11 تکنیک مطمئن برای افزایش سرعت ایندکس شدن سایت

11 تکنیک مطمئن برای افزایش سرعت ایندکس شدن سایت

در این مقاله می خوانید:

برخی از سایت ها ممکن است با اضافه کردن صفحات و محتوای جدید حتی پس از مدت یک هفته یا بیشتر در گوگل ایندکس ذخیره و دیده نشوند. چنین اتفاقی برای همه سایت ها نگران کننده و یک مشکل بزرگ است. در صورتی که صفحات و محتوای سایت در دیتابیس گوگل ایندکس نشود، امکان دیده شدن و افزایش رتبه سایت تا حد زیادی کاهش می یابد. در این مقاله راهکار و تکنیک های افزایش سرعت ایندکس شدن سایت در گوگل را توضیح می دهیم.

هر مطلبی که در سایت یا بلاگ انتشار داده می شود مراحلی را باید طی کند تا اول به گوگل و بعد به کاربران سایت معرفی شود.

اگر سایت یا صفحات سایتی در موتورهای جستجو به نمایش درآمد، به معنای ایندکس شدن سایت است.

با جستجو در صفحه های موتورهای جستجو و وارد کردن URL سایت، باید بتوان هر سایتی را مشاهده کرد. اگر نتوانیم سایت مور نظرمان را ببینیم یعنی سایت هنوز ایندکس نشده است. این موضوع برای صفحات داخلی سایت و لینک ها هم به همین صورت است.

چرا افزایش سرعت ایندکس شدن سایت در دیتابیس گوگل مهم است؟

دو دلیل عمده و مهم در مورد افزایش سرعت ایندکس شدن سایت در گوگل وجود دارد که به شرح زیر است:

1- جلوگیری از کپی شدن محتوا

وقتی که صحبت از کپی بودن مطالب در سایت می شود، هم وب مستران و هم کارشناسان تولید محتوا می گویند: خب اگر محتوا کپی شود که الگوریتم پاندای گوگل متوجه این موضوع می شود و سایت کپی کننده را جریمه می کند. این مطلب صحیح است!! اما نکته مهم این است که گوگل متوجه می شود که محتوای سایت شما زودتر نوشته شده و اصل محتوا مربوط به سایت شما است، که سایتتان و محتوای شما سریع تر از سایت رقیب یا سایت کپی کننده ایندکس شود.

بیشتر بخوانید: آشنایی با الگوریتم پاندا

اما مشکل چیست؟

مشکل این است برخی سایت ها وجود دارند که محتوا و صفحات آن ها توسط ربات های خودکار مدیریت می شود. ربات این گونه سایت ها تمرکزشان را روی سایت های تازه کار می گذارند که سرعت ایندکس مطالبشان کمتر از سایت های دیگر است. این ربات های خودکار محتوای جدید را سریعا در سایت های با سرعت ایندکس کمتر در دیتابیس گوگل ذخیره و ایندکس می کنند. این یعنی محتوای دزدی و کپی شده سریع تر در سایتی که محتوا را کپی کرده ایندکس می شود. دقیقا مشکل همین جاست. حتی سایتی که محتوای منحصر به فرد (کپی نشده) را اول منتشر کرده، به عنوان سایت سارق و تقلب کار از دیدگاه گوگل شناخته می شود.

2- سئو محتوا

سئو محتوا یعنی تولید محتوایی که با اصول سئو نوشته شده باشد. زمانی که محتوای سایت شما با سرعت بیشتری در دیتابیس گوگل ایندکس شود، احتمال پیشی گرفتن شما نسبت به رقبا در سئو محتوا بیشتر است. اما دلیل این اتفاق چیست؟ یکی از فاکتورهای جدید در الگوریتم های موتور جستجوی گوگل “الگوریتم تازگی محتوا” است. منظور این است که در تولید محتوا زمان و تاریخ انتشار محتوا اهمیت زیادی دارد. البته اهمیت تازگی محتوا نسبی است و گاها ممکن است مطالب جدید یک سایت زودتر از یک سایت با قدرت و وضعیت سئو بهتر، رتبه بهتری بگیرد.

بیشتر بخوانید: معرفی الگوریتم تازگی محتوا یا Freshness Algorithm

خب از اهمیت تازگی محتوا با خبر شدیم. اما زمانی که محتوای جدیدی را منتشر کردید اما ایندکس نشد یا با سرعت کمتری ایندکس شد، کار مختل می شود. در این زمان ممکن است سایت رقبا برای همین موضوع تولید محتوا کنند و حتی سرعت ایندکس محتوا بالاتر شد؛ که همین موضوع انتشار محتوای جدید برای سایت شما را بی اعتبار و بی فایده می کند.

