اهمیت حذف لینک های اسپم از سایت چقدر است؟

اهمیت حذف لینک های اسپم از سایت چقدر است؟

در این مقاله می خوانید:

لینک های اسپم که از جمله لینک های بد و مخرب به شمار می روند، تاثیر زیادی در کاهش رتبه سایت دارند. یکی از مهم ترین فاکتورهایی که گوگل برای امتیاز دهی به سایت و تعیین رتبه آن اهمیت زیادی دارد، کیفیت بک لینک های سایت است. در این مقاله قصد داریم تا با لینک های اسپم بیشتر آشنا شده و روش حذف آن ها را به شما بیاموزیم.

با روی کار آمدن الگوریتم پنگوئن در سال 2012 میلادی برای اولین بار حذف لینک های مخرب و به اصطلاح اسپم اتفاق افتاد و پس از آن با افزایش اهمیت الگوریتم پاندا مجددا تغییراتی روی رتبه سایت ها اعمال شد. بر اساس تحقیقات و بررسی هایی که روی رتبه سایت ها و تعداد لینک های سایت، به نظر می رسد که حذف این بک لینک های مخرب و بد تاثیر زیادی روی افزایش رتبه سایت و کیفیت آن تاثیر مستقیمی دارد. لینک ها می توانند تاثیر زیادی در افزایش یا کاهش رتبه سایت شده و باعث بهبود رتبه کلمات کلیدی شوند و لینک های اسپم از جمله مواردی به شمار می روند که که تاثیر منفی روی جایگاه سایت می گذارند.

بیشتر بخوانید: الگوریتم پنگوئن چیست؟

تاثیر بک لینک های خریداری شده روی رتبه سایت

در طی چندین سال اخیر تمرکز موتور جستجوی گوگل روی وب سایت هایی است که برای افزایش رتبه سایت و رقابت بیشتر از بک لینک های اسپم و خرید آن ها استفاده می کنند. در گذشته به راحتی افرادی که بودجه کافی در اختیار داشتند، می توانستند با پرداخت هزینه چندین هزار لینک سفارش دهند، در صورتی که این لینک ها اصلا وجود خارجی نداشتند و کاربر با کلیک روی آن ها به هیچ صفحه ای هدایت نمی شد. این اتفاق از دید موتورهای جستجو به ویژه گوگل یک خبر بد بود، چون با وجود این لینک های مخرب گوگل نمی توانست سایت هایی با کیفیت بالا را به کاربران نمایش دهد.

گوگل برای افزایش و ارتقاء کیفیت نتایج جستجو یک روش ایجاد کرد تا با استفاده از آن وب سایت هایی که لینک های با کیفیت را که از طریق روش های قانونی و مطابق با اصول گوگل ایجاد شده است را شناسایی کند. در مقابل این سایت های با کیفیت که لینک های بی کیفیت و اسپم دارند را جریمه کند تا از این طریق این گونه لینک های بی کیفیت را فیلتر کند.

تاثیر بک لینک های خریداری شده روی رتبه سایت

در ابتدا برای شناخت بهتر لینک های اسپم و اهمیت آن ها، لازم است که با مفاهیم اولیه آشنا شویم.

بک لینک چیست؟

یکی از مهم ترین فاکتورهایی که برای تعیین کیفیت یک بک لینک، کیفیت وب سایتی است که یک لینک از آن آمده و به سایت شما لینک داده است. لینک های خطرناک از طریق روش های زیر قابل شناسایی است:

  • مزرعه لینک (Link Farm): لینک های منشا گرفته از وب سایت هایی که تنها هدف آن سئو و بهبود وضعیت سایت از دید موتور جستجوی گوگل است؛ به این نوع لینک ها مزرعه لینک گفته می شود.
  • برخی سایت ها به همه افراد اجازه دسترسی به محتوای سایت ها را می دهد. این گونه سایت ها حاوی مقالاتی هستند با یک دیگر هیچ ارتباط و هماهنگی و سنخیتی ندارد، بلکه برای لینک دادن به سایت های دیگر راه اندازی شده است. به این سایت ها و این گونه لینک سازی ها هم مزرعه لینک گفته می شود.
  • سایت های بی کیفیتی که که اعتبار دامنه آن ها (Domain Authority) پایین است و حاوی مجموعه ای از لینک های ضعیف و محتوا های ضعیف و تکراری است.
  • زمانی که لینک های زیادی از کشورهای دیگر وارد سایت می شود.
  • بک لینک های زیادی دارید که همگی از یک سایت وارد سایت شما شده است. (به ویژه اگر سایتی که به شما لینک داده، کیفیت پایین داشته باشد.)
  • در مدت زمان کمی تعداد زیادی لینک وارد سایت شده است. (این کار به این معنی است که این لینک ها خریداری شده است.)

گوگل همه لینک های بد و خوب را از طریق از طریق غیر طبیعی و ساختگی بودن آن ها شناسایی می کند.

