بررسی امکان Disavow در گوگل سرچ کنسول

بررسی امکان Disavow در گوگل سرچ کنسول

در این مقاله می خوانید:

Disavow در گوگل سرچ کنسول یک ابزار است که به وبمسترها اجازه می دهد تا لینک های نامناسب و غیر مورد نظر را از پروفایل لینک سایت خود حذف کنند. با استفاده از این ابزار، وبمسترها می توانند به گوگل اطلاع دهند که برخی از لینک هایی که به سایت شان پیوند داده شده است، باید نادیده گرفته شوند.

یکی از مهم ترین اقداماتی که به منظور بهینه سازی سایت و افزایش احتمال رتبه گرفتن آن انجام می شود، بک لینک است. بدین صورت که سایت های مختلف و ترجیحا با زمینه موضوعی یکسان، به یک دیگر لینک می دهند. اما یکی از مهم ترین مواردی که باید زمان بک لینک گرفتن به آن توجه کافی داشته باشید، بررسی کردن لینک هایی است که از طرف سایت های دیگر به سایت شما داده می شود. چرا که برخی از بک لینک هایی که از طرف سایت های همکاران یا رقبا ارسال می شود، ممکن است مخرب بوده و به طور کلی باعث جلوگیری از رشد سایت شود. به همین منظور می توانید برای بررسی کردن و رفع بک لینک های مخرب از امکان Disavow در گوگل سرچ کنسول استفاده کنید. با این کار، فرایند بک لینک های مخربی که وارد سایت می شود را خنثی می کنید تا تاثیر منفی روی سایت نداشته باشد. همراه ما باشید تا با بررسی امکان Disavow در گوگل سرچ کنسول به طور کامل آشنا شوید.

نحوه بررسی لینک های مخرب در سایت

یکی از اقداماتی که با نام سئو کلاه سیاه نیز شناخته می شود، ارسال بک لینک های مخرب از طرف سایت های سود جو یا برخی از سایت های رقبا برای تاثیر منفی گذاشتن روی سایت است. به همین دلیل باید همواره از ابزار مختلف از جمله گوگل سرچ کنسول برای آنالیز کردن سایت، لینک سازی و جلوگیری از تاثیر مخرب این نوع لینک ها استفاده کنید. برای بررسی کردن لینک های مخرب، وارد سرچ کنسول شده و سپس روی گزینه Links کلیک کنید.

بیشتر بخوانید: آشنایی با سئو کلاه سیاه یا Black Hat Search Engine Optimization

بررسی امکان Disavow

سپس روی گزینه Top Linking Sites کلیک کنید تا سایت هایی که به شما لینک داده اند را مشاهده کنید. در این بخش می توانید سایت هایی که محتوای غیر مرتبط، محتوای مخرب، و 18+ دارند را پیدا کنید. این نوع سایت ها ممکن است اثر مخرب روی سایت داشته باشند. به همین دلیل باید به گوگل اعلام کنید که این نوع سایت ها مورد تایید شما نیست و حتی جز لینک ها و سایت های مخرب هستند.

بررسی امکان Disavow

در صورتی که قصد اطلاع رسانی کردن به مدیر پروژه یا مدیر سایت را دارید، نیز می توانید روی گزینه Export کلیک کنید تا گزینه ها و روش های مختلف خروجی گرفتن را مشاهده کنید. برای خروجی گرفتن روش های مختلفی وجود دارد که شامل موارد زیر است:

  • Google Sheets
  • Download Excel
  • Download CSV (نوعی فایل اکسل)

پس از دانلود کردن این موارد می توانید به صورت مجزا آدرس سایت هایی که به شما لینک داده اند را مشاهده و آنالیز کنید.

چنانچه قصد یادگیری و آموزش ویدیویی گوگل سرچ کنسول را دارید، می توانید از آموزش های رایگان آکادمی کلیک اول استفاده کنید.

