نحوه تشخیص محتوای کپی سایت به کمک معرفی 7 ابزار

نحوه تشخیص محتوای کپی سایت به کمک معرفی 7 ابزار

در این مقاله می خوانید:

یکی از مشکلات عمده و روزمره ای که مدیران سایت با آن روبرو هستند محتوای کپی شده و تکراری است که ممکن است نیروی کار به آن ها تحویل دهد. در این مقاله نمونه هایی از محتوای کپی شده را توضیح می دهیم و سپس ابزارهای تشخیص محتوای کپی را معرفی می کنیم.

در صورتی که یک سایت کوچک و تازه تاسیس دارید یا یک سایت اینترنتی بزرگ باید بتوانید محتوای کپی شده را تشخیص دهید و از انتشار آن در سایت برای جریمه های احتمالی جلوگیری کنید. در این مقاله با راه کارهای تشخیص محتوای کپی شده آشنا می شویم.

محتوای کپی شده چیست؟

گوگل بر اساس یک تعریف مشخص محتوای کپی شده یا Duplicate Content به محتوایی می گوید که یک نسخه کاملا مشابه یا نسبتا مشابه در یک سایت دیگر یا قسمت دیگری از سایت خودتان وجود داشته باشد. بر اساس تعریف عامیانه اگر نویسنده به جای تولید محتوای منحصر به فرد، متن را از قسمت های دیگر سایت یا از سایت های دیگر کپی کند، این محتوا یک محتوای کپی شده است. در نهایت گوگل متوجه این موضوع می شود.

محتوای کپی شده از یک منبع دیگر بدون ارجاع مناسب است. این نوع محتوا ممکن است به عنوان تقلب، سرقت ادبی یا نقض حق تکثیر در نظر گرفته شود. محتوای کپی شده ممکن است به اعتبار، شهرت و اعتماد تولید کننده محتوا آسیب برساند.

برای جلوگیری از محتوای کپی شده، باید همیشه منابع خود را به درستی ذکر کنید و نقل قول، خلاصه یا بازنویسی را با استفاده از علامت‌های مناسب مشخص کنید. همچنین باید از استفاده بیش از حد از منابع دیگران خودداری کنید و سعی کنید محتوا را با لحن خود بنویسید.

محتوای کپی شده چیست؟

تاثیر محتوای کپی شده روی سایت چیست؟

حدودا 7 – 6 سال پیش زمانی که در گوگل جستجو می کردید، حدود نیمی از سایت ها دارای محتوای یکسان بودند و به راحتی نویسنده یا مدیر سایت محتوا را از سایت های دیگر کپی می کردند، این اتفاق به خاطر ضعف کلی گوگل در شناسایی محتوای کپی شده بود.

در گذشته الگوریتم های گوگل قادر به تشخیص محتوای تکراری نبودند، اما با روی کار آمدن الگوریتم پاندا، این الگوریتم با سایت های مختلف برخورد و آن ها را از نتایج جستجو حذف می کرد. الگوریتم پاندا سایت جریمه نمی شد اما با داشتن محتوای تکراری عملا از نتایج گوگل حذف می شدند و در نتیجه قدرت سئو سایت کاهش می یافت.

چرا Duplicate Content (محتوای کپی شده) خوب نیست؟

قبل از آشنایی و معرفی راه کارهای تشخیص محتوای کپی شده، بهتر است که متوجه شویم چرا محتوای کپی شده بد است و تاثیرات آن روی سایت چیست؟

محتوای کپی شده یا Duplicate Content مشکلاتی را برای صاحبان وب‌سایت و کاربران اینترنت ایجاد می‌کند. برخی از این مشکلات عبارتند از:

  • کاهش رتبه وب‌سایت در نتایج جستجو: موتورهای جستجو مانند گوگل، سعی می‌کنند صفحات وب با کیفیت و منحصر به فرد را به کاربران نشان دهند. اگر چندین صفحه وب محتوای یکسان داشته باشند، موتورهای جستجو ممکن است تنها یکی از آن‌ها را به عنوان منبع قابل اعتماد در نظر بگیرند و بقیه را نادیده بگیرند. این باعث می‌شود رتبه وب‌سایت‌های دارای Duplicate Content در نتایج جستجو پایین بیاید و ترافیک کمتری دریافت کنند.
  • کاهش اعتبار وب‌سایت: محتوای کپی شده نشان دهنده عدم حرفه‌ای بودن و تخلف حق تکثیر است. وب‌سایت‌هایی که محتوای خود را از منابع دیگر کپی می‌کنند، احتمال دارد به جای ارائه اطلاعات جدید و مفید، فقط تکرار همان چیزهای قدیمی باشند. این باعث می‌شود کاربران به اعتبار و صداقت آن‌ها شک کنند و به دنبال منابع بهتر بروند.
  • کاهش تجربه کاربر: امروزه بسیاری از مخاطبان وب سایت ها کاربران حرفه ای هستند که زمان جستجو در گوگل و وقتی دنبال به دنبال یافتن جواب سوالشان هستند، فقط یک مقاله مطالعه نمی کنند و حتی در برخی موارد مقالات متعدد سایت های مختلفی را می خوانند. در چنین مواردی وقتی کاربر یک محتوا را در سایت دیگری بخواند، این سایت را به عنوان یک سایت کپی کار و متقلب می شناسد و برای جستجوهای بعدی سراغ سایت کپی کار نمی رود.

در اصل هدف از تولید محتوا در سایت و هزینه ای که برای این کار می شود، برای  جلب نظر کاربر، خواندن مقاله یا خواندن و دیدن صفحات سایت توسط کاربر است. در صورتی که کاربر از محتوای سایت رضایت داشته باشد به دیدن محصولات و خدمات و در نهایت سفارش و خرید آن ها متقاعد می شود.

چرا Duplicate Content (محتوای کپی شده) خوب نیست؟

چگونه محتوای کپی شده را تشخیص دهیم؟

برای این که تشخیص دهید محتوای کپی شده در سایت وجود دارد، روش های متفاوتی وجود دارد که سئو کاران و کارشناسان تولید محتوا از آن استفاده می کنند. یکی از این ابزار و روش های ساده و رایگان استفاده از خود گوگل است. ابتدا چگونگی تشخیص محتوای کپی از طریق گوگل را آموزش می دهم و سپس سایر روش ها و ابزارهای تشخیص محتوای تکراری.

تشخیص محتوای کپی و تکراری توسط گوگل

گوگل با استفاده از الگوریتم های هوش مصنوعی روز به روز قوی تر و هوشمندتر می شود. یکی از الگوریتم های هوشمند برای تشخیص محتوای تکراری سایت ها استفاده می شود که البته دقیق و کاربردی است. این الگوریتم ها کمک می کند که بهترین نتایج به کاربران نمایش داده شود تا در نهایت از سایت و محتوای آن رضایت داشته باشند و به آن اعتماد کنند.

برای تشخیص محتوای کپی توسط گوگل کافی است یک قسمت یا یک عنوان از سایت را کپی کرده و نتیجه را در گوگل جستجو کنید و نتایج را ببینید. گوگل یک سری نتایج را به شما نشان می دهد، در بین این نتایج دقت کنید که کدام سایت ها دقیقا متنی که کپی کرده اید را نشان می دهد. در صورتی که متنی دقیقا با محتوایی که کپی کرده اید را مشاهده نکردید، یعنی این محتوا منحصر بفرد و کاملا جدید است.

بیشتر بخوانید: آشنایی با الگوریتم های موتور جستجوی گوگل

تشخیص محتوای کپی و تکراری توسط گوگل

ابزارهای شناسایی محتوای کپی در سایت

ابزارهای مختلفی برای تشخیص محتوای کپی شده در سایت وجود دارد که می تواند به سئوکاران و کارشناسان تولید محتوا کمک کند. اما فراموش نکنید که همه این ابزار تا حدودی احتمال خطا در آن وجود دارد و آماری که نشان می دهند قطعی نیست. حتی در برخی موارد ممکن است این ابزار سایت را برای تولید محتوا به خطر بیندازد.

