سوشیال سیگنال چیست؟ تاثیر Social Signal روی سئو سایت

سوشیال سیگنال چیست؟ تاثیر Social Signal روی سئو سایت

در این مقاله می خوانید:

یکی از پارامترهایی که می تواند در سئو و بهینه سازی سایت بسیار موثر باشد و جایگاه سایت شما را در موتورهای جستجو نظیر گوگل دستخوش تغییرات کند، سوشیال سیگنال یا سیگنال شبکه های اجتماعی است. در این مقاله همراه ما باشید تا با تاثیر Social signal در سئوی سایت آشنا شویم.

شبکه های اجتماعی که در زمان های مختلف توسط افراد استفاده شده و همچنان در حال پیشرفت است، خدماتی بیشتر از پیام رسانی به کاربران ارائه داده است. خدمات شبکه های اجتماعی همانند یک حرکت و نشانه است که به واسطه سیگنال هایی که از خود ساطع می کند بر سایت ها نیز تاثیر به سزایی دارد. برای مثال در شبکه اجتماعی اینستاگرام لایک، کامنت های کاربران، به اشتراک گذاری، پین کردن افراد همگی سوشیال سیگنال (Social Signal) نامیده می شود. فعالیت افراد در شبکه های اجتماعی به صورت غیر مستقیم و ارگانیک روی رتبه بندی سایت تاثیر می گذارد و افرادی که به موازات طراحی سایت، در شبکه های اجتماعی برای رشد کسب و کار خود فعالیت می کنند، شاهد رشد و بهبود سئو سایت خود هستند.

افزایش بازدید سایت
ترافیک سایت از شبکه های اجتماعی
اگر قصد دارید بازدید سایت خود را از سوشال مدیا افزایش داده و روی سیگنال های سایت تاثیر مثبت بگذارید، ابزار ترافیک از شبکه های اجتماعی کلیک اول بهترین انتخاب است.

سوشیال سیگنال چیست؟

سوشیال سیگنال یا سیگنال شبکه های اجتماعی به کارهایی گفته می شود که کاربران در شبکه های اجتماعی، در رابطه با وب سایت شما انجام می دهند.

  • لایک (Like)
  • کامنت (Comment)
  • شیر (Share)
  • ریتوئیت (Retweet)

از جمله مورادی هستند که به عنوان سوشیال سیگنال از آن ها استفاده می کنیم. افزایش دریافت سیگنال از شبکه های اجتماعی نشان دهنده کیفیت دامنه سایت، بالا بودن کیفیت محتوای سایت دارد. زمانی که تعداد کاربرانی که محتوای سایت را لایک می کنند، به اشتراک می گذارند نشان می دهند که کیفیت سایت مورد تایید و رضایت کاربر بوده است و این صفحه از سایت دارای محتوای جذاب، کاربردی و مفید برای کاربر است.کارایی سوشیال سیگنال - کلیک اول

کارایی سوشیال سیگنال چیست؟

سوشیال سیگنال یکی از فاکتورها و عوامل افزایش رتبه سایت در نتایج جستجوی موتور گوگل به حساب می آید. سوشال سیگنال در کنار بک لینک، ترافیک ورودی از گوگل و همچنین برندینگ، چهار عامل عامل اصلی در سئو خارجی محسوب می شوند و یکی از بهترین روش های افزایش بازدید سایت میباشد. هر چقدر سیگنال شبکه های اجتماعی وب سایت شما بیشتر باشد، امکان افزایش رتبه سایت در کلمات کلیدی مختلف بیشتر خواهد بود.

بیشتر بخوانید: کلمه کلیدی (Keyword) چیست؟

اهمیت سوشیال سیگنال در رتبه بندی سایت

هدف موتورهای جستجو (که در این جا موتور جستجوی گوگل مد نظر است) راضی نگه داشتن کاربران و افزایش رضایت آن ها در ارائه جواب هایی که در قالب لینک سایت به کاربران نمایش می دهد. درست به همین دلیل هر فرایندی که بتواند باعث افزایش رضایت کاربران شود به موارد الگوریتم های گوگل اضافه می شود. پس یکی ضرورت های بالابردن سایت که امروزه به صورت غیر مستقیم و البته ارگانیک روی رتبه بندی سایت تاثیر هم می گذارد، social signal یا همان فعالیت در شبکه های اجتماعی است.

