چگونه کسب و کار آنلاین خود را شروع کنیم؟

چگونه کسب و کار آنلاین خود را شروع کنیم؟

در این مقاله می خوانید:

در این مقاله در کنار شما هستیم تا ابتدا به سوال «کسب و کار اینترنتی چیست؟» پاسخ داده و سپس به پاسخ «چگونه کسب و کار آنلاین خود را شروع کنیم؟» می پردازیم. با ما همراه باشید.

امروزه بخش بزرگی از بازارهای فروش و کسب درآمد به کسب و کارهای اینترنتی اختصاص یافته است. از آنجایی که این کسب و کار بسیار گسترده و فراگیر است، باید کسب و کار آنلاین را به درستی شناخت و تعریف دقیقی از آن ارائه کرد. ما اینجا در کلیک اول به بررسی کامل کسب و کار آنلاین پرداخته و مزایای آن را توضیح می دهیم. سپس روش های کسب و کار را توضیح می دهیم.

کسب و کار آنلاین یا اینترنتی چیست؟

اگر بخواهیم به زبان ساده توضیح دهیم، هر فعالیتی در اینترنت که به درآمدزایی منجر شود، یک کسب و کار اینترنتی است. این فرآیند دو شرط عمده دارد، اول اینکه شما مالک اصلی این بستر کسب و کار اینترنتی خود باشد و دوم اینکه به واسطه فعالیت خود بتوانید یک درآمد نسبتا پایدار کسب کنید.

برای اینکه بیشتر متوجه این بحث شوید، چند مثال می زنیم:

احتمالا دیده اید که فردی در بستر اینترنت محصولات خود را میفروشد و از این طریق کسب درآمد دارد. خب این مورد با توجه به شروط بالایی، کسب و کار اینترنتی محسوب نمی شود. چرا که اولا این شخص مالک بستر کسب و کار خود نیست و ثانیا هیچ تضمینی وجود ندارد که درآمدی که از این بستر کسب می کند، یک درآمد پایدار باشد.

دلیل این امر آن است که بسیاری از شبکه های محبوب اجتماعی در طول زمان محبوبیتشان را از دست داده و کاربران آن ها به شبکه های دیگر کوچ می کنند.

حال که با مفهوم کسب و کار اینترنتی آشنا شدید، در ادامه به شرح دلایلی میپردازیم که نشان می دهد چرا راه اندازی کسب و کار اینترنتی سودآور است و همچنین چگونه کسب و کار آنلاین خود را شروع کنیم؟

کسب و کار آنلاین یا اینترنتی چیست؟

مزایای راه اندازی کسب و کار اینترنتی

قطعا آگاهی از مزایای کسب و کارهای اینترنتی می تواند هرکسی را به این بستر ترغیب کند. در این بخش از مقاله به توضیح مزایای راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی میپردازیم.

عدم محدودیت به موقعیت جغرفیایی خاص

شما بهترین مغازه و دفترکار راه هم داشته باشید، تنها می توانید بخشی از مشتریان را که از لحاظ مسافت جغرافیایی در محدوده اطرافتان هستند، به بازار فروش خود جذب کنید. در کسب و کارهای اینترنتی دیگر چنین محدودیت هایی معنا ندارد. شما می توانید حتی پا فراتر از مرزهای کشور خود گذاشته و به سایر کشورهای دنیا نیز خدمات خود را بفروشید.

عدم وجود محدودیت زمانی در کسب و کارهای اینترنتی

شعار کسب و کارهای قدرتمند اینترنتی این است: حتی در زمان خواب هم، پول دربیاورید! این مسئله ایست که عموما در کسب و کارهای غیر اینترنتی امکان پذیر نمی باشد، مگر اینکه 24 ساعته کار کنید!

راه اندازی کسب و کار بدون سرمایه اولیه یا با سرمایه اولیه کم

کسب و کارهای فیزیکی هزینه های هنگفتی را نسبت به کسب و کارهای اینترنتی روی دست شما می گذارد. مبلغی که برای سرمایه گذاری روی کسب و کار اینترنتی نیاز دارید، بسیار کمتر از مبلغی است که برای راه اندازی همان کسب و کار در فضای فیزیکی مورد نیاز است. کافی ست یک آمار از مبلغ رهن و اجاره دفتر کار، مغازه و… بگیرید تا بیشتر متوجه این مطلب شوید!

