آموزش پیدا کردن کلمات کلیدی برای وبسایت

آموزش پیدا کردن کلمات کلیدی برای وبسایت

در این مقاله می خوانید:

در این مقاله می خواهیم شما را با روش هایی که می توانید برای پیدا کردن کلمه کلیدی برای سایت استفاده کنید، آشنا کنیم. همچنین چند ابزار برای این کار معرفی می کنیم.

پیدا کردن کلمات کلیدی برای وبسایت یک گزینه مهم در سئوی داخلی و خارجی سایت به حساب می آید اما چگونه باید این قضیه اتفاق بیافتد؟ در ادامه همراه با کلیک اول باشید تا برای شما شرح دهیم که چطور این کار را انجام دهید.

پیدا کردن کلمات کلیدی برای سایت

از مهم ترین اصولی که برای سئوی داخلی و خارجی باید رعایت شود، استفاده از کلمات کلیدی است که به آنها باید توجه ویژه کرد چراکه موتورهای جستجو برحسب همین کلمات میتوانند در نتایج نمایش داشته باشند.

این کلمات و تنظیم درست آن در سایت می تواند به جذب بازدیدکننده هدفمند از گوگل و سایر موتورهای جستجو منجر شده و هرچقدر درست و اصولی این کلمات انتخاب شوند میتواند اثر بهتری گذاشته شود. پس هرچقدر این کلمات با دقت بیشتری انتخاب شوند احتمال موفقیت سایت در آن کلمه نیز بالاتر میرود.

در این مقاله از کلیک اول به 8 روش کاربردی و درست میپردازیم که به شما نشان دهیم که چطور برای سایت خود کلمه کلیدی انتخاب و تنظیم کنید.

بیشتر بخوانید: کلمه کلیدی چیست؟

کلمات کلیدی برای سایت - کلیک اول

1- استفاده از پیشنهادات گوگل  Google Suggest

پیشنهادات گوگل یکی از بهترین منابع برای یافتن کلمات کلیدی هدفمند و ارزشمند برای سایت شماست که می توانید از آن ها استفاده کنید. کافی است تا کلمه اصلی که مدنظر دارید را جستجو کرده و منتظر پیشنهاداتی باشید که در باکس جستجو برای شما ظاهر می شود. آیا به همین جا ختم می شود؟

بعد از اینکه کلمه اصلی خود را سرچ کردید، به سمت آخر صفحه اسکرول کنید و ساجست ها و پیشنهادهایی که در آخر صفحه به شما داده است را می توانید ببینید. حتی با کلیک روی هر کدام نیز می توانید پیشنهادهای جدید و مرتبط تر را ببینید و این قضیه تا جایی پیش می رود که دیگر گوگل هیچ پیشنهادی برای مرتبط های کلمه شما نداشته باشد! ولی گاها انقدر تو در تو پیش می رود که نمی توان به این راحتی ها گوگل را از پا درآورد!

گوگل همیشه سعی م یکند تا مفیدترین نتایج را به شما نمایش داده و شما را به بهترین صفحات هدایت کند و سعی می کند تا کلمات پر تکرار و متداول را پیشنهاد دهد. وقتی یک عبارت به پیشنهادات متداول گوگل تبدیل می شود، می توانیم به ارزش بالای آن پی برده و نتیجه بگیریم که افرادی هستند که آن عبارت را جستجو کرده و در واقع ممکن است نیاز آن ها هم باشد.

الگوریتم های گوگل در نمایش نتایج محدود به چند پارامتر نبوده و بیش از 500 فاکتور را بررسی می کند و ممکن است بسته به عوامل مختلف نیز تغییر کند. اما مهم ترین هدفش رسانیدن شما به نزدیک ترین و دقیق ترین نتیجه ای است که شما انتظار داشته اید و بخش عمده ای از این موضوع به خاطر محبوبیت میزان جست و جو است.

2- استفاده از ابزارهای متفاوت در یافتن کلمات کلیدی

برای تحلیل بهترین کلمات مرتبط و پیدا کردن پیشنهادات جدید، مهم است که از ابزارهای مهم در این زمینه استفاده کرده و پیشنهاد کلیک اول به شما کاربران عزیز این است که همزمان چند ابزار مختلف را چک کرده و مقایسه نتایج آن و در نهایت انتخاب نهایی یک کلمه، منطقی به نظر میرسد.

هرکدام از این ابزارها، بخشی از آمار را در اختیار داشته و تحلیلی که در اختیار شما قرار میدهند نسبت به توان و جامعه کاربرانیست که درحال بررسی آنها هستند و میتواند دچار یک سری محدودیت ها نیز باشند. مخصوصا زمانیکه در تحلیل رفتار کاربران ایرانی گاها دیده شده که محدودیت تحریم ها را دچار هستند.

