آشنایی با الگوریتم کافئین (Caffeine Algorithms) گوگل

آشنایی با الگوریتم کافئین (Caffeine Algorithms) گوگل

در این مقاله می خوانید:

می دانیم که اگر به دنبال افزایش بازدید از طریق گوگل هستیم، باید به الگوریتم های آن پایبند باشیم و پارامترهای ذکر شده توسط گوگل را رعایت کنیم. پس در ادامه معرفی الگوریتم های متنوع گوگل برای رتبه بندی سایت ها، نوبت به آشنایی با الگوریتم کافئین رسیده است. با ما همراه باشید.

مقدمه

در گذشته الگوریتم های موتور جستجوی گوگل به ندرت به روز رسانی می شد و پس از این که از کلمات کلیدی مرتبط با سایت خود استفاده می کردید و رتبه خوبی می گرفتید، این نتیجه تا مدت زمان زیادی باقی و بدون تغییر می ماند. اما پس از پیاده سازی الگوریتم کافئین در سال 2010، این مورد دچار تحول شد و این تغییرات به صورتی بود که نتایج چندین بار در روز جا به جا می شد.

عملکرد الگوریتم کافئین

پس از این که محتوا را در سایت منتشر کردید، گوگل باید صفحات را بررسی و شناسایی کند و بر طبق آن رتبه جدیدی را به سایت اختصاص دهد. در گذشته به این گونه بود که عنکبوت گوگل بین صفحات سایت گشت می زد و متناسب با آن کلمات کلیدی جدید را ایندکس می کرد. اما مشکل این جا بود: زمانی که کاربر این کلمات را جستجو می کرد، نتایج به روز رسانی نمی شد و صفحات جدید را نمایش نمی داد و همان صفحات قبلی با محتوای قبلی را نمایش می داد و درست همین جا بود که در سال 2010، الگوریتم کافئین عملکرد خودش را آغاز کرد و با به روز رسانی این الگوریتم نتایج متفاوت شد.

الگوریتم کافئین همانند الگوریتم مرغ مگس خوار برای سرعت بخشیدن به نمایش جستجوی کاربران و اختصاصی کردن کلمات کلیدی مورد جستجوی کاربر است. الگوریتم کافئین از بهترین الگوریتم های در حال حاضر موتور جستجوی کاربر است که تمرکز خود را برای ارائه خدمات و نتایج بهتر برای کاربر قرار داده است.

عملکرد الگوریتم کافئین

 

سیستم ایندکس گوگل چگونه کار می کند؟

فعالیت ایندکس شدن صفحات سایت ها توسط گوگل از سال 2009 مشغول کار بود و فعالیت آن به گونه ای بود که اطلاعات را به صورت لایه ای در خود نگه می داشت، بررسی می کرد، سایت و صفحات را گروه بندی می کرد و پس از جستجوی کاربر در مورد کلمات کلیدی، گوگل بین این گروه بندی ها جستجو و پیمایش می کرد و بر آن اساس نتایج را نمایش می داد که البته این نمایش نتایج زمان بر بود.

هرکدام از لایه ها در مقایسه با لایه اصلی از اهمیت کمتری برخودار بودند. مشکل اصلی سیتم ایندکس گوگل این بود که اصلی ترین لایه ایندکس صفحات و مطالبی که در سایت قرار داده شده بود برای ایندکس شدن در سیستم دو هفته زمان لازم داشت، تصور کنید صفحات و مطالبی که در لایه اصلی نبودند و در لایه های پایین تر قرار داشتند چه اوضاع درهم و برهمی داشتند؟ و زمان ایندکس شدن آن ها چقدر طول می کشید. حتی این مشکل باعث می شد سایت هایی هم که محتوای جدید منتشر می کنند یا جدید راه اندازی می شوند، نتوانند رتبه بگیرند.

بیشتر بخوانید: 11 تکنیک مطمئن برای افزایش سرعت ایندکس شدن سایت

این روند ایندکس کردن صفحات و بررسی مطالب آن ها برای هر سایت چندین ماه طول می کشید تا حدی که سایت های مشابه دیگر در این بازه زمانی راه اندازی و طراحی می شدند و همچنان لایه های ایندکس اطلاعات طول می کشید. اگر مطالب بالا را یک جمع بندی کلی کنیم به این نتیجه میرسیم که سرعت ایندکس شدن صفحات و به روز رسانی آن ها کند و زمان بر بود و در این زمان گوگل برای حل این مشکل حجم انبوه صفحات و اطلاعات آن ها و افزایش سرعت، الگوریتم جدیدی را با نام الگوریتم کافئین گوگل راه اندازی و پیاده سازی کرد.

پیدایش الگوریتم کافئین

الگوریتم کافئین گوگل در آگوست سال 2009 وارد عمل شد و هدف آن صرفا افزایش بهبود عملکرد جستجو در موتور جستجوی گوگل بود. این الگوریتم گوگل یک بستر و فضایی را برای افزایش سرعت دسته بندی و گروه بندی اطلاعات و مطالب سایت ها و ایندکس آن ها و در نهایت گروه بندی این صفحات ایندکس شده است. زمانی که کاربر عبارت یا کلمه کلیدی را جستجو می کند، زمان پاسخگویی به دلیل افزایش سرعت ایندکس افزایش یافت. البته در آن زمان تعداد کمی از سئو کاران متوجه این به روز رسانی و افزایش سرعت ایندکس شدن صفحات در موتور جستجوی گوگل شدند و در مقابل هم تعداد کاربرانی هم متوجه افزایش سرعت به روز رسانی صفحات و افزایش سرعت شدند کم بودند.

