نرخ تبدیل (Conversion Rate) چیست و چگونه می توان آن را بهینه کرد؟

نرخ تبدیل (Conversion Rate) چیست و چگونه می توان آن را بهینه کرد؟

در این مقاله می خوانید:

در این مقاله، ما به بررسی عوامل موثر بر نرخ تبدیل (Conversion Rate) و روش های بهبود و بهینه سازی آن خواهیم پرداخت. اگر با مفهوم نرخ تبدیل آشنا نیستید تا انتهای این مقاله همراه سایت کلیک اول باشید.

یکی از مشکلات عمده و پر هزینه ای که کسب و کارهای اینترنتی دچار آن هستند، پرداخت هزینه های زیاد جهت تبلیغات، راه اندزی کسب و کار و معرفی آن به بازار کسب و کارهای آنلاین و نتیجه نگرفتن و ثبت نشدن یک سفارش خرید است. این مشکل در اکثر سایت های فروشگاهی و حتی سایت های آموزشی وجود دارد و مهم این است به نسبت هزینه ای که کرده اید، نتیجه مطلوب نگرفته اید و به هدف مد نظر که فروش یا ثبت نام در سایت یا پر کردن یک فرم است نرسیده اید. این همان نرخ تبدیل (Conversion Rate) است، که نشان دهنده میزان موفقیت کسب و کار و کسب سود و درآمد می باشد.

نرخ تبدیل (Conversion Rate) چیست؟

با یک مثال ساده شروع می کنیم، وقتی که یک مغازه یا فروشگاه (برای خرید حضوری) دارید، مشتری که وارد مغازه می شود قطعا انتظار دارید که یک محصول را از شما خریداری کند، غیر از این است؟ همه سایت های فروشگاهی، سایت آموزشی و سایت شرکتی هم چنین انتظار و هدفی را دارند.

برخی از سایت ها که به صورت مستقیم محصولی را نمی فروشند، و خدماتی مثل طراحی سایت، طراحی گرافیک یا برگزاری کمپین های تبلیغاتی را بر عهده دارند، در سایت های آموزشی هدف این است که مخاطب در سایت ثبت نام کرده یا اطلاعاتی مانند شماره تماس یا آدرس ایمیل را وارد کند.

نرخ تبدیل (Conversion Rate) چیست؟

یکی از معیارهای مهم برای اندازه گیری عملکرد یک وب سایت یا یک برنامه موبایل، نرخ تبدیل (Conversation Rate) است. نرخ تبدیل به نسبت کاربرانی که یک هدف مشخص را در یک وب سایت یا برنامه انجام می دهند، به کل کاربرانی که آن وب سایت یا برنامه را بازدید می کنند، تعریف می شود. برای مثال، اگر 1000 نفر از وب سایت شما بازدید کنند و 50 نفر از آن ها یک محصول را خریداری کنند، نرخ تبدیل شما برابر با 5 درصد خواهد بود.

در واقع نرخ تبدیل نشان دهنده تعداد افرادی است که از کل تعداد مخاطبان و بازدید کنندگان سایت، هدف مورد نظر که ثبت نام در سایت یا خرید یک محصول را انجام می دهند. با توجه به هزینه هایی که برای این کار انجام می دهید در صورتی که Conversion Rate عدد خوبی نباشد، باید نرخ تبدیل بهینه شود. در ادامه به معرفی روش های بهینه کردن نرخ تبدیل می پردازیم.

چرا نرخ تبدیل اهمیت دارد؟

  • اوضاع همیشه یک جور نمی ماند: وقتی اقدام به طراحی سایت می کنید، گمان نکنید که همین یک بار که هزینه کرده اید تا آخر جریان کسب و کار آنلاین می توانید بدون آپدیت کردن خودتان و کسب و کارتان می توانید پیشرفت کنید، بلکه همیشه راه های جدیدی برای موفقیت و پیشرفت هست. راه های زیادی برای مشاهده و آنالیز کردن وضعیت سایت و حوزه کاری وجود دارد، از جمله سرچ کنسول گوگل، گوگل آنالیتیکس و … . از طریق این ابزار می توانید نرخ پرش سایت، تعداد Impression و کلیک های سایت، نرخ تبدیل و … را بررسی و تحلیل کنید.
  • فضای رقابتی کسب و کارهای آنلاین: بسیاری از کسب و کارهای آنلاین ترجیح می دهند به جای استفاده از روش های مطلوبی مانند تولید محتوا، سئو سایت، برگزاری کمپین که نیازمند زمان بیشتر می شود، با پرداخت هزینه های زیاد و تبلیغات در Google Ads و … باعث افزایش نرخ تبدیل و کسب سود و درآمد بیشتر شوند. همین امر باعث افزایش ایجاد فضای رقابتی در کسب و کارهای آنلاین می شود.

