آشنایی با سئو کلاه سفید یا White Hat Search Engine Optimization

آشنایی با سئو کلاه سفید یا White Hat Search Engine Optimization

در این مقاله می خوانید:

پس از بررسی تکنیک های مخرب سئو که اصطلاحا سئو کلاه سیاه نامیده می شود، این بار قصد داریم فعالیت هایی را بررسی کنیم که می تواند مانند باعث موفقیت سایت شما و بهبود جایگاه آن در نتایج موتورهای جستجو شود. به این گونه روش ها سئو کلاه سفید یا White Hat Search Engine Optimization گفته می شود.

حتی اگر از جز افراد مبتدی حوزه طراحی سایت یا بهینه سازی سایت هستید، احتمالا تا به حال اصطلاحات سئو کلاه سیاه، سئو کلاه سفید و کلاه خاکستری را شنیده اید. در این مقاله قصد داریم ابتدا روش سئوی کلاه سفید را معرفی کرده و سپس با تکنیک های آن آشنا شویم. با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: آشنایی با سئو کلاه سیاه یا Black Hat Search Engine Optimization

تکنیک سئو کلاه سفید چیست؟

سئوی کلاه سفید یک روش کاربردی و مفید برای بهینه سازی سایت است که توسط خود کمپانی گوگل معرفی و سپس توسط سئوکاران و وب مستران شناخته شده است تا بهترین نتایج به کاربران ارائه شده و موجب رضایت کاربر شود. با رعایت و به کارگیری آن می توانید در راستای اهداف گوگل که کاربر محور بودن است، قرار گیرید و باعث افزایش ورودی گوگل سایت خود شوید.

ارتباط محتوای بهینه شده با سئو کلاه سفید

یکی از مهم ترین معیارهایی که گوگل الگوریتم های آن به ویژه الگوریتم پاندا روی آن تمرکز و توجه دارد، تولید محتوای بهینه یا به اصطلاح سئو محتوا است. هدف اول و آخر گوگل محتوای بهینه و رضایت کاربر است اما فراموش نکنید هر چه قدر که گوگل طی سال های اخیر سعی داشته که با استفاده از هوش مصنوعی با رفتارهای انسان و محتوایی که در سایت منتشر می شود، ارتباط نزدیک پیدا کند، اما هنوز هم شناسایی و درک موضوع سایت به عهده ربات های خزنده سایت است که محتوا را شناسایی و متوجه مفهوم آن می شود، پس از استانداردهای سئو سایت غافل نشوید.

یکی از اقدامات مهم در سئوی کلاه سفید و کسب رتبه قابل توجه “تولید محتوای سئو شده” است.

ارتباط محتوای بهینه شده با سئو کلاه سفید

تکنیک های اصولی سئو کلاه سفید

برای انجام فرایند های سئو به صورت اصولی و درست، بایستی پارامترهای طبیعی را که گوگل نسبت به آن ها توجه دارد رعایت کنید. در ادامه با مهمترین تکنیک های سئو کلاه سفید آشنا می شویم.

اصول سئو محتوا

در سطرهای بالا به اهمیت کیفیت محتوای تولید شده پرداخته شد. موتور جستجوی گوگل هم به فاکتورها و پارامترهای مهم در تولید محتوا توجه دارد که این پارامترها عبارتند از:

  • طول مقاله منتشر شده در سایت: نکته اولی که در تولید محتوا مهم و حیاتی تولید محتوایی مرتبط با موضوع اصلی سایت، تقریبا طولانی و مفید برای کاربر باشد.بسیاری از کاربران هستند که با یک نگاه اجمالی به سایت و پست و حتی ظاهر سایت متوجه می شوند که سایتی که وارد آن شده اند برایشان مفید و کاربردی هست یا نه؟ و در صورت مفید و متناسب با جستجوی آن ها نبودن از سایت خارج می شوند. برخی از کارشناسان محتوا و کارشناسان سئو عقیده دارند که طول محتوا حداقل باید دارای 1000 تا 1500 کلمه باشد تا کاربر بتواند کل مطلب مورد نیاز خود را از طریق خواندن یک مقاله را درک کند. محتوا یکی از پارامترهای مهمی است که جز فاکتورهای جدید رتبه بندی در سایت است و گوگل به آن توجه زیادی دارد. البته از آن جا که هدف از تولید محتوا رضایت کاربر و متقاعد کردن او به خواندن مقاله است، کمپانی گوگل هم عدد خاصی را به عنوان یک عدد ثابت برای طول محتوا مشخص نکرده است.
  • عنوان مقاله یا پست: (که تگ h1 نامیده می شود و جزء مهم ترین تگ های سئو سایت است که باید جذاب، کاربردی و مفید برای کاربر باشد.) برخی از کابران برای این که تصمیم بگیرند در سایت بمانند و محتوا را بخوانند، به خواندن عنوان مقاله بسنده می کنند و در صورتی که جذاب و معتبر و مناسب باشد کاربر ترغیب می شود تا در سایت بماند و مطالب را بخواند.
  • لینک های داخلی: چگونگی استفاده از انکرتکست های صحیح و مناسب
  • قدمت محتوا: چه مدت زمانی از تولید محتوا گذشته است.

