اهمیت انکرتکست (Anchor Text) و تاثیر آن بر لینک سازی

اهمیت انکرتکست (Anchor Text) و تاثیر آن بر لینک سازی

در این مقاله می خوانید:

همانطور که می دانیم، لینک سازی یکی از موارد بسیار مهم و حساس در سئوی سایت به شمار می رود. هر لینک نیز می تواند شامل یک یا چند کلمه باشد که اصطلاحا به آن انکرتکست (Anchor text) گفته می شود. با ما همراه باشید تا با اهمیت انکرتکست در لینک سازی و نحوه درست استفاده از آن آشنا شویم.

انکرتکست (Anchor Text) چیست؟

زمانی که حرف از موتور جستجو می شود (گوگل، یاهو، بینگ و …) همه ما می دانیم هدف از راه اندازی این موتورهای جستجو فراهم کردن بستری برای دسترسی آسان و فراگیر به اطلاعات جهانی است. هر کاربر و بازدید کننده ای به قصد مشخص و از پیش تعیین شده ای شروع به جستجو در مورد کلمه، کلمات یا عبارتی می کند که در پی آن به دنبال یافتن راه حل یا اندیشه ای صحیح است. پس از جستجو نیز نتایجی به شما نمایش داده می شود. نکته مورد اهمیت این است که از کجا می توانید تشخیص دهید این لینک همان سایت مورد نیاز شماست؟ زمانی که شما لینک یک سایت را برای کلیک کردن انتخاب می کنید، در نگاه اول جذب همان متن پر رنگ شده ای می شوید که با رنگ متفاوتی به شما نمایش داده می شود و قابلیت کلیک کردن دارد که در اصطلاح انکرتکست (Anchor Text) نامیده می شود.

بیشتر بخوانید: اصول لینک سازی در سئو سایت

با ما تا انتهای مقاله در سایت کلیک اول همراه باشید، قصد داریم به طور کامل ویژگی های انکرتکست خوب، چگونگی استفاده از آن و تاثیرات آن در سایت توضیح دهیم.

انکرتکست (Anchor text) چیست؟

Anchor Text به چه معناست؟

به طور لغوی اگر بخواهیم این دو کلمه را جداگانه معنی کنیم، anchor به معنی لنگر و به معنای متن text است و ترکیب این دو کلمه به اصطلاح به متن و عبارتی گفته می شود که وب سایت مورد نظر ما را به مخاطبان و بازدید کنندگان که در سایت ما حضور دارند معرفی می کند. اما دلیل استفاده از این عبارت در سایت چیست؟ همانطور که گفتیم، معنای لغوی کلمه anchor یعنی لنگر و به دلیل این که ارتباط میان کاربر و سایت را همانند یک لنگر وصل کرده و محکم نگه می دارد، Anchor Text نامیده می شود.

انکرتکست متنی است که حاوی یک لینک قابل کلیک است که با رنگی متفاوت به کاربر نمایش داده می شود.

این متن حاوی لینک، در اکثر مرورگرهای مورد استفاده کاربران مانند فایرفاکس و یا کروم به رنگ آبی نمایش داده می شود که نشان دهنده قابلیت کلیک کردن است و پس از این که اولین بار روی آن کلیک کردید به رنگ بنفش تغییر رنگ می دهد. البته شما می توانید با یادگیری زبان CSS و ایجاد و تغییر استایل رنگ متون را تغییر دهید و به دلخواه خودتان تنظیم کنید.

روش ایجاد انکرتکست (Anchor Text)

اگر بخواهید کلمه یا عبارت انکرتکست را دقیق تر و با استفاده از زبان HTML بررسی کنید، این کلمه در تگ a قرار گرفته است که به صورت مستقیم هم می توانید آن را تغییر داده و تنظیم کنید. به کد زیر توجه کنید:

با استفاده از انکرتکست می توان هم به صفحات داخلی سایت پیوند داد (لینک سازی داخلی) و هم به صفحات سایت های دیگر (لینک سازی خارجی). در این صورت است که می توانیم هم به خزنده های موتور جستجوی گوگل و هم به کاربران، انکرتکست های صحیح و معنی دار را بشناسانیم و باعث شویم این کلمات، نظر آنان را به خود جلب کند. بنابراین استفاده از این روش می توانید در سئو سایت خود تاثیر بگذارید.

روش ایجاد Anchor Text

انواع انکرتکست ها

زمانی که تصمیم می گیرد تا نظر ربات خزنده گوگل را به سمت سایت خود جلب کنید، این احتمال وجود دارد که سایت شما با عناوین، نام تجاری یا کلمات کلیدی منحصر به فرد ایجاد و راه اندازی شده است. بنابراین می توانید از انکرتست های مختلف در سایت خود استفاده کنید. در ادامه مقاله با انواع انکرتکست ها آشنا می شویم:

  1. استفاده از نام تجاری (Branded): وقتی که هدف از ایجاد سایت برای شما معروف شدن و شناخته شدن نام تجاری شما و آشنایی کاربران با خدمات و محصولات شما است ،می توانید هنگام لینک سازی داخلی یا خارجی از نام تجاری شرکت یا موسسه خود استفاده نمایید.
  2. استفاده از نام دامنه سایت (Naked Link): گاهی به جای استفاده از کلمات کلیدی مرتبط بهتر است از نام دامنه اصلی سایتی که می خواهید به صفحه مشخصی از آن لینک دهید استفاده کنید. این گونه استفاده از انکرتکست در سایت زمانی استفاده می شود که سایتی معتبر را برای دریافت لینک ثبت نام یا نصب اپلیکشین معرفی می کنید.
  3. لینک یا پیوند عمومی (Generic): این نمونه انکرتکست امروزه منسوخ شده است، عباراتی مانند این جا کلیک کنید، درباره نویسنده، ادامه مطلب، اطلاعات بیشتر یا بیشتر بخوانید و … از این نمونه انکرتکست است.
  4. استفاده از کلمات کلیدی مرتبط (Exact match): یکی از انکرتکست هایی که معمولا زیاد از آن استفاده می شود، استفاده از کلمات کلیدی مرتبط با محتوای اصلی است که در متن نوشته اید و همچنین موضوع اصلی سایت است.
  5. تطابق با کلمات کلیدی (Partial Match):  از این گونه انکرتکست ها در سایت هایی استفاده می شود که معمولا برای معرفی محصولات و قیمت گذاری آن استفاده شده است. به طور مثال در سایت هایی که نوشته شده است، می توانید صفحه محصولات شامل تخفیف این ماه را مشاهده نمایید. در واقع در یا نمونه انکرتکست از کلمات کلیدی به اضافه چند کلمه اضافه استفاده می گردد.
  6. استفاده از عنوان اصلی سایت: گاهی مدیران سایت برای اثر گذاری هرچه بهتر روی عنوان اصلی سایت برای لینک دهی هم از کلمات اصلی که در عنوان به کار برده اند استفاده می کنند.
  7. استفاده از عکس: برای استفاده از تصاویر عبارت انکرتکست تعریف نمی شود و در واقع تصویر به عنوان انکرتکست شناخته نمی شود. بلکه استفاده اصلی آن زمانی مشخص می شود که تصویر را با تگ img و ویژگی alt (متن جایگزین) مشخص می کنید. به کد زیر توجه کنید:

ویژگی alt از ویژگی های حیاتی تگ html محسوب می شود که در صورت لود شدن عکس به هر دلیل، به کاربر نمایش داده می شود. همچنین این ویژگی برای صفحه خوان ها و موتورهای جستجو نظیر گوگل بسیار مهم بوده و از جمله عواملی است که باعث حضور عکس در نتایج جستجو می شود.

انواع انکرتکست ها

نکات مهم در استفاده از Anchor text

همان طور که ابتدای مقاله گفته شد استفاده از انکرتکست های صحیح و مناسب یکی از پارامترهای بهینه سازی سایت از نظر ابزار بررسی سایت است. در موارد زیر نکات مهم برای استفاده از انکرتکست و افزایش اثر گذاری آن در سئو توضیح داده شده است:

  • انکرتکست باید مفید و مختصر باشد: زمان استفاده از لینک دهی و ایجاد پیوند از عبارات و کلمات طولانی استفاده نکنید و استفاده از کلمات مفید و کاربردی را به حداقل برسانید.
  • از انکرتکست عمومی که از انواع انکرتکست های منسوخ شده است استفاده نکنید.
  • از کلمات مرتبط و متناسب با صفحه ای که می خواهید به آن لینک دهید استفاده کنید. این کار نه تنها باعث جلب رضایت کاربر و بازدید کننده و افزایش اعتماد او به محتوای سایت می شود، بلکه باعث افزایش نرخ کلیک و در نهایت افزایش رتبه سایت در بازه زمانی آینده خواهد شد.
  • استفاده از کلمات کلیدی با چگالی کم: زمانی که در ابتدای شروع تولید محتوا و نوشتن مقاله در مورد کلمات کلیدی تحقیق می کنید، با کلماتی روبرو می شوید که چگالی آن ها در مقایسه با کلمات دیگر کمتر است. پیشنهاد می شود از کلمات با چگالی و تراکم کمتر استفاده نمایید. این نکته از آن جایی مهم است که الگوریتم پنگوئن گوگل تمرکزش را روی لینک سازی و حتی استفاده صحیح از انکرتکست قرار داده است. در صورتی که یک شخص از انکرتکست های تکراری با تعداد زیاد استفاده کند، الگوریتم پنگوئن این اتفاق را لینک سازی غیر طبیعی و اتوماتیک می پندارد و تاثیر منفی روی سئو سایت دارد.

بیشتر بخوانید: روش های افزایش نرخ کلیک سایت | افزایش CTR

اهمیت استفاده از انکرتکست صحیح در سئو

در اکثر مقالات منتشر شده در سایت کلیک اول به این جمله طلایی اشاره شده است که گوگل کاربر محور است. همچنین از آن جایی که هدف موتور جستجوی گوگل بر اساس آن چه در الگوریتم های گوگل به ویژه الگوریتم مرغ مگس خوار توضیح داده شده است، ارائه نزدیک ترین و مرتبط ترین نتایج به کاربر است، لذا زمانی که در انتخاب و استفاده از انکرتکست مناسب دقت کافی به خرج دهید، هم برای بهتر دیده شدن توسط کاربر و هم افزایش نرخ کلیک و افزایش ترافیک سایت قدم موثری برداشته اید.

اهمیت استفاده از انکرتکست صحیح در سئو

سخن پایانی

از آن جا تحقیقات گسترده و به روزی در زمینه بهینه سازی سایت وجود دارد، بسیاری از سئو کاران عقیده دارند که توجه به درصدهایی تحقیق شده در مورد استفاده از هر کدام از انواع انکرتکست ها می تواند به سئوکاران و مدیران سایت برای انتخاب انکرتکست مناسب و مفید به آنان کمک نماید.

  • تاثیر کلمه کلیدی: 20 درصد
  • تاثیر انکرتکست برند: 30 درصد
  • تاثیر انکرتکست عمومی: 5 درصد
  • تاثیر انکرتکست بدون متن: 15 درصد
  • تاثیر انکرتکست تصاویر: 5 درصد

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

0 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست.

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06