تاثیر عمر دامنه بر سئو سایت

تاثیر عمر دامنه بر سئو سایت

در این مقاله می خوانید:

پیش از این آموختیم که سئو چیست و مراحل اجرای آن به چه صورت است. همچنین تاثیر نام دامنه در سئوی سایت و همین طور شیوه آدرس دهی معنی دار را بررسی کردیم. حال نوبت به بررسی یک فاکتور مهم دیگر به نام عمر دامنه است. در این مقاله قصد داریم با تاثیر عمر دامنه در سئوی سایت آشنا شویم.

هدف از ایجاد یک سایت هرچه که باشد، افزایش ترافیک سایت و افزایش ورودی گوگل جزو مهمترین خواسته های وبمستران و مدیران سایت ها به شمار می رود. به کمک سئو و بهینه سازی سایت می توان باعث بهبود جایگاه سایت در گوگل و پیشرفت شرایط کسب و کار اینترنتی شد. ملاک های بسیاری در سئو تاثیرگذار هستند اما در این قصد داریم مقاله به تاثیر عمر دامنه در سئوی سایت بپردازیم.

بیشتر بخوانید: تاثیر نام دامنه در سئوی سایت

بسیاری از افراد بر این باور هستند که طول عمر دامنه در سئوی سایت تاثیر مثبت و مناسبی دارد. اما بر طبق صحبت های مسئولین کمپانی آلفابت، عمر دامنه گرچه می تواند تاثیر خوبی در سئو سایت داشته باشد، اما صرفا در نظرگرفتن عمر دامنه از روز ثبت، اهمیت بالایی نداشته و به تنهایی کافی نیست.

در واقع از نظر گوگل یک دامنه قدیمی که هیچ سایتی بر روی آن آپلود نشده و هرگز بر روی سئوی آن کار نشده است، اهمیت و اعتبار بسیار بیشتری نسبت به دامنه ای که همین امروز به ثبت رسیده است ندارد. ارزش دامنه (Domain Authority) دامنه هایی که مدت هاست سایتی بر روی آن ها وجود دارد، ارتباط مستقیمی با میزان فعالیت مدیران آن در زمینه های تولید محتوای مناسب و همچنین سئو سایت دارد.

به طور خلاصه می توان گفت سایتی که 5 سال عمر دامنه دارد، اما هیچ گونه فعالیتی در مورد محتوا، لینک ها و همچنین بهبود سئوی خارجی آن صورت نگرفته است، در مقایسه با سایتی که چندماه از آغاز فعالیت آن گذشته نه تنها برتری ندارد، بلکه ممکن است به مراتب ضعیف تر و بی ارزش تر باشد.

پس می توان نتیجه گرفت که عمر دامنه سایت می تواند به طور غیرمستقیم و در کنار عوامل دیگر، در بهینه سازی سئو سایت و بهبود جایگاه سایت در گوگل ایفای نقش کند. تولید محتوای مفید و ارزش دامنه (که در مقاله دیگری به آن پرداخته خواهد شد) می تواند تاثیر مثبت بیشتری در افزایش جایگاه سایت در گوگل بگذارد.

بیشتر بخوانید: Domain Authority و Page Authority چیست و چه اثری بر سئو می گذارد؟

آیا whois می تواند عمر دامنه را تشخیص دهد؟ - کلیک اول

آیا whois می تواند عمر دامنه را تشخیص دهد؟

مسئله اول این است که آیا گوگل می تواند از طریق اطلاعات Whois سن دامنه را مشخص کند؟ اطلاعات whois برای تشخیص سن دامنه خیلی قابل اتکا نیست. مخصوصا وقتی با دامنه های com مواجه هستیم. دامنه هایی که برای یک منطقه خاص جغرافیایی ثبت شده اند.