مقاله بلند یا کوتاه؟

نقطه نظراتی در مورد تولید محتوا با تفاوت نظر در مورد طول مقاله وجود دارد که برخی عقیده دارند هنوز هم تولید محتوای طولانی بهتر است. البته این نظر در مورد کسانی صادق است که به صورت حرفه ای به دنبال یادگیری یا فهم مطالب هستند.

طبق آخرین تحقیق و بررسی هایی که در مورد فاکتورهای مهم رتبه بندی سایت از نظر گوگل و همچنین بررسی هایی که از طریق سرچ کنسول انجام شده است، تولید محتوای طولانی چند مزیت دارد که عبارتند از:

  • افزایش زمان ماندگاری کاربر در سایت: همین که یک کاربر وارد سایت می شود و با اسکرول کردن سعی در خواند عناوین سایت تا انتها را دارد در مقایسه با زمان ماندگاری کاربر در سایت هایی که طول محتوای آن ها کوتاه است، بیشتر خواهد بود.
  • کاهش نرخ پرش کاربر: زمانی که در سایت به تولید محتوای جامع و کامل پرداخته شود، کاربر ترغیب می شود در همان سایت بتواند به جای این که از سایت خارج شده و به دنبال سایت دیگر برای خواندن مطلب مورد نیاز بگردد و در همان سایت به پاسخ همه سوالات احتمالی خود می رسد.
  • امکان لینک سازی بهتر و بیشتر: زمانی که در تولید محتوا با پرداختن به زیر شاخه و زیر مجموعه های مختلف بپردازید این امکان فراهم می شود که در طول این محتوای بلند بتوانید چندین لینک سازی داخلی و لینک سازی خارجی داشته باشید و همچنان کاربر در سایت بماند و از صفحات دیگر سایت دیدن کند.

 

مقاله بلند یا کوتاه؟

مراحل ضروری تکنیک سئو کلاه سفید

مراحلی که در ادامه به توضیح آن ها خواهیم پرداخت، به صورت مستقیم باعث بهبود جایگاه سایت در نتایج جستجو شده و جزو پارامترهای اساسی سئو کلاه سفید به شمار می روند.

1- هدف شما از بهینه سازی سایت چیست؟

اولین مرحله مربوط به فعالیت های سئوی کلاه سفید، این است که بدانیم هر کسب و کار در هر حوزه ای مطمئنا با هدف ویژه ای اقدام به طراحی و راه اندازی سایت کرده است. بنابراین پیش از آن که اقدامات لازم در جهت بهینه سازی سایت را پیاده سازی کنید، بررسی کنید با چه هدفی و چرا می خواهید در نتایج جستجو دیده شوید؟سایت ها با هدف هایی زیر طراحی و شروع به کار می کنند:

  • فروش یا افزایش فروش
  • افزایش بازدید نسبت به رقبا
  • ارائه خدمات آموزشی
  • برگزاری دوره های آنلاین و حضوری
  • ارائه مشاوره حضوری و غیر حضوری (آنلاین)

هدف شما از بهینه سازی سایت چیست؟

2- تحقیق کلمات کلیدی

تحقیق کلمه کلیدی یکی از مهمترین مراحل برای بهبود رتبه وبسایت در نتایج جستجو است. تحقیق کلمه کلیدی به شما کمک می کند که بفهمید کاربران چه کلمات و عباراتی را در موتورهای جستجو وارد می کنند و چگونه محتوای خود را بر اساس آنها بهینه سازی کنید. تحقیق کلمه کلیدی نیز به شما اجازه می دهد که برنامه ریزی استراتژیک برای تولید محتوای جذاب و مفید داشته باشید که پاسخگوی نیازها و سوالات بازدیدکنندگان شما باشد.

