Breadcrumbs یا مسیر راهنمای سایت چیست؟

Breadcrumbs یا مسیر راهنمای سایت چیست؟

در این مقاله می خوانید:

یکی از مواردی که در هنگام طراحی سایت باید نسبت به آن توجه ویژه ای داشته باشید، استفاده از یک Breadcrumb مناسب و اصولی است که می تواند هم در تجربه کاربری بازدیدکنندگان سایت شما مفید باشد و هم در سئوی سایت تاثیرگذار باشد.

مگر نه این که پس از طراحی و راه اندازی سایت، هدف این است که در نتایج اول صفحه اول گوگل دیده شوید؟ یکی از عوامل تاثیر گذار و مهم در بهینه سازی سایت و بهبود تجربه کاربری برد کرامب (Breadcrumbs) یا مسیر راهنمای سایت است. در این مقاله همراه سایت کلیک اول باشید تا باید و نبایدها در مورد برد کرامب و نحوه ساخت آن بپردازیم.

برد کرامب (Breadcrumbs) چیست؟

اصطلاح Breadcrumbs در معنای لغوی Bread به معنی نان و Crumbs به معنای خرده است و این اصطلاح به معنی خرده نان است. البته در معنای لغوی، Breadcrumbs پودر سوخاری معنا می شود. اما دلیل استفاده از این اصطلاح و عبارت عجیب در دنیای سایت چیست؟

داستان نام گذاری عبارت به نام breadcrumbs به این دلیل است که در یک افسانه و داستان های اروپایی دو خواهر و برادر است که در راه رفتن به جنگل خرده های نان را در مسیر خود می بینند و برای برگشت به مقصد از این خرده های نان که در مسیر ریخته شده به عنوان یک راهنمای مسیر یابی استفاده می کنند.

برد کرامب (Breadcrumbs) در واقع لینک های مسیریابی هستند که در اکثر مواقع در پایین منوهای سایت های مختلف و به ویژه سایت هایی که فروشگاهی هستند و گزینه های متفاوت برای کلیک کردن دارند، مشاهده می شود.

مهم ترین و کاربردی ترین استفاده ای که از برد کرامب می شود در مسیریابی سایت است.

در سطرهای ابتدایی گفته شد که در سایت های فروشگاهی از برد کرامب زیاد استفاده شده است و یکی از ویژگی تولید سئو سایت فروشگاهی هم شناخته شده است. تصور کنید وارد یک سایت فروشگاهی می شوید و برای مشاهده محصول مورد نظر، قیمت و مشاهده نظرات و در آخر برای خرید محصول باید وارد دسته بندی و زیر دسته بندی ها شوید. در این جسات که اهمیت برد کرامب برای برگشت و یافتن مسیر نقشه برگشت به کاربر کمک می کند.

البته این به این معنی نیست که از برد کرامب فقط برای سایت های فروشگاهی استفاده می شود؛ برد کرامب به دلیل تاثیر بسزایی که در تجربه کاربری و سئو سایت دارد در سایت های غیر فروشگاهی نیز کاربرد دارد.

بیشتر بخوانید: تاثیر تجربه کاربری در سئو

4 نوع مختلف برد کرامب (Breadcrumbs)

تنها مزیت قابل استفاده از نان خرده (برد کرامب) به دلیل داشتن نقشه مسیر یابی نیست؛ بلکه انواع مختلفی دارد که در ادامه به معرفی هر کدام از آن ها پرداخته می شود:

1- برد کرامب مکانی (Location Breadcrumbs)

برد کرامب مکانی اولین برد کرامب پیش فرضی است که در سایت استفاده و پیاده سازی شده است و نوع پیش فرض و پر استفاده از آن را در سایت های فروشگاهی حتما مشاهده کرده اید. ساختار برد کرامب مکانی به این صورت است که دقیقا مکانی که کاربر در زمان فعلی در سایت حضور دارد را به او نشان می دهد و به دلیل این که به صورت سلسله مراتبی گزینه هایی را انتخاب کرده و صفحات و قسمت های مختلف سایت را مشاهده کرده است، مسیر برگشت را نیز به صورت سلسله مراتبی می تواند پیدا کند و با کلیک روی لینک های صفحات، به صفحات قبلی بازگردد.

