بهترین روش های راه اندازی فروشگاه اینترنتی بدون محصول

بهترین روش های راه اندازی فروشگاه اینترنتی بدون محصول

در این مقاله می خوانید:

آیا بدون داشتن محصول و انبار کردن آن می توان فروشگاه اینترنتی راه اندازی کرد؟ بله. در این مقاله به طور کامل با بهترین روش های راه اندازی فروشگاه اینترنتی بدون محصول آشنا می شویم.

سوال مهم این است آیا بدون داشتن محصول و انبار کردن آن می توان فروشگاه اینترنتی راه اندازی کرد؟ بله. در این مقاله به طور کامل با بهترین روش های راه اندازی فروشگاه اینترنتی بدون محصول آشنا می شویم.

مقدمه

امروزه همه ما برای خرید هر محصولی، از جمله خرید پوشاک، کفش، کیف، و حتی خریدهای ساده و روزمره به سایت های مختلف سر می زنیم. این کار باعث می شود که کاربران با اعتماد و دید بازتری برای خرید محصول اقدام کند. در واقع با این روش کاربر می تواند هم قیمت محصول و هم میزان کیفیت محصول را بررسی و تحلیل و سپس خرید کند.

به همین دلیل توجه و تمرکز روی بهینه سازی و راه اندازی فروشگاه های اینترنتی توسط خرده فروشان و عمده فروشان افزایش یافته است. اما در این راستا فروشگاه های اینترنتی ممکن است پس از خرید محصول برای انبار و ذخیره کردن محصولات دچار چالش شوند. این چالش برای فروشگاه های اینترنتی فروش محصولات خوراکی اهمیت بیشتری دارد. در واقع ممکن است زمانی که فرد اقدام به خرید محصولات و انبار کردن آن ها می کند، محصولات به فروش نرسد. و حتی کیفیت و مرغوبیت اولیه خود را از دست دهد.

بیشتر بخوانید: راه های ساده برای افزایش فروش آنلاین چیست؟

این موضوع حتی در فروشگاه های اینترنتی فروش پوشاک، کفش و کیف و مانتو و … نیز مشاهده می شود. چون بسیاری از برندها و حتی پوشاک های ساده در یک بازه زمانی کوتاه و حتی مختصر می توانند نظر کاربر و مخاطب را جلب کرده و به فروش برسد. در غیر این صورت و با گذشتن فصل یا دوره آن نوع پوشاک انبار گردانی محصولات و به فروش رساندن آن با مشکلات زیادی خواهد بود.

مزایای راه اندازی فروشگاه اینترنتی

در یک نظر سنجی که بین تعدادی خرده فروش انجام شده، از هر 6 نفر 1 نفر می گوید کل درآمدش از طریق فروشگاه آنلاین به دست می آید. همچنین برخی از خرده فروشان که به صورت صحیح و با پتانسیل مثبت مخاطبان را برای خرید از وب سایت جذب می کند، از فروش آنلاین حدود 58 درصد درآمد دارند.

مزایای راه اندازی فروشگاه اینترنتی

در ادامه، به بهترین مزایای راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی می پردازیم:

امکان فروش شبانه روزی

حتی در صورتی که در شبکه های اجتماعی فعالیت می کنید، برای متقاعد کردن یا ترغیب کردن مخاطبان باید آنلاین باشید که به کامنت یا دایرکت های آنان پاسخ دهید. اما طراحی سایت فروشگاهی دیگر نیازی به آنلاین بودن نیست و امکان فروش شبانه روزی برای فروشنده فراهم شده است. در واقع شعار این است:

“در زمان خواب هم درآمد داشته باش.”

علاوه بر این، مخاطب می تواند حتی چندین بار به سایت مراجعه کرده، مقایسه و در هر ساعتی که می خواهد اقدام به خرید کند.

افزایش تعداد مخاطبان و مشتریان

در صورتی که یک فروشگاه بزرگ داشته باشید، صرفا افراد همان منطقه یا همان شهر مشتریان شما هستند. اما با داشتن سایت فروشگاهی حتی بدون محصول مخاطبان زیادی در سراسر کشور به شما دسترسی دارند که بدون محدودیت زمان و مکان می توانند خرید کنند.

هزینه راه اندازی کم تر

بدیهی است که لازمه راه اندازی مغازه یا فروشگاه به صورت حضوری و فیزیکی خرید تعداد زیادی محصول، اقلام مختلف برای مغازه، و حتی هزینه های اجاره و برق و آب و گاز و … است. اما با راه اندازی سایت فروشگاهی دیگر حتی نیاز به داشتن انبار یا سرمایه اولیه نیست. صرفا با یک بار پرداخت هزینه طراحی سایت و تولید محتوای اصولی در سایت می توانید اقدام به فروش محصولات کنید.

