استراکچر دیتا (Structure Data) و نقش آن در سایت چیست؟

استراکچر دیتا (Structure Data) و نقش آن در سایت چیست؟

در این مقاله می خوانید:

همواره در اکثر مقالات سایت کلیک اول در مورد اهمیت تولید محتوا در سئو سایت و بهبود رتبه سایت صحبت شده است، با این وجود هنوز هم برخی افراد اهمیت اصلی و بلند مدت این موضوع را درک نکرده اند. در این مقاله به طور کامل در مورد استراکچر دیتا (یا به عبارتی داده های ساختار یافته) از زبان گوگل و نقش آن در سئوی سایت آشنا می شویم.

استراکچر دیتا (Structure Data) چیست؟ و چرا برای گوگل اهمیت دارد؟

با وجود پیشرفته و قدرتمندتر شدن قدرت الگوریتم ها و ربات های موتور جستجوی گوگل. هنوز هم در برخی موارد دغدغه مهم و اصلی ربات های گوگل از دید مهندسین گوگل، درک صحیح و کامل محتوای سایت است. این موضوع از آن جایی اهمیت پیدا می کند که حتی در برخی موارد الگوریتم پاندا، الگوریتم تازگی محتوا و … کلیه الگوریتم هایی که محتوای سایت را بررسی می کنند، ممکن است به سرعت و به سادگی نتوانند عمیقا درک صحیحی از محتوا داشته باشند. در چنین شرایطی استراکچر دیتا به کمک ربات های گوگل می آید. تا بتواند در مدت زمان کم تر و به صورت صحیح و اصولی مفهوم و عمق محتوا را درک کند. نه فقط تکراری یا غیر تکراری و یونیک بودن محتوا را.

در واقع با روی کار آمدن قابلیت استراکچر دیتا، یک قابلیت جدید برد – برد هم برای ربات های گوگل و هم برای جستجوی کاربران به وجود آمده است. که هم کاربران می توانند به جواب های دقیق تر و صحیح تری برسند. و هم ربات ها می توانند بهترین نتایج را آنالیز کرده و نمایش دهند. وجود این داده های ساختار یافته در صفحات مختلف وب سایت، باعث می شود که ربات های گوگل درک بهتر و عمیق تر و مفهوم تری نسبت به محتوای سایت داشته باشند. و هم چون توانایی ساختار یافته کردن و پردازش و طبقه بندی کردن محتوا را دارند. باعث می شود که محتوای پردازش شده را به صورت Rich Result (نتیجه غنی) به کاربران نمایش دهند. با این کار عملا موتور جستجوی گوگل از عملیاتی که از ابتدای جستجو تا اعلام نتایج صحیح اعلام کرده، راضی خواهد بود.

البته تصور کنید در صورتی که شما مدیر سایت یا کارشناس تولید محتوا باشید، با روی کار آمدن Structure Date از نتایجی که گوگل نشان می دهد راضی تر خواهید بود، چون کاربران معمولا و البته در اکثر موارد روی لینک هایی کلیک می کنند، که Rich Result باشد. هنوز هم در مورد روند کار و چگونگی فعالیت داده های ساختار یافته ابهامات و اشتباهاتی وجود دارد که در ادامه مقاله با کلیه این ابهامات از طریق بیانیه ای که برنامه نویس شرکت مایکرو سافت و تحلیل گر وب مستر ترندز گوگل ارائه کرده، آشنا می شویم.

استراکچر دیتا (Structure Data) چیست؟ و چرا برای گوگل اهمیت دارد؟ - کلیک اول

باورهای غلط در مورد فرمت اجرای استراکچر دیتا (Structure Data)

حتما شما هم هنگام جستجو متوجه وجود ستاره ها و تعداد بازدیدهایی که در کنار هم سایت نمایش داده می شود، شده اید. طبق گفته سوز هینتون (برنامه نویس شرکت مایکروسافت) وجود این ستارها و تعداد بازدیدها تاثیر و اهمیت زیادی برای سایت های خرده فروشی دارد تا از طریق آن یک شانس برای بهتر و بیشتر دیده شدن داشته باشند. همچنین او در ادامه گفته خود اضافه کرده که اگر او قرار باشد که سئوی یک سایت خرده فروشی را انجام دهد، از این قابلیت وجود ستاره و تعداد بازدیدها (Review ها) استفاده خواهد کرد. با این تفاسیر، برای استفاده از قابلیت Structure Data و ثبت آن می توانید از 3 فرمت زیر استفاده کنید:

  1. JSON LD (جدیدا اثبات شده که گوگل استفاده از این فرمت را ترجیح می دهد.)
  2. Micro Data
  3. RDFA

باورهای غلط در مورد فرمت اجرای استراکچر دیتا (Structure Data) - کلیک اول

قابلیت های استراکچر دیتا (Structure Data) چیست؟

پس از اتمام مصاحبه اسپیلیت و معرفی فرمت تاثیر گذار برای استراکچر دیتا، این فرد به بانک اطلاعاتی schema.org نیز اشاره کرد.

اسکیما که بانک اطلاعاتی سازمان دهی شده و متن باز است و همه سئوکاران و مدیران سایت می توانند اطلاعات معنایی (Semantic Data) را در آن ثبت و اطلاعات و تغییرات مورد نظرشان را ذخیره کنند.

بیشتر بخوانید: Schema Markup چیست؟ چگونه می توان آن را به سایت اضافه کرد؟

به طور کلی اطلاعات معنایی یک سایت در مورد محتوا یا اطلاعات محصول و … می تواند شامل موارد زیادی باشد که با وجود Structure Data می توانید این اطلاعات را اضافه کنید. در واقع با اضافه کردن این اطلاعات با استفاده از قابلیت Structure Data می توانید این اطلاعات معنایی را به صورت یک Rich Result به کاربران نمایش دهید.

برای مثال ممکن است موارد زیر از دید کاربران جذاب باشد و به نوعی Rich Result محسوب می شود:

  1. کتاب: برای مثال عبارت “کتاب خود شناسی” را استفاده کنید، در صورتی که سایت ها از استراکچر دیتا استفاده کرده باشند، کلیه کتاب هایی که توسط یک سایت در مورد موضوع مورد نظرتان منتشر شده، همراه با تصویر و به صورت اسلاید به کاربران نمایش داده می شود.
  2. رویدادها: تاریخ برگزاری رویدادهای مهم، مجری یا برگزار کننده رویداد، محل اجرا و … اطلاعات مربوط به آن رویداد از دید بسیاری از کاربران اهمیت زیادی دارد و در صورت که از Structure Data به درستی استفاده شده باشد، زمان برگزاری رویداد مانند برگزاری کنسرت، همایش و حتی خرید بلیط مربوط به آن به طور کامل نمایش داده می شود. این گونه جستجوها از بهترین Rich Result ها محسوب می شود.
  3. پست ها و مطالب آموزشی (دستور پخت): کاربران همواره هدفشان از جستجو در سایت به دست آوردن اطلاعات صحیح و کاربردی است. برای مثال سایت هایی که در زمینه پخت غذا و به طور کلی سایت های آموزشی می توانند با انتشار پست های کاربردی و از طریق استراکچر دیتا اطلاعاتی مانند نظرات کاربران، دستور پخت، مراحل مختلف پخت غذا و … را در بخش نتایج منتشر کنید.

قابلیت های استراکچر دیتا (Structure Data) چیست؟ - کلیک اول

چگونه متوجه شوم دستورات Structure Data به درستی اجرا می شود؟

برای بررسی اجرای عملکرد صحیح استکراچر دیتا (Structure Data) ابزارهای مختلفی وجود دارد که از طریق می توانید بررسی کنید. آیا اضافه کردن این اطلاعات تاثیری در سئو و ساختار سایت داشته یا نه؟ وجود این ابزارها را نیز اسپیلیت (تحلیل گر وب مستر گوگل ترندز) تایید و به آن ها اشاره کرده است. ابزار تحلیل Structure Data به شرح زیر است:

Structure Data Testing Tools

ابزار Structure Data Testing Tools چگونگی نحوه اجرای داده های ساختار یافته سایت را بررسی کرده و در صورت مشاهده هر گونه مشکل یا ایراد فنی، آن ایراد را هنگام اجرا اعلام می کند. برای مثال در صورتی که اطلاعات خاص و مشخص و منظمی را برای نمایش دادن به کاربر در فرمت Structure Data وارد کرده اید و این اطلاعات هنگام جستجو به دلایل مختلف مانند سرعت پایین سایت، اشتباه در کدهای برنامه نویسی شده سایت، اشتباهات رایج در UI یا UX سایت و … تایید نشد و به نوعی سایت شما جزء سایت های Rich Result قرار نگرفت، بتوانید این اشتباهات و خطاها را مشاهده، بررسی و سپس آن ها را رفع کنید.