نحوه Disavow کردن لینک ها

پس از این که لیست سایت های مخرب را پیدا کردید، می توانید اقدام به Disavow کردن آن کنید. بدین صورت که لینک سایت را کپی کرده و سپس عبارت Disavow را سرچ کنید. پس از آن روی لینک search.google.com کلیک کنید. پس از آن پیغام روی صفحه را مشاهده کرده و در صورتی که اطلاعات و مهارت کافی دارید، اسکرول کرده و جهت Disavow کردن اقدام کنید.

بدین صورت که روی گزینه Select a Property to View کلیک کنید تا سپس گزینه Property سایت مورد نظرتان را انتخاب کنید. پس از آن لازم است که فایل و نام دامنه سایت مورد نظر را آپلود کنید تا گوگل بتوانید غیر مرتبط بودن یا منفی بودن تاثیر بک لینک را بررسی کند.

برای این کار فایل Notepad را باز کرده و سپس پیغام زیر را در آن بنویسید:

  • آدرس دامنه کامل سایت مورد نظر https://yourdomain.com
  • همچنین در صورتی که می خواهید صرفا یک آدرس از صفحه سایت مورد نظر را Disavow کنید، صرفا همان آدرس URL را کپی و Paste کنید.
  • سپس فایل Notepad را به عنوان یک فایل text ذخیره کنید.
  • مجددا وارد صفحه قبلی شده، و روی گزینه Upload Disavow List کلیک کنید. سپس فایل Text ذخیره شده در Notepad را انتخاب و آپلود کنید.

پس از این که فایل را دانلود کردید، سه گزینه مختلف زیر نمایش داده می شود:

  • Cancel Disavow: زمانی که فایل را به صورت کامل بارگذاری کرده اید، اما به هر دلیل ممکن است اشتباه کرده باشید و لازم است که فایل یا آدرس دامنه را حذف کنید، از این گزینه استفاده می کنید.
  • Download: در صورتی که می خواهید لیست سایت ها یا دامنه هایی که Disavow کرده اید را مشاهده کنید، باید روی این گزینه کلیک کنید.
  • Replace: اگر در زمان دیگری لیستی از سایت ها یا دامنه هایی که Disavow کرده اید، و می خواهید مجددا فایل هایی با آدرس دامنه جدید را درج و ثبت کنید، باید روی گزینه Replace کلیک کنید.
خرید بازدید سایت
اگر قصد دارید ترافیک سایت خود را به صورت هدفمند افزایش داده و روی جایگاه سایت تاثیر مثبت بگذارید، ابزار افزایش بازدید سایت کلیک اول بهترین انتخاب برای شماست.

برای Disavow کردن چه لینک هایی را انتخاب کنیم؟

همان طور که در قسمت Links در گوگل سرچ کنسول هم حتما مشاهده می کنید، ممکن است سایت های مختلفی به شما لینک داده باشند. اما سوال مهم این است که برای Disavow کردن چه لینک هایی را انتخاب کنیم؟ در پاسخ می توان گفت سایت هایی که با هدف تخریب کردن رتبه سایت از طرف دیگران و سایت رقبا برای شما ارسال شده است، را باید بی تاثیر و Disavow کنید.

نباید سایت هایی با مشخصات زیر را Disavow کنید

  • نیازی به Disavow کردن لینک ‌هایی که به صورت طبیعی توسط افراد دیگر صورت پروفایلی، رپورتاژی یا کامنتی به سایت شما ارسال شده، نیست.
  • کارکرد سایت های خبری (سایت های فید خوان، خبر خوان و …) برای گوگل محرز است. به همین دلیل لزومی ندارد آن ها را حذف کنید.
  • لینک‌ هایی که از سایت ‌هایی با زبان ‌های انگلیسی و سایر زبان‌ های دیگر به سایت وارد شده اند، Disavow نکنید.
  • تعداد زیادی از لینک‌ ها که به صفحه اصلی دامنه داده می‌ شوند، باعث قدرت بیشتر دامنه می ‌شوند. بنابراین لزومی ندارد که آن ها را از دید گوگل بی تاثیر کنید.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

0 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست.

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06