Schema Markup چیست و چگونه می توان آن را به سایت اضافه کرد؟

Schema Markup چیست و چگونه می توان آن را به سایت اضافه کرد؟

در این مقاله می خوانید:

به عنوان یک سئوکار حتما شما هم به دنبال جدیدترین و بهترین راهی هستید که سایت خود را بهینه کنید. نشانه گذاری اسکیما یا Schema Markup نیز هم یکی از روش ها و ابزارهای مهم و ضروری برای بهینه کردن سایت است.

همراه سایت کلیک اول باشید تا روش اضافه کردن و به کارگیری کد اسکیما یا Schema Markup را آموزش دهیم.

مقدمه

موتور جستجوی گوگل برای این که سایت ها را در SERPs (صفحه نتایج موتور جستجو) رتبه بندی کند، باید محتوای سایت ها را بشناسد و درک کند. اما برای این کار تمام محتواهای سایت ها را ذخیره و نگهداری نمی کند،.

به جای آن تعدادی از نشانه های سایت ها را درک، شناسایی، ذخیره و در نهایت رتبه بندی می کند و متناسب با نیاز و جستجوی کاربران به آن ها نمایش می دهد. در واقع نشانه گذاری یا کد اسکیما کمک می کند که محتوای سایت برای موتورهای جستجو آسان و سریع تر قابل درک و شناسایی شود.

اسکیما چیست؟

Schema Markup (نشانه گذاری اسیکما) چیست؟

در قسمت بلاگ سایت کلیک اول مقالات کاملی در مورد سئو و انواع آن توضیح داده شده است. اسکیما مارک آپ (Schema Markup) نیز جزء روش های سئو داخلی است که از طریق آن موتورهای جستجو توضیحات بیشتر در مورد محصولات، خدمات و رویدادهای مختلف سایت را دریافت و ذخیره می کند.

این توضیحات به اصطلاح Rich Snippets نام دارد که به درک بهتر و تحلیل اطلاعات سایت برای موتور جستجو کمک می کند. در نهایت موتورهای جستجو نیز جواب و نتیجه موثر و دقیق تری را به کاربران ارائه می کند. سوال مهم این است که دقیقا اسکیما مارک آپ چیست؟ اسکیما مارک آپ مجموعه ای کد است که وب مستران با هدف نشانه گذاری کردن به کدهای سایت اضافه می کنند.

بیشتر بخوانید: ریچ اسنیپت چیست و در کجا استفاده می شود؟CTR

اضافه کردن این کدهای نشانه گذاری به موتورهای جستجویی مثل بینگ، گوگل و یاهو کمک می کند تا عناصر وب سایت را درک کنند و اطلاعات را به طور مفید و کاربردی از طریق کلمات کلیدی سایت پردازش و به کاربر ارائه دهند. این نشانه گذاری ها به کمک موتورهای جستجو می آیند تا بفهمند که کلمات کلیدی سایت مرتبط با چه موضوعی است.

 

همکاری تجاری بین Schema.org و موتورهای جستجو

از آن جا که کدهای نشانه گذاری (Markup) در اصل برای موتورهای جستجو استفاده می شود، در سال 2011 همکاری بین موتورهای جستجوی بینگ، یاهو و گوگل شکل گرفت. هدف از این همکاری یکپارچه سازی ساختار داده های اینترنتی و استاندارهای زبان های نشانه گذاری بوده است. به طور کلی schema.org سه زبان برای نشانه گذاری دارد و به عنوان دایره المعارف زبان Microdata شناخته شده است.

انواع زبان های نشانه گذاری Schema

از جمله زبان های نشانه گذاری schema.org عبارتند از:

  • Micro formats
  • Micro data
  • RDFs

 

این سایت به موتورهای جستجو المان ها و آیتم های نشانه گذاری را با زبان استاندارد و قابل فهم معرفی کرده است تا این زبان ها برای همه موتورهای جستجو قابل درک باشد. در واقع موتورهای جستجو به کمک این نشانه گذاری هایی که schema.org ارائه کرده اطلاعات و داده های دریافتی از هر سایت را دریافت و طبقه بندی می کنند و براساس نوع ساختار این اطلاعات، به سایت ها رتبه می دهند.

درست همین جا تفاوت و رتبه هر سایت در موتورهای جستجو تعیین می شود. نکته مهم در استفاده از این نشانه گذاری ها استفاده و پیاده سازی هر ساختار در جایگاه مناسب و مرتبط با خود است وگرنه تاثیری بر بهینه شدن سئو سایت نخواهد داشت.

