ریچ اسنیپت (Rich Snippet) چیست و در کجا استفاده می شود؟

ریچ اسنیپت (Rich Snippet) چیست و در کجا استفاده می شود؟

در این مقاله می خوانید:

تاثیر استفاده از Rich snippet ها در وب سایت های فروشگاهی بسیار خوب بوده و برای جذب مشتری بسیار مهم است. نقد و بررسی هایی که شما در Rich snippet بیان می کنید، سبب شده تا افراد راحت تر به فروشگاه شما اعتماد کنند و توجه کاربران بیشتری را به خود جذب نمایید.

ریچ اسنیپت (Rich Snippet) چیست و چرا باید به آن اهمیت داد؟ اهمیت ریچ اسنیپت چیست؟ در این مقاله از کلیک اول با معرفی این ویژگی با شما همراه هستیم.

ریچ اسنیپت یکی از مواردی است که می توانید با اضافه کردن آن، رتبه بهتری در گوگل به دست بیاورید. این مورد در کنار نوشتن محتواهای درجه یک می تواند در بالا بردن رتبه سایت در گوگل و جذب مخاطب، کمک کند.

ریچ اسنیپت یا Rich snippet چیست؟

برای توضیح هرچه بهتر داده ها واطلاعات نشانه گذاری شده در سایت ها از ریچ اسنیپت استفاده می شود و ریچ اسنیپت عبارتی است که این توصیف را برای ما انجام می دهد. هنگامی که شما درباره موضوعی جستجو می کنید نتایجی که گوگل به شما نشان می دهد، زمانی که دارای Rich Snippet باشند با جزئیات کامل تری نمایش داده می شوند که این مسئله مخاطب را به خود جذب می کند.

ریچ اسنیپت برای درک بهتر مخاطبان از ساختار و محتوای یک وب سایت به کار گرفته می شود تا به کاربران کمک کند محتوای یک سایت را راحت تر درک کنند و اطلاعات را راحت تر از موتورهای جستجو دریافت کنند.

این پارامتر را با افزودن کدهای HTML توسط توسعه دهندگان به سایت در جستجوی گوگل و دیگر موتورهای جستجو مشاهده کرد. به صورت عادی زمانی که شما سایتی را جستجو می کنید در نتایج گوگل، کاربران تنها می توانند عنوان صفحه سایت، آدرس سایت و توضیحات متا آن صفحه را مشاهده کنند. اما زمانی که از ریچ اسنیپت استفاده می کنید، علاوه بر توضیحات متا اطلاعات اضافه تری نیز نمایش داده می شود.

گوگل با استفاده از ریچ اسنیپت سعی می کند تا کاربر را به سمت سایت شما هدایت کند و این هدایت به صورتی است که یکسری اطلاعاتی دسته بندی شده مانند دستور غذایی، رویدادها و … را در اختیار کاربر قرار دهد. این اطلاعات همچنین می تواند نظرات یا نقد و بررسی یک محصول یا یک برند تجاری باشد.

بیشتر بخوانید: توضیحات متا (Meta Description) چه تاثیری روی سئو سایت دارد؟

دلیل اهمیت Rich snippet ها چیست؟

اگر شما دو سرچ گوگل که یکی همراه با Rich Snippet و دیگری به صورت عادی هست را با یکدیگر مقایسه کنید، میبینید که نتایج جستجو حاوی ریچ اسنیپت ها خیلی جذاب تر از نتایج عادی جستجو هستند.

همین امر سبب شده تا کلیک های بیشتری را کسب کنند و نرخ تبدیل را بالا ببرند. علاوه بر این در زیر توضیحات سایت شما امتیازی که کاربران به صفحه شما داده اند را به صورت ستاره ای نشان می دهد.

چطور تشخیص دهیم Rich snippet مناسب سایت ما هست؟

هزاران نوع ریچ اسنیپت وجود دارد که با استفاده از آن ها می توانید اطلاعاتی از قبیل دستورهای آشپزی، اطلاعات پرواز و… را بیان کنید. این جور Rich Snippet ها تنها برای سایت های خاصی استفاده می شوند، اما شما با هر مدل سایتی می توانید اسنیپت مورد نظر خود را روی سایتتان اعمال کنید.

برای اینکه بتوانید اسنیپت مناسب خود را انتخاب کنید، ما در اینجا چند نوع از ریچ اسنیپت های پرکاربرد را معرفی خواهیم کرد. پس در ابتدا باید نوع اسنیپت خود را انتخاب کنید.

