تبلیغات کلیکی چیست؟ مزایا و معایب پرداخت به ازای کلیک

تبلیغات کلیکی چیست؟ مزایا و معایب پرداخت به ازای کلیک

در این مقاله می خوانید:

تبلیغات کلیکی یا Pay Per Click، یک روش نوین تبلیغاتی است که در سال های اخیر از اقبال زیادی بین کاربران وب و مدیران سایت ها برخوردار شده است. این روش به تبلیغ کنندگان این امکان را می دهد که مطلب یا محصول خود را در پهنه گسترده اینترنت تبلیغ کنند. هزینه این نوع تبلیغات تنها به ازای هر کلیک بر روی بنر یا متن پرداخت می شود.

تبلیغات کلیکی روشی از تبلیغات که تبلیغ دهنده زمانی ملزم به پرداخت هزینه می باشد که بر روی تبلیغ کلیک شده و لینک مورد نظر وی توسط بازدید کننده نمایش داده شود. تبلیغات کلیکی معادل (Pay Per Click) و (Cost Per Click) که به ترتیب PPC و CPC می باشد. این روش در تقابل با سئو و بهینه سازی سایت است.

تبلیغات کلیکی به دو حالت کلی تقسیم می شود:

حالت اول اینکه آگهی دهنده یا به طور مستقیم با ناشر تبلیغ در ارتباط است و پس از توافقات لازم، تبلیغ بر روی سایت ناشر به نمایش در می آید، مانند تبلیغات در گوگل یا همان گوگل ادز.

بیشتر بخوانید: تبلیغات در گوگل (Google Ads) چیست؟

حالت دوم زمانی اتفاق می افتد که آگهی دهنده به واسطه آژانس های تبلیغاتی، که با تعداد بسیار زیادی از وب سایت ها در ارتباط هستند، آگهی خود را به نمایش می گذارد.

در هر دو نیز حالت طرفین مبلغی را به عنوان قیمت هر کلیک در نظر می گیرند. در حالت اول به صورت مستقیم و پس از محاسبه تعداد کلیک ها به نمایش دهنده پرداخت می شود. حالت دوم مبلغ محاسبه شده به آژانس تبلیغاتی پرداخت می شود. آژانس طبق قرارداد و کسر حق کمیسیون خود مابقی پول را به نمایش دهنده پرداخت می کند.

تبلیغات کلیکی یا Pay Per Click - کلیک اول

نحوه محاسبه تعداد کلیک ها

نمایش دهنده و آژانس بر اساس IP بازدید کنندگان و با استفاده از اسکریپت ها و نرم افزارهای تحت وب کلیک ها را شمارش می کنند. معمولا IP ها برای مدت مشخصی (چند ساعت یا یک روز) نگه داری می شوند. در صورت کلیک دوباره در این مدت زمان، فقط یک کلیک محاسبه می شود.

مزایای تبلیغات کلیکی

این روش تبلیغاتی دارای نکات مثبتی می باشد که در ادامه به بررسی تعدادی از آن ها می پردازیم:

تنظیم زمان تبلیغات کلیکی

این امکان وجود دارد که شما تبلیغات خود را در ساعات خاصی از شبانه روز فعال نمایید. این تعیین وضعیت هم در تبلیغات گوگل قابل انتخاب بوده و هم در سایت های آژانس تبلیغاتی. پس اگر برای شما اهمیت دارد که کاربران تنها در زمان های مشخصی از شبانه روز با تبلیغ شما مواجه شوند، می توانید از این روش استفاده نمایید.

تنظیم موقعیت مکان

آپشن مثبت دیگری که در این نوع تبلیغات وجود دارد، امکان تعیین موقعیت مکانی برای نمایش تبلیغ است. از این طریق می توان تعیین نمود که تبلیغ شما تنها در شهرها و استان های خاصی نمایش داده شود.

به عنوان مثال یک فروشگاه اینترنتی در شهر اصفهان، بازدیدکنندگان اصفهانی را ترجیح می دهد. چرا که هم هزینه پست در این حالت کمتر است. هم امکان ارائه خدمات و پشتیبانی در کوتاه ترین زمان ممکن می باشد.

اتصال به نقطه هدف

در این روش شما تنها مشتریان علاقمند را به سمت محصول شما هدایت می کنید. با استفاده از کلمات کلیدی و اهداف متنی مناسب، بازاریابی کلیکی مشتریان علاقمند را به سمت کسب و کار شما سوق می دهد.

در واقع در حالت عادی، شما ممکن است هزینه هنگفتی بابت تبلیغات خود بپردازید بدون آن که حتی یک کاربر از طریق سایت مبدا به سایت شما بیاید. اما در تبلیغات کلیکی تنها به ازای افراد علاقه مند به تبلیغتان پول پرداخت می نمایید.

هزینه انعطاف پذیر

استفاده از تبلیغات کلیکی این امکان را برای تبلیغ دهندگان فراهم می آورد تا بتوانند بودجه تبلیغاتی خود را متناسب با نیاز خود همسو نمایند.

