Similar web (سیمیلار وب) چیست؟ معرفی جایگزین الکسا

Similar web (سیمیلار وب) چیست؟ معرفی جایگزین الکسا

در این مقاله می خوانید:

منابع ترافیکی سایت رقبا به طور کلی به چندین قسمت سایت های ارجاع دهنده، تعداد ترافیک از شبکه های اجتماعی، و کلمه کلیدی های برتر و … تقسیم می شود. در این مقاله به طور کامل با سایت similar web، چگونگی استفاده از آن و مزایای آن آشنا می شویم.

آمازون مالک وب‌سایت الکسا در حالی آن را بازنشست کرد که ۲۵‌سال از آغاز فعالیت آن می‌گذشت و در این سال‌ها توانسته خدماتی را در قالب رتبه‌‌‌‌بندی وب‌سایت‌های جهان براساس معیارهای مختلف و با توجه به اطلاعات دریافتی از برخی شرکای خود در حوزه اینترنت به کاربران ارائه دهد. ما در ادامه می خواهیم سرویسی جایگزین و نزدیک به الکسا معرفی کنیم. با کلیک اول همراه باشید.

سایت SimilarWeb یک ابزار تحلیل وب سایت است که برای بررسی ترافیک وب سایت‌ها، مقایسه رقبا، تحلیل بازار وب، بررسی عملکرد وب سایت‌ها و موارد دیگر استفاده می‌شود. این سایت از مجموعه داده‌های خود و از طریق الگوریتم‌های خود به تحلیل داده‌های وب سایت‌ها می‌پردازد.

معرفی سایت Similar web

SimilarWeb با استفاده از الگوریتم‌های خود، ترافیک وب سایت‌ها را بررسی می‌کند و اطلاعاتی را در مورد بازدیدکنندگان، صفحات بازدید شده، مدت زمان بازدید، نوع دستگاه و مرورگر استفاده شده و… جمع‌آوری می‌کند. همچنین SimilarWeb به کاربران خود امکان مقایسه وب سایت‌ها با رقبا و همچنین بررسی عملکرد وب سایت‌ها در بازار را نیز فراهم می‌کند. از دیگر امکانات سایت SimilarWeb می‌توان به تحلیل کلمات کلیدی استفاده شده در وب سایت‌ها، بررسی ترافیک وب سایت‌ها در کشورهای مختلف و همچنین بررسی ترافیک وب سایت‌ها در دسته‌بندی‌های مختلف اشاره کرد.

با توجه به اینکه SimilarWeb یک ابزار تحلیل وب سایت است، بسیاری از شرکت‌ها و وب سایت‌ها از این سایت برای بررسی عملکرد خود استفاده می‌کنند. همچنین دانشجویان و پژوهشگران نیز از این سایت برای بررسی تحولات وب سایت‌ها و بازار وب استفاده می‌کنند.

در نهایت، می‌توان گفت که SimilarWeb یک ابزار قدرتمند برای بررسی عملکرد وب سایت‌ها و تحولات بازار وب است که با استفاده از الگوریتم‌های خود، اطلاعات دقیقی را در مورد ترافیک وب سایت‌ها و بازار وب جمع‌آوری می‌کند.

یکی از فاکتورهای مهمی که در بهبود وضعیت سئو سایت و بهبود رونق کسب و کارهای آنلاین تاثیر زیادی دارد، بررسی میزان ترافیک سایت و تعداد بازدید کنندگان است. برای بررسی و تحلیل تعداد بازدید کنندگان، چگونگی رفتار کاربران  و … نرم افزارهای تخصصی ویژه ای وجود دارد. یکی از بهترین ابزارهای تخصصی برای بررسی میزان کل بازدید کنندگان و similar web است. این وب سایت به شما اجازه می دهد که منابع ترافیکی رقبا را ببینید و از تعداد بازدید کل سایت خود نیز در بازه های مختلف مطلع شوید. منابع ترافیکی سایت رقبا به طور کلی به چندین قسمت سایت های ارجاع دهنده ، تعداد ترافیک از شبکه های اجتماعی، و کلمه کلیدی های برتر و … تقسیم می شود. در این مقاله به طور کامل با سایت similar web، چگونگی استفاده از آن و مزایای آن آشنا می شویم.

