مزرعه لینک یا Link Farm چیست؟

مزرعه لینک یا Link Farm چیست؟

در این مقاله می خوانید:

در زمانی که مدت زمان زیادی از راه اندازی موتور جستجوی گوگل نگذشته بود و الگوریتم های گوگل از جمله پنگوئن یا مرغ مگس خوار و … فعالیت خودشان را راه اندازی نکرده بودند، یکی از روش هایی که باعث بهبود جایگاه سایت در نتایج گوگل و افزایش بازدید سایت می شد، تعداد بک لینک هایی بود که سایت های دیگر به سایت شما می دادند. در واقع در گذشته سایت ها زمان و انرژی خودشان را روی استفاده از لینک سازی انبوه می گذاشتند. این مقاله به بررسی مفهوم مزرعه لینک می پردازد.

مزرعه لینک چیست؟

همانطور که منظور از مزرعه محتوا، یعنی سایت از محتوای تکراری یا بی کیفیت پر شده باشد، پس مطمئنا تا این لحظه متوجه شده اید که ایجاد لینک های انبوه، بی کیفیت و نامرتبط می تواند سایت را به یک مزرعه لینک تبدیل کند که بسیار برای سئوی سایت شما مضر است.

با پیشرفت موتور جستجوی گوگل، روش و تکنیک های جدیدی که می توانست به مدیر سایت یا وب مستران کمک کند، آشنایی با روش های لینک سازی بود که بتوانند از طریق آن رتبه سایت خودشان را افزایش دهند.

لینک سازی با استفاده از تکنیک کلاه سیاه

زمانی که سایت شما دارای مطالب و محتوای مفید و کاربردی باشد، دیگران مشتاق خواهند بود طی یک بازه زمانی طولانی از این سایت لینک بگیرند. این مسئله که تعداد سایت های بیشتری به شما لینک بدهند یک امتیاز مثبت برای سایت شما در نظر می گیرد و اعتماد بیشتری به شما می کند. از جمله راه های لینک سازی های تاثیر گذار به شرح زیر است:

لینک سازی با استفاده از تکنیک کلاه سیاه

تبادل لینک

در ابتدای فعالیت گوگل، سایت ها متوجه شدند که بک لینک گرفتن از سایت های دیگر یک اعتبار است و شروع به استفاده از روش و تکنیک های مخرب و غیر طبیعی لینک با سایت های دیگر رد و بدل می کردند. روش تبادل لینک بدین صورت است که از مدیر سایت در خواست می کنید تا لینک سایت شما را در سایت یا بلاگ سایتشان قرار دهند و در عوض شما هم لینک سایت را در سایتتان قرار دهید. پس از این کار موتور جستجوی گوگل به سایت هر دو طرف امتیاز قابل توجهی را اختصاص می دهد.

مزرعه لینک

در بالا به معرفی روش تبادل لینک پرداخته شد در این روش زمانی که دو سایت توافق می کردند که به تبادل لینک بپردازند و به بدین صورت تعداد لینک و بک های سایت ها افزایش می یافت. در واقع استفاده از این روش زمانی کارساز و مفید بود که نسخه اولیه الگوریتم پنگوئن راه اندازی و شروع به فعالیت کرده بود. این الگوریتم پس از بررسی تعداد لینک ها به پارامترهایی دیگری مثل این که “آیا سایت هایی که تبادل لینک کرده اند، موضوع مشابه دارند یا خیر” توجه کرد و پس از اینکه این روش آن قدر تکرار و تکرار شد تا این که به یک روش مخرب و خطرناک تبدیل شد، الگوریتم پنگوئن گوگل این گونه سایت ها را جریمه کرد.

پس مدیران سایت ها تصمیم گرفتند که به جای تبادل لینک با سایت دیگران، خودشان اقدام به ایجاد و راه اندازی سایت و بلاگ هایی با موضوعاتی مشابه و یکسان با سایت خود کنند و با آن سایت ها و بلاگ ها تبادل لینک انجام دهند و از این طریق برای سایت اصلی خودشان امتیاز مثبت کسب کنند. در این جا است که یک مزرعه لینک ایجاد می شود، در مزرعه لینک تعداد زیادی ارتباطات و و حلقه های لایه ای بین سایت ها ایجاد می شود.

مزرعه لینک

خرید بک لینک

قبل از این که در مورد مبحث خرید لینک صحبت کنیم، لازم است تا یادآوری کنم برای هر استفاده از هر کدام از روش زیاده روی نکنید تا سایت شما تبدیل به یک مزرعه لینک نشود. منظور از خرید بک لینک این است که با سایت هایی که محتوا و مطالب مشابه با سایت شما دارند گفتگو می کنید و از آن ها می خواهید که محتوای شما را در سایتشان منتشر کنند و در ازای آن مبلغی را پرداخت کنید.

