الگوریتم پنگوئن چیست؟

الگوریتم پنگوئن چیست؟

در این مقاله می خوانید:

گوگل به منظور ارائه بهتر نتایج در هنگام جستجوی کاربر، از الگوریتم های مختلف و پیچیده ای بهره می برد. در این مطلب قصد داریم با الگوریتم پنگوئن آشنا شویم و نحوه کارکرد آن را مورد بررسی قرار دهیم.

پیش از این با در مطلبی با الگوریتم پاندا آشنا شدیم و آموختیم که چگونه وضعیت و محتوای سایت خود را از نظر پارامترهای این الگوریتم، بهینه سازی کنیم. اما گوگل برای رتبه دهی به سایت ها، تنها به پاندا اکتفا نکرده و فاکتورهای دیگری را نیز برای بررسی سئوی سایت در نظر می گیرد. در این مطلب قصد داریم تا با الگوریتم پنگوئن آشنا شویم که بر نحوه استفاده درست از لینک ها توجه دارد.

بیشتر بخوانید: آشنایی با الگوریتم پاندا گوگل

الگوریتم پنگوئن

الگوریتم جستجوی پنگوئن در واقع مجموعه ای از فاکتورها و پارامترهاست که گوگل از آن برای شناسایی و مقابله با سایت هایی استفاده می کند که از روش های نادرست مانند لینک سازی انبوه و غیر طبیعی (اسپم) و یا استفاده بیش از حد از کلمه کلیدی در صفحه خود بهره می برند تا سایت خود را رتبه های بالاتری در نتایج جستجوی گوگل برسانند.

 در واقع گوگل از طریق این الگوریتم قصد دارد با سئو کلاه سیاه و انواع روش های تقلب مبارزه کند.

این الگوریتم در سال 2012 شروع به کار کرد. همانند الگوریتم پاندا، گوگل در بازه های زمانی مختلیف تغییراتی در الگوریتم پنگوئن ایجاد می­ کند­ تا آن را هوشمند تر کند. هر بار پس از بروز رسانی این الگوریتم نیز گوگل وب سایت­ ها را مورد بررسی قرار می­ دهد.

در گذشته اگر سایتی توسط الگوریتم پنگوئن جریمه می ­شد و سپس مواردی که باعث پنالتی شدن خود شده بود را اصلاح می­ کرد، باید تا زمان آپدیت بعدی الگوریتم پنگوئن که ماه­ ها یا چند سال طول می­ کشید منتظر تغییر در وضعیت نتایج باقی می ماند.  ولی در حال حاضر، همزمان با خزیدن گوگل در سایت­ ها، الگوریتم پنگوئن به طور مدام بروزرسانی می­ شود. بنابراین تغییرات کوچکی که در این سیستم ایجاد می­ شود به اطلاع عموم کاربران اینترنت نخواهد رسید.

الگوریتم پنگوئن

معیار الگوریتم پنگوئن در رتبه دهی به سایت­ ها

معیار این الگوریتم کیفیت و میزان طبیعی بودن بک لینک های سایت شما می باشد. مسائلی مانند بک لینک از سایت های غیرمرتبط یا کم ارزش، استفاده از تکنیک های سئو سیاه و استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی، استفاده از یک عبارت یا کلمه کلیدی برای تمام بک لینک ها، از جمله مواردی هستند که می توانند منجر به پنالتی شدن سایت از طرف الگوریتم پنگوئن شوند.

الگوریتم جستجوی پنگوئن با لینک سازی ضعیف و بهینه سازی اشتباه به شدت مبارزه میکند. پنگوئن در سایت هایی تاثیر می­گذارد که سعی دارند با لینک­ دهنده های غیر طبیعی گوگل را فریب داده و به رتبه های بالا در نتایج جست­جو دست یابند. در واقع وظیفه اصلی الگوریتم پنگوئن در برخورد با لینک ها، بررسی کیفیت لینک هاست.