Similar web

فواید استفاده از سایت similar web چیست؟

با وجود این که استفاده از سایت ها و ابزارهای آنالیز سایت ممکن است نتایج دقیق و صحیحی نداشته باشد. اما استفاده از سایت similar web امکان مشاهده و بررسی منابع ترافیکی رقبا را به شما می دهد. این ابزار قدرتمند با وجود این که ممکن است نتایجی 100 درصد دقیق نمایش دهد. اما این ابزار برای هر فرد سئو کار یا تولید کننده محتوا بسیار ضروری و لازم است. علاوه بر این، می توانید در کم ترین زمان و سریع رقبای حوزه کاری تان را بشناسید و هدفمند تر شروع به تولید محتوا و آنالیز سئوی سایتتان کنید. یکی از فواید استفاده از سایت similar web به دست آوردن حجم بازار رقبای حوزه کاریتان است. در واقع با این ابزار می توانید استراتژی هدفمند، صحیح و دقیقی برای کسب و کار آنلاین خود برنامه ریزی کنید. این ابزار در مقایسه با سایر ابزار آنالیز سایت، امکان مشاهده و آنالیز جزئیات دقیق تری را در اختیار شما قرار می دهد. برای مثال می توانید به صورت دقیق منابع ارجاعی مهم بین رقبا (Referrals)، در صنعت و حوزه کاری تان را بشناسید. با به دست آوردن این منابع و روش هایی که رقبا با استفاده از آن ها کسب و کارشان رونق پیدا کرده، به صورت هدفمند و دقیق تر می توانید شروع به راه اندازی کمپین تبلیغاتی کنید.

فواید استفاده از سایت similar web

فواید استفاده از سایت similar web

برای شروع استفاده از این ابزار می توانید با ثبت نام اکانتی برای سایت خود، کار آنالیز را شروع کنید. اما در صورتی  که از نسخه similar pro استفاده کنید و این سرویس را ارتقاء دهید، می توانید آنالیزهای دقیقی از موارد زیر به دست آورید:

  1. نحوه توزیع دستگاه های مورد استفاده توسط کاربران
  2. برخی از اطلاعات کاربران
  3. میزان ترافیکی که از شبکه های اجتماعی به دست آورده اید.

ویژگی های کلیدی ابزار similar web

ویژگی های کلیدی ابزار similar web

بررسی و استفاده از آمار و ارقامی که سایت به شما می دهد، زمانی مفید خواهد بود که تازه کسب و کاری را شروع کرده اید . چون به صورت دقیق به شما نشان می دهد که در حال حاضر نسبت به رقبا چه جایگاهی دارید؟ تا به صورت دقیق تر و هدفمندتر شروع به تهیه و تدوین تقویم محتوا و استراتژی محتوا کنید. از مهم ترین ویژگی هایی که ابزار similar web در اختیار سئو کاران و کارشناسان تولید محتوا قرار می دهد، عبارتند از:

  1. تعداد کل بازدید از سایت: این قسمت امکان مشاهده و تحلیل میزان بازدید تقریبی یک سایت در یک ماه گذشته را نشان می دهد. همچنین می توانید trend line بازدید سایت را در 6 ماه گذشته نیز ببینید. اطلاعات این قسمت برای اندازه گیری میزان ترافیک بین سایت ها کاملا دقیق است. علاوه بر این، می توانید ببینید که سایت های دیگر ماهانه چه تعداد بازدیدی دارند؟ برای بررسی دو سایت یا یک سایت با سایت خودتان آمار دو سایت به صورت همزمان نمایش داده می شود تا بهتر و دقیق تر بتوانید تحلیل کنید. طبیعی است سایتی که تعداد بازدید بالاتر و بیشتری دارد، سابقه کاری بالاتر و بیشتری توسط کارمندان بیشتر دارد. اما سایتی که بازدید کم تری دارد، احتمالا یک سایت نوپا و تازه کار است.
  2. میانگین بازدید از سایت در یک دوره مشخص
  3. میزان بازدید هر صفحه
  4. نرخ پرش سایت: یکی از بهترین معیارهای درگیری (Engagement Metrics) که سایت similar web در اختیار شما قرار می دهد، معیارهایی از جمله میانگین مدت زمان بازدید (time in)، تعداد بازدید از صفحات سایت، نرخ پرش  (Bounce Rate)، است. برای مثال در صورتی که گزینه bounce rate عدد بالایی را برای سایت رقبا نشان دهد، می تواند جای امید باشد تا بتوانید سریع تر پیشرفت کنید. به طور کلی نرخ پرش نشان دهنده میزان موفقیت شما برای مدت زمان نگه داشتن کاربران و مخاطبان در سایت است. هر چه میزان نرخ پرش کم تر باشد ، نشان دهنده موفقیت بیشتر برای جذب مخاطبان در مدت زمان بیشتری در سایت است. برای بررسی این ویژگی های سایتتان، کافی است وارد سایت similar web شده، سپس URL سایتتان را در قسمت جستجو بنویسید. علاوه بر این، می توانید از طریق راه اندازی یک Book market سفارشی یا نصب افزونه similar web  کلیه دیتاهایی که سیمیلار وب ارائه می دهد را برای سایت مورد نظرتان مشاهده کنید. این روش زمانی کاربردی و مفید است که سئو کار هستید و قصد دارید تعداد زیاد یا چندین سایت را تجزیه و تحلیل کنید.
  5. منابع ترافیک سایت: یکی از مهم ترین قسمت های سایت سیمیلار وب، نمودار Traffic Sources”  است. با استفاده از این نمودار به صورد عینی و کاملا واضح می توانید، مشاهده کنید که چند درصد از ورودی و بازدید از سایت شما از چه کانال هایی بوده است؟ شناخت فاکتورهای نمایش داده شده در این نمودار در تهیه و اجرای بازاریابی محتوایی تاثیر زیادی دارد. برای مثال در صورتی که کسب و کارتان را راه اندازی کرده اید. همچنین اگر به تازگی اقدام به فعالیت و انجام پروژه سئو سایت یا تولید محتوای آن را بر عهده گرفتید، باید به موارد مهمی توجه کنید. یکی از بهترین روش های ارتقاء سایت، راه اندازی وبلاگ و انتشار محتوا در آن است. برای ارتقاء وب سایت باید بررسی کنید که چه نوع محتوایی، چه محتوای، چه عناوینی، برای فضای کاری شما عملکرد و تاثیر بهتری داشته است. علاوه بر این، یکی از مزیت های بررسی نمودار ترافیک سایت، این است که می توانید از روش ها و گزینه هایی که رقبا استفاده نکرده اند، استفاده کنید. حتی در برخی موارد تمرکز خود را بیشتر روی این موارد قرار دهید. ویژگی ها و فاکتورهای نمایش داده شده در نمودار به شرح زیر است:

Direct یا ورودی به صورت مستقیم:

منظور از این ورودی، ورود کاربرانی است که به صورت مستقیم آدرس سایت را نوشته و جستجو می کنند.

از طریق ارجاع دادن (Referrals):

این گزینه از نمودار نشان دهنده تعداد بازدید کاربرانی است که از طریق سایت های دیگر، یا کلیک کردن روی لینک مورد نظر وارد سایت یا صفحه ای خاص شده اند. یکی از مزیت های این گزینه امکان بررسی کردن تعداد بازدیدهای یک صفحه خاص از سایت یا صفحه فرود است.

