کمپین سئو چیست؟ 9 مرحله اصولی برای راه اندازی کمپین سئوی سایت

کمپین سئو چیست؟ 9 مرحله اصولی برای راه اندازی کمپین سئوی سایت

در این مقاله می خوانید:

منظور از کمپین سئو مجموعه از کارهای از پیش تعیین شده است که تاثیر ویژه ای در بهبود یا ارتقاء رتبه و جایگاه سایت در موتورهای جستجو دارد. کمپین سئو دارای مراحل مختلفی از جمله تحقیق کلمه کلیدی، بررسی و تهیه و تدوین جدول تولید محتوا، بررسی عوامل مرتبط با سئو داخلی، سئو تکنیکال و … است.

راه قطعی رسیدن به موفقیت در هر رشته و حوزه ای، تهیه و داشتن یک برنامه هدفمند، اصولی و مستمر است. برای بهینه کردن وضعیت کنونی سایت و به دست آوردن جایگاه خوب در موتور جستجوی گوگل نیز به یک برنامه ریزی تخصصی و اجرای مستمر نیاز است. با تهیه و تدوین کمپین سئو و بهینه سازی، می توانید مسیر رسیدن به موفقیت و بهبود سئو سایت را به صورت مشخص تعیین کنید.

با این روش می توانید بررسی کنید که در جایگاهی قرار دارید، قدم بعدی چیست؟ و چه اقداماتی باید انجام دهید. در این مقاله همراه کلیک اول باشید، تا با مراحل کاربردی و مهم کمپین سئو و اصول آن آشنا شویم.

کمپین سئو چیست؟

برای طی کردن مسیر موفقیت به بهترین نحو ابتدا باید مسیر طی کردن این راه را به خوبی بشناسید. با مشخص کردن مسیر رسیدن به موفقیت به خوبی با چالش ها، نقاط ضعف و نقاط قوت و مشکلاتی که ممکن است پیش رو داشته باشید، را می شناسید. در نتیجه می توانید بهترین راه حل ها و عکس العمل ها را اجرا کنید تا به بهترین نتیجه ممکن دست یابید.

کمپین سئو، به روند بهینه سازی سایت برای موتور های جستجو گفته می شود که با برنامه ریزی منظم ما را به سمت هدفی که شناخت لازم را داریم هدایت می کند که به طور خلاصه کمپین سئو به ارتقای سئو سایت شما کمک میکند که در نتایج گوگل بهتر دیده شوید.

داشتن آگاهی از هدف، برنامه ریزی و شناسایی مسیر به ما کمک می کند تا در کمپین سئوی خود بیشترین بازخورد ممکن را داشته باشیم. در واقع زمانی که برای پیشبرد اهدف خود از کمپین سئو سایت استفاده می کنید، اقدام بعدی و حتی چالش هایی که ممکن است با آن ها روبرو شوید را می شناسید. علاوه بر این، از طریق این کمپین اهداف قابل اندازه گیری هستند و متوجه روند پیشرفت خود خواهید شد.

بیشتر بخوانید: سئو و بهینه سازی (SEO) چیست؟

تفاوت بین یک کمپین اختصاصی سئو و یا انجام سئو بدون برنامه از پیش تعیین شده این است که کمپین سئو سایت دارای اهداف قابل اندازه گیری است و شما متوجه روند پیشرفت روزانه، ماهانه و … سایت و کمپین خود می‌شوید.

مراحل شروع راه اندازی کمپین سئو

مشکلات افرادی قصد استارت یک کمپین SEO دارند، به دو دسته تقسیم می شوند:

  • افرادی که نمی دانند چطور یک کمپین سئو وب سایت را شروع کنند.
  • افرادی که شروع کننده خوبی هستند ولی هیچ برنامه ای برای ادامه مسیر کمپین سئوی خود ندارند.

یکی از مشکلات افرادی که قصد راه اندازی کمپین سئو وب سایت را دارند این است که از مراحل این کار بی خبرند. بدیهی است که تهیه و تدوین جدولی متناسب با نیاز و اهداف کسب و کار، به پیشبرد سریع تر و هدفمندتر اهداف کمک می کند. برای دستیابی به اهداف به بهترین نحو لازم است که کمپین سئو را نیز با استراتژی هدفمند و سازگار با اهداف سازمان خود طی مراحل زیر آغاز کنید.