وقتی به بررسی کلمات در یک ابزار بسنده میکنید، احتمالا بخش عمده ای از آنالیزهای مهم و عبارات را میتوانید از دست بدهید و این خیلی بد است.

ابزار Google Keyword Planner

Google Keyword Planner یک پلتفرم مناسب برای بررسی کلمات کلیدی مختلف در میان کاربران و ترجیحات شان برای سرچ به حساب می آید و اگر دنبال منبع دیگر نیز می گردید، بهتر است تا مطالعه گزارش های مختلف به یک تجمیع آماری خوب رسیده و این موضوع می تواند اطلاعات خیلی خوبی در اختیار شما بگذارد.

Keyword Tool

Keyword Tool یک ابزار رایگان و عالی و قدرتمند است که به یافتن کلمات کلیدی بسیار کمک می کند. ویژگی اصلی و عالی آن را می توان پیشنهاد کلمات طولانی و سرچ دار دانست و همان طور که می دانید کلمات کلیدی طولانی (Long-Tail Keywords) تاثیر بسیار خوبی در ورودی سایت دارند.

بیشتر بخوانید: کلمات کلیدی LSI چیست؟ تأثیر آن در سئوی سایت چیست؟

Google Trends

Google Trends هم یک پلتفرم خیلی خوب برای جستجو کلمات ترند یا داغ در بازه های مختلف است و می تواند تا حدودی به شما کمک کند که متوجه شوید مردم در بازه های مختلف چه چیزهایی را جست و جو کرده اند. همچنین می توانید با بررسی و مقایسه دو کلمه کلیدی یا چند کلمه کلیدی با هم به یک جمع بندی خیلی خوب برسید.

استفاده از شبکه های اجتماعی

استفاده از شبکه های اجتماعی برای پیداکردن کلمات کلیدی که مردم به دنبال آن ها هستند نیز می تواند کمک کننده باشد. مثلا می توانید از پیشنهادات جستجو در یوتیوب، توییتر یا حتی اینستاگرام استفاده کنید که باتوجه به تعداد بالای کاربران میتواند یک معیار نسبی مناسب برای تشخیص ارزش یک کلمه کلیدی خوب باشد.

شبکه های اجتماعی به غیر از تشخیص کلمه کلیدی تاثیرهای بزرگی میتواند بر روی سئو سایت بگذارد برای مثال با فعالیت هدفمند و پیوسته در شبکه های اجتماعی میتوانید از آن ها سوشیال سیگنال دریافت کنید که این امر باعث ارتقا سئو و بهبود نتایج سایت شما نزد گوگل میشود.

بیشتر بخوانید: تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو؛ چه تاثیری برجایگاه گوگل دارد؟

3- استفاده از ابزارهای آنالیزور و آمارگیر

آمارگیر و استفاده از آنالیزورها هم می تواند یک گزینه مناسب برای افزایش سئوی شما باشند. دیدن کانال های ورودی، نرخ تبدیل بازدید کنندگان به مشتریان، تحلیل رفتار آن ها و موارد مشابه آن می تواند بخشی از امکاناتی باشد که آمارگیرهایی مثل گوگل آنالیتیکس دراختیار شما قرار می دهند.

همچینین در کنار گوگل آنالیتیکس می توانید از سرچ کنسول گوگل هم استفاده کنید که یک آمار دقیق و اصولی به شما از ورودی کلمات و طیف کلمات مختلف میدهند. سرچ کنسول آمار دقیق تری از 1000 کلمه آخر پرسرچ به شما می دهد.

چنانچه قصد یادگیری و آموزش ویدیویی گوگل آنالیتیکس و آموزش ویدیویی گوگل سرچ کنسول را دارید، می توانید از آموزش های رایگان آکادمی کلیک اول استفاده کنید.

ابزارهای آنالیزور - کلیک اول

4- بررسی کردن گزارش تبلیغات

اگر کمپین های تبلیغاتی دارید یا از گوگل ادز استفاده می کنید، گزارش های آن را بررسی کنید چرا که می تواند یک گزینه مناسب برای پیدا کردن کلمات کلیدی برای شما به حساب آید. گوگل ادز می تواند اطلاعات به مراتب دقیق تری را به شما ارائه کند تا بتوانید تصمیم گیری درست تری داشته باشد.

اطلاعاتی که گوگل ادز در اختیار شما قرار می دهد درباره این است که کاربران به چه کلماتی بیشتر رغبت نشان داده اند و کدام کلمات از ارزش بیشتری برخوردار هست.

حتی می توانید از تعداد کلیک هایی که روی هرکدام صورت گرفته بفهمید کدام تیتر کارساز تر بوده و به سئوی ارگانیک خود کمک ویژه تری کنید.