برای تولید تحقیق کلمه کلیدی در سئو، شما نیاز به استفاده از ابزارها و منابع مختلف دارید. برخی از این ابزارها عبارتند از: جستجوگر گوگل، پیشنهادات گوگل، گوگل ترندز، گوگل آنالیتیکس، گوگل سرچ کنسول، ابزار تحقیق کلمات کلیدی گوگل، ابزار تحقیق رقبا و غیره. با استفاده از این ابزارها، شما می توانید:

  • بررسی کنید که چه کلمات و عباراتی برای صنعت، موضوع و هدف خود مناسب هستند.
  • تجزیه و تحلیل کنید که چه کلمات و عباراتی رقابت بالا یا پایین دارند و چقدر جستجو شده اند.
  • فهرستی از کلمات و عبارات کلیدی هدفمند و مرتبط با نظرات و نیازهای بازدیدکنندگان خود ایجاد کنید.
  • محتوای خود را بر اساس کلمات و عبارات کلیدی انتخاب شده ساختاردهی، نوشتن و بهینه سازی کنید.

بیشتر بخوانید: آموزش کار با ابزار تحقیق کلمه کلیدی

3- تولید محتوای کاربر پسند

تولید محتوای کاربر پسند یکی از چالش های مهم برای هر نویسنده وب است. محتوای کاربر پسند آن محتوایی است که به نیازها، سوالات و اهداف کاربران پاسخ می دهد و آن ها را به اقدام مورد نظر ترغیب می کند. برای تولید چنین محتوایی، نویسنده باید با مخاطبان خود آشنا باشد و به تحلیل رفتار، علاقه مندی ها و بازخوردهای آن ها بپردازد.

تولید محتوای کاربر پسند فقط به متن نمی گنجد. عکس ها، ویدئوها، اینفوگرافیک ها، پادکست ها و سایر اشکال رسانه ای همگی می توانند بخشی از محتوای کاربر پسند باشند. اما در هر صورت، باید به اصول طراحی، قابلیت استفاده و جذابیت محتوا توجه کرد. محتوای کاربر پسند باید ساده، روان، منظم و قابل فهم باشد. همچنین باید دارای عناصر تعاملی باشد که کاربر را درگیر کند و به او ارزش اضافه بدهد.

تولید محتوای کاربر پسند

4- پرداختن به سئو داخلی

سئو داخلی مجموعه کارهایی است که داخل سایت انجام می شود که باعث بهبود رتبه سایت می شود. آیا اصول سئو داخلی را رعایت کرده اید تا کاربر متقاعد شود و از سایت خارج نشود؟

سئوی داخلی سایت مجموعه ای از فعالیت ها می باشد که در جهت بهبود سئو و بهینه سازی سایت انجام می شود. این فعالیت ها و تغییرات همگی در داخل خود سایت انجام شده و مطابق با آخرین متدهای گوگل و سایر موتورهای جستجو می باشد. سئوی داخلی اولین مرحله برای بهینه سازی یک وب سایت و افزایش جایگاه در موتورهای جستجو است.

سئو داخلی که با نام SEO On-Page هم شناخته شده است، زیر مجموعه سئو کلی است و اقداماتی است که در داخل سایت انجام می شود. که این اقدامات باعث بهبود ارتباط با کاربر و بهبود ارتباط بهتر برای موتورهای جستجو خواهد شد.

بیشتر بخوانید: آشنایی با تکنیک های مهم در سئو داخلی

5- پرداختن به سئو فنی سایت (سئو تکنیکال)

با استفاده از سئو تکنیکال و رعایت اصول فنی سایت به ربات های خزنده و موتور جستجوی گوگل می فهمانیم که موضوع اصلی سایت و محتوای تولید شده چه ارتباطی با یکدیگر دارند؟ مواردی از جمله رعایت اصول سئو در طراحی سایت، نشانه گذاری استاندارد (Schema Code)، توجه به سرعت سایت و بهینه سازی آن، توجه به ریسپانسیو بودن سایت جزء سئو تکنیکال است.

بیشتر بخوانید: سئو تکنیکال چیست؟ آشنایی با فعالیت های سئوی تکنیکال

پرداختن به سئو فنی سایت (سئو تکنیکال)

6- اصول لینک سازی خارجی

وقتی که تعداد سایت های بیشتری به سایت شما لینک دهند، باعث افزایش اعتبار سایت و اعتماد گوگل به سایت شما می شود که به مطالعه اصول لینک سازی خارجی باعث شوید که سایت های بیشتری محتوای شما را در سایتشان منتشر کنند و به شما لینک دهند تا باعث افزایش اعتبار سایت خود شوید.

بیشتر بخوانید: اصول لینک سازی خارجی (Backlink) در سئوی سایت

سخن پایانی

مجموعه تکنیک هایی که در بالا گفته شد تحت عنوان سئو کلاه سفید شناخته می شود و به شما کمک می کند تا با به کار گیری آن قدم های مثبتی جهت رضایت کاربر و افزایش اعتماد گوگل و افزایش رتبه و همچنین افزایش بازدید سایت در بلند مدت بردارید.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

0 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست.

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06