انواع ریچ اسنیپت

Rich snippet ها انواع مختلفی دارند، در ادامه به معرفی تعدادی از آن ها خواهیم پرداخت:

1- Breadcrumbs

این نوع ریچ اسنیپت مسیری رسیدن به صفحه در دسته بندی های سایت مورد نظر را به کاربران نشان می دهد. محل قرار گیری این نوع ریچ اسنیپت همان جایگاه URL در حالت عادی می باشد.

بیشتر بخوانید: Breadcrumbs یا مسیر راهنمای سایت چیست؟

2- محصولات

یکی از مهم ترین موارد استفاده از ریچ اسنیپت ها برای محصولات می باشد. فروشگاه های آنلاین محصولات می توانند بخشی از این اطلاعات که مرتبط با محصول هستند را به عنوان اسنیپت نمایش دهند.

این اطلاعات می توانند شامل نام محصول، تصویر بند انگشتی محصول، قیمت، نظرات کاربران، برند، و توضیحات مربوطه باشد. اگر شما جز کسانی هستید که در فروشگاه خود یک محصول را با چند قیمت مختلف عرضه می کنید و یا چند فروشنده مختلف دارد می توانید محدوده قیمت محصول را بر اساس نزولی و صعودی مشخص کنید.

انواع ریچ اسنیپت

 

3- روش ها و دستور العمل ها (رسپی)

این نوع اسنیپت به طور معمول برای روش های آشپزی مورد استفاده قرار می گیرد. با استفاده از این نوع ریچ اسنیپت می توانید طرز تهیه، مراحل پخت و نوع غذا را بیان کنید. همچنین می توانید نقد و بررسی های مربوط به طعم و مراحل را نیز به نمایش بگذارید.

4- ریچ اسنیپت اشخاص

یکی دیگر از اسنیپت هایی که می توانید برای آن عکس قرار دهید، اسنیپت مرتبط با اشخاص می باشد. این اسنپت معمولا برای اشخاص معروف استفاده شده است و زمانی که نام اشخاص معروف را در گوگل جستجو می کنید، می بینید که اطلاعات کاملی از بیوگرافی آن شخص به همراه تصویر آن فرد، در سرچ گوگل به چشم می خورد.

این نوع اسنیپت تنها برای افراد معروف کاربرد ندارد، بلکه شما می توانید برای کارکنان شرکت خود یک پروفایل ایجاد کنید و افراد را با نام، مهارت، سمت آن ها در شرکت و حتی نحوه تماس با این افراد را در ریچ اسنیپت قرار دهید. این نوع معرفی افراد در سرچ گوگل بسیار جذاب بوده و نتایج جستجو را بسیار هدفمند می نماید.

5- سازمان ها و شرکت ها

حال که نوبت به معرفی افراد رسید باید به این نکته توجه کرد که شما به همین روش می توانید کسب و کار خود و خدماتی را که ارائه می دهید را نیز معرفی کنید. شما می توانید اطلاعات سازمان ها و شرکت ها از قبیل نام تجاری، خدمات، آدرس سایت، شماره تلفن، آدرس شبکه های اجتماعی و موقعیت جغرافیایی را به عنوان ریچ اسنیپت به نمایش مخاطبین بگذارید.

6- ریچ اسنیپت بررسی و نظرات مشتریان

برای نقد یک فیلم یا آهنگ و یا بررسی یک محصول، می توان از اسنیپت استفاده کرد. در این نوع Rich Snippet ها کاربران می توانند به آهنگ، محصول یا فیلم مورد نظر امتیاز دهند. این نظرات را همچنین می توانید با بیان نام شخص بررسی کننده بیان کنید.

7- ایونت یا رویداد

ریچ اسنیپت ها علاوه بر موارد ذکر شده قبلی، می توانند برای اطلاع رسانی درباره یک رویداد نیز مورد استفاده قرار بگیرند. بهتر است با توجه به زمان برگذاری رویداد برنامه ریزی کرده و در بازه زمانی نزدیک به آن از استفاده کنید. شما در Rich Snippet ها می توانید اطلاعاتی درباره تاریخ شروع و پایان رویداد، جزئیات تهیه بلیط، شرایط شرکت در رویداد، مدت زمان و مکان برگزاری رویداد را به نمایش بگذارید.

ایونت یا رویداد

8- Course یا دوره های آموزشی

وب سایت هایی که دوره های آموزشی دانلودی را برای فروش دارند، می توانند از این نوع Rich Snippet استفاده کنند. در این قسمت می توانید اطلاعاتی درباره مدت زمان دوره ها، تیتر دوره، هزینه دوره و یک توضیح کوتاه برای هریک از دوره های آموزشی را ارائه دهید. این اطلاعات به صورت لیستی در زیر URL به ترتیب نمایش داده می شوند.