راه اندازی کسب و کار بدون سرمایه اولیه یا با سرمایه اولیه کم

پایین بودن هزینه هزینه بازاریابی و تبلیغات در گوگل

هزینه بازاریابی و تبلیغات در گوگل بسیار کمتر است. تبلیغات یکی از ابزارهای مهم برای رشد هر کسب و کاریست. اما استفاده از این ابزار برای یک کسب و کار غیراینترنتی بسیار هزینه بر است. تبلیغات در گوگل با هزینه ای بسیار پایین تر و بازدهی خیلی بیشتر انجام می گیرد.

بیشتر بخوانید: چگونه تبلیغات اینترنتی موثری داشته باشیم؟

هوشمندانه و هدفمند بودن جذب مشتری و بازاریابی در کسب و کارهای اینترنتی

بازاریابی هدفمند به معنای تبلیغاتی است که مخاطبان آن همان مشتریان ما هستند. تبلیغات تلوزیونی، بیلبوردها و… مخاطبین عام را درگیر می کند که ممکن است بخشی از مشتریان را پوشش دهد. این مسئله در تبلیغ در گوگل وجود ندارد.

معمولا کسانی به سایت فروش یا صفحه شما جذب می شوند که دقیقا دنبال خدمات وکالای شما می گردند. البته کیفیت این امر بستگی به سئو شما و بهینه سازی سایتتان دارد. هرچه سایت بهینه تر باشد، مشتری مستقیما به آن جذب شده و شانس خرید بالاتر می رود.

دسترسی ساده تر و سریع تر به آمارها و اطلاعات مالی

در این کسب و کارها شما به یک حسابدار به معنای عمومی آن نیاز ندارید. خیلی از امور از جمله فاکتورگیری، گزارش ها مالی و… با یک کلیک ساده قابل انجام است.

توانایی مدیریت چندین کسب و کار به صورت همزمان

همانطور که در مباحث بالا اشاره کردیم، محدودیت مالی، مکانی و زمانی در کسب و کارهای اینترنتی به پایین ترین میزان ممکن است. از این رو می توانید با یک استراتژی درست از پس اداره چند کسب و کار اینترنتی برآیید.

حال که با مزیت های کسب و کارهای اینترنتی آشنا شدیم، ممکن است به راه اندازی آن ترغیب شده باشید. ما در ادامه قصد داریم قدم به قدم مراحل راه اندازی کسب و کار اینترنتی را با شما در میان بگذاریم.

توانایی مدیریت چندین کسب و کار به صورت همزمان

چگونه کسب و کار اینترنتی خود را شروع کنیم؟

کلیک اول یک سایت خدمات کسب و کار اینترنتی ست که تلاش می کند تا با تخصص و مهارت تیم آموزش دیده جهت توسعه کسب و کار اینترنتی به شما کمک کند. در این بخش از مقاله به صورت خلاصه مراحل راه اندازی کسب و کار اینترنتی را با شما به اشتراک گذاشته و به سوال چگونه کسب و کار آنلاین خود را شروع کنیم، پاسخ می دهیم.

مراحل شروع کسب و کار اینترنتی در یک نگاه:

  • یک نیاز بیابید و به آن پاسخ دهید.
  • طراحی و ساخت یک وب سایت با کاربری آسان.
  • محتوایی بنویسید که بفروشد.
  • از موتورهای جستجو برای هدایت ترافیک به سایت خود استفاده کنید.
  • برای خود شهرت تخصصی ایجاد کنید.
  • مشتریان و مشترکین خود را با ایمیل پیگیری کنید.
  • درآمدتان را از طریق پیشنهادات بهتر افزایش دهید.

فرقی نمی کند شما مالک یک کسب و کار حرفه ای هستید یا تازه در اول این مسیرید. ما در کلیک اول به شما کمک می کنیم تا مرحله به مرحله راه اندازی و سپس رشد کسب و کار اینترنتی خود را بیاموزید.

قدم اول: یک نیاز بیابید و به آن پاسخ دهید.

یکی از اشتباهاتی که ممکن است همین اول کار شما را در دام بیاندازد، این است که یک محصول برای فروش انتخاب کنید و بعد دنبال بازار فروش بگردید. روند درست این کار دقیقا برعکس است! شما باید یک بازار فروش را شناسایی کرده و سپس به دنبال فروش کالا یا خدمات مناسب به مشتریان هدف باشید.