انواع زبان های نشانه گذاری Schema

تفاوت Schema Markup با ایندکس محتوا

تفاوت عمده ای که بین اسکیما مارک آپ و محتوای ایندکس شده سایت ها وجود دارد این است: محتوای ایندکس شده در نتایج موتورهای نشان داده می شود. اسکیما مارک آپ یک سری اطلاعات مجموعه ای را به همراه اطلاعات ایندکس شده به موتورهای جستجو معرفی می کند.

برای مثال اگر در مورد زبان های برنامه نویسی تولید محتوا می کنید، در صورتی که در بین این محتوا با استفاده از کدهای نشانه گذاری اسکیما اطلاعاتی در مورد یک زبان برنامه نویسی مشخص مثل “زبان HTML” به موتورهای جستجو می فهمانید که این زبان چیست؟ تاریخچه آن چیست؟ چه کاربردی دارد؟ و حتی صفحات مرتبط با آموزش را قرار دهید؛ هنگام جستجو کاربران نتایج بهتر و دقیق تری را به کاربر ارائه می دهد.

استفاده از اسکیما مارک آپ نیاز به کدنویسی جدیدی دارد؟

همان طور که در سطرهای بالا گفته شد نشانه گذاری Schema در فرمت MicroData انجام می شود و به طور کلی باید گفت که نیاز به فراگیری و پیاده سازی زبان برنامه نویسی جدیدی نیست. صفحات وب سایت حتی برای پیاده سازی از کد اسکیما هم از کد HTML استفاده می شود.

تفاوت عمده این است که باید در Schema.org به میکرو دیتای کدهای HTML اضافه شود. این سایت دارای استانداردهایی است که برای موتورهای جستجو قابل فهم است. سایت Schema.org الگوهایی دارد که وب مسترها می توانند برای نشانه گذاری (schema Markup) و ارائه نتایج بهتر به کاربران از آن استفاده می کنند.

چه اطلاعاتی می توان به کد اسکیما مارک آپ اضافه کرد؟

به طور کلی استفاده از اسکیما مارک آپ همان طور که از نامش پیداست برای نشانه گذاری و درک بهتر محتوای سایت از آن استفاده می شود. یعنی زمانی که سایتی دارای اسکیما مارک آپ است، کاربران دقیق تر می توانند آدرس فیزیکی سایت (آدرس شرکت، کارخانه، مرکز آموزشی یا موسسه)، حیطه یا موضوع فعالیت سایت، امتیازهایی که کاربران دیگر به سایت داده اند، را مشاهده کنند.

چه اطلاعاتی می توان به کد اسکیما مارک آپ اضافه کرد؟

اهمیت استفاده از Schema Markup

اگر بخواهم مفیدو مختصر از اهمیت استفاده از Schema Markup بگویم، این دلیل قانع کننده است که اسکیما مارک آپ کمک می کند تا سایت برای محتواهایی که در سایت منتشر می کنید، رتبه خوبی بگیرد. منظور از محتوای سایت مقالات موجود در بلاگ، امتیاز دهی به رستوران ها، اپلیکیشن ها، نرم افزارها، کتاب های آموزشی به صورت پی دی اف یا صوتی، محصولات و … باشد که به کمک نشانه گذاری امکان درک بهتر را برای موتورهای جستجو فراهم می کند؛ از طرف دیگر این امتیاز دهی ها به رتبه بندی دقیق تر و جذب کاربران بیشتر کمک می کند.

همان طور که گفته شد استفاده از این کدها و فرمت های میکرو دیتا سهم به سزایی در سئو و بهینه سازی سایت دارد، به همین منظور می توانید با استفاده از Item Scope و Type Item که جزو تگ های میکرو دیتا است و در بین کدهای HTML نوشته می شود، سایت خود را بهینه کنید.

نکته متمایز کننده سایت هایی که از Schema Markup استفاده کرده اند با سایت های دیگر در تفاوت نتایجی است که به کاربران نشان می دهند. این گونه سایت ها اطلاعات جزئی تر و دقیق تری را در همان نتایج اول جستجو به کاربران نشان می دهد و همین موضوع باعث افزایش نرخ کلیک و افزایش ورودی سایت خواهد شد.

بیشتر بخوانید: روش های افزایش نرخ کلیک سایت | افزایش CTR

آیا می توان از اسکیما در همه قسمت های سایت استفاده کرد؟

ما گفتیم که استفاده از کد اسکیما داده های وب سایت را برای موتورهای جستجو قابل درک می کند، اما همه این داده ها را نمی تواند بشناسد و درک کند. برای مثال قادر به درک و تشخیص تاریخ و زمان نیست، چون تاریخ دارای فرمت های متفاوتی است. به همین منظور سئو کاران به جای استفاده از Schema برای اضافه کردن و شناساندن تاریخ در کدهای HTML از نشانه گذاری Event استفاده می کنند.