بیشتر بخوانید: بهترین سیگنال شبکه های اجتماعی چیست؟

ارتباط بین سوشیال سیگنال و سئو سایت

در مطالب بالا گفته شد که هدف موتور جستجوی گوگل ارائه بهترین جواب و با کیفیت ترین جواب به کاربران است. زمانی که کاربر یک عبارت یا متن را جستجو می کند، لینک هایی از شماره 1 تا 10 به کاربر نمایش داده می شود، کاربر با اسکرول کردن صفحه لینک سایت ها را می بیند و این یعنی همان Impression. موتورهای جستجو با هر بار دیده شدن می توانند کیفیت سایت را بررسی می کند و به دلیل به اشتراک گذاشتن بیشتر یک URL در شبکه های اجتماعی، تشخیص می دهد که کاربر از طرف شبکه های اجتماعی وارد سایت شده یا لینک سایت را دیده است.

همان طور که در ابتدای مقاله گفته شد، هر کدام از فعالیت هایی که در شبکه های اجتماعی توسط کاربر انجام می شود، یک سیگنال است و بر اساس کمیت و کیفیت این سیگنال ها رتبه بندی سایت انجام می شود. فعالیت هایی که در قسمت سوشیال سیگنال انجام می شود جزء سئو خارجی (Off-Page SEO) قرار می گیرد.

بیشتر بخوانید: سیر تا پیاز سئوی خارجی سایت

اهمیت سوشیال سیگنال - کلیک اول

آیا سوشیال سیگنال عامل رتبه بندی سایت است؟

به صورت مستقیم خیر، سوشیال سیگنال عامل اصلی در رتبه بندی سایت ها نیست. در مقاله معیارهای رتبه بندی سایت گفته شد که پارامترهای زیادی در رتبه بندی سایت از دیدگاه گوگل تاثیر گذار هستند اما این پارامترها همگی به صورت مستقیم روی رتبه سایت تاثیر ندارند. یکی از این فاکتورها که تاثیر غیر مستقیم روی رتبه بندی سایت دارد، سیگنال هایی است که از طرف شبکه های اجتماعی وارد سایت می شود.

بیشتر بخوانید: شبکه های اجتماعی در سئو و جایگاه گوگل چه تاثیری دارد؟

منظور از سیگنال شبکه های اجتماعی وارد کردن لینک سایت در قسمت BIO اینستاگرام، پیوندهای به اشتراک گذاشته شده در توییتر و فیس بوک است. در این راستا مت کاتس که رئیس تیم ضد اسپم گوگل است طی یک ویدئو گفته است که سیگنال های شبکه های اجتماعی یک عامل رتبه بندی سایت است و با مرور زمان بر اهمیت آن افزوده می شود.

شرکت گوگل بیان کرده است که: “لینک هایی که از طرف شبکه های اجتماعی وارد سایت ها می شود؛ جزء لینک های فالو قرار نمی گیرد.”

منظور از ارتباط بین سیگنال شبکه های اجتماعی و رتبه سایت در این است که اگر محتوای خوب و با کیفیت تولید کنید، می توانید رضایت کاربر را به دست آورید، کاربر پست را لایک می کنند، با دیگران به اشتراک می گذارد که همین کار باعث افزایش رتبه یا بهبود رتبه سایت در گوگل می شود.

پس از به اشتراک گذاری محتوای سایت توسط کاربر، کاربران دیگری محتوا را مشاهده کرده و ترغیب می شوند که وارد سایت شوند، که این اتفاق باعث افزایش Impression و افزایش رتبه سایت می شود و شاید به همین دلیل نیز سوشیال سیگنال جزو مواردی است که تاثیر غیر مستقیم روی وضعیت سایت دارد.

بیشتر بخوانید: معرفی روش های گسترش محتوا در شبکه های اجتماعی

روش دریافت سوشیال سیگنال یا سیگنال شبکه های اجتماعی

  • ساده ترین روش ساختن و فعال کردن اکانت در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، توئیتر و لینکدین و سپس منتشر کردن پست های سایت در شبکه های اجتماعی و قرار دادن لینک سایت در این شبکه های اجتماعی است.
  • در صورتی که در طراحی سایت از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می کنید، افزونه رایگان blog2social را نصب کنید. این افزونه به شما امکان می دهد که پست های خود را راحت تر در شبکه های اجتماعی منتشر کنید.

روش دریافت سوشیال سیگنال - کلیک اول

استفاده از سئو کلاه سفید در سوشیال سیگنال

سئو کلاه سفید در مقاله ای مجزا به طور کامل معرفی شده است.

سئو کلاه سفید به کلیه روش هایی گفته می شود که قواعد آن مطابق گوگل و در جهت رشد سایت از آن استفاده می شود.