مراحل راه اندازی کمپین سئو به شرح زیر است:

  • تحلیل و بررسی وضعیت فعلی سایت
  • تعیین هدف از تشکیل کمپین SEO
  • بررسی سایت رقبای حوزه کاری
  • انتخاب کلمات کلیدی
  • تولید محتوای اصولی
  • بهینه سازی داخلی
  • لینک سازی خارجی
  • فعالیت در شبکه های اجتماعی متناسب با نوع کسب و کار
  • تبلیغات با روش های متناسب با نوع کسب و کار (SEM: Search Engine Marketing)

راه اندازی کمپین سئو - کلیک اول

1- تحلیل و بررسی وضعیت فعلی سایت

مهم ترین و بهترین قدم برای شروع کمپین SEO این است که بررسی کنید در حال حاضر سایت در چه وضعیتی است؟ سپس اطمینان حاصل کنید که مشکلی که باعث خلل و اثر منفی در کمپین سئوی سایت می شود، در سایت وجود نداشته باشد. برای مثال در برخی موارد ممکن است سرعت سایت را بهینه سازی نکرده باشید.

در این صورت، ممکن است احتمال دستیابی به نتیجه مورد نظر کاهش یابد. چرا که سرعت سایت یکی از مهم ترین فاکتورهای تاثیر گذار روی سئو سایت محسوب می شود. برای بررسی وضعیت سایت می توانید از ابزارهای تخصصی مانند Semrush.com و SEOquake.com استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: تاثیر سرعت در سئو سایت

با استفاده از این کار می توانید اولویت های مهم برای اجرای کمپین به صورت اصولی را تشخیص داده و برنامه ریزی کنید. برای تحلیل سرعت سایت و افزایش سرعت آن می توانید از ابزار PageSpeed insight استفاده نمایید.

به کمک از این ابزار می توانید به صورت جداگانه سرعت صفحات مختلف سایت را بررسی کرده و خطاهای موجود را مشاهده و آن ها را برطرف کنید. یکی از فاکتورهای مهم سئو سازگاری سایت با موبایل یا سایر دستگاه های مختلف است. برای بررسی این فاکتور مهم نیز می توانید از ابزار Mobile friendly test استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: معرفی ابزار PageSpeed Insights و روش استفاده از آن

همچنین قبل از شروع راه اندازی کمپین سئو سه مورد زیر را به خوبی بررسی کنید:

  • وب سایت با موبایل سازگار باشد. (واکنش گرا یا Responsive باشد.)
  • در تلفن همراه و دسکتاپ با سرعت مطلوب بارگذاری شود.
  • SSL فعال باشد. (SSL یکی از فاکتورهای مهم در افزایش امنیت سایت محسوب می شود.)

بیشتر بخوانید: اهمیت پروتکل HTTPS در بهینه سازی سئو سایت

2- تعیین هدف از تشکیل کمپین سئو

قبل از شروع راه اندازی کمپین سئو، تعیین کنید که هدفتان از راه اندازی این کمپین دستیابی به چه اهداف و موفقیتی است؟ هر سایت بسته به نیاز و نوع فعالیت خود می تواند هدف های مختلفی از جمله افزایش فروش، جذب یا افزایش ترافیک، آموزش، برند سازی و …. داشته باشد. بعد از تعیین این اهداف بزرگ برای دستیابی به آن ها باید اهداف خود را به هدف های کوچک تری تقسیم و آن ها را اجرا کنید.

برای مثال برخی از سایت های آموزشی، هدفی مانند فروش محصولات آموزش کار با سرچ کنسول گوگل باشد. به این نوع هدف، هدف گذاری دقیق و کاملا مشخص می گویند. اما در صورتی که تعداد زیادی محصولات آموزشی یا خدمات مختلف داشته باشید، نمی توانید با یک کمپین سئو همه محصولات را همزمان و به یک میزان بفروشید. در واقع باید در یک برهه زمانی فقط تعدادی از محصولات یا خدمات آموزشی را به صورت منتخب به فروش برسانید.

3- تجزیه و تحلیل رقبا

قبل از شروع سئو سایت، مدتی تمرکز خود را روی بررسی سایت رقبا که فعالیت مشابهی با کسب و کار شما دارند بگذارید. برای این که بررسی کنید سایت رقبا در چه وضعیتی هستند یا کدام سایت ها از شما بهتر هستند، ابتدا یک لیست از سایت رقبا را پیدا کنید. برای بررسی وضعیت سایت رقبا و به ویژه بک لینک های آن می توانید از ابزار SEMRush یا Ahrefs برای مثال در صورتی که سایت شما ارائه دهنده خدمات ارائه ریپورتاژ آگهی رایگان است و قصد دارید برای این کلمه و عبارت کلیدی جایگاه خوبی به دست آورید، باید مراحل زیر را طی کنید.