9- ریچ اسنیپت محتوای ویدئویی (Video)

برای محتوای ویدئویی موجود در سایت نیز می توان از ریچ اسنیپت استفاده کرد و اطلاعاتی از قبیل مدت زمان ویدئو و شرکت سازنده ویدیو را در نتایج جستجوی گوگل و … نمایش داد.

10- ریچ اسنیپت کتاب (Book)

Rich Snippet مربوط به کتاب، اطلاعاتی از قبیل عکس جلد، قیمت و فروشگاه های عرضه کننده آن، به کاربران اجازه می دهد تا کتاب مورد نظرشان را خریداری کنند. به عنوان مثال برای کتاب های الکترونیک آمازون و گوگل پلی را می توان پیشنهاد داد و کاربر را مستقیم به لینک فرود متصل کرد.

11- موسیقی

شما همچنین می توانید از اطلاعات نشانه گذاری شده برای آلبوم های موسیقی و ترانه ها استفاده کنید و ریچ اسنیپت ایجاد کنید. البته باید به این نکته توجه نمود که موتور جستجوی بینگ از فرمت موسیقی پشتیبانی نمی کند، ولی شما به راحتی می توانید Rich Snippet دلخواه خودرا در گوگل ایجاد کنید و گوگل به راحتی از آن پشتیبانی کند.

این نوع اسنیپت ها را می توان برای سایت هایی که شامل لینک هایی برای نمایش و دانلود ترانه ها و یا حتی لینک های مستقیم خرید آلبوم های موسیقی هستند، مورد استفاده قرار بگیرد.

12- FAQ یا پرسش های متداول

این نوع Rich Snippet کاربرد زیادی دارد و تقریبا برای تمامی وب سایت ها قابل استفاده می باشد. این سوالات و پاسخ هایشان در زیر توضیح متای سایت شما نمایش داده می شوند. به علت اینکه دسترسی به پاسخ سوالات را بسیار راحت و در دسترس کرده اند، توجه بسیاری از کاربران را به خود جلب می کند. در این لیست سوالات شما می توانید موضوعاتی را که به صورت مکرر مخاطبین، پرسیده اند را گردآوری کرده و به آن ها پاسخ مختصر و مفید ارائه دهید.

13 – How to

ریچ اسنیپت چگونه انجام دهیم نیز مانند Rich Snippet پرسش های متداول، یک اسنیپت متداول بوده و اکثرا وب سایت ها می توانند استفاده کنند. در این Rich Snippet روند مرحله به مرحله انجام یک کار توضیح داده می شود.

ریچ اسنیپت‌ها

به چه علت ریچ اسنیپت ها برای ما اهمیت دارند؟

ساختاری ریچ اسنیپت ها به گونه ای است که زمانی که موضوعی مرتبط با سایت ما توسط یک کاربر جستجو می شود، این روند جستجو را برای موتورهای جستجو بهینه کرده اند. دلیل این بهینه شدن روند این است که اسنیپت اطلاعات و محتوای سایت ما را به صورت دسته بندی شده و برچسب گذاری شده در اختیار دارد.

این برچسب ها یک نظم و ترتیبی به محتوای وب سایت ما می دهد. در نتیجه نرخ تبدیل کلیک برای وب سایت شما افزایش می یابد. این افزایش نرخ تبدیل به قدری قابل توجه بوده که سئو کاران از ریچ اسنیپت ها برای بهبود رتبه بندی وب سایت ها بهره می برند.

بیشتر بخوانید: بهینه سازی نرخ تبدیل چیست و چرا داده ها در آن اهمیت دارد؟

تاثیر استفاده از Rich Snippet ها در وب سایت های فروشگاهی بسیار خوب بوده و برای جذب مشتری بسیار مهم می باشد. نقد و بررسی هایی که شما در Rich Snippet بیان می کنید، سبب شده تا افراد راحت تر به فروشگاه شما اعتماد کنند و توجه کاربران بیشتری را به خود جذب نمایید.

در صورت بیان نظرات مثبت و کاربردی موثر در رابطه با خدمات و محصولاتتان، گامی موثر در زمینه افزایش نرخ کلیک و منتج به فروش است. ریچ اسنیپت در واقع اولین گام برای ارائه تجربه کاربری خوب به بازدیدکنندگان یک سایت فروشگاهی به شمار می رود.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

0 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست..

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06