آموزش کامل برچسب گذاری و استفاده از Tagها در سایت

آموزش کامل برچسب گذاری و استفاده از Tagها در سایت

در این مقاله می خوانید:

برچسب گذاری در سایت یکی از مبهم ترین و البته مفاهیم سئو و بهینه سازی سایت است که متاسفانه هنوز برخی از سایت ها به آن توجهی ندارند. در این مقاله به طور کامل استفاده صحیح از برچسب ها در سایت و تاثیر آن را در افزایش ترافیک سایت آموزش می دهیم.

نیمی از سایت هایی که سئو آن ها دچار مشکل شده، این مشکل به دلیل برچسب گذاری نادرست در سایت به وجود آمده است. پس در همین ابتدای کار باید به اهمیت بسیار زیاد این مقوله در بهینه سازی سایت پی برده باشید. اما برچسب گذاری در سایت به چه معناست؟

برچسب (Tag) چیست؟

برچسب (Tag) یک کلمه یا عبارت است که به محتوای یک سایت اختصاص داده می شود تا آن را دسته بندی کند. برچسب ها به کاربران و موتورهای جستجو کمک می کنند تا محتوای مرتبط را به راحتی پیدا کنند. برچسب ها معمولا در پایین صفحات وب یا در نوار کناری نمایش داده می شوند.

بر چسب ها ساختاری مثل دسته بندی های سایت دارند. تفاوت عمده دسته بندی ها با برچسب ها این است که از برچسب ها برای دسته بندی کردن محصولات و موضوع مقالات و به نوعی محدود کردن موضوعات استفاده می شود.

برچسب ها می توانند بر اساس موضوع، نوع، سطح، ویژگی یا هر فاکتور دیگری که برای سایت مناسب باشد، انتخاب شوند. برای مثال، یک سایت خبری ممکن است برچسب هایی مانند سیاست، اقتصاد، ورزش، فرهنگ، علم و غیره داشته باشد. یک سایت آموزشی ممکن است برچسب هایی مانند ریاضی، زبان، تاریخ، جغرافیا، فیزیک و غیره داشته باشد.

برچسب (Tag) چیست؟

نکات مهم در برچسب گذاری سایت

برچسب ها باید با دقت انتخاب شوند تا باعث افزایش بازدید، بهبود رتبه جستجو و افزایش اعتبار سایت شوند. برخی از نکات مهم در انتخاب برچسب ها عبارتند از:

  • برچسب ها باید با محتوای صفحه وب مرتبط باشند و آن را بازگو نکنند.
  • برچسب ها باید کلمات کلیدی رایج و جستجو شده توسط کاربران باشند.
  • برچسب ها باید تعداد مناسبی داشته باشند و نه خیلی زیاد و نه خیلی کم. به طور کلی، ۵ تا ۱۰ برچسب برای هر صفحه وب مناسب است.
  • برچسب ها باید با سایر صفحات وب سایت هماهنگ باشند و از تکرار غیرضروری خودداری شود.

برچسب ها یک ابزار قدرتمند برای بهینه سازی سایت هستند اگر به درستی استفاده شوند. برچسب ها می توانند باعث جذب توجه کاربران، افزایش محبوبیت سایت و ارائه محتوای با کیفیت شوند. برای مثال اگر یک سایت فروش لباس و پوشاک داشته باشید، دسته بندی های این سایت به صورت زیر است:

  • دسته بندی لباس مجلسی
  • دسته بندی لباس ورزشی
  • دسته بندی لباس ست
  • دسته بندی لباس دخترانه

در دسته بندی لباس دخترانه، ممکن است 300 محصول و مدل لباس وجود داشته باشد. برای دسته بندی کردن محصولات لباس دخترانه به جای استفاده از دسته بندی، باید از بر چسب یا همان تگ ها استفاده کنید.

وقتی که برای این 300 محصول چندین برچسب به اسم های لباس دخترانه پاییزی، لباس دخترانه بهاری، لباس دخترانه بافت و … بسازید، صفحات جدیدی با این اسم در سایت ایجاد می شود که در آن تمام محصولات به صورت مشخص و محدود شده نمایش داده می شود.

با این تفاسیر باید گفت: برچسب ها یک نوع دسته بندی هستند که معمولا از آن ها برای معرفی محصولات و مقالات فرعی که تعدادشان کم است، باید استفاده کنیم.

تفاوت دیگری که دسته بندی و برچسب ها با هم دارند، در آدرس URL آن ها در سایت است. برای مثال:

هر کدام از این آدرس ها فقط به صورت پیش فرض ساخته می شود و قابل ویرایش است.

