معیارهای رتبه بندی سایت از نظر گوگل

معیارهای رتبه بندی سایت از نظر گوگل

در این مقاله می خوانید:

در این مقاله قصد داریم به بررسی معیارهای رتبه بندی سایت از نظر گوگل بپردازیم و ببینیم گوگل در هنگام بررسی سایت ها و رده بندی آن ها، به کدام فاکتورها توجه می کند. با ما همراه باشید.

تمامی کسب و کار و حوزه های مختلف برای بهبود و رونق کار خود اقدام به راه اندازی و طراحی سایت کرده اند. اما معدود سایت هایی هستند که از فیلتر الگوریتم های گوگل رد شده و با افزایش رتبه سایت خود، در صفحه اول نتایج گوگل نشان داده می شوند. فاکتورها و معیارهای رتبه بندی سایت بسیار زیاد هستند که در این مقاله به معرفی آن ها پرداخته می شود. شناخت این فاکتورها برای صاحبان سایت و مختصصان سئوی سایت ضروری و مهم است.

این جمله را به خاطر داشته باشید: کسب رتبه در صفحه اول گوگل اصلا شانسی نیست.

معیارهای رتبه بندی سایت چیست؟

اگر بخواهیم به طور کلی معیارهای رتبه بندی سایت را بشماریم، بیش از 200 فاکتور برای گوگل اهمیت دارد که بر اساس آن ها به سایت ها رتبه می دهد. این 200 معیار به طور واضح و طی زمان توسط شرکت گوگل به صاحبان سایت معرفی شده است که از طریق رعایت این فاکتورها می توانند در نتایج صفحه اول گوگل رتبه بگیرند.

هدف اصلی از راه اندازی و پیاده سازی موتور جستجوی گوگل از ابتدا دستیابی راحت و فراگیر کاربران و افراد به اطلاعات جهانی در هر ساعت و در هر جای جهان بود. با گذشت زمان آن چه که برای خود گوگل هم مهم و مد نظر آن بود، رضایت کاربران است. کاربران هنگام جستجو در گوگل به دنبال بهترین و نزدیک ترین جواب مدنظر خود هستند و هر چه نتایج بهتری توسط گوگل ارائه شود، موجب افزایش رضایت کابران خواهد شد.

معیارهای رتبه بندی سایت چیست؟

4 فاکتور اصلی برای افزایش رضایت کاربران

در ادامه به بررسی فاکتورهای مهم و اساسی که نقش بسزایی در رضایت کاربران از سایت شما دارند، خواهیم پرداخت:

میزان محبوبیت سایت در مقایسه با سایت های دیگر

در کسب و کارهای مختلف سایت های زیادی راه اندازی شده اند که از بین آن ها تعداد کمی سایت بین کاربران آن حوزه محبوب هستند. برای مثال سایت هایی مانند خانومی شاپ و روبان در بین سایت های موجود در حوزه آرایش محبوب تر هستند. در بین سایت های آموزشی در حوزه سئو و محتوا و مواردی از این قبیل سایت های وب سیما، وب 24 و سون لرن محبوب هستند. در بین سایت های ارائه دهنده خدمات و محصولات نیز سایت هایی نظیر دیجی کالا، آمازون و علی بابا برای کاربران اهمیت بیشتری دارد و کاربران بیشتری از این سایت ها دیدن می کنند.

مثال های بالا از فاکتورهایی مانند میزان ترافیک سایت، میزان تعامل و ارتباط سایت شما با سایت های مشابه با کسب و کارتان (تعداد و کیفیت بک لینک ها) و میزان محبوبیت سایت شما از نظر شاخص های شبکه های اجتماعی نشات می گیرد.

فاکتور افزایش ترافیک سایت نشان دهنده رضایت کاربران متفاوت است که با گذشت زمان میزان بازدید بازگشتی سایت. زمانی که سایت های مشابه با کسب و کار شما به سایتتان لینک بدهند، این امر نشان دهنده افزایش تعامل و ارتباط و در نتیجه رضایت کاربر و حتی صاحبان کسب و کارهای دیگر از سایت و محتوای شما بوده که به سایت شما لینک داده اند.

در آخرین فاکتور نیز این نکته را فراموش نکنید که شبکه های اجتماعی امکان قرار دادن لینک سایت را به شما داده اند و شما می توانید با قرار دادن محتوا و مطالب مورد رضایت کاربر باعث ورود افراد جدید از طریق شبکه های اجتماعی شوید.

4 فاکتور اصلی برای افزایش رضایت کاربران

میزان مطابقت محتوای سایت با جستجوی کاربر

در ابتدای مقاله به این نکته اشاره شد که هدف گوگل افزایش رضایت کاربران است. زمانی که کاربر کلمه یا عبارتی را جستجو می کند، توجه و بررسی کنید که آیا نتیجه و محتوای سایت، تصاویر سایت با عبارات و کلمه سایت مطابقت دارد؟ آیا عناوین سایت با کل محتوای سایت در ارتباط است؟

زمان ماندگاری کاربر در سایت

هنوز هم تاکید دارم که مقاله معرفی آمار گیرهای سایت را مطالعه کنید. یکی از معیارهای که زمان بررسی سایت باید مدنظر قرار دهید، میزان زمان ماندگاری کاربر در سایت است که نشان دهنده میزان رضایت کاربر است.