کلیک اول > وبلاگ > سئو > بهینه سازی سایت

2- برد کرامب تاریخچه (مسیر):

این نوع برد کرامب به ندرت و به تعداد کم در سایت ها مشاهده می شود چون برد کرامب مکانی جایگزین آن شده است.طراحی برد کرامب مسیر یا تاریخچه به صورتی است که کاربر می توانست مسیری را که در سایت طی کرده به صورت ساده مشاهده کند. به صورت زیر نمایش داده می شد:

صفحه ی اصلی > صفحه قبل > صفحه فعلی

ارتباط برد کرامب و سئو - کلیک اول

3- برد کرامب ویژگی (Attribute Breadcrumbs)

این نوع برد کرامب اغلبا در سایت هایی که دارای آگهی است یا در سایت های فروشگاهی مشاهده می شود. نحوه ساختار برد کرامب ویژگی بدین صورت است که کاربر باید برای مشاهده محصول، خدمات یا به طور کلی صفحه مورد نیاز خود نیاز است که یک یا چند فیلتر را در سایت اعمال کند تا بتواند به صورت مستقیم به هدف خود برسد و محصول را سفارش دهد یا صفحه ثبت نام را پیدا کند یا به صفحه آموزش برسد. برای مثال زمانی که می خواهید در سایت دیجی کالا یک تلفن همراه با برند سامسونگ و با قیمت بین 2 تا 4 میلیون انتخاب و مشاهده کنید باید فیلترهایی را اعمال کنید تا به محصول مورد نظرتان برسید.

فروشگاه > دسته بندی محصولات > کتاب و مجله > کتاب های آموزشی

4- برد کرامب خرید (Sell Breadcrumbs)

ساختار برد کرامب خرید بدین صورت که کاربر می تواند مسیر خریدی که از ابتدا و تا لحظه کنونی طی می کند را مشاهده کند. این نوع برد کرامب در سایت های ایرانی به ندرت مشاهده می شود. نکته مهم در این برد کرامب این است که برد کرامب خرید بر بهبود وضعیت سایت تاثیری ندارد، اما به دلیل طراحی UX منحصر به فرد تجربه کاربری (User Experience) باعث افزایش فروش سایت می گردد.

ارتباط بین برد کرامب و سئو سایت

به دلیل این که گوگل کاربر محور است و تمرکز اصلی خود روی رضایت کاربران قرار داده است، علاوه بر پرداختن به نکات و قواعد مرتبط با سئو جهت بهبود بهینه سازی سایت باید بر عوامل تاثیر گذار بر بهبود تجربه کاربری نیز توجه شود. در ادامه قصد داریم به معرفی و نکات مربوط به برد کرامب و تاثیر آن بر سئوی سایت بپردازیم.

لینک سازی داخلی

در مقالاتی که در سایت کلیک اول منتشر شده از جمله مقاله آموزش سئو محتوا و اصول لینک سازی داخلی متوجه شدید که پرداختن و استفاده اصولی از لینک سازی داخلی تاثیر به سزایی در بهبود بهینه شدن سایت دارد. درست به همین دلیل است که نان ریزه ها (برد کرامب) به دلیل دارا بودن ساختاری همانند لینک و مسیریابی تاثیر مهمی در سئو سایت به همراه دارد.

همان طور که در مقالات ذکر شده است در لینک سازی نکته قابل توجه و مهم استفاده از انکرتکست های مرتبط با موضوع سایت و از آن مهم تر استفاده از کلمات کلیدی در انکرتکست است. استفاده از انکرتکست ها باعث می شود که صفحات زیادی به سایت شما ارجاع داده شود و نرخ کلیک سایت افزایش یابد.