دغدغه فروشگاه های اینترنتی

حتما برای شما هم اتفاق افتاده که برای خرید بسیاری از محصولات حتما آن را در زمانی که به آن ها احتیاج دارید، اقدام به خرید می کنید. برای مثال برای خرید پوشاک در فصل بهار، زمستان و پاییز و … صرفا در همان زمان و اول فصل برای خرید پوشاک و کفش و کیف و … اقدام می کنید.

این موضوع با افزایش توجه و تمرکز همه ما بر مد روز افزایش زیادی هم داشته است. در واقع با گذشت مدت زمان محدودی برای خرید محصول مورد نظر ممکن است دیگر حتی به صورت حضوری یا آنلاین به فروشگاه ها سر نزنید. این موضوع برای فروشگاه های کوچک و بزرگ فروش مواد خوراکی و لبنی و … هم به صورت شدیدتر وجود دارد.

در واقع زمانی که تاریخ انقضای محصولات بگذرد دیگر هیچ خریداری برای خرید آن ریسک نمی کند. این اتفاق برای فروشگاه های اینترنتی به ویژه برای فروشگاه هایی که دارای محصولات زیادی در انبار خود هستند، یک فاجعه است.

آگاهی از پرسونای مخاطب

شرط موفقیت در فروش محصولات به صورت عمده یا حتی خرده فروشی این است که بدانید در چه محصولاتی را در چه زمانی بخرید؟ در این مورد سوالات مهمی برای بسیاری از فروشندگان محصولات مطرح است که در ادامه به برخی از این سوالات می پردازیم:

  • چه محصولی بخرم که بتوانم آن را بفروشم؟
  • خرید عمده به صرفه است یا خرید در حجم کم اما هدفمند؟
  • روش توافق با تامین کننده یا تامین کنندگان محصول چگونه است؟
  • با محصولاتی که فروخته نشده چه باید کرد؟
  • اگر محصول در انبار موجود نباشد و ثبت سفارش شود، چه باید کرد؟
  • اگر محصول در انبار زیاد باشد و به فروش نرسد، چه باید کرد؟

بیشتر بخوانید: پرسونای مشتری چیست؟

طبیعی است که پس از گذشت مدت زمانی می توانید با مخاطبان، سلیقه، نیاز و حتی قدرت خرید آن ها آشنا شوید. البته این موضوع برای فروشگاه های حضوری کار آسان تری است. برای مثال بسیاری از فروشندگان حرفه ای حتی با نوع برخورد مشتری، می توانند قدرت خرید آن را تشخیص داده و متناسب با آن محصولی را معرفی و مشتری را ترغیب به خرید کنند.

اما رسیدن به این توانایی برای سایت های فروشگاهی دشوارتر و زمان برتر است. در واقع برای ریسک کم تر و رسیدن به سود بیشتر باید آگاهی کامل از پرسونای مخاطب داشته باشید. باید بدانید مشتری یا مشتریان در چه فصولی از سال، در چه تاریخ هایی (اول ماه، آخر ماه یا اواسط ماه) اقدام به خرید می کنند.

این ویژگی ارتباط مستقیمی با تشخیص شغل مخاطب و قدرت خرید آن دارد. برای مثال بسیاری از افرادی در اواخر ماه خرید می کنند، احتمال زیاد کارمند محسوب می شود و در این بازه زمانی می توانید محصول به آن ها معرفی کنید. همچنین پس از خرید اول و دوم مخاطب و توجه به قیمت فروخته شده می توانید قدرت خرید آن را تشخیص داده و در دفعات بعدی محصولات گران تر و البته مرغوب تری را به او معرفی کنید. در واقع می توان گفت قدرت خرید بالاتر مشتری ارتباط مستقیمی با افزایش سود فروشنده دارد.

نکات مهم راه اندازی فروشگاه اینترنتی

همان طور که در پاراگراف های قبلی ذکر شد، فروشگاه های اینترنتی با چالش های زیادی برای فروش محصولات خود روبرو هستند. به همین دلیل توجه و رعایت نکات مهم در راه اندازی فروشگاه اینترنتی تاثیر زیادی در موفقیت بیشتر و کسب درآمد و سود بالاتر برای فروشنده دارد. مهم ترین نکات راه اندازی فروشگاه اینترنتی به شرح زیر است:

نکات مهم راه اندازی فروشگاه اینترنتی

در چه شهری زندگی می کنید؟ در چه محله ای؟ چه منطقه ای؟

این موضوع ارتباط مستقیمی با نوع مخاطبان و قدرت خرید آن ها دارد.