  • کلمه کلیدی یا عبارت کلیدی مورد نظرتان را جستجو کنید.
  • سپس یک لیست از 10 نتیجه ای که در صفحه اول گوگل مشاهده می کنید، تهیه کنید.
  • 10 سایت موجود در صفحه اول را از لحاظ سئو ، امتیاز دامنه سایت، بک لینک ها، ظاهر قالب آن و … بررسی کنید. در این رابطه می توانید حتی از سایت رقبا ایده بگیرید. (اما اقدامات آن ها را کاملا با همان روند تکرار نکنید.)
  • 3 الی 5 سایت ها را به عنوان سایت های رقیب انتخاب کنید. پس از این که به وضعیت فعلی این 5 یا 3 سایت رقیب دست پیدا کردید، مجددا 3 یا 5 سایت جدید را به عنوان رقیب برگزینید. سپس این چرخه را مجددا تکرار کنید.

تجزیه و تحلیل رقبا - کلیک اول

4- انتخاب کلمات کلیدی

مهم ترین مرحله در کمپین SEO، انتخاب کلمه کلیدی است. انتخاب کلمه کلیدی صحیح و مناسب باعث ایجاد ارتباط بیشتر و موثرتر با مخاطبان و مشتریان می شود. بالعکس در صورتی که از کلمات کلیدی نامناسب استفاده کنید، باعث از دست دادن مشتریان و مخاطبان زیادی می شود. در واقع با انتخاب کلمات نا مناسب و غیر مرتبط با حوزه کاری خود، تمام اقداماتی که برای سئو یا بهبود وضعیت سایت انجام داده اید بی اثر یا کم اثر خواهد بود. پس از انتخاب کلمه کلیدی با ابزارهای کاربردی و تخصصی در این حوزه، کلمات و عبارات را اولویت بندی کنید.

بیشتر بخوانید: آموزش پیدا کردن کلمات کلیدی برای وبسایت

برای این کار ابتدا باید حجم جستجوی کلمات کلیدی، ارزش کلمه، میزان سختی کلمه، و نوع قصد کاربران برای جستجوی این عبارات را بررسی و تحلیل نمایید. پس از آن کلمات کلیدی فرعی و اصلی را دسته بندی کنید. پس از اولویت بندی کردن کلمات تولید محتوا را شروع کنید. یکی از اقدامات مهمی که باید زمان تولید محتوا به آن توجه داشته باشید، این است که تعیین کنید که می خواهید هر صفحه از سایت با چه کلماتی نمایش داده شود. توجه داشته باشید که باید کلماتی را انتخاب کنید که با اهداف کمپین سئو کسب و کار شما مطابقت دارند.

بیشتر بخوانید: آموزش تحقیق کلمه کلیدی با ابزارها و روش های مختلف

5- تولید محتوای اصولی

بعد از انتخاب کلمه کلیدی، باید برای هر کلمه محتوای جامع، کاربردی و مفید به گونه ای که پاسخگوی نیاز کاربران باشد، بنویسید. با تولید محتوای بهینه علاوه بر رفع نیاز کاربر، باعث سئو شدن متن سایت خود خواهید شد. اما در صورتی که محتوا با کلمه کلیدی آن صفحه مطابقت نداشته باشد، یا اگر کاربر پس از وارد شدن به صفحه سایت جواب سوال یا سوالاتش را دریافت نکند، باعث از دست رفتن مشتری می شود. در واقع کاربر با روبرو شدن با صفحه ای که انتظار نداشته، سریعا از سایت خارج می شود. این مورد به صورت مستقیم در کاهش رتبه آن صفحه و افت رتبه کلی تاثیر زیادی دارد.

اهمیت تولید محتوا تا حدی است، که بسیاری از سئوکاران عقیده دارند که علت اصلی به وجود آمدن موتور جستجو محتوا بوده است. زمان تولید محتوا باید توجه داشته باشید که مخاطبان به دنبال چه محتوایی هستند و نیاز آن ها چیست؟ اما توجه داشته باشید که زمان تولید محتوا صرفا نباید کلمات کلیدی را در متن بگنجانید. بلکه باید هوشمندانه کلمات را در متن استفاده کنید تا محتوا جریان معنای اصلی و طبیعی خود را از دست ندهد. با این کار از دید الگوریتم های موتور جستجوی گوگل نیز محبوب خواهید شد و رتبه قابل توجهی دریافت خواهید کرد.