در صورتی که استفاده از این روش را در بازه زمانی طولانی انجام شود، دوباره مزرعه لینک ایجاد شده و این از نظر گوگل خوب نیست.

بیشتر بخوانید: بک لینک چیست و چه اهمیتی برای سئو سایت دارد؟

استفاده از تکنیک پست مهمان

در مقاله منتشر شده در سایت کلیک اول با عنوان تکنیک پست مهمان، استفاده از این روش به طور کامل معرفی شد. مزیت عمده استفاده از این تکنیک این است که نام تجاری شما توسط عموم در سایت دیگری معرفی و شناخته می شود و دلیل معرفی این مزیت فقط به دلیل ایجاد بک لینک است.

بیشتر بخوانید: تاثیر تکنیک پست مهمان در بهینه سازی سایت

بر خلاف روش های لینک سازی که باعث افت رتبه و جریمه شدن سایت می شد، اما استفاده از روش پست مهمان نه تنها باعث شناخته شدن برند بلاگ مهمان می شود، بلکه یک روش مطمئن و مفید برای بک لینک است. چون مطالب و محتوایی که در پست مهمان نوشته و سپس منتشر می شود، با موضوع اصلی سایت میزبان مطابقت و تناسب دارد و موتور جستجوی گوگل برای این تکنیک یک امتیاز مثبت در نظر می گیرد.

در مقابل این روش که در اصل یک فرصت محسوب می شود، در صورتی که محتوای بلاگ در یک سایت با مطالب و محتوای غیر مرتبط با سایت میزبان قرار داده شود، یک روش مخرب و با امتیاز منفی در نظر گرفته می شود.

استفاده از تکنیک پست مهمان

گوگل به داد کاربران رسید!

در اکثر مقالاتی که در زمینه سئو و بهینه سازی سایت در کلیک اول منتشر کرده ایم، به این موضوع اشاره شده است که هدف اصلی از راه اندازی گوگل طی این سال ها افزایش رضایت کاربران و در اصطلاح گوگل کاربر محور است. در طی سال ها گوگل با ارائه الگوریتم های جدید و به روز رسانی این الگوریتم ها، سعی در نمایش بهتر نتایج به کاربران داشته است و در میان این آشفته بازار لینک سازی های زیاد، بالاخره توانست به داد کاربران برسد و با به کارگیری قوانین الگوریتم های مختلف جلوی این تخلفات گسترده را بگیرد.

گوگل همه ترفندها را شناسایی می کند!

زمانی که مدیران سایت اقدام به ایجاد مزرعه لینک کردند، گوگل این روش تبادل لینک و کسب رتبه در بازه زمانی کوتاه را غیر طبیعی دید و برای همین هم یک راه حل پیدا کرد. گوگل برای این که تشخیص دهد یک سایت مزرعه لینک است یا خیر، با استفاده از بررسی پارامترهای زیر نوع لینک سازی صحیح یا غلط را بررسی کرد:

  • عمر دامنه سایت ها و بلاگ هایی که ایجاد شده است.
  • استفاده از هاست یا DNS ها مشترک است یا هاست های متفاوتی تهیه شده است؟
  • واقعی یا ساختگی بودن اطلاعات و محتوایی که در سایت ها ایجاد شده است.
  • استفاده از روش تبادل لینک در بازه زمانی یکسان و مداوم

وقتی که گوگل پارامترهای بالا را بررسی می کند، متوجه می شود که دامنه هایی که برای سایت و بلاگ ها بررسی شده است از یک فرد یا یک مجوعه مشترک و تکراری ایجاد شده است و در این جا گوگل سایت را جریمه می کند. این تکنیک با نام تکنیک PBN شناخته می شود.

بیشتر بخوانید: لینک سازی PBN چیست؟

سخن پایانی

تا این جا با روش هایی با نام سئو کلاه سیاه صحبت شد که مزرعه محتوا هم جز این روش ها قرار می گیرد. اگر مقاله مزرعه محتوا را از ابتدا مطالعه نکرده اید، این بار به طور خلاصه یک بار دیگر می گویم: مزرعه محتوا مجموعه ای گروهی از سایت ها هستند که با یکدیگر تبادل لینک می کنند تا به خیال خودشان گوگل را گول بزنند و رتبه بگیرند. غافل از این که الگوریتم های گوگل این روش را مخرب می داند و آن ها را شناسایی و جریمه می کند.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

0 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست..

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06