تاثیر سرعت بارگذاری در سئوی سایت

تاثیر سرعت بارگذاری در سئوی سایت

در این مقاله می خوانید:

پیش از این مطالبی را در مورد سئو و مراحل انجام آن آموختیم و همچنین تعدادی از پارامترهای موثر در سئو سایت را بررسی کردیم. حال نوبت به یکی از مهمترین مسائل دخیل در سئو یعنی سرعت سایت می رسد که بهبود آن امری اساسی در بهینه سازی وب سایت به شمار می رود.

تاثیر سرعت در سئوی سایت

تاثیر سرعت در سئوی سایت یکی از دغدغه هایی است که ذهن بسیاری از مدیران سایت ها و وب مستران را به خود مشغول نگاه داشته است. در کل سرعت یک وب سایت از اهمیت فراوانی در سئو سایت برخوردار بوده و رعایت نکات مهم و کلیدی در این مورد، می تواند از بهترین روش ها برای سئو و بهینه سازی سایت به شمار برود.

هنگامی که ربات های موتورهای جستجو نظیر گوگل، سایت را پیمایش کرده و اطلاعات و محتوای سایت را برای پایگاه داده خود ارسال می نمایند، به یکی از مسائلی که دقت فراوانی دارند، سرعت سایت می باشد.

در مجموع می توان گفت خزنده ها و ربات ها مدت زمان زیادی منتظر لود شدن سایت نمی مانند و اگر بارگذاری کامل سایت زمان زیادی به طول بیانجامد، بدون انجام کامل وظیفه خود سایت را ترک کرده و این اتفاق را به عنوان یک فاکتور منفی برای سایت شما لحاظ می کنند. از طرفی لود کند سایت باعث نارضایتی کاربران و نرخ پرش یا بانس ریت بالای سایت می شود.

تاثیر سرعت در سئوی سایت

اهمیت سرعت بارگذاری صفحات

سرعت نمایش صفحات سایت اهمیت بسیار بالایی دارد. هر قدر سرعت فراخوانی صفحات یک وب سایت بالاتر باشد در فاکتور زمان لود سایت، کاربران آن سایت راضی تر بوده و این موضوع در دراز مدت موجب بهبود عواملی نظیر UX و برندینگ می شود.

طبق آخرین بررسی های انجام شده، اگر سرعت بارگذاری یک وب سایت بیش از سه ثانیه طول بکشد، بیش از 40 درصد کاربران وب سایت را ترک خواهند کرد. بنابراین، بهبود سرعت سایت نه تنها بر سئو تاثیر می گذارد، بلکه نقش مهمی در تجربه کاربری و موفقیت کسب وکار شما نیز دارد.

بهبود سرعت سایت شامل مواردی مانند بهینه سازی تصاویر، کاهش استفاده از افزونه ها، بهینه سازی کد و فشرده سازی منابع است. با اجرای این تغییرات، می توانید تجربه کاربری بهتری را برای بازدیدکنندگان ایجاد کنید و در نتیجه سئو و موفقیت کسب وکار خود را بهبود بخشید.

 

بیشتر بخوانید: اهمیت بهینه سازی تصاویر در سایت

پس دریافتیم تاثیر سرعت بارگذاری در سئوی سایت از چه اهمیتی برخوردار است. حال می خواهیم به تعدادی از پارامترهای مهم در بهبود سرعت سایت بپردازیم:

اهمیت سرعت بارگذاری صفحات

استفاده از یک هاست سریع و قدرتمند

نخستین گام برای بهبود سرعت سایت، انتخاب یک هاست سریع می باشد. اگر هاست شما سرعت بارگزاری پایینی داشته باشد، هرچقدر که برای بهینه سازی محتوای سایت خود تلاش کنید، به نتیجه مناسبی نمی رسید.

یکی از نکات کلیدی در سرعت هاست، پهنای باند بالا می باشد.

اگر مسیر ارسال و دریافت اطلاعات از سیستم کاربر به سرور را مانند یک بزرگراه در نظر بگیریم. پهنای باند مانند عرض بزرگراه می باشد. طبیعیست که هرچقدر عرض بزرگراه بیشتر باشد، تعداد خودروهای بیشتری به طول همزمان قادر به عبور از آن بوده و سرعت بالاتر و ترافیک روان تر می شود.

انتخاب پهنای باند بالا بخصوص برای سایت های که بازدیدکننده بالا داشته و یا به دنبال راه هایی برای افزایش بازدید سایت و افزایش ورودی گوگل سایت خود می باشند، امری بسیار ضروری است. پس اگر از هاست ضعیفی مانند هاست های رایگان یا اشترکی استفاده می کنید، در اولین فرصت برای ارتقای آن اقدام کنید.

بیشتر بخوانید: انتخاب هاست و سرور در سئو سایت تاثیری دارد؟

کاهش حجم تصاویر و کدهای سایت

تصاویر و کدهای سایت از جمله مسائلی هستند که حجم بالایی از سایت را به خود اختصاص می دهند. پیش از این در مطالب جداگانه ای، کاهش حجم تصاویر سایت، کاهش حجم کدهای CSS و کاهش حجم کدهای جاوا اسکریپت سایت را به طول کامل توضیح داده و نحوه انجام این کار ها را به صورت دقیق بررسی نمودیم. نکته بسیار مهمی که در این مورد وجود دارد. این است که با حذف فواصل اضافی نظیر Space ها و Tab ها، می توانید حجم کدهای HTML را نیز تا حدی کاهش دهید.

