ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی چیست؟

ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی چیست؟

در این مقاله می خوانید:

در ادامه سری مقالات دیجیتال مارکتینگ، این بار نوبت به یکی از شاخه های مهم و بسیار تاثیرگذار این روش تبلیغاتی، یعنی ایمیل مارکتینگ رسیده است. با ما همراه باشید تا با ایمیل مارکتینگ بیشتر آشنا شویم.

ایمیل مارکتینگ چیست؟

ایمیل مارکتینگ یکی از روش های مهم و موثر برای تبلیغات و فروش محصولات و خدمات است. در این روش، پیام های تبلیغاتی و فروشی به صورت ایمیل به مخاطبان ارسال می شود. این روش، به دلیل اینکه باعث افزایش فروش و درآمد شرکت ها می شود، بسیار پرکاربرد است.

ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی روشی تبلیغاتی است بر اساس ارسال ایمیل های تجاری به گروهی از افراد که به طور بالقوه یا بالفعل از مشتریان شما به شمار می روند. ایمیل مارکتینگ زمانی بهترین نتیجه را در بر دارد که یک کسب و کار جهت ترویج محصول و خدمات خود، پیغامی تجاری را با استفاده از پست الکترونیکی به گروهی از افراد ارسال می کند.

این گونه از ایمیل ها معمولا محتوایی تبلیغاتی، ترویجی، پیشنهادی و … دارند و به منظور کمک به ایجاد وفاداری، اعتماد یا آگاهی از برند ارسال می شوند.

بیشتر بخوانید: دیجیتال مارکتینگ و نقش آن در کسب و کار اینترنتی

ایمیل مارکتینگ چیست؟

ایمیل مارکتینگ در کنار سئو و بهینه سازی، تبلیغات در گوگل و تبلیغات بنری، از جمله روش های تاثیرگذار فعلی در دنیای تبلیغات الکترونیکی به شمار می روند.

همان طور که گفتیم، بازاریابی ایمیلی به هدف قرار دادن مشتریان بالقوه یا بالفعل از طریق پست الکترونیکی گفته می شود. اغلب با به کارگیری داده کاوی Data Mining می توان از بازاریابی ایمیلی برای تحت تاثیر قرار دادن مشتری استفاده کرد. به طور کلی ایمیل مارکتینگ، فرم تکامل یافته و دیجیتالی شیوه سنتی بازاریابی پستی است.

بیشتر بخوانید: چگونه تبلیغات اینترنتی موثری داشته باشیم؟

استفاده موثر از بازاریابی ایمیلی

برای استفاده موثر از ایمیل مارکتینگ، شرکت ها باید به مواردی مانند طراحی صفحات ایمیل، محتوای پیام، زمانبندی ارسال و… توجه کنند. به عنوان مثال، طراحی صفحات ایمیل باید جذاب و حرفه ای باشد تا مخاطبان را به خود جذب کند. همچنین، محتوای پیام باید شامل اطلاعات مفید و جذابی باشد که مخاطبان را به خود جذب کند.

مزایای ایمیل مارکتینگ

مزایای ایمیل مارکتینگ شامل کاهش هزینه های تبلیغات، افزایش فروش، ارتباط مستقیم با مخاطبان، قابلیت ردیابی و اندازه گیری نتایج و… است. همچنین، با استفاده از این روش، شرکت ها می توانند با مخاطبان خود در تماس باشند و آن ها را با جدیدترین محصولات و خدمات آشنا کنند.

مزایای ایمیل مارکتینگ

چرا ایمیل مارکتینگ برای کسب و کار ما مفید است؟

ایمیل مارکتینگ برای کسب و کارها مفید است زیرا این روش ارتباط با مخاطبان، بهبود نام و شناخت برند، جذب مشتریان جدید، افزایش فروش و درآمد، ارتقاء رضایت مشتریان و افزایش بازدهی سرمایه گذاری در تبلیغات را فراهم می کند. با استفاده از روش بازاریابی ایمیلی، کسب و کارها می توانند به راحتی با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند، به آن ها پیام های تبلیغاتی و اطلاع رسانی ارسال کنند و در صورت طراحی مناسب محتوا، مخاطبان را به خرید و استفاده از محصولات و خدمات خود ترغیب کنند.