بیشتر بخوانید: بک لینک چیست و چه اهمیتی برای سئو سایت دارد؟

چگونه لینک های اسپم را شناسایی کنیم؟

همان طور که در ابتدای مقاله گفته شد، در گذشته وب سایت های زیادی به دلیل خرید لینک های اسپم یا به وسیله سئو کلاه سیاه ساخته شده بودند، شناسایی و جریمه می شدند. حتی در صورتی که خودتان از این روش های مخرب استفاده نمی کنید ممکن است وب سایت هایی که اسپم هستند بدون اطلاع شما به سایتتان لینک دهند. علاوه بر این، برخی افراد گرفتار سئو منفی (Negative SEO) می شوند که ممکن است گوگل  لینک ها را غیر طبیعی تلقی کند.

چگونه لینک های اسپم را شناسایی کنیم؟

اولین دلیلی که نشان می دهد شما به دلیل لینک های اسپم جریمه شده اید، باعث می شود که رنکینگ سایت به طور چشمگیری کاهش یابد. در صورت کاهش رتبه سایت می توانید تمامی لینک هایی که وارد سایت می شود را از طریق روش زیر بررسی کنید.

  • وارد سرچ کنسول گوگل شوید. (Google Search Console)
  • از طریق گزینه Dashboard گزینه Search Traffic را انتخاب کرده و سپس روی قسمت Links to your Site کلیک کنید.
  • در قسمت چپ روی گزینه Who links the most و سپس روی گزینه More کلیک کنید.
  • در مرحله آخر، روی گزینه Download latest links کلیک کنید تا همه لینک هایی که وارد سایت شما شده و گوگل از آن ها اطلاع دارد را بتوانید مشاهده کنید.
  • یکی یکی لینک ها را بررسی کنید تا متوجه میزان کیفیت هر سایتی که به شما لینک داده شوید.

شناخت برخی از سایت های بی کیفیت بسیار آسان است و وقت کمی را از شما می گیرد. اما در مقابل شناخت برخی از سایت های بی کیفیت دشوار است. یکی از راه هایی که می توانید سایت بی کیفیت را شناسایی کنید توجه به URL سایت است. آدرس سایت هایی که در آن ها از اعداد، حروف بزرگ، آدرس های بی معنی و غیر مرتبط استفاده کرده اند، وب سایت های خارجی، وب سایت هایی که چندین بار به سایتتان لینک داده اند؛ معمولا جزو سایت های بی کیفیت محسوب می شوند.

در آخر لینک سایت هایی که از مطمئن هستید با لینک دادن آن ها رتبه سایتتان کاهش یافته را به صورت لیست شده بنویسید.

چنانچه قصد یادگیری و آموزش ویدیویی گوگل سرچ کنسول را دارید، می توانید از آموزش های رایگان آکادمی کلیک اول استفاده کنید.

روش حذف لینک های اسپم

در برخی موارد ممکن است تعداد سایت هایی که به سایتتان لینک اسپم فرستاده اند، زیاد باشد که عملا حذف کردن این سایت ها زمان بر است. در این گونه موارد برخی افراد عقیده دارند که می توان از طریق نرم افزارهای تخصصی و آنلاین همه سایت ها و لینک های اسپم را حذف کرد. در صورتی که بهترین روش برای پاک کردن این لینک ها، حذف سایت ها به صورت دستی و از روش زیر است:

یکی از ساده ترین راه ها این است که با مدیر وب سایتی که این لینک های مخرب و اسپم را به سایت داده تماس برقرار کنید و از او بخواهید که این لینک ها را تک تک از سایت حذف کند. برای این کار از طریق ارسال ایمیل دوستانه برای حذف لینک های اسپم می توانید در خواست خود را اعلام کنید.

یکی از روش های دیگر این است که خودتان به صورت دستی اقدام به حذف این لینک ها کنید. در چنین مواردی قدم اول این است که گوگل را از وجود این لینک های اسپم با خبر کنید و از آن بخواهید که این گونه سایت ها را در محاسبات الگوریتمی خود وارد نکند. برای این کار، ابتدا یک فایل نوشتاری در Google Docs ایجاد و تهیه کنید و سپس این فایل را از طریق فایل .txt که کدگذاری شده است را با ASCII UTF-8 یا BIT-7 کپی کنید.

روش حذف لینک های اسپم

برای این که مطمئن شوید همه این لینک ها هم از دامنه و هم از URL حذف شده، Domain را در کنار اسم همه دامنه ها اضافه کنید. به روش زیر دقت کنید.

  • ابتدا به Google Disavow tool page مراجعه کنید.
  • وب سایت خود را انتخاب کنید.
  • روی گزینه Disavow Link کلیک کنید.
  • سپس فایل نوشتاری که آماده کرده اید و لینک وب سایت ها را در آن نوشته اید، در این قسمت آپلود کنید.
  • در مرحله بعد گوگل به شما پیغام می دهد که “این یک ویژگی پیشرفته است و باید با احتیاط از آن استفاده شود.” در صورتی که از لینک های اسپمی که انتخاب کرده اید، مطمئن هستید، گزینه Submit را انتخاب کنید.

نمونه ای از معرفی لینک های اسپم

سخن پایانی

مدت زمان حذف لینک های اسپم ممکن است زمان بر و از حوصله فرد خارج باشد، اما اهمیت پرداختن به حذف این لینک ها در افزایش رتبه سایت تاثیر به سزایی دارد. پس از برای بررسی مجدد سایت و کرول کردن آن ها توسط ربات های گوگل یک پروسه زمان بر است که برای رتبه گرفتن مجدد باید صبور باشید.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

0 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست..

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06