مشاهده آمار ورودی ها

در روش تبلیغات کلیکی، شما تنها به ازای کلیک پول پرداخت می کنید.  این امکان برای شما وجود دارد که آمار دقیقی از تعداد بازدیدکنندگان و ورودی سایت خود مشاهده نمایید. سپس بر اساس آن ها تصمیم گیری های کلان اقتصادی خود در زمینه تبلیغات اینترنتی را اتخاذ نمایید.

تبلیغات کلیکی - کلیک اول

مضرات و معایب تبلیغات کلیکی

حال به بررسی مضرات و مشکلات موجود در این روش تبلیغات اینترنتی می پردازیم:

هزینه بالای تبلیغات کلیکی به نسبت سایر روش ها

در تبلیغات کلیکی که بهترین روش آن تبلیغات در گوگل (Google Ads) محسوب می شود، نرخ تبلیغات به صورت مزایده ای محاسبه شده و این بدان معناست که یک وب سایت هرچقدر بیشتر هزینه کند، می تواند جایگاه بهتری را از آن خود کرده و سایتی که مدیران آن قصد هزینه زیادی ندارد با شکست رو به رو می شود.

برای این حالت اگر شما هزینه خود را صرف تبلیغات در چند سایت خاص کنید، مطمئنا تبلیغ شما به صورت 100 درصد توسط کاربران آن سایت ها مشاهده خواهد شد. در حالی که در مدل تبلیغات کلیکی، شما به ازای کلیک پول پرداخت می کنید نه به ازای مشتری! پس هرچه کلیک های شما زودتر انجام شود، حتی اگر کلیک ها موثر نباشند، کمپین تبلیغاتی شما زودتر به پایان می رسد.

بیشتر بخوانید: افزایش ورودی گوگل از طریق تبلیغات در گوگل

عدم ضمانت نتایج

با وجود اینکه تبلیغات کلیکی می تواند بازدیدکنندگان بسیاری را به سمت سایت شما هدایت کند. اما در واقع هیچ ضمانتی وجود ندارد که این بازدیدکنندگان تبدیل به مشتریان سایت شما شوند.

در این حالت اگر نسبت تعداد بازدیدکنندگان به مشتریان سایت پایین باشد، کمپین تبلیغاتی شما با شکست مواجه می شود. نرخ بازگشت سرمایه شما منفی خواهد شد. حال اگر امکان کلیک های غیر واقعی را نیز در نظر بگیریم، ممکن است فاجعه ای برای بودجه تبلیغاتی شما به وجود بیاید.

از طرفی برای داشتن یک کمپین تبلیغاتی موثر، باید دانش کافی در مورد این نوع تبلیغات و همچنین نحوه عملکرد الگوریتم های موتورهای جستجو نظیر گوگل داشته باشید که به صورت دائم در حال تغییر و بروز رسانی هستند.  در صورت عدم وجود دانش کافی، ممکن است بازگشت سرمایه شما به شکل شدیدی افت داشته باشد.

بستر نامناسب نمایش تبلیغات

با توجه به اینکه تبلیغ شما ممکن است در سایت های بسیاری نمایش داده شود، این امکان وجود دارد که تعدادی از این سایت ها از بستر نامناسبی برای نمایش تبلیغ شما استفاده نمایند.

به عنوان مثال تبلیغ در محلی وجود داشته باشد که امکان برخورد ناخواسته دست کاربران (به خصوص در دستگاه هایی مانند موبایل و تبلت) بسیار بالا باشد. در این حالت شما ورودی های ناخواسته زیادی دریافت می کنید.

مثال دیگر نمایش تبلیغ در مکان هایی است که کاربران توجهی به آن قسمت نمی کنند. در این حالت نیز امکان جذب مشتریان بسیار پایین می آید. حالت دیگر زمانی است که تبلیغ شما در سایتی نمایش داده شود که محتوای آن مناسب هویت شما نباشد و باعث بدنامی برند شما شود.

PPC و CPC - کلیک اول

امکان کلیک های جعلی

مهم ترین مشکل تبلیغات کلیکی این است که  مشخص نیست که کلیک ها واقعا توسط انسان است یا نه. بگذارید با یک مثال این مسئله را شرح دهیم:

“فرض کنید آژانس تبلیغاتی به شما می گوید که می توانید در پنل کاربری خود، لیست کامل کلیک ها شامل کلیک های واقعی و غیر واقعی را مشاهده نمایید. اما مسئله اینجاست که راه های دور زدن این آمار بسیار زیاد است. در صورتی که آژانس تبلیغاتی به دنبال روش هایی برای کلاه برداری باشد، راهی نیز برای شما وجود ندارد تا بتوانید در صورت وجود مشکل، آن را اثبات نمایید.

آژانس های تبلیغاتی بزرگ با هزاران وب سایت قرارداد تبلیغاتی ثبت می کنند. وب سایت های نمایش دهنده ای نیز وجود دارند که تبلیغات را درون سایت خود قرار داده و به ازای هر کلیک کاربر، مبلغی را دریافت می نمایند.