بیشتر بخوانید: تبلیغات در گوگل (Google Ads) چیست؟

5- بررسی سایت های پرسش و پاسخ

سایت های پرسش و پاسخ و انجمن های اینترنتی یک گزینه مناسب دیگر برای بررسی کلمات کلیدی به حساب می آیند و ایده های متعددی از بحث هایی که کاربران در اینجور جاها می کنند دستگیرتان می شود.

استفاده از لینکدین، ردیت، انجمن پرشین تولز یا موارد مشابه بهترین سایت ها هستند تا بتوانید از آن ها ایده بگیرید که اصلا کاربران درباره چه چیزهایی صحبت می کنند و اصلا ترند روز چیست.

سوالاتی که در سایت ها مطرح می شوند دارای عبارت های بلندتری بوده و این امکان را به وجود می آورد که متوجه شوید کدام سوال ها بیشترین تکرار را دارند. در این شرایط احتمال موفقیت شما برای برآورده کردن خواسته کاربران خیلی بیشتر است.

در این سایت ها باید میزان بازدید صفحه و تعداد پاسخ هایی که دریافت کرده است را مورد توجه قرار دهید. ممکن است یک سوال ساده هزاران پاسخ گرفته باید و یک سوال تخصصی مهم اصلا هیچ پاسخی نگرفته باشد!

اما این دلیل نمی شود به سوال هایی بپردازید که پاسخ بیشتری دارند. این گزینه به شما کمک می کند تا متوجه شوید چه تیترهایی بیشتر کاربران درباره آن ها صحبت می کنند و قدم بعدی استفاده از ابزارهایی است که پیش تر معرفی کردیم.

6- از ویکی پدیا برای پیدا کردن بهترین موارد استفاده کنید

ویکی پدیا بعنوان بزرگترین دانش نامه‌ی آزاد، مرجعی شناخته شده برای مخاطبان اینترنت در سراسر دنیا به شمار می آید. با وجود کاربر محور بودن، دقت و تلاش نویسندگان و اعضای ارشد این مجموعه در بررسی مقالات، باعث شده تا صفحات ویکی پدیا، استاندارد و اغلب جزو برترین نتایج جست و جوی گوگل باشند.

توجه کردن به تیتر انتخاب شده (Title)، توضیحات (Description) و همچنین تگ های عنوان (Headings) استفاده شده در هر مقاله، می تواند به شما کمک کند تا یک گزینه بهتر در انتخاب های خود داشته باشید.

بیشتر بخوانید: چگونه تیتر جذاب بنویسیم؟

آنالیز رقبا - کلیک اول

7. آنالیز رقبا و زیرنظر گرفتن آنها

برای اینکه بتوانید بهترین کلمات را انتخاب کنید، باید رقبای خود را رصد کنید و در نتیجه های جستجو مربوط به سایت خود آن ها را بررسی کنید. برای شروع کلمه ای که بهترین انتخاب باشد باید طول آن نسبتا کوتاه باشد و اولین نتایج گوگل را همیشه در نظر بگیرید و به نحوه چیدمان تیترها و چگالی کلمات کلیدی در یک پاراگراف دقت ویژه بکنید

بیشتر بخوانید: چگالی کلمات کلیدی یا Keyword Density چیست و چگونه محاسبه می شود؟

مثلا اگر کار شما در حوزه پوشاک است، با جستجوی عبارت هایی مثل “خرید لباس زنانه” یا “خرید مانتوی بهاری” می توانید درباره رقبای خود آنالیز بهتری داشته و از نتایج برای خود الگو بگیرید. اینکار یکی از بهترین روش ها برای این است که بدانید رقبای شما درحال انجام چه کاربری برای جذب مخاطبین بیشتر هستند.

شاید بپرسید که این کار چه فرقی با پیشنهادهای گوگل در آخر صفحات SERP دارد؟ این کار تقریبا مشابه با آن است با این تفاوت که به جای اینکه مستقیما از گوگل خط بگیرید، روی رقبای خود تمرکز می کنید و به این ترتیب بیشتر می توانید متوجه تغییرات آن ها شوید.

بیشتر بخوانید: چگونه سئوی سایت رقبا را بررسی کنیم؟

نتیجه گیری

در این مقاله سعی کردیم تا به روش هایی که می توانید برای پیدا کردن کلمه کلیدی برای سایت استفاده کنید بپردازیم و شما را با آن ها آشنا کنیم. شما از کدام روش بیشتر استفاده کرده اید؟ آیا روشی هست که شما برای کلمات کلیدی استفاده کنید که در بالا نگفته باشیم؟ آنرا در بخش نظرات همین سایت با ما درمیان بگذارید.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

0 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست..

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06