بیشتر بخوانید: آموزش نحوه تولید محتوای سئو شده

پارامترهای مهم و تاثیر گذار در جایگاه مطالب سایت

1- نوشتن توضیحات متا جذاب

توضیحات متا اولین نوشته ای است که کاربر پس از ورود به سایت می بیند. در واقع یکی از ترفندهای افزایش بازدید کننده های سایت نوشتن توضیحات متا جذاب است که کاربر پس از دیدن این توضیحات تصمیم می گیرد و ترغیب می شود که وارد سایت شود.

بیشتر بخوانید: توضیحات متا (Meta Description) چه تاثیری روی سئو سایت دارد؟

2- ایجاد URL صفحات

با نوشتن URL مناسب و هوشمندانه کاربران و ربات های گوگل سریع تر و آسان تر موضوع صفحه ای که برای آن تولید محتوا کرده اید را شناسایی می کنند.

بیشتر بخوانید: آدرس صفحه فارسی باشد یا انگلیسی؟ نقش آدرس در سئو

3- تصاویر

یکی از مهم ترین پارامترهای تاثیر گذار که باعث افزایش جذابیت بصری صفحات وب سایت می شود، استفاده از تصاویر متناسب با موضوع محتوا است. عکسی با کیفیت، متناسب با محتوای صفحه، و با سایز مناسب و با ترکیب رنگی جذاب انتخاب یا طراحی کنید. به گونه ای که ذهن و حس مخاطب را به خوبی درگیر کند. همچنین می توانید در عکس های خود از متن جایگزین (Alt Text) استفاده کنید.

این روش کمک ویژه ای به درک راحت تر ربات های گوگل می کند. همچنین باعث می شود اگر کاربران به دنبال عکسی مناسب هستند، در قسمت جستجوی تصاویر، تصویر مورد نظر خود را پیدا کنند.

بیشتر بخوانید: ویژگی متن جایگزین یا ALT Text در تصاویر و تاثیر آن در سئو

جایگاه مطالب سایت - کلیک اول

6- بهینه سازی سئو داخلی سایت

هدف اصلی موتور جستجوی گوگل، جلب رضایت کاربران است.

در صورتی که کاربر پس از وارد شدن به سایت جواب سوالات مورد نظر خود را پیدا نکند، از سایت خارج می شود. این کار کاربران باعث کسب امتیاز منفی برای سایت از طرف الگوریتم های گوگل می شود. برای جلوگیری از این کار، می توانید روش های مختلفی را در سایت ایجاد کنید:

  • صفحات داخلی سایت را بهینه سازی کنید.
  • ایجاد جذابیت بصری برای صفحات
  • طراحی رابط کاربری آسان و مناسب
  • طراحی تجربه کاربری متناسب با موضوع سایت

بهینه سازی این موارد از طریق بررسی سئوی داخلی سایت، و بهینه کردن آن امکان پذیر است. همچنین در مبحث سئو داخلی باید به موارد مختلفی از جمله سرعت سایت، سازگاری سایت با دستگاه های مختلف، ظاهر و جذابیت آن و محتوای آن بررسی و بهینه نمایید.

بیشتر بخوانید: سیر تا پیاز مراحل بهبود سئوی داخلی سایت

7- لینک سازی خارجی

یکی از پارامترهای مهمی که در کمپین سئو باید به آن پرداخته شود، لینک سازی خارجی (Back Link) است. اما توجه داشته باشید تعداد زیاد لینک سازی خارجی در بهینه سازی سئو تاثیر گذار است، اما کیفیت این بک لینک ها اهمیت بسیار بیشتری دارد. قبل از منتشر کردن لینک سایت خود در سایت های دیگر، وضعیت فعلی آن سایت را تحلیل و بررسی کنید. در غیر این صورت نتیجه عکس برای شما خواهد داشت و سایت اسپم می شود. منظور از لینک سازی خارجی قرار دادن آدرس سایت در سایت های دیگر با موضوع مرتبط است.

