چرخه عمر محتوا چیست و چرا باید به آن اهمیت بدهیم؟

چرخه عمر محتوا چیست و چرا باید به آن اهمیت بدهیم؟

در این مقاله می خوانید:

چرخه عمر محتوایی از زمانی که اقدام برای تولید محتوا می کنید تا زمانی که می خواهید حذف کنید ادامه پیدا می کند. شما به عنوان یک تولید کننده محتوا باید دقیقا بدانید که چه زمانی چه چیزی را تولید کنید و درجریان مهم ترین رویدادها باشید. توجه به مسائل روز می تواند تعداد مخاطبین رسانه یا سایت شما را به شدت افزایش دهد.

چرخه عمر محتوا چیست و چرا باید به آن اهمیت بدهیم؟ در این مقاله از کلیک اول قصد داریم تا درباره چرخه عمر محتوا چیست باهم صحبت کنیم پس در ادامه همراه با ما باشید.

در این دنیای فانی، هرچیزی را بخواهیم نگاه کنیم یک طول عمر و چرخه عمر دارد. هرچیزی از یک جایی شروع می شود و درنهایت به یک قسمت دیگر هم ختم می شود. در دنیای دیجیتال و محتوایی هم چنین چرخه ای وجود دارد که به آن چرخه عمر محتوایی گفته می شود و تعریف آن کاملا مشابه با چرخه عمر هر چیز دیگری است.

بیشتر بخوانید: بازاریابی محتوا (Content Marketing) چیست؟

چرخه عمر محتوا چیست؟

چرخه عمر محتوایی از زمانی که یک محتوا شروع می شود تا زمانی که حذف و از بین می رود گفته می شود. حال اینکه دقیقا چرخه عمر محتوا چیست و چه تاثراتی می تواند داشته باشد موضوع اصلی هست که دراینجا میخواهیم مطرح کنیم. به طور دقیق تر اگر بخواهیم بگوییم:

شما به عنوان یک تولید کننده محتوا باید دقیقا بدانید که چه زمانی چه چیزی را تولید کنید و در جریان مهم ترین رویدادها باشید. توجه به مسائل روز می تواند تعداد مخاطبین رسانه یا سایت شما را به شدت افزایش دهد.

فرض کنید که خبر ازدواج یک نفر معروف را شنیده باشید، حال اگر از طرفداران او باشید، مقاله ها و عکس های مربوط به آن را قطعا سرچ می کنید. حال فرض کنید چند نفر مثل شما همین خبر را سرچ می کنند و به سایت مربوطه می رسند؟ این میزان سرچ آیا ماه آینده هم همین مقدار فعلی خواهد بود؟ بدون شک خیر! در واقع چرخه محتوایی آن در حال افول بوده تا زمانی که به طور کامل محتوا حذف شود.

چرخه عمر محتوا چیست؟

مراحل مهم در چرخه عمر محتوا چیست؟

چرخه عمر محتوایی مراحل مختلفی دارد و این مراحل شامل موارد زیر می شود:

مرحله پیش تولید محتوا

اگر بخواهیم درباره موضوع خاصی تولید محتوا کنیم، اولین قدم آن چیست؟ بدون شک ابتدا باید درباره موضوع تحقیق کرده تا اطلاعات لازم به دست آید و سپس آن را به محتوا تبدیل کنید. برای اولین مرحله از چرخه عمر محتوایی باید به دنبال تحقیق راجع به موضوعاتی باشید که به دنبال آن ها هستید که اصطلاحا مرحله پیش تولید هم گفته می شود.

در این مرحله علاوه بر اینکه تحقیقات کافی برای موضوع مد نظرتان باید انجام دهید، باید سلیقه مخاطب را نیز در نظر بگیرید که خیلی مهم است. حال چطور باید بفهمیم که این موضوع جذاب بوده یا نه؟ کافی است خود را جای مخاطب گذاشته یا از برنامه هایی مثل گوگل ترندز برای فهمیدن جریانات ترند روز مطلع شوید. بعد از اینکه متوجه شده اید که مطلب به اندازه کافی مناسب هست، باید به فکر تولید محتوا باشید.

بیشتر بخوانید: اولین قدم در تولید محتوا چیست؟

مرحله پیش تولید محتوا

مرحله تولید محتوا

بعد از اینکه تحقیقات خود را در زمینه تولید محتوا تکمیل کردید، اهداف و استراتژی های خودتان را باید مشخص کنید و در میان آن بعد از آن که تحقیق کافی راجع به موضوع مدن ظر انجام دادید، زمان تولید محتوا با نگارش خودتان فرا می رسد. در این مرحله باید ایده های جذاب و مختلف را نیز بررسی کنید تا بتوانید به بهترین شکل ممکن آن را ارائه کنید.