بنابراین گوگل می تواند از راه های دیگری به این موضوع پی برد. یکی اینکه ببیند چه زمانی لینکی از وب سایت در نتایج جستجو مشاهد شد، دیگری این است که به تاریخ اولین Crawl یک وب سایت استناد کند.

اما موضوع ما بر سر اهمیت سن دامنه است. مت کاتز می گوید که ما نباید خیلی نگران سن دامنه وب سایت باشیم. بخصوص در سن دامنه 6 ماه یا یک سال تفاوت محسوسی دیده نمی شود. وی معتقد است اگر که یک وب سایت دو ماه از سن دامنه آن بگذرد شانس حضور در نتایج گوگل را داراست. بنابراین پیشنهاد می کند اگر قصد ساخت وب سایتی برای کسب و کار خود را دارید بهتر است یک دامنه بخرید و در آن درباره موضوعی که در آینده در آن قرار داده خواهد شد بنویسید. سپس به سراغ ساخت وب سایت بروید. چون معمولا این مرحله حداقل یک یا چند ماه به طول می انجامد.

اما آن چیز که برای گوگل بیشتر اهمیت دارد، کیفیت مطالب و بک لینک هایی است که یک وب سایت دریافت می کند و باعث بهبود رتبه آن می شود.

آیا عمر دامنه در سئو سایت تاثیر دارد؟

باید گفت بله عمر دامنه در سئو سایت تاثیر دارد. اگر تاریخ انقضا دامنه شما زیاد باشد سبب می گردد شما بهبود رتبه داشته باشید. حال به این صورت نمی باشد که اگر دامنه شما چندین سال تمدید شود شما به رتبه یک گوگل، خواهید رسید. شما در کنار عملیات سئو که در روی سایت خود انجام می دهید باید دامنه را هم حداقل به مدت 5 سال تمدید نمایید که یکی از فاکتورهای سئو همین امر است را انجام داده باشید.

دامنه سایت را چند ساله تمدید نماییم؟

تاریخ انقضا سایت در سئو سایت شما تاثیر بسازایی دارد و شما هر چقدر که مدت زمان بیشتری به پایان زمان منقضی شدن دامنه شما باقی مانده باشد بهتر است. برای مثال دامنه های ir نهایتا 5 ساله تمدید می شود و شما 5 سال تمدید نمایید. برای دامنه های دیگر هم اگر می توانید مدت زمان زیادی تمدید کنید، زیرا قیمت دامنه های دیگر زیادتر است و امکان دارد برای تمدید هزینه زیادی را بپردازید با توجه به بودجه خود حداکثر زمانی که می توانید تمدید نمایید.

دامنه سایت را چند ساله تمدید نماییم؟ - کلیک اول

تشبیه گوگل به این موضوع

گوگل برای این موضوع که دامنه ای تاریخ انقضایش باقی مانده باشد به این صورت کار می کند، گوگل می گوید این سایتی که آمده 5 ساله تمدید کند یعنی آمده که بماند پس به آن توجه می کنیم؛ اما سایتی که 1 ساله است معلوم نیست سال آینده بخواهد باشد یا نه پس اولویت دوم می باشد. به همین خاطر باید دامنه سایت خود را تمدید نمایید تا تاثیرش را در سئو سایت خود متوجه شوید.

باید بدانید اگر فقط دامنه را تمدید نمایید و منتظر بهبود رتبه باشید سخت در اشتباه می باشید. چرا که در کنار عملیات سئو دامنه را هم تمدید نمایید. و واقعا اگر قصد دارید همیشگی فعالیت نمایید این کار را انجام دهید و تمدید نمایید اگر هیچ هدفی برای سال های آینده خود ندارید پس تمدید ننمایید.

