بک لینک چیست و چه اهمیتی برای سئو سایت دارد؟

بک لینک چیست و چه اهمیتی برای سئو سایت دارد؟

در این مقاله می خوانید:

بک‌ لینک در سئوی سایت تاثیر زیادی دارد. استفاده از بک لینک های با کیفیت مزایای زیادی دارد که مهمترین آن ها، افزایش ترافیک و بهبود جایگاه سایت در نتایج جستجو است.

استفاده از بک لینک های با کیفیت، یکی از تکنیک های موثر افزایش بازدید سایت در موتورهای جستجو از جمله گوگل است. در این مقاله سعی کردیم اطلاعاتی مفید را در این زمینه در اختیار شما عزیزان بگذاریم و اهمیت بک لینک برای سئوی سایت را مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید.

بک لینک چیست؟

بک لینک (Backlink)، لینک ورودی به سایت شما از طریق سایت های دیگر است. به عبارت دیگر، هنگامی که آدرس صفحه ای از سایت شما در یک سایت دیگر قرار می گیرد و افراد با کلیک بر روی آن آدرس، به سایت شما هدایت شوند یک بک لینک ساخته شده است. نام دیگر آن، لینک ورودی (Inbound Link) است، به این معنا که از طریق کلیک بر روی این لینک افراد به سایت شما وارد می شوند.

در گذشته، بک لینک ها معیار ارزیابی رتبه یک سایت بودند. امروزه با توجه به تغییر الگوریتم های موتورهای جستجو به خصوص گوگل، این اهمیت کمتر شده است. با این وجود، استفاده درست و اصولی از بک لینک (Backlink) تاثیر بسزایی در افزایش رتبه سایت در نتایج جستجو دارد.

اهمیت بک لینک برای سئو سایت

در این قسمت به بررسی اهمیت بک لینک برای سئو سایت خواهیم پرداخت.

1- بهبود جایگاه سایت در موتورهای جستجو

بک لینک به عنوان رای اعتماد مخاطب به سایت شماست و به سایت شما اعتبار می بخشد. استفاده از آن ها باعث می شود تا شما جایگاه بهتری را در موتورهای جستجو کسب کنید و از این طریق بازدید از سایت شما افزایش پیدا می کند. با وجود تغییرات گسترده در الگوریتم گوگل، هنوز هم لینک سازی با کیفیت یکی از مهمترین استراتژی ها در سئو سایت است و به بهبود جایگاه و رتبه سایت در گوگل کمک زیادی می کند.

بیشتر بخوانید: سئو و بهینه سازی سایت (SEO) چیست؟

2- افزایش سرعت ایندکس شدن صفحات سایت

گوگل و سایر موتورهای جستجو با بررسی صفحاتی که قبلا شناسایی کرده اند و هم چنین بررسی لینک های موجود در آن، محتواهای جدید را کشف می کنند. از این طریق، محتوا های جدید توسط ربات گوگل شناسایی و رتبه بندی می شوند. بنابراین، اگر در یک سایت پربازدید، یک لینک ورودی به سایت شما وجود داشته باشد، احتمال دیده شدن صفحه شما توسط ربات گوگل بیشتر افزایش پیدا می کند.

بیشتر بخوانید: 11 تکنیک مطمئن برای افزایش سرعت ایندکس شدن سایت

3- افزایش ترافیک ارجاعی (رفرال)

فلسفه وجود بک لینک ها ارجاع و هدایت کاربران به منابع مفید و با کیفیت است. هنگامی که لینک شما در یک سایت معتبر قرار بگیرد، کاربر به سایت شما ارجاع داده می شود و در این حالت ترافیک ارجاعی شما افزایش می یابد. در واقع بازدید سایت شما و تعداد کلیک ها افزایش می یابد و شما مخاطبان بیشتری را جذب می کنید.

اهمیت بک لینک برای سئو سایت

 

تاثیر بک لینک در کسب اعتبار برای سایت هدف

در این قسمت به بررسی تاثیر بک لینک در کسب اعتبار برای سایت هدف می پردازیم.

1- سایت شما را به یک سایت مرجع تبدیل می کند.

وقتی از سایت های معتبر به سایت شما لینک داده شود، مخاطبان، شما را به عنوان یک سایت مرجع شناسایی می کنند. هم چنین به الگوریتم گوگل کمک می کنید تا سایت شما را بهتر بشناسند.

2- فرصت برقراری ارتباطات جدید برای شما فراهم می شود.