بیشتر بخوانید: نکات ضروری و مهم در تولید محتوا

مرحله انتشار و یا عرضه محتوا

به این مرحله از چرخه عمر محتوایی، گردش کار محتوا نیز گفته می شود. شما عموما در این مرحله باید مرور نهایی خود را روی محتوایی که تولید کرده اید، داشته باشید تا بتوانید تمامی ایرادها و مشکلات را در بیابید و آن ها را برطرف کنید. در نهایت، نوبت به انتشار آن می رسد که روی سایت یا شبکه های اجتماعی خودتان قرار دهید.

انتشار محتوا تازه نقطه شروع کار شما در زمینه بازخورد گرفتن است. شما باید بعد از انتشار محتوای خود با کاربران تعامل داشته و نظرات و بازخوردهای خود را به آن ها درباره محتوا بدانید. درحالی که محتوای شما نیاز به ویرایش و بروز رسانی داشته باشد، با در نظر گرفتن این بارخوردها می توانید آن را تغییر دهید.

مرحله انتشار و یا عرضه محتوا

مرحله ارتقا و انتشار محتوا

این مرحله دقیقا همان زمانی است که همه چیز مورد بررسی قرار گرفته و هنوز موضوعی که برای آن محتوا تولید کرده اید، موضوع داغ و مورد بحث است. اما اینکه بازدید شما در این مرحله کم شده است، چرخه تولید محتوا خود را باید درست پیش ببرید:

  • می توانید محتوای مد نظر خود را در شبکه های اجتماعی مثل تلگرام، اینستاگرام یا لینکدین تبلیغ و منتشر کنید.
  • می توانید از سایت های اشتراک ویدئو مثل یوتیوب برای لینک گرفتن کمک بگیرید.
  • استفاده از رپورتاژ آگهی ها نیز می تواند به دیده شدن شما کمک کند.
  • ایمیل مارکتینگ و پیامک مارکتینگ نیز کمک ویژه ای به دیده شدن شما می کند.
  • فیلم های کوتاه چند ثانیه ای برای مخاطبین خود در واتساپ فرستاده و سپس لینک خود را ارسال کنید.

بیشتر بخوانید: منظور از رپورتاژ آگهی چیست؟ مشخصات یک رپورتاژ آگهی موفق

مرحله بروز کردن محتوا

همان طور که می دانید، داشتن یک محتوای با کیفیت و خوب می تواند معجزه هایی به همراه داشته باشد. محتوای زنده محتوایی است که در هر زمان مخاطبان شما آن را بخوانند، برای آن ها تازگی داشته باشد. برای اینکه محتوای شما در این مرحله قرار بگیرد، باید همیشه دنبال بروز کردن آن باشید.

ابزارهای مختلفی برای سنجش عملکرد محتوای سایت وجود دارد که معروف ترین و پرکاربردترین آن ها را می توان به گوگل آنالیتیکس اشاره کرد. با استفاده از این ابزار می توانید اطلاعات مفیدی درباره محتوای خود به دست آورید. در آنالیتیکس می توان به موارد زیر پی برد:

  • می توانید بازدید سایت و صفحات خود را پیدا کنید.
  • کاربران به طور میانگین چقدر از صفحات سایت شما بازدید کرده اند.
  • آمار ارجاعات به سایت از طریق پلتفرم های دیگر مثل شبکه های اجتماعی را ببینید.
  • نرخ تبدیل داده ها را پیدا کرده و مورد بررسی قرار دهید.
  • تعداد صفحات بازدید شده را ببینید.
  • با اطلاعات کاربران خود مثل سن، موقعیت جغرافیایی، جنسیت و غیره نیز آشنا شوید.

مرحله بروز کردن محتوا

مرحله حذف محتوا (پایان عمر محتوا)

این مرحله از چرخه محتوا شامل همه محتوا نمی شود و برای مثال فکر کنید که شما یک محتوای خوب درباره ماسک نوشته اید. و خواندن این محتوا به اندازه کافی تا همین امروز مفید بوده است، حتی می تواند برای چندماه آینده هم مفید واقع شود. اما ممکن است به خاطر اقتضای شرایط موجود نتواند به اندازه کافی کمک به رشد سایت بکنید. حال چاره چیست؟ مرحله حذف محتوا اینجا به کار می آید. البته کلیک اول به شما وب مستران عزیز توصیه می کند که هیچ گاه از حذف محتوا استفاده نکنید.

مهم ترین مرحله چرخه عمر محتوا چیست و چرا مهم شده است؟

در بالاتر درباره مراحل مختلف و چرخه عمر محتوایی با هم صحبت کردیم و این مورد که کدام مرحله از کدام مرحله مهم تر و سخت تر است را مورد بررسی قرار دادیم. البته تصمیم گیری در این مورد نیز دشوار است؛ چرا که تمامی مراحل گفته شده برای موفقیت در محتوا مهم و لازم هستند. پس هرگونه کوتاهی و اشتباه در هر مرحله، می تواند تلاش های شما را هدر داده و شما را از نتیجه دلخواه دور کند.