بیشتر بخوانید: کاهش حجم تصاویر بدون افت کیفیت آنلاین چطور امکان پذیر است؟

 

کاهش حجم تصاویر و کدهای سایت

استفاده از قالب سایت و پایگاه داده بهینه

کدنویسی بهینه و طراحی پایگاه داده به صورت اصولی نیز از موارد مهم در سرعت سایت می باشد. هنگامی که از سیستم های مدیریت محتوا نظیر وردپرس یا جوملا استفاده می کنید، در بسیاری از موارد به دلیل افزونگی بیش از حد کدها و قالب های سنگین و غیربهینه، سایت سرعت بسیار پایینی در لود خواهد داشت که این امر تا حد زیادی نیز اجتناب ناپذیر است.

توصیه ما استفاده از یک سیستم طراحی سایت اختصاصی بوده که توسط یک تیم مجرب انجام شده باشد. هنگامی که قالب سایت توسط یک شخص توانا طراحی شود، تمامی نکات مدنظر گوگل و W3C در آن رعایت شده و افزونگی تا بیشترین حد ممکن کاهش پیدا می کند. در قالب ها و سایت های بهینه، تعداد ارسال درخواست و پاسخ ها به سرور بسیار پایین تر از سایت های معمولی بوده و همین مسئله سرعت سایت را تا حد زیادی افزایش می دهد.

از طرفی طراحی دقیق و اصولی پایگاه داده سایت هم از مسائلی است که عدم توجه درست به آن می تواند منجر به انباشتگی بیش از حد داده ها و اطلاعات سایت شده و حجم پایگاه داده سایت را تا چند برابر افزایش دهد. سیستم های مدیریت محتوا به دلیل اینکه می خواهند طیف عظیمی از کاربران را پشتیبانی کرده و برای انواع مختلف سایت خدمات ارائه دهند، اغلب پایگاه داده های سنگین و غیربهینه ای دارند.

 

استفاده از قالب سایت و پایگاه داده بهینه

استفاده از CDN های مناسب

شبکه ی توزیع محتوا (Content Delivery Network) که مخفف آن CDN می باشد، یک شبکه بزرگ از سرورهایی می باشد. که در مناطق مختلف جهان ایجاد شده و پخش شده اند. محتوای سایت ها با بکارگیری از CDN و با توجه به موقعیت جغرافیایی کاربران از طریق نزدیک ترین شبکه به کاربران ارائه داده می شود. این شبکه ها در سرعت بخشیدن به تحویل محتوا و پهنای باند در وب سایت های بزرگ و جهانی مثل یاهو، گوگل، فیس بوک و… تاثیر بسزایی دارند.

موسسه های بزرگ تحت وب برای کنترل کردن ترافیک سایت های خود از سرور هایی در مناطق گوناگون جهان برای ذخیره کردن و تحویل اطلاعات و امکاناتشان استفاده می کنند. این کار باعث افزایش و بالا رفتن سرعت تحویل محتوا و ارائه ی داده ها به کاربران در هر کجای جهان می شود. این امکان این کار مزایای بسیار زیاد دیگری مانند امنیت بسیار بالا، دسترسی دائم به اطلاعات و داده ها، پخش درست فشار بر روی چندین سرور، کاهش هزینه ها و … را به همراه دارد. پس استفاده از CDN برای بسیاری از اطلاعات سایت مانند تصاویر و فایل های CSS و JS می تواند سرعت سایت را تا حد زیادی کاهش دهد.

بیشتر بخوانید: CDN چیست و استفاده از آن چه مزایایی دارد؟

 

استفاده از CDN های مناسب

استفاده از کش

کش سایت یک مکان برای ذخیره کردن اطلاعات سایت به صورت موقت می باشد. کش نمودن تصاویر و فایل های سایت باعث می شود تا سرعت بارگذاری سایت بالاتر رود. زیرا در مکان ذخیره سازی اطلاعات، تصاویر و صفحات HTML ذخیره می گردد. بدین ترتیب میزان درخواست اطلاعات به سرور کاهش پیدا می کند. و این مسئله بر روی سرعت سایت تاثیر می گذارد.

حافظه کش سایت مانند حافظه کش در کامپیوتر می باشد. در اینجا و سرور نیز مانند حافظه رم می باشد. سایت ها وقتی کاربری وب سایتی را باز می کند. به جای دریافت اطلاعات از سرور که با سرعت کمتری انجام می گیرد از کش سایت استفاده می کند. تا در مدت زمان سریع تری وب سایت بارگذاری شود. بایستی برای کش شدن اطلاعات سایت، کدهای مناسب در فایل htaccess. قرار داده شود.

بیشتر بخوانید: معرفی مفهوم Cache Control و روش کار با آن

تاثیر سرعت در سئو سایت به همین موارد محدود نمی شود. سایت هایی مانند GTMETRIX سرعت سایت را به صورت کامل بررسی می کنند. و تمام مشکلات آن را به صورت کامل توضیح می دهند. منبع مناسبی برای رعایت تمام نکاتی است که بهبود آن ها باعث بهینه سازی هرچه بیشتر سایت و بهبود جایگاه سایت در گوگل می شود.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

0 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست..

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06