یکی از نکاتی که در این زمینه می تواند به شما کمک کند این است که به دنبال پیدا کردن افرادی باشید که برای حل مشکلشان در اینترنت نتایج خوبی پیدا نمی شود. چگونه این افراد را پیدا کنید؟ خیلی ساده ست!

  • سایت ها و همچنین انجمن هایی که مردم در آنجا به سوال جواب و گفتگو می پردازند را به دقت بررسی کرده و ببینید مردم به دنبال چه راه حل هایی هستند.
  • کلمات کلیدی را جستجو کنید که افراد زیادی آن را سرچ کرده اند ولی بین سایت ها،رقابت زیادی در آن کلمه کلیدی وجود ندارد.
  • سایت رقبا را بررسی کرده و استراتژی آن ها را یاد بگیرید. سپس تلاش کنید یک و سروگردن بالاتر باشید. سعی کنید خدمات بهتری ارائه دهید و کیفیت خود را بهبود ببخشید.

قدم دوم: طراحی و ساخت یک وب سایت با کاربری آسان

خب حالا که بازار هدفتان را می شناسید و خدمات و کالایی هم برای فروش دارید، قدم بعدی طراحی و ساخت یک وب سایت با کاربری آسان است. البته منظور ما از سایت یک سایت با گرافیک سنگین نیست. طراحی سایت هم باید مبتنی بر اصول سئو باشد تا مخاطبتان را در کمتر از 5 ثانیه میخکوب کرده و در فضای کسب و کار اینترنتی خود نگهدارید. از همین رو کاربری آسان برای یک سایت اینترنتی بسیار مهم است.

بیشتر بخوانید: طراحی سایت چیست؟ 5 دلیل برای سرمایه گذاری روی طراحی سایت

طراحی و ساخت یک وب سایت با کاربری آسان

قدم سوم: محتوایی بنویسید که بفروشد.

محتوا درون مایه اصلی هر سایتی ست که طبق آن مشتری تصمیم می گیرد در سایت شما بماند یا خیر. برای تولید یک محتوای حرفه ای فروش، فرمولی ثابت وجود دارد.

  • با یک عنوان جذاب کنجکاوی و همچنین توجه مشتری را بدست آورید.
  • توضیح دهید که محصول شما چه مشکلی را حل می کند.
  • از خودتان یک عنوان معتبر در ذهن مخاطب بسازید.
  • بخشی را به عنوان نظرات مشتریان به صفحه خود اضافه کنید.
  • به مشتری توضیح دهید که محصول شما چه منفعتی برای او دارد.
  • یک پیشنهاد ارائه دهید که ترغیب کننده باشد.
  • برای محصول و خدمات خود، گارانتی ارائه دهید.
  • در مخاطب حس فوریت ایجاد کنید.
  • در انتها مشتری را به خرید محصول و خدمات خود ترغیب کنید.

بیشتر بخوانید: کات ضروری و مهم در تولید محتوا

لازم به ذکر است در مسئله تولید محتوای فروش چیزی که بیش از همه اهمیت دارد، پرداختن به مزیت های محصول برای حل مشکلات احتمالی مشتریان است.

قدم چهارم: از موتورهای جستجو برای هدایت ترافیک به سایت خود استفاده کنید.

استفاده از اصول سئو برای دیده شدن هر سایتی الزامی و البته که راهگشاست.

در توضیح این مبحث خوب است بدانید که در بحث تبلیغات در گوگل یک روش تبلیغاتی به نام Google Ads وجود دارد. در این روش تبلیغاتی کافی ست تا شخصی کلمه کلیدی شما را جستجو کند تا تبلیغات شما در بالای صفحه نتایج جستجو ظاهر شود. برای استفاده از این روش تبلیغاتی برای هر کلیک مبلغی را پرداخت می کنید.

تبلیغات در گوگل
تبلیغات در گوگل
اگر قصد دارید تبلیغات خود را با بهترین قیمت و بالاترین کیفیت در صفحه اول گوگل نمایش دهید، سرویس تبلیغات گوگل ادز کلیک اول بهترین انتخاب برای شماست.

قدم پنجم: برای خود شهرت تخصصی ایجاد کنید.