نکات مهم در برچسب گذاری سایت

چگونه برچسب ها را سئو کنیم؟

وب سایت های فارسی با استفاده از برچسب های غیر صحیح و غیر اصولی ضربه شدیدی را به سئو سایت وارد می کنند. حتما در برخی از سایت ها دیده اید که وب مستران یا سئوکاران برای یک صفحه سایت از چندین برچسب استفاده می کنند. در این مورد هم سئوکاران سایت های فارسی عقیده دارند که برای یک صفحه سایت از چندین برچسب مرتبط باید استفاده کنید. اما چرا چند برچسب؟

برای توضیح کامل تر از یک مثال استفاده می کنم. برای مثال یک سایت فروشگاهی که مبل و سرویس خواب می فروشد، یک مطلب را با عنوان و کلمه کلیدی “سفارش سرویس خواب” در سایت منتشر می کند. کاربران برای دیدن و سفارش سرویس خواب از کلمات یا عبارتی مثل سفارش سرویس خواب، سرویس خواب مدرن، سرویس خواب کلاسیک، سرویس خواب کامل و … استفاده می کنند.

در گذشته مدیر سایت برای این که احتمال کلیک شدن روی این مطلب سایتش داشته باشد، از چندین برچسب مرتبط برای کلمات کلیدی استفاده شده در عنوان استفاده می کرد. یعنی زمانی که کاربر هر کدام از این برچسب ها را کلیک کند، مجددا وارد همان صفحه با همان اطلاعات می شود که این از دید یک کاربر اصلا خوب نیست. اما چرا؟

مشکلات برچسب گذاری زیاد

برچسب گذاری تکراری و با تعداد زیاد مشکلات زیر را برای سایت به همراه دارد و به مرور رتبه سایت کاهش پیدا می کند:

  • ساخت و ایجاد صفحات تکراری: با نوشتن 20 برچسب تکراری 20 صفحه تکراری را به گوگل معرفی می کند و کاربران هم وارد صفحاتی با برچسب تکراری می شوند. گویا این صفحات فقط عناوین متفاوتی دارند و محتوایشان مشابه و حتی یکسان است. تفاوت در عنوان و یکی بودن برچسب باعث می شود که گوگل صفحات را یکسان و تکراری بداند. یعنی سایت با مشکل Duplicate Content روبرو می شود.
  • استفاده از کلمات کلیدی مشابه: وقتی که یک مقاله در سایت با عنوان آموزش طراحی سایت منتشر می کنید و برای آن از تعداد زیادی برچسب تکراری و یکسان به نام “آموزش طراحی سایت” استفاده می کنید، باعث می شوید که از یک کلمه کلیدی بی دلیل و بی اثر دو یا چند بار استفاده کنید. در این حالت گوگل نمی داند کدام صفحه آموزش طراحی سایت را سئو کند؟ و به کدام صفحه رتبه بدهد؟ زمانی که از دو یا چند کلمه کلیدی تکراری هم در عنوان و هم برای برچسب ها استفاده کنید، دو مشکل زیر رخ می دهد:
  • هم نوع خواری: گوگل به دو کلمه کلیدی در هر دو صفحه رتبه می دهد (احتمالا رتبه یکسان)، اما چون ارزش این صفحات پایین است هیچ کدام از دو صفحه به نتایج اولیه گوگل نمی رسد و در نتایج 5 تا 10 قرار می گیرد. همچنین چون هر دو موضوع شباهت دارند اعتبار هر دو صفحه کم می شود و هیچ کدام سئو نمی شوند.
  • ایجاد صفحات زامبی: ایجاد صفحات تکراری، استفاده از برچسب های تکراری و یکسان صفحاتی با ارزش کم یا صفحاتی با محتوای کم تولید می کنید که ورودی ندارند. کاربران متوجه کم اهمیت بودن و تکراری بودن این صفحات می شوند و با نگاه اول به عنوان یا برچسب ها اصلا وارد سایت نمی شوند. به این گونه صفحات، صفحه زامبی گفته می شود، صفحات زامبی به شدت رتبه سایت را کاهش می دهند.
  • کاهش اعتبار: در اصول لینک سازی داخلی به اهمیت اعتبار صفحات اشاره شد. طبق آن مقاله هر صفحه سایت شما اعتباری دارد و زمانی که لینک سازی می کنید، کمی از آن اعتبار صفحه مبدا به صفحه ای که به آن لینک می دهید منتقل می شود. طبیعی است که این برچسب ها در صفحاتی که لینک سازی می کنید هم وجود دارد و اگر از برچسب های تکراری استفاده کنید، اعتبار صفحه مطلب اصلی هم کاهش پیدا می کند. کاهش اعتبار صفحات به مرور ورودی و کلیک روی سایت و آن صفحه را کاهش می دهد. نرخ پرش را افزایش می دهد و رتبه سایت هم کم می شود.

