چند لینک داخلی در هر مقاله بسازیم؟

چند لینک داخلی در هر مقاله بسازیم؟

در این مقاله می خوانید:

بعضی از سئو کاران در گذشته تصور می کردند که منظور از لینک سازی، صرفا به گرفتن بک لینک از سایت های مختلف با موضوعات مرتبط مربوط می شود، بلکه یکی از ساده ترین راه ها، و البته موثر ترین و کم هزینه ترین راه ها برای افزایش اثر بخشی و به نوعی دیده شدن محتوای سایت، ساخت لینک داخلی است.

اما سوال اساسی این است که در هر مقاله باید چند بار لینک سازی داخلی انجام شود؟ زمانی که یک مقاله جدید می نویسید دو راه برای گرفتن رتبه وجود دارد. و آن این است که مقاله را منتشر کنید و صبر کنید تا پس از مدتی این مقاله در سایت رتبه بگیرد. راه دوم که اصولی تر و تاثیر گذارتر است این است که کاری کنید تا گوگل متوجه تغییرات اعمال شده روی یک مقاله شده و به سایت و آن صفحه از مقاله رتبه دهد. در واقع منظور این است اگر لینک سازی نکنید نه گوگل و نه کاربر متوجه محتوای عالی و کاربردی شما نمی شود.

بیشتر بخوانید: اصول لینک سازی داخلی در سئوی سایت

طبق تحقیقاتی که تاکنون انجام شده، هیچ تعداد مشخصی درباره تعداد لینک هایی که باید برای هر مقاله ساخته شود، وجود ندارد. با این وجود برای بررسی این موضوع یک معیار مهم به نام “رضایت کاربر” وجود دارد که در این مقاله به طور کامل بررسی می کنیم چند لینک داخلی در هر مقاله بسازیم؟

هدف از لینک سازی داخلی چیست؟

هدف اصلی از لینک سازی داخلی این است که مسیرهای دسترسی برای هر مقاله در سایت مشخص و ایجاد کنیم تا هم کاربران به محتوا و مقالات جدید و قدیمی دسترسی داشته باشند و هم گوگل متوجه ارتباط موضوعات مختلف سایت با یک دیگر شده و اهمیت صفحات سایت را درک کند. در واقع لینک سازی داخلی این امکان را فراهم می کند که با هزینه کمتر، زمان کم تر، و انرژی کم تر کاری انجام دهیم که ارزش صفحات سایت شما افزایش یابد.

بیشتر بخوانید: اهمیت پروتکل HTTPS در بهینه سازی سئو سایت

لینک سازی داخلی چه کمکی به سئوی سایت می کند؟

سوال مهم در این مقاله این است که در هر مقاله از چند لینک داخلی استفاده کنیم؟ جواب آسان و البته اصولی این است که تا زمانی که احساس می کنید کاربر لازم دارد تا محتوای جدیدی را بخواند و پیشنهادات ویژه ای برای آن دارید، می توانید لینک سازی کنید.

در واقع هدف مهم لینک سازی این است که کاری کنید تا کاربر به شما اعتماد کند و مطمئن شود که لینک جدید برای او مفید شود. زمانی که لینک سازی می کنید، باید مطمئن باشید که کاربر روی آن کلیک می کند. اما در غیر این صورت اگر کاربر اعتماد خود را از دست دهد، جلب اعتماد مجدد آن دشوار است. نحوه صحیح لینک سازی این است که به کاربر احترام بگذارید، او را تشویق کنید و به گونه ای از او در خواست کنید که مقالات دیگر را بخواند.

لینک سازی داخلی چه کمکی به سئوی سایت می کند؟

مزایای لینک سازی خوب و اصولی

لینک سازی خوب و اصولی مزایای مختلفی را برای سایت و کاربر به همراه دارد که در ادامه به معرفی و بررسی آن ها خواهیم پراخت:

افزایش رضایت کاربر

علاوه بر این، هدف اصلی گوگل جلب رضایت کاربران است، هدف هر سایت و مدیر سایت نیز این است رضایت کاربران را افزایش داده و تجربه کاربران را بهبود بخشد. در کنار تلاش مدیر سایت یا سئو کار، گوگل با استفاده از الگوریتم های خود تلاش می کند تا متوجه شود کاربران تا چه میزان از سایت رضایت دارند؟

پس از این که محتوای جدید منتشر می کنید، ربات های گوگل وارد آن صفحه از سایت شده و محتوای سایت را بررسی می کنند. زمانی که یک مقاله لینک نداشته باشد، مثل این است که کاربر وارد یک کوچه بن بست شده است. مقاله بدون لینک داخلی مثل این است که کاربر بعد از خواندن مقاله مجبور است یا به طور کلی از سایت خارج شود، یا به صفحه نتایج جستجو بر گردد.

پس از انتشار و ایندکس کردن مقاله در گوگل، مهم ترین اقدام لینک سازی داخلی است که باعث می شود کیفیت محتوا و تجربه کاربری از دید گوگل بهبود یابد. با لینک سازی داخلی کاری می کنید که صفحاتی که از دید کاربر ممکن است مخفی مانده باشد، دیده شود.

