ترفندهای سئو برای بالا آوردن نتایج سایت در گوگل

ترفندهای سئو برای بالا آوردن نتایج سایت در گوگل

در این مقاله می خوانید:

اگر می خواهید سایت شما رتبه خوبی در موتورهای جستجو کسب کند، باید به طور جدی به فکر بهینه سازی و سئو کردن مطالب سایت خود باشید.

فرض کنید یک کسب و کار راه انداخته اید. بعد از انتخاب حیطه ای که تصمیم دارید در آن فعالیت کنید، انتخاب مکان و جامعه هدف اهمیت ویژه ای دارد. اگر یک فروشگاه در نقطه ای کور با دسترسی سخت افتتاح کنید؛ قطعا مشتریان چندانی نخواهید داشت. همین مسئله در مورد کسب و کارهای اینترنتی نیز صادق است.

در فضای اینترنت، رقابت حرف اول را می زند! اگر نتوانید جایگاه بهتری را نسبت به رقبای خود بدست آورید، ترافیک زیادی را از دست داده و اصطلاحا میدان را واگذار کرده اید. در چنین شرایطی نمی شود انتظار نرخ فروش بالا و موفقیت داشت.

افزایش سئو سایت و قرار گرفتن در رتبه اول گوگل یکی از اهداف صاحبین کسب و کارهای اینترنتی است. برای رسیدن یک سایت به این نقطه لازم است که تکنیک های زیادی برای ارتقای رتبه سئو سایت روی آن پیاده شود. در این مطلب شما را با نکاتی ساده و طلایی در رابطه با بالا بردن سئو سایت و ترفندهای آن آشنا می کنیم و به این سوال پاسخ می دهیم که چگونه رتبه سایت را در گوگل بالا ببریم؟

سئو چیست؟

SEO مخفف عبارت “Search Engine Optimization” (بهینه‌سازی موتور جستجو) است.

همانطور که از نامش پیداست؛ سئو یک تلاش آگاهانه برای بهینه سازی یک سایت منطبق بر الگوریتم های موتور جستجو است. ما در سئو زمینه را برای دیده شدن هرچه بیشتر و بالا نگهداشتن سایت فراهم می کنیم. تا جایی که بتوان به بهترین رتبه و جایگاه رسید. این ارتقای جایگاه به اعتبار بیشتر و در نتیجه فروش بیشتر منجر می شود.

بیشتر بخوانید: سئو (SEO) چیست؟

سئو چیست؟ - کلیک اول

ترفندهای سئو برای بالا آوردن نتایج سایت

اگر می خواهید دیده شوید؛ از سئو غافل نباشید! بسیاری از کاربران از طریق موتورهای جستجو به وب سایت شما سر می زنند. اهمیت سئو آنجایی مشخص می شود که بدانید درصد قابل توجهی از کاربران به نتایج صفحه اول جستجو اکتفا کرده و به سراغ صفحات دیگر نخواهند رفت. بنابراین اگر می خواهید آمار نسبتا قابل قبولی را در بازدید از سایتتان داشته باشید، ناگزیرید از سئو کمک بگیرید.

سئو یک سرمایه گزاری در بازه بلند مدت است که می تواند برای شما نتایج ماندگاری داشته باشد. در این مبحث به ترفندهای سئو برای بالا نگهداشتن سایت خواهیم پرداخت. این ترفندها را در 8 گام باهم مرور می کنیم.

بیشتر بخوانید: کمپین سئو چیست؟ 9 مرحله اصولی برای راه اندازی کمپین سئوی سایت

۱- تجزیه و تحلیل داده‌ های وب‌ سایت

داده ها همواره می توانند اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهند. گرچه انبوهی از آن ها نیز حرفی برای گفتن ندارند. با این حال ضروری است که داده ها را برای آگاهی از تعداد کلیک های روی CTA سایت، تعداد افراد نادیده گرفته، عملکرد واضح کاربران در فضای وبسایت شما، نرخ پرش و… بررسی کنید.

بیشتر بخوانید: بیگ دیتا یا کلان داده چیست و چه کاربردهایی دارد؟

۲- تحقیق در مورد کلمات کلیدی

الگوریتم های قدیمی موتورهای جستجوگر، در گذشته عملکرد سهل انگارانه تری داشتند. شما می توانستید یک کلمه کلیدی را انتخاب کرده و با نوشتن تنها سیصد کلمه در مورد آن به رتبه نسبتا خوبی دست پیدا کنید. اما این الگوریتم ها امروزه تغییر کرده اند و دیگر به راحتی گذشته نیستند.