برای قسمت های دیگر سایت مثل رویدادها، محصولات، نویسنده، ویرایش هایی که در سایت انجام شده، عکس های سایت، عنوان های استفاده شده در سایت، فرمت صفحه، تاریخ انتشار محتوا در صفحه و … می توان از کد اسکیما استفاده کرد. برای استفاده آسان تر به سایت schema.org مراجعه و حتی از کدهای دیگر در سایت استفاده کنید.

آیا می توان از اسکیما در همه قسمت های سایت استفاده کرد؟

روش استفاده از Schema Markup در سایت

پس از شناخت و درک اهمیت استفاده از Schema Markup نیاز است تا روش استفاده و پیاده سازی آن را در سایت توضیح دهیم. مراحل پیاده سازی و استفاده از نشانه گذاری اسکیما به شرح زیر است:

  1. از طرق لینک https://www.google.com/webmasters/markup-helper/u/0/ وارد راهنمای گوگل یا Google’s Structured Data Markup Helper شوید. در این صفحه لیست اطلاعاتی که قصد دارید آن ها را نشانه گذاری کنید وجود دارد.
  2. در ادامه URL صفحه، مقاله یا محصولی را که می خواهید نشانه گذاری کنید را وارد یا Paste و در ادامه روی گزینه Start Tagging کلیک کنید.
  3. پس از وارد کردن آدرس ابزار نشانه گذاری را در صفحه مشاهده می کنید. این بخش شامل تگ گذاری ها و نشانه گذاری ها است. در سمت چپ صفحه نمای سایت و سمت راست صفحه دیتا (اطلاعات) را می بینید.
  4. عناصر موجود در سایت را که می خواهید نشانه گذاری کنید، انتخاب کنید. برای مثال در صورتی که در مرحله اول یک مقاله را برای نشانه گذاری انتخاب کرده اید؛ در این قسمت باید عنوان مقاله را هایلات و انتخاب کنید.
  5. پس از هایلات کردن از طریق گزینه Tool گزینه Name را انتخاب کنید. پس از انتخاب این گزینه آیتم ها و ابزارهای جدید را مشاهده می کنید. در این لیست جدید آیتم های مجازی که می توانید نشانه گذاری کنید، وجود دارد.
  6. وقتی که همه لیست های نشانه گذاری را انتخاب کردید، یک HTML جدید از طریق کلیک روی Create HTML ایجاد کنید.
  7. پس از ایجاد HTML جدید می بینید که صفحه سایتتان با کدهای میکرو دیتاهای مرتبط برای اضافه کردن وجود دارد.
  8. برای اضافه کردن Schema Markup، وارد سیستم مدیریت محتوا (برای مثال وردپرس) یا سورس کد (Source Code) شوید و قسمت هایی که هایلات کرده اید را در محل های مورد نظر سورس کد یا CMS خود وارد کنید. برای پیدا کردن کدهای Schema Markup فقط کافی است که اسکرول کنید و کد زیر را پیدا کنید:

راه جایگزین به جای روش اول دانلود خودکار فایل HTML است. برای این کار ابتدا کدهای مربوط به HTML سایت را دانلود و آن را سورس کد یا سیستم مدیریت محتوا (CMS) ، Paste کنید.

در مرحله آخر روی گزینه Finish کلیک کنید تا مراحل بعدی را مشاهده کنید.

سپس روی گزینه Continue را انتخاب و کلیک کنید.

بررسی درستی دستور العمل های داده

برای بررسی صحت دستور العمل هایی که در بالا گفته شد و قطعه کدهایی که دانلود کردید، می توانید از ابزار Google Search Console استفاده کنید. پس از این که با مراحلی که گفته شد کد اسکیما را وارد یا Paste کردید، روی گزینه Preview کلیک کنید.

در ادامه ابزار Testing به شما کمک می کند که چه مقاله ای در نتایج جستجو مشابه با مقاله یا صفحه سایت شما است.

حتی این ابزار کمک می کند تا هر عنصر دیگری از سایت را که نشانه گذاری کرده اید را مدیریت و وضعیت آن را مشاهده کنید. برای این کار می بینید که در قسمت های مجزا هم آدرس صفحه ای که نشانه گذاری کرده اید، عکس، اسم نویسنده (Author) و … را مشاهده و در صورت لزوم ویرایش کنید.

چنانچه قصد یادگیری و آموزش ویدیویی سرچ کنسول گوگل را دارید، می توانید از آموزش های رایگان آکادمی کلیک اول استفاده کنید.

انواع روش های اضافه کردن کد اسکیما به سایت

در ابتدای مقاله گفته شد که گوگل استفاده از میکرو دیتا را نسبت به سایر روش های دیگر اضافه کردن اسکیما ترجیح می دهد، اما در ادامه انواع روش های اضافه کردن Schema را توضیح می دهیم.

