مزرعه محتوا یا Content Farm چیست؟

مزرعه محتوا یا Content Farm چیست؟

در این مقاله می خوانید:

برای این که بدانید کلمه مزرعه محتوا از کجا و چرا پیدا شد؟ با ما در سایت کلیک اول همراه باشید تا یاد بگیریم چه زمانی به محتوای سایت مزرعه محتوا می گویند.

مزرعه محتوا چیست؟

در مقاله مربوط به معرفی الگوریتم پاندا، در مورد اهمیت تولید محتوای منحصر به فرد و غیر تکراری صحبت کردیم که و گفتیم که در صورت عدم رعایت این مسئله، چه عواقبی در انتظار سایت خواهد بود. در زمان های گذشته برخی از مدیران سایت عقیده داشتند محتوای موجود در سایت های دیگر را می شود کپی کرد و نیازی به خلق محتوای جدید نیست و از قضا بسیاری از آنان محتوای سایت های مشابه را بدون تغییر کپی کردند که به این کار و روش مزرعه محتوا گفته می شد.

بیشتر بخوانید: مزرعه لینک یا Link Farm چیست؟

مزرعه محتوا و محتوای بی کیفیت

با شنیدن واژه مزرعه محتوا احتمالا گمان می کنید که منظور یک سایت پر از مطالب و محتوای عالی و به اصطلاح محتوای سبز است، اما اصلا این چنین نیست. وقتی یک سایت دارای مزرعه محتوا است، یعنی سایت از محتوای تکراری یا بی کیفیت پر شده است.

مزرعه محتوا و محتوای بی کیفیت

کشاورز محتوا (Content Farmer) کیست؟

سایت های دارای مزرعه محتوا، محتوای تکراری یا بی کیفیت دارند. هدف اینگونه سایت ها صرفا پر کردن سایت و دریافت امتیاز و ورودی گرفتن از گوگل است، چرا که گوگل، بلاگ ها را سریع تر ایندکس و بررسی می کند و محتوا را می بیند. اما غافل از این که خوشبختانه گوگل این گونه سایت ها از طریق پیاده سازی و فعالیت الگوریتم پاندا شناسایی کرده و جریمه می کند.

این نکته را در نظر بگیرید که منظور از تولید محتوای بی کیفیت، این است که مطالب یا از سایت های دیگر کپی شده اند و یا بدون توجه به اصول اساسی تولید محتوا و کلمات کلیدی صحیح ایجاد شده است. همچنین به نویسنده یا نویسندگانی که این اصول را رعایت نمی کنند و محتوای بی کیفیت تولید می کنند، کشاورز محتوا گفته می شود.

مزرعه محتوا می تواند ضربه ای اساسی به سئوی سایت وارد سازد.

چه سایت هایی دارای مزرعه محتوا هستند؟

اگر مقاله آموزش کامل کار با سرچ کنسول گوگل را مطالعه باشید، حتما اطلاع دارید که یکی از معیارهای مهم مدنظر گوگل، عدم استفاده از محتوای بی کیفیت، تکراری و غیر مفید برای کاربر است. با استفاده از این کار و ادامه دادن به تولید محتوای بی کیفیت که جز تکنیک های سئو کلاه سیاه است، تعداد محتوای بی کیفیت منتشر شده در سایت افزایش یافته و برخلاف انتظار مدیر سایت یا مدیر محتوا نرخ کلیک سایت کاهش می یابد.

بیشتر بخوانید: آموزش کار با سرچ کنسول گوگل

شاید گمان کنید موتور جستجوی گوگل متوجه مزرعه محتوا نمی شود و خودتان با مقایسه محتوای سایت و مقایسه جایگاه رتبه سایتتان متوجه موفقیت یا شکست سایتتان می شوید. اما اشتباه نکنید الگوریتم های استخدام شده برای بررسی محتوا از جمله الگوریتم پاندا در زمان کوتاهی متوجه تکراری بودن محتوا یا به اصطلاح مزرعه محتوا می شوند.

چه سایت هایی دارای مزرعه محتوا هستند؟

چگونه می توان مزرعه محتوا را شناسایی کرد؟

برای شناسایی این که چه سایت هایی دارای مزرعه محتوا هستند، یک راه حل ساده و مفید پیشنهاد می کنم:

عبارت یا جمله ای که به دنبال آن هستید در مورد آن جستجو کنید و در صورتی که در چندین سایت با موضوع و حوزه مشابه محتوایی یکسان دیدید، باید بدانید که با مزرعه محتوا روبرو هستید. این گونه سایت ها از نظر سرچ کنسول گوگل مزرعه محتوا هستند. چرا که دارای تعداد زیاد کلمات پر تکرار و غیر مفید هستند و گوگل متوجه استفاده از این روش صرفا برای دریافت ورودی می شود.

توجه به مزرعه محتوا در رپورتاژ آگهی

همان طور که در مقاله تاثیر رپورتاژ آگهی در افزایش رتبه سایت صحبت شد، یکی از روش های تاثیر گذار انتشار پست با محتوای مورد نظر و در سایتی مشابه با سایت حوزه فعالیت است. اما قبل از این که تصمیم بگیرید محتوای ریپوتاژ آگهی را در سایتی منتشر کنید که آن سایت مزرعه محتوا نباشد.

بیشتر بخوانید: رپورتاژ آگهی در افزایش رتبه سایت

نکته دوم در استفاده از روش رپورتاژ آگهی این است که ته تنها از سایت هایی با محتوای کپی استفاده نکنید، بلکه برای این کار سایتی را انتخاب کنید که اعتبار دامنه آن بالا باشد.

توجه به مزرعه محتوا در رپورتاژ آگهی

برای اطمینان از این موضوع لازم است از قبل با استفاده از ابزار بررسی اعتبار دامنه (Domain Authority) را بررسی کنید تا سایت مقصد یا به اصطلاح سایت میزبان دارای Spam-Score پایین باشد و همچنین سایت میزبانی که در آن می خواهید رپورتاژ خود منتشر کنید، با موضوع سایت شما مشابه یا یکسان باشد.

بیشتر بخوانید: Domain Authority و Page Authority چیست و چه اثری بر سئو می گذارد؟

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

0 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست.

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06