بستر اینترنت برای یافتن اطلاعات مفید بسیار راهگشاست. اگر بتوانید در سایت های خود مطالب مفیدتر قرار دهید، رتبه بهتری را در نتایج گوگل به خودتان اختصاص خواهید داد.

در بحث محتوا نیاز است که محتوای رایگان، تخصصی و بسیار عالی باشد. هر محتوایی که حدس می زنید برای مردم مفید تر است در قالب محتوای متنی، تصویری، ویدیویی و… منتشر کرده و در اختیار مردم قرار دهید. یک دکمه قابلیت اشتراک گذاری را در کنار محتوای خود قرار دهید تا کاربران بتوانند مطالب را با سایر دوستان خود به اشتراک بگذارند. همچنین می توانید در شبکه های اجتماعی مشارکتی فعالانه داشته باشید و از این طریق بازار را تحت تاثیر خود قرار دهید.

به این ترتیب شما رفته رفته قادر خواهید بود مخاطبان زیادی را به سایت خود جذب کنید. شاید از خود بپرسید اگر سایر رقبا از زحمات من کپی برداری کرده و آن را در سایت خود بارگذاری کردند، تکلیف زحمات من چه می شود؟ اصلا نگران این مسئله نباشید، گوگل به محتوای یونیک و درست علاقه مند است. بنابراین با هربار اشتراک گذاری مطالب شما و یا اشتراک لینک آن، به رتبه بندی گوگل سایت شما کمک خواهد شد.

برای خود شهرت تخصصی ایجاد کنید

قدم ششم: مشتریان و مشترکین خود را با ایمیل پیگیری کنید.

یکی از ارزشمندترین دارایی های کسب و کار اینترنتی شما، لیست ایمیل شماست. کافی است در صفحتان یک فرم دریافت ایمیل ایجاد کرده و سپس با مشتریانتان از طریق ایمیل در ارتباط باشید. این فضا چند مزیت عمده دارد. از جمله اینکه به شما فرصت می دهد تا:

  • برای مخاطبان پیامی را بفرستید که منتظر آن هستند.
  • با مخاطبین خود یک رابطه طولانی مدت ایجاد کنید.
  • بازخورد ایمیل ها و در نتیجه عکس العمل مشتریان را بسنجید.
  • بازاریابی اینترنتی هدفمندتری داشته باشید.

لازم به ذکر است هر مشتری که وارد سایت شما می شود، یک مشتری بالقوه بوده و همه هنر شما این است که بتوانید این مشتری بالقوه را به مشتری بالفعل تبدیل کنید. در ادامه مسیر نیز باید به گونه ای عمل کنید که سطح وفاداری مشتریان به بالاترین میزان خود برسد.

بیشتر بخوانید: ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی چیست؟

قدم هفتم: درآمدتان را از طریق پیشنهادات بهتر افزایش دهید.

از مهمترین استراتژی های بازایابی اینترنتی، مسئله مربوط به ایجاد ارزش هر مشتری است. شما با القای حس ارزشمندی به مشتری و پیگیری او می توانید به همین سادگی 36 درصد از مشتریان سابق خود را به خرید مجدد ترغیب کنید.

در گام های قبلی در مورد ایجاد سایت و نهایتا جذب مشتری به سایت صحبت کرردیم. گام آخر مربوط به زمانی ست که مشتری یک بار از شما خرید کرده و حال می خواهید دوباره خرید کند. پیشنهاد کلیک اول به شما استفاده از روش های زیر است:

  • خوب است محصولاتی پیشنهاد دهید که امکانات محصول خریداری شده قبلی را تکمیل می کند.
  • با ارسال کوپن ها یا کدهای تخفیفی آن ها را به خرید بعدی ترغیب کنید.
  • محصولاتی مرتبط در صفحه “تشکر ” (جایی که پس از پرداخت به آنجا وارد می شوند) قرار دهید.

در مورد این مسئله یک اصول کلی وجود دارد که باید مشتری را با پاداش، توجه و پیگیری جذب کرده و در سایت خود نگهدارید.

در انتهای این مقاله از زمانی که برای خواندن آن صرف کردید، سپاس گزاریم. امیدواریم این مطلب شما را در راه اندازی کسب و کار اینترنتی تان یاری کرده و به شما آگاهی لازم را رسانده باشیم. می توانید برای مشاوره بیشتر از کارشناسان کلیک اول کمک بگیرید.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

0 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست.

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06