هدف الگوریتم پنگوئن، لینک­ های است که به سایت مورد نظر اشاره می­ کنند و اصلا به لینک­ های که از آن سایت به سایت­ های دیگر داده شده توجه نمی­کند. لینک دادن به یک سایت به مانند رای دادن است. اگر از یک سایت معتبر به شما لینک شود یک امتیاز بیشتری نسبت به لینکی که از سایت کوچک و ناشناخته به شما داده ­شده دریافت می­ کنید. ولی اگر تعداد لینک زیادی ­ از سایت­های کوچک و ناشتاخته داشته باشید اوضاع کمی متفاوت خواهد بود.

در واقع زمانی به شما لینک می­شود که مطالب سایت برای کاربر مفید و با ارزش بوده و هرچند تعداد این لینک­ ها بیشتر باشد، سایت از محبوبیت بالاتری برخوردار می­ شود.

معیار الگوریتم پنگوئن در رتبه دهی به سایت­ ها

چگونه با الگوریتم جستجوی پنگوئن دوست باشیم؟

به منظور اینکه سایت شما توسط الگوریتم پنگوئن دچار جزیمه نشود، بایستی دو فاکتور زیر را به دقت رعایت نمایید:

  • عدم لینک سازی اسپم: واقعیت این است که بک لینک در رتبه بندی گوگل دارای اهمیت خاصی می باشد و گوگل بارها به این موضوع اشاره نموده است. اما باید به خاطر داشته باشید که در زمینه بک لینک ها نباید زیاده روی کرده و تمام تمرکز خود را بر روی لینک سازی بگذارید. اگر سایت شما از لحاظ محتوا، ساختار، سرعت و کدنویسی و همچنین فعالیت در شبکه های اجتماعی در شرایط مناسبی نباشد اما اقدام به خرید بک لینک انبوه برای آن کنید، نه تنها نتیجه مثبتی نخواهید گرفت که از سوی گوگل با جریمه مواجه خواهید شد. چرا که الگوریتم های گوگل متوجه می شود که هیچ دلیلی ندارد که سایت شما بدون هیچگونه فعالیت مناسب در زمینه سئو، این تعداد لینک خارجی داشته باشد!

اما اگر سایت شما از نظر فاکتورهایی که در بالا به آن ها اشاره شد در شرایط مناسب و قدرتمندی باشد (یعنی محتوای کافی و مناسب، سرعت بالا و فعالیت در شبکه های اجتماعی داشته باشد)، داشتن تعداد بک لینک بالا دیگر یک امر غیرطبیعی به نظر نمی رسد.

پس توجه داشته باشید که لینک سازی در سئو امری مهم است. اما تنها یکی از چندین پارامتری است که گوگل به آن ها توجه دارد و به تنهایی نمی تواند ضامن موفقیت سایت به شمار برود. تعداد بک لینک زیاد می تواند نتیجه تولید محتوای عالی و مداوم و همچنین فعالیت های درست در زمینه بازاریابی باشد.

  • عدم استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی: هنگامی که برای سایت خود محتوایی تولید می کنید، در نهایت هدف شما حضور سایت در نتایج اولیه گوگل با کلمه کلیدی دلخواه است که باعث افزایش ترافیک سایت شده و بر روی بیزینس اینترنتی شما تاثیر بسیار مثبتی می گذارد . استفاده درست و اصولی از کلمات کلیدی می تواند نتیجه بسیار مثبتی در جایگاه سایت شما در گوگل ایفا کند اما نکته بسیار مهمی که بایستی به آن توجه داشته باشید این است که هرگز نباید در استفاده از کلمات کلیدی زیاده روی کنید.

تعداد مناسب تکرار کلمه کلیدی در هر صفحه، بین 0.5 تا 2 درصد می باشد و باید طبق اصول و شرایط خاص، در تگ های مهم از نظر گوگل مورد استفاده قرار بگیرد. به کار بردن بیش از حد کلمه کلیدی در محتوا، باعث اسپم شناخته شدن سایت شده و تاثیری معکوس خواهد گذاشت.