بیشتر بخوانید: تبلیغات در گوگل (Google Ads) چیست؟

نرخ تبدیل باید چه عددی باشد؟

معمولا برای نرخ تبدیل عدد و رقم مشخصی وجود ندارد، بلکه Conversion Rate به میزان فعالیت های پیشین سایت شما، نوع تبلیغات، رفتار گذشته کاربران و … تعیین می شود. شاید برخی از سایت ها ادعا کنند که نرخ تبدیل آن ها 100% بوده است. در برخی موارد ممکن است که این عدد صحت داشته باشد و کل افرادی که وارد سایت شده اند به مشتری تبدیل شده اند (خرید و پرداخت داشته اند.) یا روی یک دکمه کلیک کرده اند و فرم ثبت نام را پر کرده اند.

بنابراین اگر ابتدای کار هستید و به تازگی در سایت از روش CRO استفاده می کنید انتظار رسیدن به اعداد و رقم های بالا در نرخ تبدیل را نداشته باشید. پس از این که چندین بار از بهینه سازی Conversion Rate استفاده کردید نرخ تبدیل افزایش می یابد.

نرخ تبدیل باید چه عددی باشد؟

بهینه سازی نرخ تبدیل به چه معناست؟ (Conversion Rate Optimization)

CRO یا بهینه سازی نرخ تبدیل به روش ها و کارهایی گفته می شود که باعث افزایش نرخ تبدیل در سایت می شود. برای مثال در سایت های آموزشی، اگر یک دکمه طراحی کنید و بنویسید “آموزش صفر تا صد تولید محتوا”، این کار باعث افزایش کلیک روی سایت و بازدید از سایت می شود و این یعنی همان افزایش نرخ تبدیل.

به طور کلی آن چه در فرایند CRO انجام می شود، سعی بر آن است که با فعالیت هایی از جمله طراحی سایت، تغییر و ویرایش در سایت (تغییر قالب سایت)، بهبود ظاهر سایت، تغییر و ویرایش محتوای سایت و … مخاطب ترغیب و تشویق شود که هدف مورد نظر شما در سایت را انجام دهد و Conversion Rate افزایش یابد.

البته این نکته را فراموش نکنید زمانی که صحبت از طراحی سایت یا تغییر قالب می شود، منظور این نیست که کاربر را مجبور کنید در فرمی که طراحی کرده اید یا روی دکمه ای که قرار داده اید کلیک کند و فرمی را پر کرده و اطلاعاتش را در اختیار شما قرار دهد. بلکه منظور این است برای بهینه سازی نرخ تبدیل باید استراتژی مناسب برای رده های سنی و علاقه مندی های متفاوت پیاده سازی و اجرا کنید و به طور کلی روی پرسونای مخاطب کار کنید.

بیشتر بخوانید: پرسونای مشتری چیست؟

برگزاری کمپین تبلیغاتی و تست A/B

با مفهوم صفحه فرود آشنا هستید؟ زمانی که در یک بازه زمانی مشخصی مانند تعطیلات نوروز، تابستان، اعیاد و مناسبت های خاص مثل شب یلدا، روز پدر و … می خواهید یک محصول یا پکیجی از محصولات را بفروشید، استفاده از کمپین های تبلیغاتی روش مناسبی است. در موازات طراحی کمپین یک صفحه فرود که شامل خرید و پرداخت همان محصول است باید طراحی شود. این جا اهمیت تست A/B مشخص می شود.

برای تست A/B دو نسخه متفاوت با طراحی متفاوت دو صفحه فرود طراحی کنید و تعداد یکسان ترافیک وارد هر دو صفحه کنید و سپس بررسی کنید که از بین این تعداد ورودی چه تعداد به Conversion Rate، تبدیل شده است. نرخ تبدیل بالاتر هر کدام از صفحات فرود بالاتر بود آن صفحه را انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید: تکنیک A/B Test چیست و چه کاربردی دارد؟

بررسی نرخ تبدیل با استفاده از Email Marketing

یکی از روش هایی که با استفاده از آن می توانید میزان نرخ تبدیل را بررسی کنید روش Email Marketing است. در این روش دو نوع صفحه فرود با طراحی متفاوت تهیه و ایجاد کنید. بدین صورت که نوع طراحی دکمه ها، جایگاه دکمه ها و … متفاوت باشد. در صورتی که از مشتریان و کاربران سایت 500 ایمیل جمع آوری کرده اید، برای 250 نفر از آن ها صفحه فرود نوع اول و برای 250 نفر بعدی صفحه فرود دوم را ارسال کنید و سپس با استفاده از سایر نرم افزارهای آنلاین برای بررسی و آنالیز سایت و آنالیز نرخ تبدیل را مشاهده و بررسی کنید.

