تاثیر بک لینک در سئو و بهبود جایگاه گوگل

تاثیر بک لینک در سئو و بهبود جایگاه گوگل

در این مقاله می خوانید:

در این مقاله از کلیک اول، به توضیح مفهوم بک لینک و تاثیر آن در بهبود جایگاه گوگل یک سایت خواهیم پرداخت. با ما همراه شوید.

بک لینک یکی از رایج ترین کلمات کلیدی در زمینه دیجیتال مارکتینگ است که کاربران در رابطه با دنیای سئو و بهینه سازی سایت، آن را جستجو می کنند. تعداد زیادی از افرادی که به تازگی تصمیم گرفته اند وب سایت خود را راه اندازی کنند، احتمالا برای اولین مرتبه است که با کلمه بک لینک مواجه می شوند و دوست دارند معنا و مفهوم این کلمه را درک کنند.

در این مقاله از کلیک اول، به توضیح مفهوم بک لینک و تاثیر آن در بهبود جایگاه گوگل یک سایت خواهیم پرداخت. با ما همراه شوید.

بیشتر بخوانید: اصول لینک سازی خارجی (Backlink) در سئوی سایت

بک لینک چیست؟

به لینک یا پیوندی که کاربران را از یک صفحه در سایت به یک سایت دیگر هدایت میکند، بک لینک (Backlink) گفته می شود. به این ترتیب اگر کسی کاربران سایت خود را به سایت شما هدایت کند، به معنای بک لینک گرفتن سایت شماست و در مقابل اگر شما کاربرانتان را به بازدید از سایت دیگری دعوت کنید، شما به آن سایت بک لینک داده اید. نام به بک لینک، لینک های ورودی نیز گفته می شود.

قبل از اینکه موتورهای جستجو با الگوریتم های امروزی وجود داشته باشد، بک لینک ها تنها حکم یک المان جابه جایی را داشت. با ظهور الگوریتم های مختلف برای موتورهای جستجوی، این المان جابه جایی به یکی از مهمترین موضوعات حیاتی سئو تبدیل شد. به طوری که امروزه بک لینک در سئو، اهمیت غیرقابل انکاری دارد.

بیشتر بخوانید: آشنایی با الگوریتم های موتور جستجوی گوگل

اهمیت بک لینک در سئو

به طور کلی بک لینک ها از 3 جنبه برای سئو مفید بوده و اهمیت دارند:

اهمیت بک لینک در سئو

1- اثرگذاری در رتبه بندی گوگل

بک لینک ها در نگاه موتورهای جستجو از جمله گوگل، یک ضمانت و رای اعتماد است. به این صورت که میزبان، سایت شما را نزد گوگل تضمین کرده و اعتبارتان را افزایش می دهد. از این رو سایتی که بتواند رای اعتماد بیشتری بدست بیاورد، برای کسب رتبه بهتر در گوگل شانس بیشتری دارد.

نتایج حاصل تحقیقات مرتبط نیز این موضوع را تایید می کند. نتایج تحقیقاتی که بر میزان اثرگذاری بک لینک در رتبه بندی سایت ها انجام شده است، نشان می دهد بین تعداد بک لینک یک سایت از دامنه های واحد با میزان ترافیک ارگانیک جذب شده از موتورهای جستجوی آن سایت ارتباطی مستقیم و معنا دار وجود دارد.

اگر بک لینک ها با کیفیت باشند، شاهد افزایش رتبه یک سایت در نتایج جستجوی گوگل خواهیم بود. گرچه الگوریتم های گوگل، دائما با تغییرات گسترده ای مواجه می شوند، با این حال، هنوز هم دریافت بک لینک های تکنیکی قوی در اجرای استراتژی های سئو است.

بیشتر بخوانید: افزایش رتبه سایت در گوگل رایگان و بالا بردن رنک سایت به صورت طبیعی

2- افزایش امکان دیده شدن

موتورهای جستجو از طریق بررسی لینک های موجود در صفحاتی که قبلا شناسایی شده اند، می توانند صفحات و محتوای جدید را کشف کنند. باتوجه به اینکه گوگل و همچنین موتورهای جستجو دیگر، صفحات پربازدید و مشهور را بیش از دیگر سایت ها زیرنظر می گیرند، اگر بتوانید از یک سایت پربازدید بک لینک دریافت کنید، احتمال دیده شدن سایت خود را توسط گوگل افزایش خواهید داد. در واقع از طریق وجود بک لینک ها، به ربات های خزنده گوگل جهت ایندکس کردن سایت خود کمک می کنید.