چگونه با الگوریتم جستجوی پنگوئن دوست باشیم؟

چگونه متوجه شویم که سایت ما توسط الگوریتم پنگوئن دچار جریمه شده است؟

پس از اینکه الگوریتم جستجوی پنگوئن پی ببرد که یک سایت از سئو سیاه و لینک سازی غیر اصولی برای بهبود جایگاه و افزایش ورودی از گوگل استفاده کرده است، سایت شما را با آن کلمات کلیدی موردنظر دچار جریمه می کند. نکته حائز اهمیت در مورد جریمه توسط الگوریتم پنگوئن این است که معمولا بر روی صفحه ای تاثیر می گذارد که در مورد آن تخلف کرده باشید. بدین معنی که آن صفحه با کلمه کلیدی موردنظر، جایگاه خود را در گوگل از دست می دهد، درحالی که برای دیگر صفحات سایت مشکلی پیش نمی آید.

خرید بازدید گوگل
خرید ورودی گوگل
اگر قصد دارید ترافیک سایت خود از طریق گوگل را افزایش داده و بر روی الگوریتم های گوگل به صورت هدفمند تاثیر بگذارید، ابزار افزایش ورودی گوگل کلیک اول در اختیار شماست.

اما ممکن است در بعضی موارد بر روی سایر صفحات سایر شما نیز اثر بگذارد. این مسئله به شدت تاثیرگذاری الگوریتم پنگوئن بستگی دارد که بسیار متغیر بوده و از افت چند پله ای تا خروج کامل از نتایج جستجو را شامل می شود. هنگامی که توسط الگوریتم جستجوی پنگوئن شما را جریمه کند، معمولا یکی از اتفاقات زیر می افتد:

  • سایت شما با یک یا چند کلمه کلیدی دچار افت رتبه می شود. مثلا از جایگاه های نخست به صفحات انتهایی پرتاب شود.
  • آن صفحه از سایت که در مورد آن مرتکب تخلف شده اید، به طور کامل از نتایج خارج می شود.
  • ممکن است در در بخش‌های “Search Queries” یا “Manual Actions”  در گوگل وبمستر تولز، پیغامی با عنوان “لینک سازی غیر طبیعی” دریافت کنید.
  • در برخی موارد نیز ممکن است صفحاتی از سایت شما در نتایج جستجو قرار بگیرد که موردنظر شما نیست. برای مثال در هنگام جستجوی نام سایت، صفحه دریاره ما به جای صفحه نخست در نتایج جستجو ظاهر می شود. چرا که صفحه اصلی توسط الگوریتم پنگوئن جریمه شده است.

چگونه متوجه شویم که سایت ما توسط الگوریتم پنگوئن دچار جریمه شده است؟

چگونه باعث رفع جریمه الگوریتم پنگوئن شویم؟

الگوریتم جستجوی پنگوئن در درجه اول لینک‌ سازی‌های اسپم و غیر طبیعی مربوط به سایت شما را شناسایی می‌کند. به همین دلیل بایستی تمامی لینک هایی که به هر نحوه باعث آسیب به سایت شما می شود را حذف کنید. برای رفع جریمه الگوریتم پنگوئن ابتدا باید بک لینک هایی که به خاطر آن ها جریمه شده اید را شناسایی کرده و سپس حذف کنید. این کار باید با دقت زیادی انجام شود.

  1. در گوگل سرچ کنسول، وارد بخش داشبورد شده و در منوی سمت چپ، روی منوی Links to Your Site کلیک کنید
  2. از قسمت Who links the most بر روی گزینه more کلیک کنید.
  3. در صفحه جدیدی که باز می‌شود، روی گزینه Download more sample links کلیک نمایید و سپس پسوند فایل را انتخاب کنید.
  4. در این فهرست نام تمام دامین هایی که به صفحات سایت شما بک‌ لینک داده‌اند را مشاهده می‌کنید. باید آن ها را به طور کامل بررسی کنید تا بتوانید آن هایی که ارزش پایینی دارند و اسپم هستند را شناسایی کرده و در فایل جدیدی قرار دهید.
  5. در نهایت نیز فایل جدید را را به ابزار Disavow Links گوگل معرفی نمایید.

چنانچه قصد یادگیری و آموزش ویدیویی گوگل سرچ کنسول را دارید، می توانید از آموزش های رایگان آکادمی کلیک اول استفاده کنید.

باید صبور باشید تا ربات خزنده گوگل متوجه این تغییرات شوند. این روند ممکن است از 3 ساعت تا 3 ماه به طول بینجامد.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

2 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست..

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06