فرض کنید که شما یک محتوای کم بازدید را وارد مرحله چرخه عمر محتوای سایت خود کرده اید و روز به روز امتیاز شما از نظر سئو در حال افت است. اگر بعد از انتشار هر محتوا به دنبال بررسی و تحلیل آن نباشید، ممکن است در زمان خیلی کوتاهی جایگاه خود را در موتورهای جستجو از دست داده و تمام بودجه شما هدر رود.

شما باید با بررسی نتایج و ابزارهای تحلیلی متوجه این موضوع شوید که روندی که در پیش گرفته اید درست بوده یا نیاز به تغییر مسیر دارید؟ شاخص های سئو برای محتوا خیلی مهم هستند و باید به طور دقیق مشخص کنید که کدام محتوا کامنت، لایک و بارخورد بیشتری گرفته و تا بتوانید در راهی که وارد شده اید ثابت قدم بمانید.

مهم ترین مرحله چرخه عمر محتوا چیست و چرا مهم شده است؟

چرا چرخه عمر محتوا نیاز به بروزرسانی دارد؟

ممکن است به عنوان شخصی که مدیریت یک سایت را در دست دارید، با خود فکر کنید که راه موفقیت در سئوی سایت و بالا آمدن در نتایج موتورهای جستجو، اضافه کردن محتوای جدید و بروز به محتوای قبلی بوده که دقیقا هم همین است! باید به شما بگوییم که به همان اندازه که انتشار محتوای جدید موثر است، بروزکردن محتوا نیز از اهمیت زیادی برخوردار است که این مسئله نشان می دهد که چرخه محتوایی چقدر اهمیت دارد.

تکنیک هایی برای طولانی کردن چرخه عمر محتوا

نکته مهم این است که باید سعی کنید که درباره هرکلمه کلیدی، بیش از یک مقاله جدید بارگذاری نکنید و اگر کلمه کلیدی جدیدی دارید، سعی کنید برای آن محتوای جداگانه ای تولید کنید. مگر آنکه راه دیگری به جز ترکیب کلمات کلیدی برای یک صفحه پیش روی شما نباشد.

تکنیک هایی برای طولانی کردن چرخه عمر محتوایی

اضافه کردن بخش های جدید محتوایی

تکنیک هایی برای افزایش چرخه عمر محتوا و اضافه کردن بخش های جدید به آن وجود دارد. درصورتی که می دانید محتوای شما هنوز هم جذاب و کاربر پسند است اما مدتی هست که بازدید آن کاهش پیدا کرده، می توانید با اضافه کردن محتوای جدید، آن را بروزرسانی کرده و محدد به صدر نتایج جستجو بیاورید.

تصمیم گیری درباره چرخه عمر محتوا باتوجه به شرایط موجود

شما باید با توجه به نتایج و ابزارهای تحلیلی که در اختیار دارید، نیازهای روز مخاطبین را مشخص کرده و اطمینان حاصل کنید که کدام مقاله می تواند برای مخاطب کاربردی و جذاب باشد. حال می توانید بر روی آن مقاله کار کرده و آن را بروز رسانی کنید. وجود مقالات بی ارزش و قدیمی باعث می شود دائما درگیر صفحات بی ارزش باشید و فرصتی برای تولید محتوای جدید پیدا نکنید.

توصیه ما برای صفحات قدیمی این است که هیچ گاه به دنبال بروز رسانی و حتی حذف آن ها نباشید. در عوض سعی کنید روند تولید محتوای جدید را در پیش بگیرید. در مورد محتواهای فعلی نیزدر صورت امکان، هرکدام که نیاز به اصلاح و ویرایش دارند، تغییر دهید.

تصمیم گیری درباره چرخه عمر محتوا باتوجه به شرایط موجود

جمع بندی درباره چرخه عمر محتوایی

چرخه عمر محتوا از زمانی که برای تولید محتوا اقدام می کنید تا زمانی که می خواهید آن را حذف کنید، ادامه پیدا می کند. این چرخه دارای مراحل مختلفی است که هرکدام اهمیت و کاربرد ویژه خودش را دارد. از نظر سئو، افزایش چرخه عمر محتوا می تواند به رشد بیشتر سایت در نتایج جستجو کمک کند.

شما برای افزایش چرخه عمر محتوای خود چه اقداماتی انجام می دهید؟ نظرات خود را از طریق کامنت های همین پست با ما درمیان بگذارید. از این که در این مقاله نیز همراه ما بودید از شما متشکریم.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

0 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست..

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06