبار محصولات سایت مقالاتی و مطالبی که اشاره به کیفیت محصولاتتان دارند را به هم لینک دهید. گام بعدی لینک سازی بررسی کیفیت و تاثیر آن روی سئو وب سایت است که این کارو باید به کمک آمارگیرهای سایت انجام دهید.

بیشتر بخوانید: اصول لینک سازی در سئو سایت

5- محصولات را معرفی کنید.

همه کاربران و مشتریانی که وارد سایت می شوند، از نحوه استفاده، مزیت های محصول و میزان کیفیت و اصالت آن اطلاع ندارند. محصولات را با اشاره به جزئیات معرفی کنید تا مشتریان هنگام انتخاب محصول مردد نباشد و ویژگی محصولات را بشناسد.

6- محصولات مشابه را معرفی کنید.

دسته بندی محصولات این امکان را به شما می دهد که در انتهاب معرفی محصول، سایر محصولاتی که یا در یک رده قیمت یا دارای کیفیت مشابه هستند یا کارایی مشابه دارند را به مشتریان معرفی کنید. این گونه معرفی به مشتری امکان می دهد ویژگی و قیمت محصول را همزمان با یکدیگر مقایسه و آسان تر انتخاب کند.

7- مزیت فروشگاه یا محصولات را بنویسید.

مرحله آخر این است که توضیح دهید در بین سایر فروشگاه های اینترنتی چرا مشتریان باید به شما سفارش دهند؟ مزیت هایی مثل امکان مرجوع کالا، امکان تعویض محصول در صورت کم بودن کیفیت یا قیمت زیادتر می تواند موارد خوبی برای اشاره به مزیت فروشگاه باشد.

روش های تولید محتوا برای محصول

روش های تولید محتوا برای محصول به شرح زیر است:

برای یک پلتفرم تولید محتوا کنید.

در دنیای کسب و کار آنلاین درست است که می توانید از سایر پلتفرم ها برای بازاریابی و برگذاری کمپین های تبلیغاتی استفاده کنید؛ اما بهتر است که زمان و انرژی خود را صرفا روی تولید محتوا برای یک پلتفرم بگذارید. برای این که تشخیص دهید کدام نوع پلتفرم (وب سایت، اینستاگرام، یوتیوب، لینکدین و توئیتر، تلگرام و …) برای تبلیغات و تولید محتوا مناسب است.

بیشتر بخوانید: 15 تکنیک معرفی محصول جدید با استفاده از شبکه های اجتماعی

روش های تولید محتوا برای محصول - کلیک اول

نوع محصولات و خدماتی که ارائه می دهید.

در صورتی که محصولات شما در حجم انبوه تولید نمی شود و برای مثال محصولات آرایشی، ورزشی، لباس، کفش، روسری و امثال این ها است، با استفاده از تلگرام و اینستاگرام نیز می توانید به حجم دلخواه و حتی کافی برای فروش محصولات برسید. اما در صورتی که محصولات شما در سطح وسیع تر و به صورت شرکتی، کارگاه یا کارخانه تولید می شوند، بهتر است که هزینه و وقت کافی خود را برای تولید محتوا در وب سایت و حتی به صورت مستمر و به روز بگذارید.

شناخت پرسونای مشتری

مشتریان تان را بشناسید. این مشتریان چه سنی، چه شغلی، چه علایقی دارند؟ با کدام پلتفرم راحت تر کار می کنند؟ می توانند از سایت استفاده کنند یا تلفن همراه را ترجیح می دهند؟ چه زمان هایی آنلاین هستند؟ به خریدهای اینترنتی اعتماد دارند یا نه؟

بیشتر بخوانید: پرسونای مشتری چیست؟

در محتوا در مورد نحوه استفاده از محصولات توضیح دهید.

این نوع محتوا برای مشتریان و کاربران ارزش افزوده ایجاد می کند. مشتریان زمانی که بدانند این محصول چگونه ساخته شده، به چه روشی باید استفاده شود؟ برای چه افرادی و با چه رده سنی مناسب است؟ آسان تر می توانند محصولات را مقایسه و انتخاب کنند. بهترین روش برای این کار این است که در بخش بلاگ سایت های فروشگاهی نحوه استفاده از یک محصول برای افراد مختلف و در شرایط متفاوت را توضیح دهید. در مورد مزایا و معایب محصولات با ذکر مثال توضیح دهید.

منبع موثق داشته باشید.

معرفی کردن منبع در تولید محتوای محصول باعث افزایش اعتماد مشتری و افزایش خرید می شود. زمانی که محصولات را معرفی می کنید بهتر است برای ایجاد اعتبار منبع گفته هایتان را ذکر کنید. برای مثال اگر در مورد محصولات گیاهی (دمنوش) می نویسید در قسمت بررسی خواص محصولاتتان توضیح دهید که این محصول به نقل از ابوعلی سینا دارای مزایا و خواص زیر است. مورد دیگر برای افزایش اعتبار محصول معرفی کردن محصول توسط یک اینفلوئنسر است. برای این مورد می توانید از بلاگرهای فعال در شبکه های اجتماعی بخواهید که محصولات را تست کرده و معرفی کنند. فیلم تهیه شده توسط بلاگرها را می توانید هم در سایت (آپارات، نماشا، تماشا و …) و هم در شبکه های اجتماعی (اینستاگرام، یوتیوب و …) منتشر کنید.

به سوال های احتمالی مشتریان جواب بدهید.

مشتریان در مورد سایز محصول، نحوه حمل و نقل، سلامت و اصالت کالا، تاریخ انقضا، نحوه مصرف، امکان مرجوع یا تعویض کالا، نحوه تشخیص کالای اصل از محصول تقلبی، ضمانت نامه کالا، وزن محصول، کارایی محصول در محل های مختلف، مدت زمان ارسال و تحویل محصول و … همیشه سوال دارند. از قبل برای این سوالات جواب داشته باشید و پاسخ این سوالات را یا به صورت تیتر یا در متن محتوا بگنجانید.

ارتباطتان را با مشتری حفظ کنید (مدیریت ارتباط با مشتری)

مشتریان ممکن است به هر دلیل از شما سوال داشته باشند. برای مثال در سایت های فروشگاهی که امکان دانلود محصولات به صورت آنلاین فراهم شده، ممکن است حین دانلود و تهیه محصول مشتری به مشکل برخورد کند. به همین دلیل باید پاسخگوی نیاز و سوال مشتری باشید. آنلاین باشید.

بیشتر بخوانید: سیستم های مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) چیست؟

روش های تولید محتوا برای محصول - کلیک اول

در زمان مناسب محتوا تولید کنید.

بررسی این مورد در تولید محتوا مختص شبکه های اجتماعی است. در زمان هایی محتوای خود را در قالب پست یا استوری که کاربران آنلاین هستند. طبق الگوریتم های جدید اینستاگرام در صورتی که مخاطب پست شما را نبیند یا لایک نکند پست های جدیدتر نمایش داده می شود و دیده نمی شوید.

بروز رسانی سایت های فروشگاهی

یکی از مواردی که ممکن است در نگاه اول کم اهمیت به نظر برسد به روز رسانی سایت فروشگاهی است. ممکن است قیمت محصولات، نحوه سفارش و پرداخت یا عکس محصولات تغییر کرده باشد. برای جلب نظر و رضایت کاربران باید این موارد را به روز رسانی کنید. مشتریانی که وارد سایت می شوند در همان لحظه قصد خرید دارند، به همین دلیل باید مرتب ویژگی های محصول، قیمت و مدیریت ارتباط با مشتریان را به روز رسانی کنید.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

1 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست..

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06