  • بررسی کنید که آیا وقتی کاربر روی سایت شما کلیک می کند در صفحه می ماند و محتوا را می خواند یا نه؟
  • آیا از صفحات دیگر سایت بازدید می کند یا نه؟
  • آیا روی لینک های دیگر کلیک کرده یا نه؟
  • آیا کاربرانی که از تلفن همراه استفاده کرده اند، طراحی سایت ریسپانسیو بوده است یا نه؟

ایجاد اعتماد در کاربر با معرفی کسب و کار در گوگل مپ

افراد زیادی هستند که مراجعه حضوری و عقد قرارداد، خرید و انتخاب محصولی را به صورت حضوری ترجیح می دهند. از طرف دیگر بسیاری از کسب و کارها هستند که با ثبت و معرفی کسب و کار خود در گوگل مپ این اعتماد را در مشتری و کاربر ایجاد می کنند.

برای ایجاد اعتماد در کاربر سوالات زیر را از خود بپرسید:

  • آیا سرور سایت، قدرت و اعتبار دارد؟
  • آیا سایت هایی که به آن ها لینک داده ام، معتبر و مفید هستند؟

معیارهای سئو داخلی و سئو خارجی

اگر حتی به تازگی واژه سئو را شنیده اید یا با مفهوم سئو آشنا هستید اما با همه فاکتورهایی که در رتبه بندی سایت تاثیر گذار آَشنا نیستید، نگران نباشید و تا انتهای این مقاله همراه سایت کلیک اول باشید تا تجربیاتمان را در اختیار شما قرار بدهیم.

سئو به مجوعه اقدامات و کارهایی گفته می شود که یک سئو کار در سایت انجام می دهد تا سایت در نتایج صفحه اول گوگل قرار گیرد. سئو به طور کلی به دو دسته اقدامات داخل سایت که تحت عنوان سئو داخلی شناخته می شود و سئو خارجی که مجموعه اقدامات خارج از معماری سایت انجام می شود.

سئو و بهینه سازی داخلی سایت

سئوی داخلی سایت، مجموعه فعالیت هایی است که در داخل سایت انجام می شود و سایت را برای موتورهای جستجو مانند گوگل، بهینه سازی می کند.

بیشتر بخوانید: سیر تا پیاز مراحل بهبود سئوی داخلی سایت

برای بهبود وضعیت سئوی داخلی سایت اقدامات زیر باید انجام شود:

  • تحقیق کلمات کلیدی: کاربران به طور کلی به دنبال مفهوم عبارات و کلماتی هستند و در مورد آن ها جستجو می کنند. اما این وظیفه مدیر سایت یا تولید کننده محتوا است که با تحقیق کلمات کلیدی مناسب و مرتبط با موضوع اصلی سایت، از محتوای صوتی، تصویری و ویدئو در سایت استفاده کند و موجب رضایت کاربر شود.
  • بهینه سازی سرعت سایت: در مورد اهمیت سایت پیش از این در مقالاتی توضیح داده شده است.
  • ایجاد لینک های داخلی در سایت: برای گوگل بسیار مهم است که به صورت دسته بندی شده لینک سازی انجام دهید. برای مثال اگر سایت را برای یک فروشگاه آنلاین طراحی کرده اید پیشنهاد می شود لینک سازی را به صورت زیر انجام دهید

این گونه لینک سازی به گوگل کمک می کند تا یک ساختار بهینه شده را به کاربر نمایش دهد.

عمر دامنه بالاتر، اعتبار بیشتر

اگر شما هم تجربه جستجو و گشت و گذار در گوگل را داشته باشید، متوجه اهمیت سایت هایی که دامنه آن ها بیشتر است شده اید، این دامنه ها به دلیل وجود داشتن در زمان بیشتر، قدمت بیشتری دارند و حتی شرکت گوگل هم اعلام کرده که عمر دامنه از عوامل تاثیر گذار در رتبه بندی سایت است.

بیشتر بخوانید: تاثیر عمر دامنه در سئوی سایت

سرعت بارگذاری سایت

زمانی که کاربر روی لینک سایت کلیک می کند، آن قدرها حوصله ندارد تا در سایت معطل شود که مطالب نمایش داده شود، برای اطلاع از سرعت سایت خود از ابزار GTmetrix استفاده کنید و باگ های سایت خود را شناسایی کرده و آن ها رفع نمایید.