حفظ تازگی محتوا

برای گوگل اهمیت زیادی دارد محتوایی که منتشر می کنید، تا چه زمانی برای کاربران مفید و کاربردی است و به همین دلیل به تازگی محتوا اهمیت زیادی می دهد. گوگل برای سنجش تازگی محتوا به پارامترهای مختلف از جمله زمان بندی، تعداد و کیفیت لینک های ورودی و موجود در مقاله یا صفحه توجه می کند.

زمانی که یک مقاله جدید منتشر می کنید و ارتباط منطقی با صفحات و مقالات قبلی ایجاد می کنید، باعث ایجاد و افزایش حفظ تازگی محتوا می شوید. برای دریافت اطلاعات بیشتر توصیه می کنم “الگوریتم تازگی محتوا” را مطالعه کنید.

بیشتر بخوانید: آشنایی با تکنیک های مهم در سئو داخلی

ایجاد ارتباط معنایی بین صفحات سایت

هر لینک سازی که در صفحات سایت ایجاد می کنید مانند این است که بین دو یا چند صفحه از سایت ارتباط ایجاد می کنید. برای مثال تصور کنید که در یک خانه از آشپز خانه به دستشویی یک راه یا درب وجود داشته باشد و از هال یا پذیرایی یک درب هم ساخته نشده باشد.

چنین کاری در لینک سازی داخلی نیز غیر منطقی و بی تاثیر است. منظور این ست که برای لینک سازی داخلی هم باید بین دو صفحه ای از سایت ارتباط ایجاد کنید که از نظر معنایی و موضوعی با یک دیگر ارتباط داشته باشند، در غیر این صورت مانند اتاق یا منزلی است که هیچ در یا پنجره ای نداشته باشد.

در حقیقت مثل این است که وجود خارجی ندارد. زمانی که بین صفحات با موضوعات یکسان ارتباط برقرار می کنید و لینک سازی می کنید، ربات های گوگل متوجه این ارتباط معنایی و موضوعی می شوند و درک می کنند که ساختار سایت شما چیست؟ زمانی که مسیرهای تو در تو و با موضوعات مرتبط با یک دیگر ایجاد می کنید، نه تنها کاربران آزرده نمی شوند، بلکه ربات های گوگل هم سر در گم نمی شوند.

ایجاد ارتباط معنایی بین صفحات سایت

حداقل یا حداکثر چند لینک داخلی بسازیم؟

هیچ جواب قطعی برای این که در هر مقاله از چند لینک داخلی می توانید استفاده کنید، نیست. در واقع معیار اصلی افزایش رضایت کاربر است و باید لینک سازی به گونه ای انجام شده که به اطلاعات و دانش کاربر افزوده شود. قبل از هر لینک سازی باید به فاکتورهای زیر توجه داشته باشید:

  1. کاربران به این لینک نیاز دارند یا نه؟ برای هر تولید محتوا، هر لینک سازی یا اقدامی که می خواهید برای سایت انجام دهید، فقط کافی است خودتان را جای کاربر بگذارید. آیا این لینک سازی باعث می شود که اطلاعات بیشتری به کاربر می دهد؟ آیا به درک بهتر مقاله کمک می کند؟ در غیر این صورت اگر قرار نیست کسی روی این لینک کلیک کند، چرا باید آن را قرار دهیم؟ البته این نکته را هم باید در نظر داشته باشید که مخاطب سایت شما یک نفر نیست و باید به سلیقه و نیازهای مخاطبان مختلف توجه داشته باشید.
  2. آیا کاربر متوجه اهمیت و ارتباط بین لینک ها می شود؟ هر لینک در مقالات و صفحات با یک عبارت یا کلمه مشخص به نام Anchor Text به یک تصویر یا صفحه دیگر در سایت ارجاع داده می شود. در گذشته برای لینک سازی از عبارات مختلف مانند “این جا کلیک کنید”، یا “بیشتر بخوانید” استفاده می شد. و حتی با این عبارات هم کاربران برای کلیک کردن و خواندن ادامه مطالب ترغیب می شدند. اما با توجه به این که در طی سال های اخیر اهمیت انکر تکست افزایش یافته، کاربران نیز با دیدن عبارات بالا برای کلیک کردن ترغیب نمی شوند. و رفتار کاربران هم تغییر کرده است. برای مثال برای این که کاربر را برای خواندن مطالب بیشتر در مورد انکر تکست ترغیب کنید، لازم است که ابتدا توضیح مختصری در مورد آن بدهید. برای مثال باید گفت انکر تکست یکی از فاکتورهای مهمی است که استفاده از آن تاثیر زیادی روی سئوی سایت و جلوگیری از جریمه شدن سایت توسط گوگل دارد؛ برای خواندن مطالب کامل توصیه می کنم مقاله “انکر تکست چیست؟” را مطالعه کنید.
  3. آیا کاربر از کلیک روی لینک پشیمان نمی شود؟ مهم ترین نکته بعد از این که کاربر روی لینک کلیک کرد، این است که رفتار کاربر پس از ورود به لینک و صفحه جدید چیست؟ اگر کاربر بعد از وارد شدن به صفحه جدید قرار است که سریعا از سایت خارج شود، بهتر است که لینک سازی نکنید. این کار موجب افزایش نرخ پرش (Bounce Rate) می شود. که از مهم ترین فاکتورها و عواملی است که باعث کاهش رتبه سایت می شود. زمانی که کاربر از آن صفحه سایت خارج می شود، به این معنی نیست که مطالب غیر مرتبط یا نا کارآمد است. بلکه محتوای ارائه شده، محتوایی نبوده که کاربر به دنبال آن است. برای مثال در صورتی که از عبارات فریب دهنده برای ترغیب کاربر استفاده کنید، تاثیر عکس داشته و باعث می شود که کاربر اعتماد خود را از دست دهد.
  4. بیشتر از حد معمول دسترسی به صفحات دیگر ایجاد نکنید: زمانی که در یک پاراگراف و در پاراگراف های مختلف چندین لینک سازی داخلی انجام دهید، قدرت انتخاب را از کاربر می گیرید و کاربر به راحتی متوجه می شود که این لینک سازی ها صرفا به خاطر جلب نظر گوگل بوده است. علاوه بر این، موجب می شود که کاربر اعتماد خود را نسبت به ارزش لینک ها از دست داده و احساس کند که ایده و استراتژی مناسب و اصولی برای لینک سازی نداشته اید.