بیشتر بخوانید: 5 روش کاربردی برای بهبود سئو محتوای سایت

تکنیک های افزایش سرعت ایندکس شدن مطالب در سایت - کیک اول

تکنیک های افزایش سرعت ایندکس شدن مطالب در سایت

تا این قسمت از مقاله متوجه اهمیت سرعت ایندکس شدن مطالب در پایگاه داده گوگل شدیم. در ادامه تکنیک های اصولی برای افزایش سرعت ایندکس شدن مطالب در سایت را معرفی می کنیم. تکنیک های عملی به شرح زیر است:

1- محتوای زمان بندی شده منتشر کنید.

ساده ترین راه برای افزایش سرعت ایندکس شدن محتوا “انتشار محتوای زمان بندی شده” است. اما چرا؟ محتوا و مطالب صفحات سایتتان توسط ربات ها (خزنده ها) یا crawl های موتور جستجو بررسی و دیده می شود، که باید این ربات ها و خزنده ها را شرطی کنید. یعنی چه؟ ربات های موتور جستجو سایت های تازه تاسیس را نسبت به سایت هایی که مدت ها از زمان تاسیس آن ها گذشته، با سرعت کمتری ایندکس می کنند. بنابراین زمانی که برای انتشار محتوای مطالب سایت زمان مشخص تعیین کنید؛ یعنی دو بار در هفته یا هفته ای یک بار محتوا در سایت منتشر کنید ربات های موتور جستجو شرطی می شوند. شرطی کردن ربات های گوگل باعث می شود که ربات ها در یک زمان مشخص به سایت سر بزنند و محتوای شما را ایندکس کنند.

بیشتر بخوانید: اولین قدم در تولید محتوا چیست؟

2- ثبت سایت در سرچ کنسول گوگل

معرفی سایت به سرچ کنسول گوگل باعث می شود که یک راه ارتباطی بین موتور جستجوی گوگل و سایت ایجاد شود. از طرفی ثبت سایت در سرچ کنسول باعث می شود سرعت ایندکس شدن مطالب در سایت افزایش پیدا کند. همچنین با معرفی سایت به سرچ کنسول پس از مدتی که سایتتان فعالیت کرد، می توانید اطلاعات جامعی را در مورد روند فعالیت و عملکرد سایتتان مشاهده کنید. برای مثال این نرم افزار اطلاعاتی در مورد کم بودن سرعت سایت، نرخ تبدیل، نرخ کلیک، مشکلات مربوط به برنامه نویسی، مشکلات مربوط به ssl و … را می توانید مشاهده، آنالیز و برطرف کنید.

چنانچه قصد یادگیری و آموزش ویدیویی گوگل سرچ کنسول را دارید، می توانید از آموزش های رایگان آکادمی کلیک اول استفاده کنید.

3- معرفی نقشه سایت (site map) به گوگل

در مقالات قبلی در مورد اهمیت معرفی نقشه سایت و تاثیر آن روی افزایش سرعت ایندکس شدن صحبت شد. نقشه سایت دارای فرمت xml است که در این فایل لینک صفحات مختلف سایت قرار دارد. زمانی که در سایت مطالب جدید وارد می کنید یا تغییراتی در سایت اعمال می کنید، این تغییرات در sitemap هم وارد و ثبت می شود و سپس خزنده ها به اطلاعات جدید سایت شما می رسند.

بیشتر بخوانید: نقشه سایت چیست؟ آموزش قدم به قدم ساخت سایت مپ (sitemap)

4- منتشر کردن محتوا در شبکه های اجتماعی

فعالیت مستمر و همزمان در سایت و هم در شبکه های اجتماعی کمک می کند زمانی که محتوای جدید در سایت منتشر می کنید، لینک آن را در شبکه های اجتماعی قرار دهید. انتشار لینک محتوای سایت در شبکه های اجتماعی روی سرعت ایندکس شدن محتوا و افزایش بهینه سازی تاثیر دارد. به همین منظور باید یک دکمه برای اشتراک گذاری مطالب در سایت قرار دهید.

بیشتر بخوانید: 11 نکته مهم برای تولید محتوا شبکه های اجتماعی

5- لینک سازی داخلی

یکی از تکنیک های قدرتمند لینک سازی اصولی و هدفمند است. لینک سازی داخلی کمک می کند زمانی که یک محتوای جدید در سایت منتشر می کنید یک راه جدید برای دیده و ایندکس شدن در گوگل باز می کنید. با لینک سازی داخلی به ربات های خزنده گوگل کمک می کنید تا برای محتوای جدید یک راه جدید داشته باشند و این محتوا را ایندکس کنند. یکی از راه های بهینه کردن افزایش ایندکس شدن طراحی قالب یا انتخاب قالب مناسب زمان طراحی سایت است به گونه ای که کاربران بتوانند مقالات بلاگ سایت را مستقیما در سایت مشاهده کنند. شما می توانید این لینک سازی ها را در بین 20 سایت برتر جهان مشاهده کنید.