بیشتر بخوانید: تاثیر سرعت بارگذاری در سئوی سایت

توجه به رابط کاربری و تجربه کاربری (UI/UX)

رابط کاربری به معنای نحوه کار کردن کاربر با سایت است. وقتی کاربر وارد سایت می شود از تلفن همراه استفاده می کند یا از دستکتاپ بزرگ؟ آیا در هر دو صورت نمای کلی سایت، منوها و گزینه های خرید را می تواند استفاده کند یا خیر؟

تجربه کاربری به معنای تجربه کاربر از خدمات، محصولات و … سایت است که آیا کاربر با دیدن منوها و گزینه خرید اقدام به انتخاب و خرید محصول می کند یا خیر؟ آیا از نحوه ارائه و طراحی محصولات و خدمات سایت راضی است؟ برای کاربر مفید هست یا خیر؟ اگر کاربر تجربه لذت بخش و مفیدی از سایت داشته باشد، آن را به دیگران معرفی می کند.

بیشتر بخوانید: طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری (UI و UX) چیست؟

توجه به رابط کاربری و تجربه کاربری (UI/UX)

ساختار سایت (معماری سایت)

منظور از معماری سایت رعایت نکات زیر است:

  1. استفاده از کلمه کلیدی در عنوان سایت (در عنوان سایت از عنوان اصلی و مرتبط با موضوع اصلی سایت استفاده کنید. چون که صفحه اول سایت اصلی ترین صفحه است و باید از رقابتی ترین کلمات کلیدی در آن استفاده کنید.)
  2. استفاده از کلمه کلیدی در تگ Description (تگ توضیحات): این تگ توضیحات مختصری در مورد سایت است که کاربر با خواندن این توضیحات متقاعد می شود که روی سایت شما کلیک کند یا خیر.
  3. کلمه کلیدی اصلی عینا باید در تیتر اول نوشته شود، به گونه ای که استفاده از کلمه کلیدی در تگ H1 و سایر تگ های عنوان می تواند توجه کاربر را جلب کند.

سئو و بهینه سازی خارجی سایت

به مجموعه کارهایی که در هر سایت دیگر خارج از سایت خودمان انجام می دهیم تا در نهایت روی سایت خودمان تاثیر بگذارد، سئوی خارجی می گویند.

بیشتر بخوانید: سیر تا پیاز سئوی خارجی سایت

ایجاد شهرت یا Popularity

با ایجاد و توسعه تبلیغات یک برند یا نام تجاری خود را به شهرت برسانید. مانند استفاده از روش رپورتاژ آگهی. زمانی که برند شما شناخته شود، افراد به صورت مستقیم نام تجاری شما را جستجو می کنند و باعث افزایش ورودی سایت از طریق گوگل می شود.

Link Building (لینک سازی)

منظور از لینک سازی خارجی، ایجاد لینک در سایت های دیگر یا شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام است. زمانی این اقدام صورت می گیرد که محتوای سایت شما برای کاربر مفید بوده است.

Social Signal (سیگنال های شبکه اجتماعی)

منظور سیگنال هایی که از شبکه های اجتماعی به سمت گوگل هدایت می شود. در شبکه های اجتماعی لینک، هشتگ، و … می گذارند و در مورد آن حرف می زنند و رفتار مردم را در پست ها در نظر می گیرند. در مقالات اصول لینک سازی داخلی و اصول لینک سازی خارجی به طر کامل روش های ایجاد لینک توضیح داده شده است، به طور کامل مطالعه کنید.

بیشتر بخوانید: سوشیال سیگنال چیست؟ تاثیر Social signal روی سئو سایت

Social Signal (سیگنال های شبکه اجتماعی)

تولید محتوای سئو شده

از جمله موارد و معیارهای رتبه بندی سایت در گوگل، تولید محتوای سئو شده است. منظور از محتوای سئو شده، تولید محتوا و مطالب بهینه ای است که پتاسیل جذب کاربران و مخاطبان را داشته باشد و در نتیجه ترافیک زیادی را به سمت سایت روانه کند و در نهایت باعث کسب رتبه برای سایت در نتایج جستجو شود.

بیشتر بخوانید: آموزش نحوه تولید محتوای سئو شده

برای داشتن محتوای سئو شده رعایت نکات زیر ضروری است:

  • عنوان جذاب بنویسید: برای این کار کافی است خودتان را جای مخاطب بگذارید و ببینید اگر شما مخاطب این عنوان بودید، جذب این عنوان می شدید یا خیر؟
  • از کلمه کلیدی اصلی در عنوان استفاده کنید.
  • از کلمه کلیدی در سمت اول عنوان استفاده کنید.
  • عنوان را به صورت سوالی مطرح کنید.
  • از کلمات محبوب و مربوط به هر حوزه در سایت استفاده کنید.
  • استفاده از روش های بالا موجب افزایش نرخ کلیک خواهد شد.

تولید محتوای سئو شده

همان طور که در ابتدای مقاله ذکر شد، فاکتورهای رتبه بندی سایت از نظر گوگل بیشتر از 200 مورد است که پرداختن به همه فاکتورهای رتبه بندی از حوصله کاربر خارج بوده و در مقالات بعدی سایت کلیک اول به آن پرداخته می شود.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

0 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست.

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06