در شهر یا منظقه شما چه محصولاتی برای فروش وجود دارد؟

اطلاع از محصولاتی که در حجم بالا و به مقدار زیاد وجود دارد، می تواند سود زیادی را برای فروشندگانی که برای اولین بار قصد فروش آن را دارند، اهمیت زیادی دارد. برای مثال در شهرهای مرزی مانند بانه، آستارا، گناوه، چابهار و … منبع بسیار خوبی برای فروش محصولات برقی و لوازم خانگی هستند. شهرهای شمال کشور برای فروش و عرضه کردن محصولاتی از جمله صنایع دستی حصیری، زیتون، ماهی، و حتی فروش سبزیجات مربوط به آن منطقه موفق خواهند بود.

چالش های مدیریت فروشگاه اینترنتی

پس از بررسی نکات مهمی که در بالا گفته شد، تا حد با چالش هایی که در زمینه کاری خود و راه اندازی فروشگاه اینترنتی وجود دارد، آشنا شدید. یکی از مهم ترین چالش های این زمینه و فعالیت در حوزه آنلاین ارتباط گرفتن با تامین کنندگان و ترغیب آن ها برای فروش محصولات خود است.

در واقع باید تامین کننده را به نوعی ترغیب کنید که محصولات خود را با قیمت کمی پایین تر و با شرط فروش بیشتر ترغیب به فروش کنید. هر فروشنده ای قطعا به دنبال راهی برای فروش محصولات خود است حتی با قیمت مقرون به صرفه و پایین تر. برای ترغیب و راضی کردن تامین کننده که می تواند یک فروشگاه نسبتا متوسط با تعداد اقلام بالا باشد، می توانید از طریق تضمین فروش محصولات در زمان کم تر و سریع تر اقدام کنید.

توجه به موجودی و عدم موجودی فروشگاه

یکی از عمده ترین چالش هایی که بسیاری از فروشگاه های اینترنتی و حضوری با آن روبرو هستند، عدم موجودی محصول است. این اتفاق کاملا بدیهی و طبیعی است. حتی در برخی موارد عدم موجودی یک محصول می تواند نشان دهنده کیفیت بالا و فروش بیشتر آن باشد.

به همین دلیل مخاطب سریع تر و آسان تر برای خرید ترغیب می شود. برای رفع این مشکل و جلوگیری از روبرو نشدن کاربر و مخاطب با پیغام عدم موجودی، می توانید به صورت مداوم و پس از هر بار فروش موجودی را در سایت چک کرده و برای خرید مجدد و افزایش موجودی اقدام کنید. در واقع نیازی نیست که همیشه بالای 20 درصد از محصولات را موجود داشته باشید. از طریق تامین کردن 20 درصد از موجودی محصولات و فروش محصول هم می توانید سود و فروش قابل توجهی را به خود اختصاص دهید

 

چالش های مدیریت فروشگاه اینترنتی

شناخت و تحلیل محصولات پر فروش

بسیاری از فروشگاه های آنلاین عقیده دارند که 80 درصد از میزان فروش مربوط به 20 درصد از کالاها است. بدیهی است که برخی از محصولات در همه بازه های زمانی نسبت به کالاهای دیگر فروش بالاتری دارند. به همین دلیل برای جلوگیری از افت رتبه سایت و افزایش بازدید از سایت و راضی نگه داشتن خریداران تمرکز خود را روی کالاهای پر فروش قرار دهید.

با این روش، نیازی نیست که همیشه موجودی کامل و زیادی که فروش آن ها نسبت به محصولات دیگر کم تر است، داشته باشید. در واقع ریسک پذیری در این روش بسیار کم تر است.

مشاهده و تحلیل بازار بورس کالاهای مختلف

یکی از روش های دیگری که می توانید با استفاده از آن سهم بازار خوبی را پس از راه اندازی فروشگاه اینترنتی به خود اختصاص دهید، تحلیل بازار کالاهای مختلف است. البته نه همه یا هر کالایی . برای مثال می توانید تمرکز خود را چندین کالای مورد علاقه خود قرار داده و به صورت حضوری در مراکز فروش و بازارهای فروش بروید و آن ها را مشاهده کنید.

این کار باعث می شود که با دید بازتر و به صورت عینی بدانید که کالا یا کالاهای مورد علاقه شما می تواند فروش بالا و خوبی داشته باشد؟ علاوه بر این، می توانید فروشگاه های عمده ای که محصولات را با قیمت بسیار پایین تر و مقرون به صرفه تر بخرید. این روش علاوه بر ریسک کم تر و خرید محصولاتی که فروش کم یا قیمت بالایی دارند، بسیار عاقلانه تر و صحیح تر است.