یکی از راه های سرعت بخشیدن به فرآیند ایندکس شدن صفحات یک سایت در گوگل و افزایش سهم خزش، ساختن بک لینک است.

3- افزایش میزان ترافیک ارجاعی

بک لینک ها قابلیت کلیک کردن دارند و می توانند کاربران را از سایتی به سایت دبگر ارجاع دهند. در این ارجاع شما مخاطبین را به سمت منبع بهتر و غنی تری از محتوا، هدایت می کنید. به ترافیکی که از این طریق جذب می شود، ترافیک ارجاعی می گویند. از نجایی که ترافیک ارجاعی، نرخ پرش کمتری دارد، نقش بک لینک در سئو را پررنگ می کند.

6 ملاک برای تشخیص بک لینک خوب

کیفیت بک لینک از کمیت آن مهم تر است. شاید در گذشته این موضوع اهمیت چندانی نداشت و همینکه شما می توانستید بک لینک دریافت کنید، رضایت بخش و معتبر بود. اما بعد از انتشار الگوریتم پنگوئن گوگل، استراتژی ها تغییر کرده و ورق برگشت! در حال حاضر دریافت هر بک لینک از لحاظ ارزشمندی با بک لینک دیگر متفاوت است. در ادامه به ملاک های تشخیص بک لینک خوب که در سئو اثرگذارتر است، اشاره می کنیم.

1- مرتبط بودن سایت

از آنجایی که احتمال کلیک کردن کاربران روی بک لینک های مرتبط بیشتر است، گوگل نیز برای بک لینک هایی از این دست ، ارزش بیشتری قائل میشود. شاید برایتان این سوال پیش آمده که منظور ما از بک لینک مرتبط چیست؟

فرض کنید یک فروشگاه لپ تاپ دو بک لینک از دو سایت مختلف گرفته باشد. اولی سایتی درباره حیوانات و دیگری سایتی برای فروش تجهیزات الکترونیکی است. در این مثال، ارزش بک لینک دوم به دلیل مرتبط بودن بیشتر است. همین موضوع درباره آدرس دامنه هم وجود دارد. کسی که در حال مشاهده سایتی با دامنه مربوط به لپ تاپ است بیشتر احتمال دارد که روی لینک سایت فروش لپ تاپ کلیک کند تا کسی که در حال بازدید سایتی مانند یک مجله خبری مانند زومیت است.

6 ملاک برای تشخیص بک لینک خوب

2- اعتبار بالای سایت

طبیعتا هرچقدر ضامن شما قدرتمندتر باشد، درجه اعتبار شما نیز نزد گوگل بیشتر است. از این رو اعتباری که توسط بک لینک های سایت های قوی بدست می آورید، قوی تر و موثر از اعتباری ست که بک لینک های سایت های ضعیف به شما اضافه می کند.

3- تعداد کمتر بک لینک های خروجی صفحه

اعتبار یک صفحه با ترافیک ارگانیک آن، ارتباط مستقیمی دارد. بنابراین می توانیم بگوییم که لزوما تمام بک لینک های دریافتی از سایت های معتبر، به کسب اعتبار بیشتر منجر نخواهند شد. در همین ارتباط گوگل اعلام کرده است:

اعتباری که از یک وب سایت معتبر به لینک های خارجی آن منتقل می شود، بین تمام لینک ها به طور مساوی تقسیم می شود.

بنابراین می توان گفت که تعداد لینک های موجود در یک صفحه نیز اهمیت ویژه در سئو دارد. به زبان ساده تر، اگر بک لینکی از دو صفحه با اعتبار کاملا یکسان دریافت کنید، میزان اعتبار دریافتی شما از بک لینک صفحه ای که لینک های خارجی کمتری دارد، بالاتر است.

4- ترافیک بالای سایت

بک لینک از صفحاتی که ترافیک بالایی دارند، ترافیک بیشتری را نسبت به صفحاتی که ترافیک کمتری دارند، به سمت سایت شما می فرستد.

به طور کلی، بین رتبه سایت و بک لینک موجود در صفحات با ترافیک ارگانیک بالا ارتباط وجود دارد. با این حال، اهمیت تعداد دقیق بک لینک ها از یک سایت واحد و اعتبار صفحه بیشتری است.