امروزه مدیران سایت با استفاده از ابزارهای مختلفی از جمله Ubersuggest ،Google Trends یا SEMrush می توانند مرتبط ترین و البته مناسب ترین کلمه کلیدی مربوط به خود را پیدا کرده و با توجه به آن تولید محتوا کنند. پیداکردن کلمه کلیدی نیازمند رعایت نکاتی است که برای اطلاع از آن می توانید از تخصص کارشناسان سئو کمک بگیرید.

بیشتر بخوانید: معرفی ابزارهای حرفه ای برای پیدا کردن کلمه کلیدی

۳- تولید محتوای طولانی و ارزشمند برای بهبود سئوی سایت

تولید محتوا در تعیین کیفیت یک سایت حرف اول را می زند. بی دلیل نیست که میگویند تولید محتوا پادشاه است!

برای تولید محتوای قدرتمند و البته استاندارد باید مجموعه ای از قوانین را رعایت کنید. از جمله آن ها توجه به حجم محتواست. محتوای کوتاه مورد علاقه کاربران و درنتیجه گوگل نیست و نمی تواند به بالا نگهداشتن سایت شما کمکی کند. محتوای بیش از حد طولانی هم حوصله کاربران را سر می برد و باعث می شود خیلی زود وب سایت شما را ترک کرده و آمار نرخ پرش را افزایش دهند.

بهترین طول نوشته وب سایت به گزارش سایت بافر، چیزی حدود 1600 کلمه است. با این تعداد کلمات احتمال رضایت کاربرانتان بالاتر رفته و به بهبود سئو سایت کمک شایانی می شود.

بیشتر بخوانید: آموزش نحوه تولید محتوای سئو شده

تولید محتوا برای بهبود سئوی سایت - کلیک اول

۴- توجه به سئو داخلی (on-page SEO)

سئوی داخلی با بررسی آیتم هایی از قبیل عناوین یا تگ‌ ها، کلمه کلیدی اصلی و فرعی، برچسب‌ ها، عنوان و توضیحات به بهینه سازی سایت شما کمک می کند. به زبان ساده تر، سئو داخلی مجموعه اقدامات در فضای داخلی وب سایت است که در نهایت به بهبود تجربه کاربری و بالا نگهداشتن سایت می انجامد.

برای رعایت اصول سئوی داخلی، باید کلمه کلیدی اصلی در تگ H1 ذکر شود. از زیر عنوان ها در بین متن محتوا استفاده شده و همچنین چگالی بین نیم تا دو و نیم درصد از کل محتوا به کلمه کلیدی اختصاص یابد. در نظر داشته باشید که میزان چگالی بیش از این مقدار برای شما نتیجه معکوس دارد.

در تگ Alt تصاویر از کلمات کلیدی و همچنین کلمات فرعی استفاده کرده و در نهایت همه موارد یوآست را رعایت نمایید.

بیشتر بخوانید: سیر تا پیاز مراحل بهبود سئوی داخلی سایت

۵- توجه به بهینه‌ سازی سئو خارجی (off-page SEO)

سئوی خارجی نیز مجموعه اقدامات هدفمندی است که ما در خارج از محیط وبسایتمان برای بالا نگهداشتن سایت انجام می دهیم. از جمله این اقدامات می توان به وبلاگ نویسی مهمان، حضور فعال در شبکه های اجتماعی، اینفلوئنسر مارکتینگ و گرفتن لینک های خارجی اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: سیر تا پیاز سئوی خارجی سایت

۶- بهینه‌ سازی وب‌ سایت برای موبایل

تعداد کاربرانی که از طریق موبایل به موتورهای جستجو سر می زنند؛ اصلا قابل چشم پوشی نیست. شما باید ترفندهای بهبود تجربه کاربری این دسته از کاربران را بکار برده و به بهینه سازی سایتتان برای گوشی های موبایل بپردازید.

گوگل به تازگی سرویسی به نام mobile-first index راه اندازی کرده است. بنابراین اگر بتوانید روی پارامتر mobile friendly سایت خود تمرکز داشته باشید، احتمال ارتقای رتبه سایتتان افزایش می یابد.

۷- افزایش سرعت بارگزاری برای صفحات وب‌ سایت

یکی دیگر از مواردی که در بهبود سئوی سایت اثر دارد؛ افزایش سرعت بارگزاری صفحات وب سایت است. اگر سایت شما سرعت بارگزاری خوبی نداشته باشد، کاربران به سرعت آن را ترک کرده و منجر به افزایش نرخ پرش و در نتیجه افت رتبه بندی سایت خواهند شد.

ابزار Google PageSpeed Insights در راستای سرعت بارگزاری سایتتان، اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار می دهد.

بیشتر بخوانید: تاثیر سرعت در سئو سایت

افزایش سرعت بارگزاری صفحات سایت - کلیک اول

۸- دریافت بک لینک با کیفیت

اگر سایت های با کیفیت به شما بک لینک دهند، در واقع ضامن اعتبار شما شده اند. این امر ارزشمندی سایت شما را نزد گوگل افزایش داده و به بهبود ترافیک وب سایت شما کمک می کند. البته انجام این موضوع کار چندان ساده ای هم نیست.