در سوشیال سیگنال نیز می توانید از روش های زیر استفاده کنید:

1- استفاده از دکمه به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

برای این کار اگر از وردپرس استفاده می کنید، افزونه Super socializer یا افزونه add this را نصب کنید.

2- طراحی و قرار دادن دکمه CTA

دکمه CTA یا دعوت از کاربران برای به اشتراک گداشتن مطالب و لینک سایت در شبکه های اجتماعی اغلب به صورت لایک، کامنت، سیو و با به اشتراک گذاری است که از کاربران می خواهیم عمل مشخصی را انجام دهند.

بیشتر بخوانید: CTA چیست؟ روش های ایجاد Call to Action

سئو کلاه سفید در سوشیال سیگنال - کلیک اول

3- استفاده از روش برگزاری بازی در شبکه های اجتماعی به صورت کمپین

موضوعات به روز و جنجالی در فضای مجازی همیشه در جریان است که توسط کاربران با استفاده از هشتگ های مرتبط منتشر و ترند شده و در دست کاربران دست به دست می شود که به این کار اصطلاحا کمپین گفته می شود. یکی از روش هایی خلاقانه ای که از آن می توانید استفاده کنید برگزاری مسابقه، دعوت از مخاطبان برای به اشتراک گذاری و منشن کردن کاربران دیگر است.

4- به روز بودن و منتشر کردن محتوای ترند روز

به روز بودن در شبکه های اجتماعی یکی از اصلی ترین روش هایی است که باعث افزایش نرخ تعامل به ویژه در اکانت های عمومی می شود. فعالیت هایی که در یک بازه زمانی حتی کوتاه مدت در یک اکانت انجام می شود باعث رشد شبکه اجتماعی و در نتیجه افزایش ورود کاربران به سایت مقصد می شود.

ابزار تحلیل عملکرد سوشیال سیگنال در سایت

برای بررسی و چک کردن میزان و چگونگی عمکلرد سیگنال شبکه های اجتماعی ابزار وجود دارد که یکی از بهترین آن ها وب سایت Blackhatlinks است. پس از این که وارد سایت شدید، در کادری که در وسط صفحه قرار دارد آدرس صفحه (شبکه اجتماعی) را وارد کنید.

روش دیگری که به افرادی که از مرورگر کروم استفاده می کنند، پیشنهاد می شود، استفاده از آدرس دیگری در این سایت Blackhatlinks Free Social Signal Checker است. این سایت در واقع یک اکستنشن برای مرورگر کروم است که پس از نصب آن  یک گزینه به مرورگر شما اضافه می شود و می توانید برای مشاهده میزان سوشیال سیگنال هر صفحه وارد آیکون Buzzsumo شوید و عملکرد صفحه سایت خود را مشاهده کنید.

تحلیل عملکرد سوشیال سیگنال - کلیک اول

تاثیرات غیر مستقیم Social Signal روی سایت

  • افزایش نرخ کلیک سایت با ورود کاربران جدید و در قبال آن افزایش بازدید سایت
  • کاهش (Bounce Rate) نرخ پرش سایت به دلیل محبوبیت محتوا از نظر کاربران به ویژه این که محتوا توسط کاربران به یکدیگر معرفی شده است.
  • افزایش زمان ماندگاری کاربر در سایت (Time on Site)
  • افزایش تعداد بک لینک های سایت
  • افزایش آگاهی از برند توسط معرفی شدن سایت (آگاهی از برند اولین مرحله از قیف بازاریابی است که اهمیت زیادی در رشد و پیشرفت کسب و کارها دارد.)

بیشتر بخوانید: قیف بازاریابی چیست و چرا اهمیت دارد؟

جمع بندی

همانطور که این مطلب گفته شد سوشیال سیگنال تاثیر قابل توجهی بر محبوبیت یک سایت دارد. هر چقدر تعامل کاربران با برند سایت شما در شبکه‌های اجتماعی افزایش پیدا کند، کابران وب سایت و برند شما را بیشتر می‌شناسند.پس پست‌های شما را لایک می‌کنند، آن‌ها را با یکدیگر به اشتراک گذاشته و نظرات خود را می گویند.

همچنین در مسابقات شرکت می‌ کنند و بسیاری از موارد دیگر. به همین دلیل موتورهای جستجو متوجه می‌شوند که سایت شما در میان مخاطبین و کاربران محبوبیت زیادی دارد. این ارتباط و تعامل در شبکه‌ های اجتماعی، تاثیر زیادی در رتبه وب سایت شما خواهد گذاشت.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

1 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست.

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06