همچنین، با استفاده از ایمیل مارکتینگ، کسب و کارها می توانند به راحتی داده های مشتریان خود را جمع آوری و تحلیل کنند و با توجه به آن ها، استراتژی های بهتری برای تبلیغات و بازاریابی خود انتخاب کنند. به طور کلی، ایمیل مارکتینگ به کسب و کارها این امکان را می دهد تا با هزینه کمتر، اثربخش تر و بازدهی بالاتر در تبلیغات خود داشته باشند.

  • هزینه: این روش بازاریابی بسیار کم است و بازگشت سرمایه بسیار امکان پذیر است. چرا که فقط هزینه یک پلتفورم ارسال ایمیل و نیرویی را می دهید که کمپین های ایمیل شما را مدیریت می کند. حتی سپردن ایمیل مارکتینگ به کمپانی های دیگر هم هزینه ی چندانی برای شما نخواهد داشت.
  • فاکتور موفقیت: ایمیل ها برای رسیدن به مخاطب مورد نظر شما بوجود آمده اند اگر برای استفاده از ایمیل مارکتینگ به درستی عمل کرده بازگشت سرمایه ی بسیار خوبی خواهید داشت .
  • قابل اندازه گیری و منعطف: پلتفورم های ایمیل مارکتینگ در هنگام اجرای کمپین، به شما اطلاعاتی را ارائه می دهند که می تواند شما را در تصمیم گیری های بعدی یاری کند.

چگونه می‌ توانیم در ایمیل مارکتینگ موفق عمل کنیم؟

چگونه می توانیم در ایمیل مارکتینگ موفق عمل کنیم؟

جهت این که کمپین بازاریابی ایمیلی موفقی داشته باشیم، رعایت موارد زیر الزامی است:

  • خلاقیت: به طراحی کلی ایمیل (یعنی قالب، تصاویر و رنگ های بکار گرفته شده) اشاره دارد. این امکان را به مخاطب خود بدهید که ایمیل را هم در HTML و هم Text مشاهده کند. چون هر دو حالت نمایش ایمیل طرفداران خاص خودش را دارد .
  • ارتباط محتوایی: هدف از ایمیل مارکتینگ، رساندن پیام کمپانی خود به هدف مورد نظرتان است .برای این کار باید محتوای درستی در تبلیغات خود به کار ببریم تا اهداف مورد نظر تبدیل به موقعیت فروش موفق شوند. در این محتوا، باید مخاطب مستقیم و غیر مستقیم مورد چالش قرار بگیرد و نیازهای ان ها مد نظر باشد.
  • انگیزه: افراد پس از باز کردن یک ایمیل، سوالی مطرح می کنند: در این ایمیل چه چیزی برای من وجود دارد؟
  • زمان بندی: بسته به کسب وکار شما، زمان مناسب برای ارسال ایمیل متفاوت است. اکثر افرادی که در زمینه ایمیل مارکتینگ فعالیت می کنند، همواره زمان ارسال ایمیل خود را تست می کنند و بر اساس نرخ بازشدن ایمیل ها، برای زمان ارسال آن ها تصمیم می گیرند.
  • محتوا: حتما نقل قول مشهور بیل گیتس درباره محتوا را شنیده اید: “محتوا پادشاه است!” در ایمیل مارکتینگ هم محتوا نقش بسیار پررنگی دارد و باید به همه جنبه های آن پرداخته شود تا تاثیرگذاری ایمیل افزایش یابد. برای نمونه همیشه باید به تُن Tone of Voice، تیتر و همه نوشته های داخل ایمیل توجه کنیم.

بیشتر بخوانید: اولین قدم در تولید محتوا چیست؟

بازگشت سرمایه (ROI)

بازگشت سرمایه (ROI)

به زبان ساده ROI یعنی چه مقدار پول به ازای هر ريالی که یک شرکت خرج می کند به جیب آن شرکت باز می گردد. بازگشت سرمایه ایمیل مارکتینگ را می توان به طور دقیق محاسبه کرد و ثابت شده است اگر بازاریابی ایمیلی به درستی انجام شود، این بازگشت سرمایه بسیار بالا خواهد بود.

در سال های اخیر، Email Marketing به عنوان موثرترین تاکتیک بازاریابی آنلاین شناخته شده است. در چارت زیر به نقل از سایت Marketing Schools، مقایسه ای بین بازگشت سرمایه ایمیل مارکتینگ و چند نوع بازاریابی محبوب در دنیا در سال 2016 ارائه شده است.