بیشتر بخوانید: نحوه تشخیص محتوای کپی سایت به کمک معرفی 7 ابزار

گوگل را مجبور به رتبه دهی نکنید!

این جمله در برخی موارد استفاده می شود که باید حرفی برای گفتن به کاربر داشته باشد و زمان سرچ کاربر باید نتایجی را به او نشان دهد.  سئو سایت یک فرایند نسبی است. یعنی گوگل براساس فعالیت ها و اقداماتی که سایت ها برای سئو سایتشان انجام می دهند، به سایت آن ها و رقبایشان رتبه می دهد.

برای مثال اگر همه سایت هایی که در حوزه سئو یا دیجیتال مارکتینگ فعالیت می کنند همگی لینک سازی اسپم داشته باشند، از محتوای کپی شده استفاده کنند،  و به طور کلی همه اقداماتشان سئو کلاه سیاه باشد گوگل نمی تواند همه سایت های مختلف را جریمه کند و فقط براساس میزان کم و زیاد تخلف ها آن ها را رتبه بندی می کند. با پنالتی و حذف کردن همه سایت ها پس چه نتایجی را به کاربران نشان دهد؟

حتما شما هم دیده اید که سایت های دانلود موزیک یا دانلود فیلم همگی موضوعات و حتی محتوای تکراری دارند و حتی از برچسب های زیاد و تکراری استفاده می کنند. با این وجود گوگل مجبور است که حتی به این صفحات و برچسب هایشان هم رتبه ای را اختصاص دهد.

این شرایط برای سایت هایی با موضوعاتی مثل دیجیتال مارکتینگ و سئو متفاوت است. در صورتی که از برچسب گذاری اشتباه استفاده کنید، لینک سازی تان اشتباه باشد یا محتوای تکراری داشته باشید، حتما رتبه سایتتان کاهش می یابد، چون سایت های رقیب از این روش های غلط استفاده نمی کنند.

آموزش برچسب گذاری صحیح برای سئو سایت

در ادامه به بررسی روش های برچسب گذاری اصولی که باعث بهینه سازی بهتر سایت و دریافت جایگاه بهتر در نتایج جستجو می شود، می پردازیم.

شناسایی نیاز کاربر برای برچسب گذاری

همان طور که در قسمت های قبلی مقاله گفته شد، در استراتژی برچسب گذاری از برچسب ها برای دسته بندی کردن مقالات و محصولات می توانید استفاده کنید. البته ممکن است با این روش هم برچسب گذاری ها تکراری و اشتباه انجام شود.

برای مثال در صورتی که یکی از صفحات سایت را برای آموزش گرافیکی اختصاص داده اید و یک صفحه را برای آموزش فتوشاپ، و … در این میان اگر از برچسب “تجربه کاربری” برای آموزش های مربوط به تجربه کاربری استفاده کنید، هم کلمه کلیدی و هم برچسب شما عبارت “تجربه کاربری” است. زمانی که کاربر عبارت تجربه کاربری را جستجو کند و این صفحه از سایت شما را ببیند، وارد سایت می شود؟ و یا با وارد شدن نظرش جلب می شود؟

تجربه کاربری

کاربر ممکن است در این صفحه با برچسب هایی مثل اشتباهات UX، تکنیک های تجربه کاربری موفق و استراتژی ایجاد تجربه کاربری هم روبرو شود. اما هدف کاربر از جستجوی عبارت “تجربه کاربری” فهمیدن معنای دقیق و آشنایی با مفهوم این کلمه است نه آموزش های مرتبط با این تکنیک.

بیشتر بخوانید: اشتباهات رایج در طراحی تجربه کاربری یا UX

پس از صفحاتی که وارد آن ها شده رضایت نخواهد داشت و با دیدن عناوینی که به دنبالش نبوده سریعا از سایت خارج می شود. راه حل مهم این است که قبل از استفاده از برچسب، به نیاز کاربران خود توجه کنید و متناسب با نوع عنوان مقاله تان، برچسب گذاری را انجام دهید.

در مقالاتی مثل نرخ پرش، آموزش کار با وب مستر گوگل و … در مورد اهمیت رفتار کاربر در سایت صحبت کرده ایم.