بیشتر بخوانید: بک لینک چیست و چه اهمیتی برای سئو سایت دارد؟

برای این موضوع می توانید از روش هایی از جمله ارسال ایمیل به اینفلوئنسرها و سایر وبلاگ‌ های موجود در زمینه تخصصی خود استفاده کنید. فراموش نکنید قبل از هر چیز باید محتوای ارزشمند و قابل ارائه ای داشته باشید. این موضوع می تواند احتمال گرفتن بک لینک را برای شما افزایش دهد.

بیشتر بخوانید: روش افزایش نرخ تبدیل سایت با ایمیل مارکتینگ

آیا سئو در افزایش نرخ تبدیل وب‌ سایت تاثیر دارد؟

تا این قسمت از مقاله به ترفندهای سئو برای بالا آوردن نتایج سایت پرداختیم. در این مبحث قصد داریم اثرگذاری سئو در افزایش نرخ تبدیل وبسایت را تشریح کنیم.

نرخ تبدیل به نسبت تعداد تبدیل ها به کل بازدیدکنندگان سایت گفته می شود. به بیانی دیگر نرخ تبدیل نشان می دهد که چه تعداد از بازدیدکنندگان سایت را به مشتریان خود تبدیل کرده اید.

بهبود نرخ تبدیل می تواند بدون افزایش بازدید به افزایش میزان فروش سایت کمک کند. حال نقش سئو در این فرآیند چیست؟

اگر شما محتوای با کیفیت تولید کنید، بک لینک های قدرتمند جذب کنید و به اعتبار وب سایتتان بیافزایید، شاهد بهبود سئوی سایتتان خواهید بود. بهبود سئوی سایت به افزایش نرخ تبدیل می انجامد و نرخ تبدیل بیشتری دارد. چرا که کاربران از این طریق می توانند ارزشمندی تلاش شما برای بهبود سایتتان را درک کرده و تبدیل به مشتری همیشگی شما شوند.

همچنین شما میتوانید با بررسی دقیق 20 سایت پربازدید جهان به قدرت محتوای خوب و تاثیر آن برروی افزایش نرخ تبدیل پی ببرید. پس تا زمانی که پیشنهادی جذاب برای ارائه دادن به مشتریانتان داشته باشید، قادر خواهید بود نرخ تبدیل سایتتان را افزایش ‌دهید.

بیشتر بخوانید: نرخ تبدیل چیست و چگونه می توان آن را بهینه کرد؟

بهبود تجربه کاربری را فراموش نکنید!

تجربه کاربری به درک کاربر و کیفیت تجربه او از لحظه ورود به سایت تا لحظه خروج از سایت گفته می شود. یعنی کاربر از ورود به سایت شما خوشحال است یا خیر، امکانات سایت شما برای راحتی او کافی بوده است یا نه، آیا توانسته به انتظارات و خواسته هایش در فضای وب سایت شما برسد و… جواب هرکدام از این سوال ها مستقیما به پارامتر تجربه کاربری مرتبط می شود.

همامنطور که می دانید رتبه بندی گوگل به رفتار کاربران بستگی دارد. بنابراین هرچقدر روی بهبود تجربه کاربری سرمایه گذاری کنید، ضرر نخواهید کرد.

به طور خلاصه سعی کنید کل فضای سایت ساده، در دسترس و مناسب نیاز کاربر باشد. از افزودن المان های اضافی به فضای سایت خودداری کنید. رعایت اصول سئو می تواند در این امر راهگشا باشد.

بیشتر بخوانید: تاثیر تجربه کاربری در سئو

بهبود تجربه کاربری - کلیک اول

سخن آخر

سئو یک موضوع پیچیده و در عین حال بسیار شیرین است. اثری که سئو در بهبود کسب و کارها دارد، خستگی پروژه را از تن سئوکاران به در می کند.

ما در این مقاله به ترفندهای سئو برای بالا آوردن نتایج سایت و اثر سئو در افزایش نرخ تبدیل پرداختیم. گرچه سئو یک فرآیند نسبتا زمانبر است و نمی تواند در کوتاه مدت به ما اثر آنی خود را نشان دهد؛ با اینحال سرمایه گذاری روی آن آثار ماندگار و بلند مدتی دارد. این امر در نهایت به اعتبار برند، افزایش نرخ تبدیل و سودآوری بیشتر می انجامد.

از زمانی که برای مطالعه این مقاله صرف کرده اید، سپاس گزاریم. امیدواریم توانسته باشیم به سوالات شما در این مبحث پاسخ دهیم. شما می توانید نظرات و پیشنهادات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

0 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست.

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06