از طریق ارجاع دادن (Referrals):

قسمت ارجاعات دارای دو داده مهم زیر هستند:

  • سایت های برتر مراجعه کننده: در این قسمت 5 سایت که میزان بیشتری ارجاع دهنده بیشتری داشتند، را نمایش می دهد. این قسمت شامل درصد ترافیکی که از هر دریافت کننده (هر سایت) دریافت کرده اید را هم نشان می دهد. در صورتی که در حوزه بازاریابی محتوا (content marketing) فعالیت می کنید، استفاده از این قسمت برای تعیین استراتژی محتوا به شما کمک زیادی می کند.  در واقع در این قسمت می توانید بهترین روش برای پیدا کردن فرصت هایی ویژه برای لینک سازی های معتبر و موثر و حتی شرکای بالقوه را پیدا کنید. همچنین از طریق این گزینه می توانید پست های مهمان را هم مشاهده و میزان تاثیر آن ها را بررسی کنید.

content marketing

  • سایت‌های برتر مقصد (Top Destination Sites): این گزینه نیز اطلاعات بسیار خوبی را در اختیار شما قرار می دهد. گزینه Top Referring Sites نشان دهنده این است که بازدید کنندگان از کجا وارد سایتتان شده اند. گزینه Top Destination Sites نیز نشان دهنده نحوه خارج شدن کاربران از  سایت است. در واقع به کمک این دو گزینه می توانید سایت های مشابه یا سایت های رقبا را بررسی و تجزیه و تحلیل کنید تا اقدامات بهتری را برای رشد ساییتان پیاده سازی کنید.

از طریق جستجو کردن (Search)

این قسمت نشان دهنده تعداد بازدیدهایی که کاربران با دیدن لینک سایت یا عنوان سایت شما وارد سایت شده اند. با بررسی این قسمت می توانید متوجه شوید که کاربران با دیدن چه عنوانی یا چه متا تگی به سایت شما جذب شده اند. طبق بررسی های انجام شده تاکنون گوگل 57 درصد از ترافیک سایت ها را تشکیل می دهد. در واقع این بخش جزء مهم ترین قسمت ها برای تجزیه و تحلیل رقبای حوزه کاری محسوب می شود. یکی از بهترین گزینه های این قسمت این است که 5 کلمه کلیدی برتر در جستجو را نیز نشان می دهد. هم کلمات کلیدی از جستجوی های ارگانیک (SEO) و هم جستجوی پولی (SEM). علاوه بر این، در صورتی که کلمات کلیدی مورد نظرتان را در Google قرار دهید، می توانید از این قسمت بررسی و مشاهده کنید که کدام محتوا برای آن ها رتبه بندی شده است. سپس با استفاده از گزینه Skyscraper Technik میزان ترافیک جستجو را هم مشاهده کنید.

از طریق شبکه های اجتماعی (Social media)

بسیاری از کسب و کارها از طریق قرار دادن لینک سایتشان در قسمت پروفایل، امکان کلیک کردن برای علاقه مندان یا مخاطبان را فراهم می کنند. علاوه بر این، در صورتی که تعداد فالوورها زیاد باشد، کاربران به صورت مستقیم و از طریق کلیک کردن روی لینکی که در استوری قرار دارند، وارد سایت می شوند. این بخش جزء مهم ترین و بزرگ ترین منابع ترافیکی محسوب می شوند. با استفاده از این گزینه حتی تعداد ترافیک از شبکه های اجتماعی که ورودی و عملکرد بیشتری برای شما داشته است را هم نشان می دهد. با استفاده از این گزینه می توانید برای فعالیت بیشتر در شبکه های اجتماعی، بهترین پلتفرم تاثیر گذار را انتخاب کنید.