زمانی که کاربر از طریق بک لینک به یک صفحه از سایت شما وارد می شود، فرصت خوبی دارد تا با سایر قسمت های سایت شما نیز آشنا شود. در این صورت، بخش های مختلف سایت شما توسط کاربر بررسی شده و در صورت جذاب بودن سایت برای وی، زمان بیشتری را در سایت شما سپری می کند. حتی ممکن است در سایر شبکه های اجتماعی هم شما را دنبال کند و مطالب شما را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

کسب اعتبار برای سایت - کلیک اول

3- برند شما به عنوان یک برند تجاری معتبر معرفی می شود.

زمانی که یک وب سایت به شما لینک می دهد، بیان می کند که کاربران می توانند با مراجعه به وب سایت شما، اطلاعات بیشتری به دست آورند. همچنین برند شما به عنوان یک برند معتبر به کاربران معرفی شده و به همان نسبت، محبوبیت برند تجاری شما افزایش پیدا می کند.

بیشتر بخوانید: چگونه به یک برند محبوب تبدیل شویم؟

انواع لینک ها

لینک ها را می توان از جنبه های مختلفی تقسیم بندی کرد. در ادامه این مطلب، تقسیم بندی لینک ها را از دو جنبه مختلف مورد بررسی قرار خواهیم داد.

لینک داخلی و خارجی

به دو شیوه مختلف می توان برای یک سایت لینک سازی را انجام داد. لینک سازی داخلی و لینک سازی خارجی. لینک سازی داخلی بین صفحات داخلی سایت شما انجام می شود یعنی از یک صفحه سایت به یک صفحه دیگر از همان سایت لینک داده می شود. اما در زمانی که از یک سایت دیگر به یکی از صفحات سایت شما لینک داده شود لینک خارجی و یا همان بک لینک برای سایت شما ایجاد شده است.

فالو و نوفالو

لینک های موجود در یک سایت به صورت پیش فرض Dofollow هستند. اما ممکن است این تنظیم پیش فرض توسط کدنویسی HTML و یا سایر روش ها به صورت Nofollow تغییر کند. در این صورت ربات گوگل برای صفحه هدف ارزش و اعتباری قائل نیست و معمولا تاثیری در افزایش رتبه آن سایت ندارد. البته وجود این لینک ها برای سایت شما مضر نیستند بلکه تاثیر مثبت کوچکی در مقایسه با لینک Follow دارند. بنابراین تمام سعی خود را بکنید تا بک لینک های Follow دریافت کنید. البته وجود هر دو گونه لینک در کنار هم برای هر سایتی یک ویژگی طبیعی محسوب می شود.

فالو و نوفالو - کلیک اول

بک لینک خوب چه ویژگی هایی دارد؟

در گذشته حتی بک لینک های بی کیفیت هم به افزایش رتبه سایت و بهبود سئو سایت کمک زیادی می کردند. طی سال های اخیر گوگل سعی کرد این روند را متوقف کند. جدیدا در این زمینه تغییرات زیادی انجام گرفت و الگوریتم پنگوئن به منظور بررسی لینک سازی سایت ها گسترش پیدا کرد و پس از به وجود آمدن این الگوریتم، تنها بک لینک های با کیفیت باعث ارتقا سئو سایت در بین موتورهای جستجو مخصوصا گوگل میشود.

بیشتر بخوانید: الگوریتم پنگوئن چیست؟

بک لینک های با کیفیت و خوب از دو جنبه مختلف قابل بررسی هستند.

  1. ویژگی های سایت دهنده بک لینک
  2. ویژگی های صفحه سایت دهنده بک لینک

در ادامه این موارد را به تفکیک مورد بررسی قرار می دهیم.

ویژگی های سایت

این قسمت را به بررسی ویژگی های سایت دهنده بک لینک اختصاص می دهیم.

ارتباط موضوعی میان دو سایت

بک لینک هایی که از سایت هایی با موضوع مرتبط با سایت هدف ایجاد می شوند، برای گوگل اهمیت بیشتری دارند. چرا که در این حالت، احتمال کلیک کاربر بر روی این لینک ها افزایش می یابد.

به عنوان مثال، اگر سایت شما در زمینه آموزش صنایع دستی فعالیت می کند، دریافت بک لینک از یک سایت با موضوع فروش لوازم مربوط به صنایع دستی و یا فروشگاه های معتبر فروش صنایع دستی در مقایسه با دریافت لینک از یک سایت فروش حیوانات خانگی برای سایت شما جایگاه و اعتبار بیشتری ایجاد می کند.