پیدایش الگوریتم کافئین

تاثیر عملکرد الگوریتم گوگل بر موتور جستجوی گوگل

در هر زمان که الگوریتم های جدید گوگل شروع به کار کردند، قدمی بزرگ و موثر در بهینه سازی گوگل و بهبود عملکرد آن داشته اند. از جمله الگوریتم های مرغ مگس خوار، الگوریتم پاندا، الگوریتم پنگوئن و … پس از شروع به کار کردن الگوریتم کافئین روال به طور کلی برای موتور جستجوی گوگل رو به رشد شد و بهبود یافت تا آن جایی که برخی سایت ها اذعان داشتند که پس از شروع فعالیت الگوریتم کافئین گوگل به صورت لایو و در لحظه صفحات را با سرعت ایندکس می کرد. همچنین پس از عملکرد این الگوریتم حتی تعداد حجم اطلاعاتی که ذخیره و سپس جستجو و پیمایش می شد به سرعت افزایش یافت و به صد میلیون گیگابایت رسید.

بیشتر بخوانید: آشنایی با الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل

این حجم از اطلاعات و زمان ایندکس شدن به مرور افزایش یافته و تاکنون به حدود هزار گیگا بایت حجم اطلاعات رسیده است. دلیل اهمیت این افزایش از آن جهت است که هم تعداد سایت هایی که راه اندازی و طراحی می شوند رو به افزایش است و هم تعداد محتوا و مطالبی که تولید شده و در سایت منتشر می شود، زیادتر می شود. در مقابل نیز تعداد کاربران و بازدید کنندگانی به دنبال مطالب هستند و جستجو می کنند بیشتر شده و رو به افزایش است.

طبق معیارها و پارمترهایی که در مقاله معیارهای رتبه بندی سایت از نظر گوگل، یکی از پامترهای مهمی که باعث افزایش بازدید سایت، بیشتر شدن رضایت کاربران و افزایش زمان ماندگاری کاربران می شود، زمان بارگذاری و لود شدن سایت است. در زمان جستجوی کاربر وقتی پس از کلیک روی لینک سایت کاربر نتیجه مورد نظرش را سریع دریافت نکند و محتوا را مشاهده نکند، از سایت خارج می شود که همین موضوع تاثیر مستقیم بر افزایش نرخ پرش (Bounce rate) و در نتیجه کاهش رتبه سایت دارد.

بیشتر بخوانید: بانس ریت (Bounce Rare) چیست؟ راه های کاهش نرخ پرش سایت

در مقابل این به روز رسانی در موتور جستجوی گوگل شاید این سوال به ذهن کاربران و سئوکاران و مدیران سایت رسیده است که آیا آغاز عملکرد الگوریتم کافئین تاثیری بر سئو و بهینه سازی سایت هم داشته است یا خیر؟

الگوریتم کافئین هم همانند الگوریتم های دیگر گوگل پس از سروع فعالیتش روی سایت ها و نتایج آن ها بی تاثیر نبوده است.

زمانی که شما به عنوان مدیر تولید محتوا یا مدیر سایت محتوای جدیدی را در سایت منتشر می کنید، مسلما انتظار دارید تا سریع این مطالب و محتوای جدید توسط گوگل ایندکس شود تا برای کاربران مثمر ثمر باشد. پس از انتشار محتوا نیز به کاربر نمایش داده شود و سایت رتبه جدید گرفته و نهایتا باعث افزایش رضایت کاربر، افزایش نرخ کلیک و کاهش نرخ پرش شود.

تاثیر عملکرد الگوریتم گوگل بر موتور جستجوی گوگل

 

چه سایت هایی تحت تاثیر الگوریتم کافئین قرار گرفتند؟

اگر به دنبال جوابی قطعی و صریح هستید باید بگویم: هیچ سایتی پس از الگوریتم کافئین دچار افت رتبه نشد و این جوابی است که کمپانی گوگل به سئوکارانی است که عقیده داشتند که سایتشان پس از این الگوریتم دچار افت رتبه شد. باید گفت این گونه سایت ها احتمالا دچار مشکلات سئو سایت بوده است.

اولین راه حل برای رفع این مشکل این است که محتوا و مطالب جدید و مطابق با ارزش های سئو تولید و منتشر کنید، اهمیت استفاده از این روش این است که سایت ها پس از راه اندازی عملکرد الگوریتم کافئین قابلیت ایندکس شدن را دارد و می تواند رتبه خوبی را کسب نماید.

سخن پایانی

اگر جزء آن دسته افرادی هستید که صفر تا صد مقالات را نمی خوانید ،مطالعه سخن پایانی را فراموش نکنید: الگوریتم کافئین جایگزین سیستم ایندکس گوگل شد تا گوگل نتایج دقیق تر و جدیدتری از سایت را در SERP خود به نمایش بگذارد. این نکته را فراموش نکنید که الگوریتم کافئین تاثیر مستقیمی روی سیستم رتبه بندی سایت ها تاکنون نداشته و ندارد و فقط زمان آغاز به کار این الگوریتم، گوگل سیستم کروال و ایندکس کردن صفحات سایت را از نو ایجاد کرد.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

0 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست..

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06