از طریق کلیک کردن روی لینک موجود در ایمیل

بسیاری از کسب و کارها از طریق ارسال ایمیل تبلیغاتی (Email Marketing) مخاطبین هدف را جذب می کنند. هدف از این کار این است که مخاطبان و کاربران به صورت مستقیم و بدون اتلاف وقت برای جستجو، وارد صفحه مورد نظر یا صفحه اصلی سایت شوند

از طریق تبلیغات نمایشی (Display Advertising)

یکی از روش های منحصر به فرد و تاثیر گذار در افزایش بازدید از سایت، افزایش فروش و … برگزاری کمپین تبلیغاتی است. در این روش، تبلیغات از طریق طراحی پوستر و قرار دادن لینک صفحه مورد نظر روی پوستر در سایت های پر بازدید صورت می گیرد. در این قسمت از نمودار نیز می توانید تعداد کاربرانی که از این طریق وارد سایت شده اند را مشاهده کنید. یکی از مزیت های این گزینه از نمودار این است که می توانید بررسی کنید آیا کمپین تبلیغاتی یا تبلیغات نمایشی شما عملکرد خوبی داشته است یا خیر؟

در واقع به طور کلی این قسمت، بهترین سایت های ناشر، و بهترین شبکه های تبلیغاتی که برای نمایش تبلیغات پولی و PPC (Pay per click) استفاده می شود را به شما معرفی می کند. با این روش اگر قصد استفاده مجدد از این روش بازاریابی را داشته باشید، سراغ بهترین سایت منتخب می روید.

از طریق تبلیغات نمایشی (Display Advertising)

از طریق تبلیغات نمایشی (Display Advertising)

Audience interests (علایق مخاطبان)

یکی از جالب ترین و بهترین قسمت های سایت similar web، داده های قسمت Audience است. این قسمت روی اقدام یا کاری که کاربران زمان خارج شدن از سایت انجام می دهد، تمرکز دارد. این گزینه نیز به صورت مجزا و تخصصی زیر شاخه هایی دارد که به شرح زیر است:

Audience interests (علایق مخاطبان)

دسته بندی‌ ها (Categories)

در این قسمت می توانید علایق کاربران را بر مبنای فعالیتی که زمان خروج از سایت انجام داده اند و در فضای غیر از وب، دسته بندی کنید. اطلاعات این دسته بندی ها شامل، مخاطبان سایت های فروشگاهی، بازاریابی آنلاین (online marketing)، computer Electronic، و Technology است.

ابر کلمه یا Word Cloud

در این قسمت از نرم افزار similar web لیستی از کلمات که مخاطبان زیادی در حوزه کاری شما به دنبال آن هستند، نمایش داده می شود. این قسمت برخلاف سایر قسمت ها و گزینه های ذکر شده در این ابزار، ممکن است دقت خیلی بالایی نداشته باشد.

Competitorz & Similar sites

از بهترین قسمت های سایت similar web می توان به گزینه Competitorz & Similar sites اشاره کرد. این گزینه اطلاعات و آماری در اختیارتان قرار می دهد که می توانید به کمک آن موضع رقبایتان را شناسایی کنید.

سخن پایانی

با توجه به کل اطلاعات و آماری که سایت similar web  در اختیار شما قرار می دهد، با توجه به حوزه کاری، جایگاه رقبا و حتی علاقه و خلاقیت خود می توانید اقدام به تعیین استراتژی تولید محتوا و سئو کنید. برای مثال اگر رقیب یا رقبای شما در یک کانال فعالیت ندارد یا فعالیت کمی دارد، می توانید تمرکز خود را روی فعالیت در این کانال کنید. آنالیز سئوی سایت، تولید محتوا و برگزاری کمپین تبلیغاتی که توسط تیم کلیک اول اجرا می شود، با استفاده از برترین ابزار تحلیل سئو و با کیفیت مطلوب انجام می شود.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

0 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست.

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06