وقتی که کاربر بر اساس برچسب هایی که در سایت وجود دارد، وارد سایت می شود با تعداد زیادی برچسب و مقالات مختلف روبرو شده و در چنین مواقعی گیج می شود و از سایت بیرون می رود. خروج سریع کاربر از سایت از دید کاربر یک اقدام منفی است.

با این کار گوگل متوجه می شود این صفحه از سایت شما برای کاربر مفید نبوده و این یعنی همان افزایش نرخ پرش. افزایش نرخ پرش (Bounce Rate) یکی از پارامترهایی است که رتبه سایت را کاهش می دهد. زمانی که کاربر با دیدن برچسب صفحه سایت شما باید رفتار او مثل زمان خارج شدن از سایت، یا زمان ماندگاری کاربر در سایت را بررسی کنید.

بیشتر بخوانید: بانس ریت (Bounce Rare) چیست؟ راه های کاهش نرخ پرش سایت

برای این کار بهتر است که خودتان را جای کاربر بگذارید. با اهمیت دادن به سلیقه و پیاده کردن راه هایی برای افزایش رضایت کاربر، نیمی از راه موفقیت سئو را رفته اید.

بهینه سازی متن در صفحه برچسب

یکی از کارهای مفید در استراتژی برچسب گذاری، نوشتن چندین پاراگراف محتوای سئو شده با استفاده از کلمات کلیدی در ابتدا یا انتهای صفحه برچسب است. البته باید مراقب باشید که با این نوع برچسب گذاری تجربه کاربری کاهش نیابد.

سئو کردن متن صفحات برچسب یکی از راه های بهبود رتبه سایت در نتایج جستجو است. متن صفحات برچسب باید شامل کلمات کلیدی مرتبط با موضوع سایت و محتوای آن باشد. متن صفحات برچسب نباید خیلی طولانی یا خیلی کوتاه باشد. بهتر است حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ کلمه باشد.

نکته مهم دیگر این که متن صفحات برچسب باید به صورت پاراگراف های منظم و با استفاده از عناوین و زیرعناوین نوشته شود. متن صفحات برچسب باید با توجه به هدف و بازار هدف سایت نوشته شود. توصیه می شود از سبک نوشتاری حرفه ای و رسمی استفاده کنید.

بهینه سازی متن در صفحه برچسب

لینک سازی داخلی و خارجی

در برخی موارد وب مستران برچسب های سایتشان را در قسمت هایی مثل ساید بار (حاشیه سایت) یا فوتر قرار می دهند. این کار باعث افزایش قدرت لینک سازی برای صفحات برچسب گذاری شده می شود. در موارد دیگر باید از روش لینک بیلدینگ (لینک سازی خارجی) هم استفاده کنید.

لینک سازی خارجی برای صفحات برچسب گذاری شده باعث افزایش قدرت این صفحات می شود. قبل از لینک سازی خارجی برای برچسب ها مقاله اصول لینک سازی خارجی را بخوانید.

بیشتر بخوانید: اصول لینک سازی خارجی (Backlinks) در سئوی سایت

برچسب گذاری در وردپرس

در سایت های وردپرسی ایجاد برچسب آسان تر قابل اجرا و یادگیری اصول آن آسان تر است. برای برچسب گذاری مقالات مراحل زیر را طی کنید:

  • وارد سربرگ نوشته ها شوید و گزینه برچسب را انتخاب کنید.
  • در کادر اولی که باز می شود، برچسب مورد نظرتان را وارد کنید. اولین اسم تبدیل به کلمه کلیدی اصلی برچسب می شود و در عنوان مقاله قرار می گیرد. در بخش نامک نیز می توانید یک URL برای صفحه انتخاب کنید. برای این کار بهتر است که از کلمه کلیدی در آدرس سایت به صورت انگلیسی یا فارسی را وارد کنید. در ادامه گزینه “افزودن برچسب” را انتخاب کنید.
  • در سمت چپ صفحه یک سر برگ به نام “برچسب ها” وجود دارد.
  • در این بخش برچسب مورد نظرتان را جستجو کنید؛ بعد از این که وب سایت کلمه یا عبارت مورد نظرتان را  جستجو و پیدا کرد با دکمه افزودن کلمه مورد نظرتان اضافه می شود. حتی اگر کلمه مورد نظرتان را از قبل ننوشته اید، برچسب را بنویسید و گزینه افزودن را بزنید.
  • در صورتی که از کلمه اشتباه برای برچسب استفاده کرده اید، در بخش نوشته ها می توانید برچسب را ویرایش یا ویرایش سریع کنید.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

1 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست.

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06