اعتبار دامنه سایت

اگر از یک سایت با اعتبار دامنه بالایی لینک دریافت شود، ارزش زیادتری را برای سایت موردنظر ایجاد می شود.

بیشتر بخوانید: تاثیر نام دامنه در سئوی سایت

بک لینک خوب - کلیک اول

ترافیک بالای سایت

وجود بک لینک به سایت، از سایت هایی که ترافیک و یا در واقع کلیک بیشتری دارد باعث افزایش ترافیک سایت دریافت کننده بک لینک می شود. در نتیجه تاثیر زیادی در بهبود رتبه و جایگاه آن در موتورهای جستجو دارد.

بیشتر بخوانید: چگونه با افزایش ترافیک سایت به صورت هدفمند، فروش خود را 10 برابر کنیم؟

ویژگی های صفحه

برای این بخش بررسی ویژگی های صفحه سایت دهنده بک لینک را انجام می دهیم.

موقعیت قرار گیری لینک

زمانی که لینک مربوط به سایت دیگر در بین محتوای اصلی قرار بگیرد و از فونت و رنگ خاصی برای آن استفاده شود، اعتبار بیشتری برای سایت هدف، ایجاد می شود. در این حالت احتمال کلیک کاربر روی آن لینک بیشتر است.

اعتبار صفحه ای که دارای بک لینک است.

اعتبار صفحه ای که بک لینک از آن دریافت می شود هم اهمیت زیادی دارد. یعنی ممکن است سایت اعتبار دامنه بالایی داشته باشد اما صفحه ای از همان سایت اعتبار کمتری داشته باشد. زمانی که یک صفحه لینک سازی خوبی داشته باشد اعتبار بالایی هم دارد. گرفتن بک لینک از این صفحات ارزش و اعتبار بالاتری را با خود به همراه دارد.

تعداد لینک های خروجی موجود در صفحه

هر سایتی ممکن است علاوه بر سایت شما به چندین سایت دیگر و صفحات آن ها نیز لینک بدهد. اعتباری که این سایت دارد بین سایت های هدف تقسیم می شود. به عبارتی هر چه تعداد سایت های هدف بیشتر باشد ارزش و اعتبار کسب شده توسط هر کدام از آن سایت ها، هم کمتر می شود.

انکر تکست - کلیک اول

انکر تکست (Anchor Text) چیست؟

انکر تکست، عبارات و کلمات قابل کلیک هستند که اساس لینک به شمار می روند. انکر تکست با نام، “متن لینک” یا “عنوان لینک” هم شناخته می شود. متن Backlink روی رتبه بندی سایت هدف موثر است. هر چند این تاثیر زیاد نیست اما نباید از آن غافل شد. انتخاب کلمات مناسب برای متن لینک از دو جنبه اهمیت دارد: این عبارت موضوع سایت گیرنده بک لینک را به موتورهای جستجو معرفی می کند و باعث می شود آن سایت در نتایج جستجو قرار بگیرد.

از طرفی انکر تکست به موتورهای جستجو اعلام می کند که در مورد عبارت متن لینک، سایت قرار داده شده به عنوان بهترین صفحه است. برای انتخاب بهتر متن انکر تکست به شما پیشنهاد می کنیم که از عناوین عمومی مانند ادامه مطلب، کلیک کنید و … استفاده نکنید. به جای آن، بهتر است از کلمات و عبارات کلیدی مرتبط به تنهایی یا همراه با کلمات دیگر، نام وب سایت، نام برند و … استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: اهمیت انکرتکست (Anchor Text) و تاثیر آن بر لینک سازی

جمع بندی

بک لینک یکی از شاخص گوگل برای رتبه بندی سایت در نتایج جستجو استاگر دنبال رشد و پیشرفت در کسب و کار خود هستید نمی توانید از جذب بک لینک غافل شوید. نکته اساسی که در مبحث Backlink باید به آن توجه داشت این است که گرچه شاید توسل به برخی از روش ها بتواند در مدت کوتاهی موفقیت آمیز به نظر برسد، اما هیچ وقت برای هوش مصنوعی رو به رشد موتورهای جستجو اثر گذار نخواهد بود. برای موفقیت در فرآیند بک لینک سازی، به مطالب و نکاتی که در این مقاله گفته شد توجه کنید و به خاطر داشته باشید که همیشه کیفیت بر کمیت مقدم است.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

0 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست.

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06