انواع روش های اضافه کردن کد اسکیما به سایت

استفاده از میکرو دیتا

میکرو دیتا سه تگ مختلف Item Prop، Item Type، Item Scope است که هر کدام در موارد مختص خود مورد استفاده قرار می گیرد.

    • Item Type: موضوع تگ را برای موتورهای جستجو تعیین می کند.
    • Item Prop: بهینه سازی محتوا برای موتورهای جستجو را بر عهده دارد.
    • Item Scope: حوزه تگ را برای موتورهای جستجو مشخص می کند.

برای مثال اگر در سایت مقاله ای دارید که مربوط به معرفی یک کتاب است با استفاده از میکرو دیتا می توانید قطعه کد زیر را وارد کنید:

برای بهینه سازی اجزای موجود در این باکس و محتوای باکس از Item Prop به صورت زیر استفاده کنید:

این کد اسکیما را باید در قسمت HEAD سایت وارد کنید.

در این قطعه کد نام کتاب، ژانر یا موضوع کتاب و نام نویسنده نیز اضافه شده است. برای استفاده و پرداختن به موضوعات بیشتر برای باکس ها باید از Item Prop مختص خود استفاده کنید. برای یاد گرفتن و اضافه کردن موضوعات بیشتر وارد لینک schema.org/docs/full.html شوید.

پیاده سازی Schema Markup در سایت های وردپرسی

در صورتی که طراحی سایت با استفاده از سیستم مدیریت محتوای وردپرس است، پیاده کردن و استفاده از کد اسکیما آسان تر است. در سایت های وردپرسی می توانید افزونه Schema Creator را نصب کنید. پس از نصب این پلاگین سایر هایلات های مربوط به عنوان مقاله، محصول، خصوصیات محصول را اضافه و ذخیره کنید.

تاثیر استفاده از اسکیما مارک آپ روی سئو سایت

با نشانه گذاری یا به اصطلاح استفاده از اسکیما مارک آپ به موتورهای جستجو آدرس صفحه مشخصی از سایت یا محصول و آدرس مکان، شماره تلفن و … را می دهید تا سایت شما را سریع تر پیدا کند. پیدا کردن سایت توسط موتورهای جستجو یعنی نشان دادن سایت به کاربران و افزایش احتمال نرخ کلیک. طبق تحقیقات و آماری که در این زمینه وجود دارد سایت هایی که از اسکیما مارک آپ استفاده می کنند نسبت به سایت رقبا 15 تا 20 درصد افزایش نرخ کلیک داشته اند.

موتورهای جستجو صفحات مرتبط با جستجوی کاربر (Query) را جستجو و به کاربر نمایش می دهد. در آمار و اطلاعات جدیدی که کمپانی گوگل تایید و اعلام کرده که برای نشانه گذاری داده ها از JSON-LD را پیشنهاد کرده است. JSON-LD به معنی داده های لینک شده جاوا اسکریپت است. مزیت استفاده از LSON-LD این است که داده های ساختار یافته را از محتوای درون صفحات سایت و HTML را از یکدیگر جدا می کند.

بیشتر بخوانید: روش های افزایش نرخ کلیک سایت | افزایش CTR

تاثیر استفاده از Schema Markup روی فروش سایت های فروشگاهی

معمولا سایت های فروشگاهی با هدف افزایش فروش در دنیای تجارت الکترونیک آنلاین راه اندازی می شود. استفاده از Schema Markup در سایت های فروشگاهی یک مزیت شناخته می شود. برای مثال زمانی که یک کاربر در مورد یک محصول جستجو می کند، با استفاده از داده های ساختار یافته قیمت محصول و نتایج مرتبط، امتیازهایی که کاربران قبلی به این سایت یا محصول داده اند، موجودی محصول در انبار و … به کاربر نمایش داده می شود. این اطلاعات باعث افزایش اعتماد کاربران جدید و جذف بیشتر آن ها و در نهایت افزایش نرخ ورودی سایت و افزایش فروش از طریق سایت خواهد شد.

تاثیر استفاده از Schema Markup روی فروش سایت های فروشگاهی

داده های ساختار یافته (Structured Data Schema)

داده های ساختار یافته داده های معناداری هستند که به کمک کدهای اسکیما داده های متنی را به اطلاعات قابل فهم و شناخت برای موتورهای جستجو تبدیل می کند. یعنی زمانی که در یک سایت فروشگاهی قیمت محصولات را وارد می کنید، یا تعداد موجودی محصولات را می نویسید، با استفاده از داده های ساختار یافته این داده های عددی به عنوان قیمت محصول یا تعداد موجودی محصولات در انبار شناخته می شود. این روش نشانه گذاری یک روش منطقی و مناسب برای علامت زدن (برچسب زدن) داده های متنی و عددی و … است.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

2 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست..

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06