ابزار Rich Result Test

ابزار Rich Result Test نحوه نمایش محتوای سایت در نتایج جستجو هنگام جستجوی کاربر را بررسی کرده و به مدیر سایت یا سئو کار نمایش می دهد. یکی از مزیت های منحصر به فرد و بسیار خوب این ابزار این است که هنگام اضافه کردن دیتا استرکچرها و اطلاعات لازم در سایت می توانید یک پیش نمایش از چگونگی نمایش و اجرای آن مشاهده کنید تا در صورتی که اگر یک یا چندین مورد را اضافه نکرده اید، مجددا اضافه کنید.

ابزار Rich Result Status Reports

در مقالات مختلف وب سایت کلیک اول چندین بار در مورد اهمیت استفاده از ابزار سرچ کنسول گوگل صحبت شده است. برای بررسی Structure Data نیز می توانید با استفاده از بخش Rich Result Status Reports که در سرچ کنسول گوگل وجود دارد می توانید رفتار ربات های گوگل را نسبت به دیتا استراکچرهایی که اضافه کرده اید، مشاهده و بررسی کنید.

چنانچه قصد یادگیری و آموزش ویدیویی گوگل سرچ کنسول را دارید، می توانید از آموزش های رایگان آکادمی کلیک اول استفاده کنید.

چالش های استراکچر دیتا

یکی از چالش های اصلی این نرم افزار این است که هیچ ضمانتی وجود دارد که این پیش نمایش در روزها و ساعات و مکان های مختلف و برای کاربران متفاوت به صورت یکسان نمایش داده شود. برای مثال در صورتی که برای افزایش جلب رضایت و توجه گوگل نظرات فیک در قسمت نظرات سایت اضافه کنید، گوگل به راحتی متوجه این موضوع خواهد شد. و حتی در برخی موارد ممکن است سایت شما جزء Rich Result هم نشان داده نشود.

چگونه متوجه شوم دستورات Structure Data به درستی اجرا می شود؟ - کلیک اول

مزایای استفاده از Structure Data

فعالیت اصلی گوگل توجه به چستجوهای مختلف کاربران است. و طی سال های اخیر نیز تلاش کرده که گوگل به یک موتور جستجوی قوی پاسخگو تبدیل شود. یکی از مهم ترین راه برای بالا نگه داشتن سایت، استفاده از Structure Data است. تاثیر استفاده از این قابلیت حتی در زمان جستجوی صوتی کاربران نیز تایید و مشخص شده است. برای مثال زمانی که برخی کاربران برای جستجو از دستیار صوتی گوگل (Google Assistant) استفاده می کنند. در برخی موارد مشاهده شده که پاسخ دریافتی کاربران نیز به دلیل وجود قابلیت Structure Data به صورت صوتی بوده است. در واقع وجود این قابلیت کمک می کند که اطلاعات به صورت ساختار یافته و دسته بندی شده برای موضوعات خاص توسط ربات های گوگل بررسی و درک شده و سپس بهترین نتایج به کاربر داده شود.

سخن آخر

در این مقاله به طور کامل در مورد استراکچر دیتا یا ساختار یافته و نقش آن در سئوی سایت آشنا شدیم. علاوه بر این، حتما در مقالات قبلی در مورد چگونگی پیمایش ربات های گوگل و شناخت و بررسی محتوای سایت صحبت کردیم. با وجود قدرتمند شدن هوش مصنوعی موتور جستجوی گوگل و هوشمندتر شدن الگوریتم ها و ربات های گوگل، هنوز هم بررسی و شناخت و درک کامل محتوای سایت یکی از مهم ترین دغدغه های مهندسین گوگل برای محتوای سایت است.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

0 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست..

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06