بیشتر بخوانید: بانس ریت (Bounce Rare) چیست؟ راه های کاهش نرخ پرش سایت

تاثیر استراتژی سئو بر لینک سازی داخلی چیست؟

سایت و سئوی آن یک ساختار درختی دارد که هنگام لینک سازی باید به آن توجه زیادی شود. برای شروع لینک سازی باید صفحات را درجه بندی و شناسایی کرده و از صفحات درجه 1، درجه 2 و درجه 3 سایت و اهمیت هر کدام از صفحات از Anchor Text های مناسب و مرتبط استفاده کرده و از داخل مقالات به صفحات دیگر لینک بدهید.

برای مثال صفحات اصلی و مهم سایت، صفحه اصلی یا Landing Page فروشگاه است و صفحات درجه 2 و درجه 3 مربوط به مقالات و وبلاگ سایت و محصولات آن می شود. برای شروع کار باید لینک ها را توسط مدیر سایت یا کارشناس تولید محتوا تعیین شود و سپس مستقیما در متن اصلی محتواها قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اهمیت انکرتکست (Anchor Text) و تاثیر آن بر لینک سازی

یکی از مهم ترین لینک سازی های هر سایت، لینک سازی به صفحات درجه 2 مانند صفحات دسته بندی محصولات و خدمات، بر چسب ها است. که می توانید آن ها را مستقیما به صفحات مقالات و محصولات مرتبط لینک دهید. این صفحات درجه 2 با دریافت لینک داخلی از صفحات بر چسب محصولات و مقالات و زیر مجموعه خود دریافت می کنند و افزایش می دهند.

نکته مهم در لینک سازی به صفحات اصلی که همان صفحات درجه 1 هستند، این است که بر خلاف تصور بسیاری از سئو کاران، نباید همه مقالات با کلمات کلیدی اصلی و هدف به صفحات اصلی لینک داده شود. اما لینک به صفحات اصلی سایت معمولا باید در منوی اصلی سایت و لوگوی آن وجود دارد. تنها در صورتی می توانید با استفاده از کلمات کلیدی هدف لینک دهید که نکات ذکر شده در بالا را به طور کامل رعایت کرده و لینک سازی انجام دهید که به نفع کاربر و برای آن مفید باشد.

تاثیر استراتژی سئو بر لینک سازی داخلی چیست؟

سخن پایانی

در اصل هدف اصلی از آن چه در این مقاله گفته شد، افزایش رضایت کاربر و گوگل است. اما باید به این نکته توجه داشته باشید که برخی اصول و قوانینی که گوگل یا تجربه سئوکاران مطرح می کنند، در برخی موارد از حوصله کاربر خارج بوده و نه تنها رضایت کاربر افزایش نمی یابد، بلکه گوگل نیز رتبه سایت را کاهش می دهد. بهینه کردن سایت با استفاده از یک عبارت و چندین بار در یک یا چندین مقاله جزء روش های سئو کلاه سیاه محسوب می شود. و اصلاحا به آن Over–Optimization گفته می شود.

پس توجه داشته باشید که لینک سازی داخلی هر چند مفید و راه گشای سئوی سایت است. اما رعایت نکردن اصول، می تواند نتیجه بر عکس روی سئوی سایت و کاهش رتبه داشته باشد.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

0 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست.

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06