حال به فرض آژانس تبلیغاتی قراردادی با یک آگهی دهنده به ثبت می رساند که به ازای هر کلیک 200 تومان از آگهی دهنده گرفته شود. از این مبلغ نیز 100 تومان به نمایش دهنده اختصاص پیدا کرده و 100 تومان نیز سهم آژانس خواهد بود. حال ممکن است آژانس تبلیغاتی برای افزایش درآمد خود به دنبال روش هایی برای دور زدن آمار واقعی باشد.

به عنوان مثال می تواند تعداد کلیک ها را در پنل نمایش دهندگان کمتر از تعداد واقعی و در پنل آگهی دهندگان بیشتر از تعداد واقعی نمایش می دهند.

اگر تعداد کلیک ها 950 عدد باشد، آژانس می تواند آمار 700 کلیک برای نمایش دهنده و آمار 1000 کلیک نیز به آگهی دهنده نمایش دهد. در این حالت نیز هیچ راهی برای اثبات عدم صداقت آژانس تبلیغاتی وجود ندارد.

کلیک غیر واقعی

در حالت دیگر این امکان وجود دارد که کلیک هایی که شما به عنوان آگهی دهنده دریافت می کنید، واقعا توسط بازدیدکنندگان و کاربران سایت ها صورت نپذیرفته باشد و

به یکی از روش های زیر  است:

    1. کلیک هایی که نمایش دهندگانی که به قصد افزایش درآمد انجام می شود.
    2. هنگامی که ناشران تبلیغ از راه هایی برای تشویق کاربران به کلیک استفاده کنند.
    3. هنگامی که تبلیغ در مکانی قرار دارد که امکان کلیک ناخواسته بر روی آن زیاد باشد.
    4. استفاده از ابزارهایی که منجر به ایجاد کلیک های اتوماتیک و یا افزایش ترافیک می‌گردد.
    5. استفاده از ربات‌ هایی که توانایی انجام این کار را دارند.
    6. استفاده از هرگونه نرم‌ افزارهای فریبنده.

حجم بالای تبلیغات

از آن جایی که تبلیغات کلیکی در قالب ترکیبی از کدهای جاوا اسکریپت، تصاویر متحرک و متن ها بر روی سایت قرار می گیرند، حجم بسیار بالایی را از سایت تبلیغ دهنده اشغال کرده و باعث کندی سرعت و درنتیجه نارضایتی بسیاری از کاربران و همینطور موتور های جستجو از سایت می شود.

از طرف دیگر به دلیل اینکه باید در هر بار رفرش صفحه، اطلاعات به صورت کامل از سایت سرویس دهنده ارسال شود، هرگونه کندی سرعت در منبع منجر به کاهش سرعت لود سایت تبلیغ دهنده می شود. کاهش سرعت سایت یکی از عوامل مضر در کسب و کار اینترنتی به شمار می آید.

کارشکنی آژانس تبلیغاتی در مورد ناشران

از طرف دیگر از آن جایی که تبلیغ دهندگان سایت خود را در آژانس هایی که خدمات تبلیغ ارائه می دهند ثبت کرده و کد تبلیغات کلیکی را دریافت می نمایند. تمامی مسئولیت ها از قبیل محاسبه کلیک ها، میزان درآمد و پرداخت مبلغ به آژانس تبلیغاتی بستگی دارد. در صورت هرگونه کارشکنی، هیچگونه تضمینی برای سایت تبلیغ دهنده وجود ندارد که به حق خود برسد.

آژانس به راحتی می تواند سایت تبلیغ دهنده را مسدود کند. و حتی پرداخت مبلغ درآمد را تا هر زمان که می خواهد به تعویق بیاندازد. این در حالی است که در روش های دیگر تبلیغاتی، مدیر سایت ابتدا مبلغ موردنظر خود را دریافت کرده و سپس اقدام به نمایش تبلیغ در سایت خود می نماید.

کدهای غیر اصولی

از آن جایی که هر سایت سرویس دهنده تبلیغات کلیکی از ساختار خاصی برای کدهای تبلیغات استفاده می کند، این ساختار ممکن است با کدهای سایت شما هماهنگ نبوده و حتی از نظر سازمان w3c یا world wide web consortium نیز غیر اصولی تلقی شود. وجود ایراد و مشکلاتی در کدنویسی، در جایگاه سایت در موتورهای جستجو نظیر گوگل تاثیر منفی به همراه دارد و باعث سئوی منفی برای سایت می شود.

Pay Per Click - کلیک اول

سخن پایانی

استفاده از روش تبلیغات کلیکی ممکن است باعث افزایش ترافیک سایت شما را در یک بازه زمانی کوتاه شود. اما این بدان معنا نیست که به تعداد مشتریان شما افزوده می شود.

 در واقع به دلیل عدم پایداری تبلیغات در زمان و مکان مشخص، سایت شما حالت پایداری در بازار به خود اختصاص نخواهد داد.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

7 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست..

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06