بیشتر بخوانید: بک لینک چیست و چه اهمیتی برای سئو سایت دارد؟

زمان لینک سازی موارد زیر را رعایت کنید:

  • لینک سایت خود را در سایت هایی قرار دهید که با موضوع اصلی سایت شما مرتبط است.
  • در انتخاب انکر تکست دقت کنید. Anchor Text کلمه یا عبارتی است که لینک را توصیف می کند.
  • برای پیدا کردن سایت مناسب برای قرار دادن لینک سایت خود، ابتدا بک لینک های آن را با ابزار تخصصی از جمله Ahrefs چک کنید.
  • برای دریافت بک لینک های قوی از روش انتشار ریپورتاژ در سایت های پر بازدید استفاده کنید. در این روش مبلغ کمی به سایت های دیگر پرداخت می کنید تا مقاله خود را در آن سایت منتشر کنید و محصولات و خدمات خود را به صورت مستقیم یا غیر مستقیم به کاربران معرفی کنید. استفاده از ریپورتاژ آگهی یکی از بهترین روش های اصولی سئو خارجی است که برای دریافت نتیجه بهتر و سریع تر باید به صورت طولانی انجام شود.
  • لینک های خراب قبلی را پیدا کرده و آن ها را حذف کنید. برای این کار از ابزار تخصصی برای پیدا کردن لینک های خراب یا لینک شکسته استفاده کنید. در غیر این صورت از گوگل درخواست کنید که این لینک ها را حذف کند.
  • استفاده از تکنیک پست مهمان می توانید مقالات خود را در سایت های بلاگ نویسی منتشر کنید. فعالیت در این سایت ها بستر بسیار مناسبی برای ایجاد بک لینک هستند.

بیشتر بخوانید: تاثیر تکنیک پست مهمان در بهینه سازی سایت

8- فعالیت در شبکه های اجتماعی متناسب با نوع کسب و کار

فعالیت در شبکه های اجتماعی و انتشار پست های کاربردی تاثیر بسیار مطلوبی در افزایش ترافیک سایت و افزایش رتبه سایت دارد. متناسب با نوع کسب و کار خود در اینستاگرام، توئیتر، لینکدین، فیس بوک، و … یک یا چندین شبکه را انتخاب کرده و شروع به فعالیت کنید. سپس از طریق این شبکه ها لینک سایت خود را در این شبکه های اجتماعی قرار دهید. این روش باعث افزایش اعتبار سایت از دید ربات های گوگل و افزایش تعداد مخاطبین جدید می شود.

بیشتر بخوانید: 10 مورد از بهترین شبکه های اجتماعی برای کسب و کارها

Search Engine Marketing - کلیک اول

9- تبلیغات با روش های متناسب با نوع کسب و کار (SEM: Search Engine Marketing)

پس از انجام روش های بالا، برای تکمیل روند کمپین SEO سایت، طی یک دوره چند ماهه سایتتان را تبلیغ کنید. SEM به معنای بازاریابی موتورهای جستجو است. با این روش با پرداخت مبلغی پول و با انتخاب تعدادی از کلمات کلیدی ، در صفحه اول گوگل نمایش داده می شوید. در این روش به افرادی که به دنبال محصولات یا خدمات شما هستند و کلمات کلیدی شما را جستجو می کنند، معرفی می شوید.

در این روش باید کیف پول اکانت خود را شارژ کنید. با هر بار کلیک و یک ورودی به سایت مبلغی از این کیف پول برداشت می شود. به این کار اصطلاحا PPC (Pay Per Click) یا پرداخت به ازای هر کلیک گفته می شود. برای اجرای این روش از استراتژی کمپین سئو می توانید از تبلیغات بنری، پاپ آپ یا تبلیغات کلیکی استفاده کنید. اجرای این روش باعث افزایش تعداد کلیک، افزایش ترافیک، و افزایش آگاهی از برند و در نهایت افزایش فروش می شود.

بیشتر بخوانید: تبلیغات کلیکی چیست؟ مزایا و معایب پرداخت به ازای کلیک

جمع بندی

با انجام دادن مراحل گفته در مطالب، برای ساختن کمپین سئو به صورت اصولی، به موفقیت می رسید. تنها چیزی که باید به آن توجه کنید این است که فرآیند سئو یک شبه پیشرفت نمی کند و باید صبر و حوصله زیادی داشته باشد تا به نتیجه دلخواه و مطلوب برسید. شما باید به صورت مداوم وضعیت سئو سایت خود را بررسی کرده تا اگر اشتباهی رخ داد یا به تغییری نیاز بود، اصلاحات لازم انجام شود. همچنین به دنبال نقطه‌ ضعف‌ های خود باشید و آن ها را جبران کنید.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

0 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست.

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06