همچنین می توانید تولید کننده یا تامین کنندگان را راحت تر انتخاب کرده و ترغیب به عرضه محصولات آن ها کنید. یکی از مزایای دیگر این روش این است که با گذشت مدت زمان بیشتر و فروش بهتر با تولید کننده یا تامین کننده اصلی ارتباط برقرار کرده و حتی بسیار کم تر از قیمت فروشنده دوم محصولات را با قیمت کم تری بخرید.

عقد قرارداد با تامین کننده اصلی

در بسیاری از موارد که شما شرایط و مکان به اندازه بزرگ یا کافی برای انبار و ذخیره کردن محصولات ندارید، می توانید با فروشنده اصلی یا تولید کننده اصلی برای خرید محصولات قرار داد منعقد کنید. برای این روش نیازی نیست که محصولات را خودتان تحویل بگیرید و مجدد برای خریداران ارسال کنید.

این روش یعنی شما به عنوان یک واسطه محصول را خریداری کرده و برای مخاطب هدف تامین می کنید. حتی در صورتی که محصول خریداری شده را نبینید. تامین کننده آدرس را توسط سایت شما دریافت کرده و برای خریدار به صورت مستقیم ارسال می کند.

خرید در زمان های ویژه و مناسب

بسیاری از سایت های پر فروش، از جمله دیجی کالا، بانه کالا، خانومی شاپ، موتن رو و … در زمان های مختلفی برای افزایش فروش خود اقدام به فروش محصولات با قیمت ویژه می کنند. در این زمان طلایی می توانید محصولات پر فروش را با قیمت استثنایی و با قیمت بسیار کم تر خریداری کرده و در سایت خود یا در همان سایت دیجی کالا بفروشید.

یکی از بهترین مزایای این روش این است که با خرید عمده و تعداد زیادی محصول هزینه ارسال برای شما رایگان خواهد شد. علاوه بر این، می توانید بدون نیاز به انبار محصولات را با قیمت مقرون به صرفه و بسیار کم تر خریداری کرده و با سود و قیمت بالاتر بفروشید.

خرید در زمان های ویژه و مناسب

فعالیت در شبکه های اجتماعی

یکی از روش های مطمئن سئو کردن سایت توجه و تمرکز بیشتر روی شبکه های اجتماعی است. معرفی و فعالیت در شبکه های اجتماعی پر مخاطب یکی از روش های مطمئن و بدون هزینه برای کسب و کار آنلاین است.

شما می توانید محصولات خود را در شبکه های اجتماعی معرفی کرده و سپس لینک وب سایت خود را در اختیار آنان قرار دهید تا خرید کنند. این روش به صورت مستقیم روی بهبود وضعیت سئوی سایت شما نیز تاثیر مثبت دارد. علاوه بر این، حتی در صورتی که از طریق سایت خرید انجام نشود، از طریق دایرکت می توانید ثبت سفارش کنید.

بیشتر بخوانید: 15 تکنیک معرفی محصول جدید با استفاده از شبکه های اجتماعی

سئو و بهینه سازی سایت

مهم ترین اقدام پس از راه اندازی سایت فروشگاهی، بهینه سازی کردن آن است. پس از طراحی سایت در صورتی که سایت دیده نشود، عملا انگار کاری انجام نداده اید. در این رابطه برخی عقیده دارند سئو نکردن و دیده نشدن سایت مثل احداث فروشگاهی در وسط بیابان است که کسی از وجود آن خبر ندارد.

در مقالات زیادی از بلاگ سایت کلیک اول به طور کامل در مورد روش های سئوی سایت فروشگاهی صحبت شده است. اما لازم به ذکر است که برای شروع، برای محصولات خود تولید محتوا کنید، از خصوصیات، ویژگی ها و مزایای محصولات صحبت کنید تا مشتری با اطمینان و شناخت بیشتری خرید کند. اگر وقت کافی برای تولید محتوا ندارید، روی کمک تیم تولید محتوای کلیک اول حساب کنید.

بیشتر بخوانید: انواع سئو کدامند؟ معرفی 64 روش سئو و بهینه سازی سایت

گشتن در سایت های فروش آنلاین

بسیاری از سایت هایی که به صورت مستقیم تولید کننده نیستند، در برخی موارد محصولات را با قیمت مقرون به صرفه و از طریق فروش ویژه می فروشند. از جمله سایت دیوار. با این روش می توانید هم با تامین کننده، تولید کننده و هم با پخش کننده ارتباط برقرار کنید. در این سایت ها شماره تماس یا ایمیل هم درج شده که می توانید به راحتی با این افراد ارتباط بگیرید و وارد مذاکره شوید. این کار باعث افزایش اعتماد تامین کنندگان و افزایش سود برای هر دو طرف می شود.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

0 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست.

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06