در واقع با استفاده از برد کرامب باعث ایجاد یک ساختار مهم و اصولی لینک سازی داخلی در سایت و بهبود وضعیت سئو سایت می شوید. نکته مهم دیگری که در برد کرامب و ارتباط آن با لینک سازی وجود دارد این است که لینک سازی های پی در پی و اصوای در سایت باعث افزایش روند ایندکس سایت و صفحات آن در گوگل می گردد.

بیشتر بخوانید: اهمیت انکرتکست (Anchor Text) و تاثیر آن بر لینک سازی

بهبود UX (User Experience) سایت

همان طور که در ابتدای مقاله گفته شد هدف از معرفی برد کرامب ها بهبود تجربه کاربری بوده است. ساختار Breadcrumbs از سر در گم شدن کاربر در سایت های بزرگ که دسته بندی و قسمت های مختلفی دارد جلوگیری می کند. هر کدام از صفحات سایت طبق اصول و قواعد سئو دارای رتبه منحصر به فردی در ساختار گوگل است،

بنابراین دلیل اهمیت رسیدگی و پرداختن به موضوع برد کرامب به همین دلیل است. برای مثال تصور کنید که در یک سایت فروشگاهی مانند دیجیکالا به دنبال محصولی ویژه با خصوصیات و قیمت مد نظرتان هستید، فیلترها را اعمال می کنید و وارد صفحه می شوید، اگر به هر دلیلی برای خرید و سفارش این محصول قانع نشدید و ترجیح دادید از صفحه خارج شوید، این ساختار برد کرامب و نقشه مسیریابی نان ریزه ها است که به کاربر کمک می کند. صفحه به صفحه مسیر خود را پیدا کند و از صفحه خارج شود و به صفحه اصلی که محصولات دیگر وجود دارد برسد.

بیشتر بخوانید: طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری (UI و UX) چیست؟

استفاده از برد کرامب در بلاگ

فقط در سایت های فروشگاهی از برد کرامب استفاده نمی شود، بلکه در بلاگ سایت ها نیز جهت افزایش تعامل کاربر با سایت از آن استفاده می شود. برای مثال می توانید در قسمت بلاگ سایت مطالب آموزشی منتشر کنید و سپس از طریق ساختار برد کرامب مقالات را به صورت دسته بندی شده به یکدیگر دسترسی دهند. در این صورت می توانید ترافیک سایت خود را افزایش دهید.

ارتباط breadcrumbs و ux - کلیک اول

بهبود UX سایت چه تاثیری روی سایت دارد؟

اقداماتی که در جهت بهبود تجربه کاربری در سایت انجام می شود، تاثیرات مثبتی در جهت رشد و بهینه سازی سایت به همراه خواهد داشت از جمله:

  • کاهش نرخ پرش سایت (Bounce Rate)
  • افزایش زمان ماندگاری کاربر در سایت (Time on Site)
  • افزایش تعامل کاربر با سایت و در نتیجه رشد روند برند سازی
  • بهبود وضعیت سئو (بهینه بودن سایت)
  • بهبود خصوصیت Mobile Friendly بودن سایت (کاربران به راحتی می توانند از سایت استفاده کنند.)
  • افزایش نرخ کلیک (سایت هایی که از ساختار Breadcrumb در سایت خود استفاده می کنند، در صفحات جستجوی گوگل با ظاهری متفاوت نمایش داده می شود. ساختار این گونه سایت ها به گونه ای است که لینک های صفحات قبل از ورود به هر صفحه به کاربر نمایش داده می شود و همین امر باعث افزایش نرخ کلیک سایت خواهد شد.)
  • افزایش بازدید سایت

سخن پایانی

در این مقاله در مورد اهمیت استفاده و پیاده سازی نقشه مسیریابی در سایت صحبت شد، در مقالات بعدی کلیک اول به طور کامل به آموزش و روش ایجاد Breadcrumbs پرداخته می شود.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

0 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست..

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06