بیشتر بخوانید: اصول لینک سازی داخلی در سئوی سایت

لینک سازی داخلی - کیک اول

6- URL Inspection

این قابلیت در ابزار آنلاین سرچ کنسول گوگل وجود دارد که با وارد شدن به سایت و کلیک روی گزینه URL Inspection می توانید آدرس محتوای سایت را در آن قرار دهید. با وارد کردن آدرس محتوای جدید، گوگل را از وجود محتوای جدید مطلع می کنید. (البته توجه داشته باشید که نباید این کار را برای همه محتواهای جدید سایت انجام دهید.)

7- لینک سازی خارجی

در دنیای اینترنت سایت های معتبری مثل سایت UGC وجود دارد که می توانید به اختیار خودتان محتوای جدید در آن منتشر کنید. پس از انتشار محتوای جدید لینک آن را در شبکه های اجتماعی هم قرار دهید. استفاده از این روش یکی از تکنیک های تاثیر گذار روی بالابردن ترافیک سایت و سرعت ایندکس شدن در گوگل است.

بیشتر بخوانید: اصول لینک سازی خارجی (Backlink) در سئوی سایت

8- افزایش بازدید از صفحه

یکی از منابع انگلیسی به نام neilpatel خبری منتشر کرده و گفته که افزایش بازدید از سایت باعث افزایش سرعت روند ایندکس شدن سایت در گوگل می شود. زمانی که کاربران زیادی سریعا وارد سایت می شوند و محتوای جدید سایت را می بینند، گوگل متوجه اهمیت این مطلب و جلب نظر کاربران می شود و به سراغ صفحه جدید سایت می رود تا آن را ایندکس کند. بنابراین یکی از روش های بیشتر و سریع تر دیده شدن محتوای صفحه جدید سایت این است که لینک صفحه مورد نظرتان را در گروه های تلگرامی، شبکه های اجتماعی و … قرار دهید تا کاربران سایت را ببینند و گوگل زودتر صفحه را ایندکس کند.

بیشتر بخوانید: ساخت لینک اشتراک در شبکه های اجتماعی

9- تاثیر کیفیت محتوا روی ایندکس شدن در گوگل:

تولید محتوای با کیفیت و به طور مستمر باعث می شود که گوگل متوجه شود محتوای سایت شما همیشه برای کاربران مفید بوده است. اما در صورتی که یک محتوای با کیفیت منتشر کنید و در زمانی دیگر محتوایی بی کیفیت و غیر مفید یا محتوای کپی شده منتشر کنید، گوگل متوجه این تناقض و عدم کیفیت محتوا می شود و شما را از لیست صفحاتی که می خواهد ایندکس کند، خارج می کند. از طرفی برخی صفحات بی کیفیت یا بی اعتبار باعث می شود که سایت شما بی کیفیت تلقی شود، از جمله صفحات:

  • صفحاتی که محتوای آن ها کمتر از 300 کلمه است.
  • صفحات 404 (لینک شکسته)
  • صفحاتی که محتوای کپی شده دارند.

برخی از صفحات سایت شما مانند صفحات پرداخت، صفحه درباره ما و … نسبت به بقیه صفحات سایت اعتبار کمتری دارند. پیشنهاد می کنم این گونه صفحات را از لیست صفحاتی که باید ایندکس شوند حذف کنید تا اولویت صفحات با ارزش تر سریع تر ایندکس شوند.

10- استفاده از ابزارهای آنلاین:

برای افزایش سرعت ایندکس شدن سایت می توانید از برخی ابزارهای آنلاین مثل ابزار PING استفاده کنید. برای این کار باید وارد سایت pingomatic شوید و به ربات های خزنده گوگل اعلام کنید که محتوای جدید دارید تا محتوا را ایندکس و بررسی کنند.

تاثیر کیفیت محتوا روی ایندکس شدن - کلیک اول

11- استفاده از توییتر

ما در سطرهای پیشین در مورد محتوای کپی شده و تاثیر آن در کاهش سرعت ایندکس شدن سایت صحبت کردیم. در این مورد یک فرشته نجات به اسم توییتر وجود دارد. به کمک توییتر می توانید محتوای جدیدی که در سایت منتشر می کنید، همان محتوا را با لینک صفحه سایت در توییتر منتشر کنید. این کار باعث می شود که محتوای جدید سایت با سرعت بیشتری ایندکس شود.

جمع بندی

دقت کنید که اگر قصد شما صرفا افزایش سرعت ایندکس سایت است، نیاز نیست همه این تکنیک های گفته شده را در سایت پیاده سازی کنید. اما در هر حال وجود آنها، باعث بهبود سئو محتوا و مطالب سایت می شود.

در این مقاله به 11 راهکار افزایش سرعت ایندکس صفحات سایت اشاره شد. اغلب راهکارهای گفته شده از روش هایی است که قبلا تست شده و بازخورد مناسب داشته اند. اگر هنوز سوالی در مورد این مطلب دارید، آن را در بخش نظرات مطرح کنید.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

0 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست.

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06