در این تست نیز باید متن ارسال شده در ایمیل، سرعت صفحات و نوع دامنه صفحات همگی یکسان باشد تا میزان دقت بیشتری این تست را بتوانید انجام دهید و عوامل دیگری روی کاهش یا افزایش نرخ تبدیل تاثیر نداشته باشد.

بیشتر بخوانید: ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی چیست؟

بررسی نرخ تبدیل با استفاده از Email Marketing

عوامل تاثیرگذار بر بهینه سازی نرخ تبدیل

در بهینه سازی نرخ تبدیل عوامل تاثیر گذار شامل موارد زیر است:

  • Call to Action: دکمه Call to Action یا دعوت به عمل یک دکمه است که در همه کمپین های تبلیغاتی و صفحات اینترنتی مشاهده می کنید، این دکمه ها دکمه های قابل کلیک هستند که باید متن آن ها یک متن جذاب و درگیر کننده باشد تا کاربر ترغیب شود که روی دکمه کلیک کند. مانند عبارات : “آموزش رایگان”، رایگان عضو شوید”، “همین الان رزور کنید”، “دانلود رایگان”، “ثبت نام سریع”.
  • تولید محتوا: یکی از روش هایی که باعث ایجاد اعتماد و بهینه سازی نرخ تبدیل می شود “کیفیت تولید محتوایی” است که در سایت می نویسید. در سایت مقالات آموزشی منتشر کنید، برای معرفی محصولات محتوای مفید و واضح در مورد خصوصیات و ویژگی های محصول تولید کنید. ویدئوهای آموزشی که برای کاربر مفید باشد در سایت منتشر کنید.
  • User interface (UI): منظور از ظاهر گرافیکی یا راحتی کاربر در این جا این است که آیا محتوای بصری و گرافیکی سایت شما به اندازه کافی منحصر به فرد و جذاب هست تا کاربر ترغیب شود در سایت بماند؟ از قسمت های مختلف سایت دیدن کند؟ دکمه ها در جای مناسب قرار گرفته اند؟ بررسی این موارد به شما کمک می کند تا در بتوانید میزان کاهش یا افزایش نرخ تبدیل سایت را بررسی و اصلاح کنید.
  • User Experience (UX): منظور از تجربه کاربری این است که آیا کاربران می توانند در سایت به دنبال چیزی که می خواهند بگردند؟ آیا مسیر خرید و کلیک کردن روی دکمه های خرید آسان و در دسترس است؟ آیا فضای طراحی شده سایت برای صفحه موبایل هم مناسب است و کاربرانی که می خواهند از تلفن همراه استفاده کنند آیا دسترسی به قسمت های مختلف سایت امکان پذیر هست؟

بیشتر بخوانید: طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری (UI و UX) چیست؟

User Experience (UX)

سخن پایانی

در این مقاله، ما به بررسی مفهوم نرخ مکالمه و عوامل موثر بر آن پرداختیم. نرخ مکالمه نشان دهنده درصد بازدیدکنندگان وب سایتی است که به مشتریان تبدیل می شوند. افزایش نرخ مکالمه یکی از راه های کارآمد برای بهبود عملکرد وب سایت و افزایش فروش است. برای رسیدن به این هدف، لازم است که عواملی مانند طراحی وب سایت، ارائه ارزش افزوده، تضمین اعتماد و امنیت، تسهیل فرآیند خرید و استفاده از تکنیک های تحریک کننده را در نظر گرفت.

به عنوان سخن پایانی، می توان گفت که نرخ مکالمه یک شاخص کلیدی برای سنجش موفقیت وب سایت ها است. با توجه به رقابت بالای بازار اینترنتی، وب سایت هایی که بتوانند نرخ مکالمه خود را بهینه سازی کنند، مزیت رقابتی بالاتری خواهند داشت. بنابراین، پیشنهاد می شود که وب سایت ها به صورت منظم و دقیق نرخ مکالمه خود را اندازه گیری و تحلیل کنند و با استفاده از راهکارهای عملی که در این مقاله ارائه شده است، سعی کنند آن را بهبود بخشند.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

0 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست..

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06