5- موقعیت لینک در صفحه

بطورکلی کاربران به کلیک روی بک لینک های متمایز، تمایل بیشتری دارند. بنابراین اعتبار بعضی لینک ها روی یک صفحه بیش از سایر لینک هاست.

6- متن لینک

انکر تکست (Anchor Text) یا متن لینک، کلمات قابل کلیکی است که بک لینک ها را تشکیل می دهد. متن لینک به گفته خود گوگل، در رتبه بندی سایت ها اثرگذار است. با اینحال شواهد تجربی نشان می دهد اثر این اتفاق آنقدرها هم پررنگ نیست! به طور کلی پیشنهاد می شود که متنی مناسب با استفاده از کلیدواژه های مرتبط برای بک لینک استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: اهمیت انکرتکست (Anchor Text) و تاثیر آن بر لینک سازی

اهمیت متن لینک

روش های دریافت بک لینک بیشتر

تا اینجای مقاله متوجه شدیم که بک لینک چیست و اهمیت بک لینک در سئو چگونه است. همچنین ملاک های تشخیص یک بک لینک ارزشمند را مرور کردیم. در این مبحث به راه های دریافت بک لینک بیشتر می پردازیم.

  • ایجاد بک لینک
  • به دست آوردن بک لینک
  • ساخت بک لینک

1- به دست آوردن بک لینک

به دست آوردن بک لینک مربوط به زمانی می شود که یک کاربر محتوای شما را از طرق مختلف از جمله: جستجو، شبکه های اجتماعی یا هر راه دیگر بیابد و سپس محتوای شما را برای لینک دادن انتخاب کند. می توانیم بگوییم که بک لینک های بدست آمده از طریق این روش، بک لینک ارگانیک (طبیعی) است.

اگر می خواهید شانس خود را برای دریافت بک لینک های ارگانیک افزایش دهید، باید نسبت به کیفیت تولیدمحتوای خود اطمینان داشته باشید. منظورما از تولیدمحتوای باکیفیت، محتوایی ست که برای کاربران جذابیت داشته باشد.

بیشتر بخوانید: روش های ایجاد بک لینک با کیفیت و معتبر

2- ایجاد بک لینک

حالت دوم زمانی اتفاق می افتد که خودتان به صورت دستی اقدام به ایجاد بک لینک در در سایت های دیگر می کنید.این کار را می توان از روش های مختلف از جمله: ایجاد حساب در دایرکتوری های کسب و کار، نوشتن دیدگاه در قسمت نظرات یک سایت و یا فعالیت در تالارهای گفتگو انجام دهید.

نکته مهم: بطور کلی در قسمت نظرات وب سایت های اسپم نظرات خود را ثبت ننمایید. در عوض می توانید در انتهای مطالب سایت هایی که معتبر هستند، نظر بنویسید. نظرات مفیدی را بنویسید که شانس تایید شدن خوبی دارند. سعی کنید در نوشتن نظرات خود وقت بگذارید و مسائل را از زوایای مختلف بررسی کنید. شانس دریافت بک لینک و البته تایید نظر خود را با نگارش نظرات مفید و مرتبط با موضوع افزایش دهید.

3- ساختن بک لینک

این مورد به حالتی اطلاق می شود که شما با مدیران دیگر سایت ها تعامل کرده و اقدام به ایجاد بک لینک در سایت های میزبان می کنید. برای اینکه این استراتژی قابل پیاده سازی باشد، باید برنامه ریزی دقیق تری داشته باشید.

روش های دریافت بک لینک بیشتر

جمع بندی

امیدواریم مطالعه این مقاله به شما کمک کند که مفهوم بک لینک و اهمیت بک لینک در سئو را متوجه شده باشید. یکی از دغدغه های مدیران سایت برنامه ریزی برای دریافت بک لینک است.

در حال حاضر باتوجه به بروزرسانی های الگوریتم گوگل، مسئله کیفی اهمیت بیشتری در قیاس با کمیت بک لینک ها دارد و به بهبود جایگاه گوگل یک سایت کمک زیادی خواهد کرد.

شما برای ایجاد بک لینک های با کیفیت چه اقداماتی انجام می دهید؟ تجربیات و دانش خود را برای ما در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید. از زمانی که برای مطالعه این مقاله از کلیک اول صرف کردید، سپاسگزاریم.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

0 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست.

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06