آشنایی با الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل

آشنایی با الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل

در این مقاله می خوانید:

در این مقاله قصد داریم به معرفی الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل بپردازیم و بررسی کنیم که چگونه می توانیم سایت خود را بر اساس این الگوریتم، بهینه سازی نماییم.

دانش کافی در زمینه الگوریتم های جستجوی گوگل، برای هر شخصی که قصد فعالیت در زمینه سئو سایت را دارد بسیار مهم و حیاتی است. تمامی مدیران سایت ها فارغ از نوع سایتشان، به دنبال فروش بیشتر محصولات و یا ارائه بهتر خدماتشان از طریق بازدیدکننده بیشتر و افزایش ترافیک سایت خود هستند. در این مطلب قصد داریم در مورد الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل بیشتر آشنا شویم.

الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل

الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل در تاریخ 20 آگوست 2013 همزمان با پانزدهمین سالگرد تاسیس شرکت گوگل از سوی این کمپانی معرفی شد. اما نحوه کار این الگوریتم چگونه است؟ الگوریتم مرغ مگس خوار یا Humming Bird یک الگوریتم جدیدی است که با استفاده از آن، کاربران هنگام جستجو به نتایج دقیق تر و بهتری خواهند رسید. سرعت و در عین حال دقت، از ویژگی های مهم این الگوریتم است و از آن جایی که هدف گوگل این بود تا به الگوریتمی دست پیدا کند که به وسیله آن، بر سرعت و دقت هنگام جستجو برسد، این الگوریتم را بوجود آورد.

نحوه جستجو با الگوریتم مرغ مگس خوار

جستجو با الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل به این طریق است که بر روی معنا و مفهوم عبارات تکیه دارد. به این صورت که برای کلمه مورد نظر اول مترادف پیدا می کند و سپس از طریق آن به جستجو می پردازند وبهترین نتایج رابه کاربر خود ارائه می دهدبه عنوان مثال در گوگل عنوان “قیمت ماشین” را جستجو می کنید. برای قیمت از کلمه “نرخ، ارزش، بها” و برای ماشین از کلمه “خودرو” استفاده می کند.

سپس نتایجی را که به کاربر ارائه می دهد لینک صفحاتی است که محتوای آن درباره ی قیمت ماشین همراه با نتایج جستجو شده خواهد بود. اما قبل از آمدن این الگوریتم گوگل به جستجو کلمات و عبارت وارد شد بصورت جدا جدا می پرداخت.

به عنوان مثال اگر کلمه “ماشین” را جستجو می کردیم، گوگل صفحاتی را به نمایش در می آورد که محتوای آن در مورد “ماشین” بود. اما اکنون با استفاده از این الگوریتم علاوه برکلمه کلیدی مورد نظر، بر معنا و مفهوم کلمه کلیدی تاکید دارد. این الگوریتم درحالی که نزدیکترین و دقیق ترین نتایج را به شما نشان می دهد، صفحاتی را هم که بیبش از اندازه از کلمه کلیدی مورد نظر استفاده کرده و محتوای آن مفاهیمی در پی ندارند، جریمه می کند.

الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل به طور مستقیم روی سئوی سایت اثر می گذارد. به این صورت که گفته شد این الگوریتم به مفهوم و کیفیت محتوایی که تولید کردید و این که چقدر توجه کاربران را به خودش جلب کرده توجه زیادی دارد. پس بنابرین روی سئوی سایت هم تاثیر زیادی می گذارد.

به نظر میرسد که بعد از الگوریتم جسنجوی مرغ مگس خوار، دقت و سرعت و فهم گوگل ارتقا یافته است.

اکنون برای آشنایی بیشتر با نحوه کار الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل لازم است به معرفی دو مورد از امکانات جستجوی گوگل با نام گراف دانش و جستجوی معنایی بپردازیم.

الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل

گراف دانش و جستجوی معنایی

یک سال قبل از معرفی الگوریتم مرغ مگس خوار، گوگل گراف دانش خود را تولید کرد. این گراف دانش قسمتی از امکانات جدیدSERP (صفحه نتایج جستجو) بود که هدف آن ارائه پاسخ سریع و دقیق به کاربران بود. به عنوان مثال اگر نام شخصی را در گوگل جستحو کنید در سمت راست ان پنجره ای ایجاد می شود که در آن اطلاعاتی درباره ی زندگی شخصی وی مانند زمان تولد، محل زندگی، همسر، فرزندان و … در اختیارتان می گذارد.

و اینکه گوگل چگونه تشخیص می دهد که این نتایج منطبق بر خواسته اصلی کاربران است؟

برای پاسخ به این سوال باید با مفهوم جستجوی معنایی اشنا شویم.