مقایسه بازگشت سرمایه ایمیل مارکتینگ با انواع بازاریابی

  • ارزان و سریع: ایمیل مارکتینگ نسبت به روش های دیگر بازاریابی ارزان تر و سریع تر است. در ساده ترین حالتِ ایمیل مارکتینگ، به یک لیست و یک آدرس ایمیل نیاز است.
  • انعطاف پذیری: ایمیل مارکتینگ هیچ محدودیتی ندارد. هر محتوایی را می توان از طریق ایمیل ارسال کرد: متن، عکس، ویدئو، فایل و لینک. شما هر نوع زنگ، سوت و علامت خطری که بخواهید را می توانید ضمیمه ایمیل کرده و کمپین Email Marketing خود را اجرا کنید.
  • رفتار مصرف کننده: با پیشرفت تکنولوژی، فراهم کنندگان سرویس های ایمیل (ESPs) می توانند اطلاعاتی در مورد رفتار گیرنده‎ی ایمیل به فرستنده بدهند. در نتیجه، سازمان ها و شرکت هایی که در حجم بالا Email Marketing انجام می دهند می توانند با خرید این سرویس ها از رفتار حجم کثیری از مصرف کنندگان نسبت به بازاریابی ایمیلی خود مطلع شده و از آن بهره گیرند.
  • هدف گیری مستقیم: بازاریابان ایمیلی این امکان را دارند که پیغام هدف گیری شده و حتی پیام های شخصی سازی شده برای افراد مختلف بفرستند.این در حالی است که بیشتر کانال های بازاریابی، به صورت مکرر محتوای تبلیغاتی خود را به جامعه ای ارائه می کنند که درصد بالایی از آن ها، هیچ علاقه ای به محصول پیشنهادی ندارند.
  • بستر آزمایش محتوا: از Email Marketing می توان به عنوان یک روش کم هزینه برای تست محتواهای مختلف استفاده کرد و از داده ی تست شده از طریق ایمیل مارکتینگ در کانال های دیگر بازاریابی بهره برد.
  • ضرورت: این که برای ثبت نام و وارد شدن به هر شبکه اجتماعی به یک آدرس ایمیل نیاز است این حقیقت را در ذهن شما نمایان نمی سازد که حتی در همین لحظه هم به ازای هر فرد حداقل یک آدرس ایمیل وجود دارد! مردم حتی در شلوغ ترین روزها که وقت سر زدن به شبکه های اجتماعی خود را هم ندارند ایمیل خود را چک می کنند، پس می توان گفت ایمیل مارکتینگ از بازاریابی شبکه های اجتماعی هم می تواند مؤثرتر باشد، البته به شرط استفاده صحیح!
  • ارتباط موضوعی: قابلیت Opt-In کردن ایمیل (کاربران با مشترک شدن یا Subscribe در یک سرویس انتخاب می کنند که روی موضوعات مورد علاقه خود ایمیل دریافت کنند) به بازاریابان ایمیلی این امکان را داده است که پیغام مرتبط، شخصی سازی شده به کاربران علاقمند به یک موضوع بفرستند.

معایب بازاریابی ایمیلی

معایب ایمیل مارکتینگ

معایب ایمیل مارکتینگ شامل احتمال رد شدن یا حذف شدن ایمیل ها توسط سیستم های فیلترینگ، پراکنده شدن ایمیل ها در پوشه های اسپم در صندوق ورودی مخاطبان، احتمال عدم توجه مخاطبان به ایمیل های تبلیغاتی و حذف آن ها بدون خواندن، نیاز به طراحی و ارسال محتوای جذاب و متناسب با نیازهای مخاطبان و… است. همچنین، در صورت عدم رعایت قوانین حریم خصوصی، مخاطبان ممکن است از دریافت ایمیل های تبلیغاتی از شرکت اذیت شوند و نسبت به آن منفی نگری داشته باشند.

در کل مهمترین نقطه ضعفی که می توان برای بازاریابی ایمیلی برشمرد، نرخ اسپم ایمیل ها توسط کاربران است که به صورت منفی روی نرخ تحویل (Delivery) اثر می گذارد. البته این ضعف، تا حدی با قابلیت Opt-in کردن کاربران به منظور دریافت ایمیل روی موضوعاتی که به آن ها علاقه دارند، کمرنگ شده است، اما هنوز تا نقطه ایده آلی که تنها محتوای مرتبط و مورد علاقه هر گیرنده به Inbox او ارسال شود، خیلی فاصله داریم.

بیشتر بخوانید: اسپم مارکتینگ چیست و چه بلایی بر سر کسب و کار ما می آورد؟

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

1 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست..

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06