عمر دامنه و سئو و سایت های نوپا

حال گوگل به سایت های قدیمی که چند سال عمر دارند توجه بیشری دارد چرا که نزد گوگل جایگاه خوبی دارند و چندین سال است که در حال فعالیت هستند. اما این مورد به حدی نباید برای شما جدی باشد که اگر سایتی نوپا دارید نا امید شده و فعالیتی انجام ندهید. شما در سایت های نوپا محتوای خوب در سایت منتشر نمایید و سئو مناسب روی وب سایت خود انجام دهید، قطعا رتبه های خوبی خواهید گرفت و در کنار آن دامنه سایت خود را هم تمدید کنید.

شاید شنیده باشید که برخی از ثبت کنندگان نام دامنه ادعا نموده اند که اگر بیش از سه سال نام دامنه را تمدید نمایید برای رتبه بندی وب سایت مفید است. در این مورد هم مت کاتز این ادعا را رد کرده  و می گوید که گوگل اطلاعات متنوعی از یک وب سایت دارد، تنها نام دامنه برای رتبه بندی مورد استفاده قرار نمی گیرد. یعنی در بررسی ها، تاریخچه یک سایت نیز بررسی میگردد و اینکه زمان تمدید دامنه قابل استناد نیست.

بنابراین می توانیم نتیجه بگیریم که سن دامنه برای گوگل اهمیت چندانی نداشته و پیشنهاد می شود به جای صرف انرژی و هزینه و پرداختن به این موضوع، به کیفیت پروفایل بک لینک ها و محتوای وب سایت خود توجه داشته باشیم.

عمر دامنه و سئو و سایت های نوپا

نظر سایر سئو کاران درباره سن دامنه

برخی از کارشناسان سئو با نظر کارشناس گوگل مت کاتز همخوانی ندارد. اما این ادعا هم تا حد زیادی درست نیست. بلکه مسئله در نحوه برداشت غلط از صحبت های کاتز و منطق عموم است.

بحث را از یک سناریو شروع مینماییم. تصور نمایید که دو دامنه داریم. یکی 3 سال و دیگری 8 سال سن دارند. کیفیت بک لینک ها و محتوای این سایت ها یکسان است. آیا سن دامنه می تواند عاملی در رتبه بندی این دو وب سایت باشد؟ مسلما خیر.

اما برخی با بررسی صفحه نتایج جستجو ادعا می کنند که بیشتر لینک های موجود در صفحه اول دامنه ایی با سن بالا دارند. نکته مهم در اینجا این است که باید شما متوجه باشید این سن بالا علت رتبه بالا نیست. بلکه همبستگی آن با سایر عوامل را نشان می دهد. احتمال زیاد دامنه ایی که سن بالاتری دارد، مدت زمان بیشتری برای کار کردن بر روی سئوی سایت خود داشته است. احتمالا مطالب درجه یک زیادی در این سایت وجود دارد، تبلیغات و کار برند سازی را مدت ها است بر روی وب سایت خود انجام داده است، افراد زیادی آن را می شناسند و بر روی لینک های آن کلیکی می کنند. پس می توان نتیجه گرفت که سن دامنه تنها عامل در رتبه بندی نیست.

حتی می توان گفت اگر شما امروز وب سایت جدیدی با نام جدید ثبت نمایید و تمام کارهای برند سازی، تولید محتوا، سئو و غیره یک وب سایت رتبه برتر را انجام دهید، وب سایت شما شانس این را دارد که در زمان بسیار کوتاه تری به این رتبه دست بیابد. چون شما وب سایت با کیفیت و پر تلاشی را با سرعت رشد بالایی را به گوگل معرفی مینمایید.

از این توضیحات می توان نتیجه گرفت که همیشه یک وب سایت جدید شانس به دست آوردن رتبه اول را دارد. اما مسئله این است که شما چه مقدار توان و علاقه دارید که بر روی آن کار و سرمایه گذاری نمایید. دنیای تکنولوژی همیشه آماده حضور غول ها است. مانند وب سایت های توئیتر، فیسبوک و eBay که در مدت کوتاهی صد ها میلیون کاربر را به خود جذب نمودند.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

1 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست..

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06