بوسیله جستجوی معنایی این امکان وجود دارد که تا نتایج جستجو فراتر از معنی یک یک کلمات به کاربران ارائه شود. همان گونه که پیش از این نیز گفته شده است در این جستجو به مفهوم و محتوای کلمات توجه می شود. گوگل پیوسته در حال افزایش کارایی جستجوی معنایی است به گفته خود گوگل برای درک بهتر ماهیت دنیای واقعی و هماهنگی بین ان هابه ابزارهایی مانند جستجوی معنایی نیاز دارد و الگوریتم مرغ مگس خوار نیز در پی همین هدف به وجود امده است.

الگوریتم مرغ مگس خوار و جستجوی صوتی

بوسیله این الگوریتم گوگل توانست خود را به تکنولوژی جستجوی صوتی مجهز کند تا مفاهیم صوتی را بفهمد و سوالات کاربران را جستجو کند. به عنوان مثال “نزدیکترین بیمارستان به من کجاست؟” یا “معروف ترین هتل کجاست؟”

تفاوت الگوریتم مرغ مگس خوار با الگوریتم های پاندا و پنگوئن

الگوریتم جستجوی پنگوئن در واقع مجموعه ای از پارامترها و فاکتور هاست که گوگل از آن برای شناسایی و مقابله با سایت هایی استفاده می کند که از روش های نادرست مانند لینک سازی انبوه و غیر طبیعی و یا استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی در صفحه خود استفاده می کنند تا سایت خود رادر رتبه بالاتری در جستجوی گوگل برسانند. الگوریتم پاندا نیز بر کیفیت محتوای تولید شده در سایت نظارت دارد، در واقع وظیفه این الگوریتم است که محتوای کپی شده، محتواهای کوتاه شده، صفحات تکراری و بی ارزش را بررسی کند و سایت هایی که دارای کیفیت محتوایی بالاتر که از قوانین گوگل پیروی می کنند، انتخاب نماید و سایت های نامعتبر را حذف کند. اما الگوریتم مرغ مگس خوار برخلاف این دو الگوریتم، بر بهینه سازی و تجزیه و تحلیل عباراتی کاربر جستجو می کند می پردازد و با این کار بهترین نتایج را به کاربر عرضه می کند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با الگوریتم پاندا گوگل

حال سوال اینجاست که ایا با به روی کار امدن این الگوریتم، الگوریتم های دیگر ارزشی ندارند؟

باید گفت این الگوریتم هم مانند بقیه الگوریتم ها بصورت مستقل کار میکند وبه عنوان یک الگوریتم تکمیلی است و دیگر الگوریتم ها نیز مانند قبل به کار خودشان عمل میکنند ودرکاربقیه الگوریتم ها هیچ خللی ایجاد نمی کند.

دلیل نام گذاری الگوریتم مرغ مگس خوار

دلیل نام گذاری این الگوریتم به مرغ مگس خوار ناین است که این پرنده بسیار دارای دقت و دارای سرعت بسیار بالایی است و همواره در سیستم های هوشمند امروزی این دو عامل در تناقض باهم هستند. مرغ مگس خوار کوچکترین پرنده جهان است و در هر ثانیه بال های آن 70 بار به هم می خورند. به گونه ایی که ما قادر نخواهیم بود بال زدن آن را با چشم ببینیم و در زمان شیرجه زدن، در هر ثانیه بال هایش 200 بار به هم برخور می کند. این پرنده می تواند با سرعت 30 مایل در ساعت پرواز کند و قدرت آن را دارد که در زمان پرواز، در یک نقطه ثابت بماند و یا حتی عقب عقب برود.

و در پایان باید گفت تکنولوژی که فقط قادر به درک تک تک عبارات باشد، روش خوبی برای رساندن کاربران به اهداف شان نیست و نمی تواند نتایج تضمین کننده و مطمئن را به کاربران عرضه کند. ابزارهایی مانند جستجوی معنایی و الگوریتم مرغ مگس خوار برای عملکرد مطمئن تر و موثرتر طراحی و توسعه یافتند. دیگر لازم نیست صاحبین وب سایت ها به فکر هماهنگی عنوان صفحات و یا متن خود با کلمات کلیدی باشند چرا که این الگوریتم به درک عبارات مورد جستجو و محتوای سایت می پردازد و مفاهیم را به هم هماهنگ می کند تا بهترین نتایج جستجو برای کاربر ارائه شود و برای اولین بار گوگل توانست به تکنولوژی جستجوی صوتی دست یابد.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

0 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست..

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06