  • Plag scan: یکی از ابزارها و سایت های تخصصی برای شناخت و تشخیص محتوای کپی است. برای تشخیص محتوای کپی کافی است در انتهای صفحه سایت یکی از دو روش را انتخاب و sign up کنید، یک اکانت جدید بسازید و از آن استفاده کنید.
  • Edubirde: یکی از محبوب ترین و دقیق ترین ابزار در مقایسه با ابزارهای دیگر تشخیص محتوای تکراری این سایت است. این سایت به دلیل طراحی زیبا و رابط کاربری آسان طرفداران زیادی دارد و حتی نسبت به ابزار دیگر دقیق تر است. در این سایت باید ابتدا عنوان مقاله و سپس قسمتی از متن مورد نظرتان را کپی کنید تا شروع به جستجو و آنالیز کند.
  • Articlechecker: یکی دیگر از ابزارهای آنلاین دیگر برای تشخیص محتوای تکراری برای سایت های انگلیسی است که مورد استفاده هم قرار می گیرد.
  • Duplichecker: یکی از ابزارهایی که بدون ثبت نام می توانید از آن برای پیدا کردن محتوای تکراری سایت ها استفاده کنید، ابزار Duplichecker است. با استفاده از این سایت آنلاین می توانید مقالاتی تا 1500 کلمه را بررسی کنید.
  • Siteliner: این سایت یکی از قدیمی ترین سایت های آنلاین برای تشخیص محتوای تکراری است که صرفا سایت هایی با زبان انگلیسی از آن می توانند استفاده کنند. برای استفاده از این سایت باید ابتدا آدرس سایت را وارد کنید. طبق ادعای این سایت شما می توانید محتوای تکراری، لینک های شکسته را می توانید تشخیص دهد و پیدا کند.
  • Plagiarismcheckerx: یکی دیگر از ابزارهای آنلاین سایت Plagiarismcheckerx است که برای استفاده از نسخه basic می توانید به صورت رایگان استفاده کنید. این ابزار کمک می کند تا سایر محتواهای مشابه با محتوای وارد شده را جستجو و مشاهده کنید.
  • Copyscape: برای استفاده از این ابزار آنلاین ابتدا آدرس سایت را وارد کنید تا متن های کپی شده که در آن وجود دارد را جستجو کند.
  • Hostiran: یکی از ابزارهای آنلاینی که برای تشخیص محتوای تکراری سایت های فارسی از آن استفاده می شود، ابزار Hostiran است. با استفاده از این سایت می توانید قسمتی از متن که می خواهید تکراری بودن آن را تشخیص دهید، وارد و جستجو کنید.
  • Upseo: این سایت آنلاین کمک می کند قسمتی از محتوای سایت که می خواهید تکراری بودن آن را تشخیص دهید و آنالیز کنید.

ابزارهای شناسایی محتوای کپی در سایت

چگونه محتوای تکراری ننویسیم؟

حال که با روش های تشخیص محتوای کپی شده آشنا شدیم، نوبت آن است تا بدانیم که چگونه باید محتوایی منحصربفرد و یکتا تولید کنیم؟

نوشتن محتوای تکراری یکی از مشکلات رایج نویسندگان است. محتوای تکراری ممکن است باعث کاهش اعتبار، افزایش نرخ جهش و کاهش رتبه سئو شود. برای جلوگیری از این مشکل، چند راهکار وجود دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم.

بیشتر بخوانید: چگونه برای تولید محتوا موضوعات مختلف انتخاب کنیم که تکراری نباشد؟

بررسی محتوای موجود در وب

قبل از نوشتن درباره یک موضوع، لازم است که تحقیق کنید و ببینید که چه مطالبی در این زمینه قبلا نوشته شده اند. سعی کنید که از منابع معتبر و به روز استفاده کنید و از کپی کردن یا بازنویسی محتوای دیگران خودداری کنید. به جای آن، سعی کنید که نظر خود را بیان کنید و با استفاده از داده ها، شواهد و مثال ها، محتوای خود را غنی و جذاب کنید.

تعیین هدف و مخاطب محتوا

هر محتوایی باید یک هدف خاص داشته باشد، چه آموزشی باشد، چه تبلیغاتی، چه سرگرم کننده و … همچنین باید بدانید که مخاطب شما چه کسانی هستند و چه نیاز و انتظاراتی دارند. با تعیین هدف و مخاطب، می توانید محتوای خود را به صورت مناسب سازماندهی و بسط دهید. سعی کنید که پاسخ سؤالات پنج گانه چرا، چگونه، چه، کجا و کی را در محتوای خود بدهید.

تعیین هدف و مخاطب محتوا

استفاده از روش های نگارش خلاق

نگارش خلاق به شما کمک می کند که با استفاده از تکنیک های مختلف، محتوای جدید و منحصر به فرد بسازید. برخی از این تکنیک ها عبارتند از: استفاده از فرمول های عنوان سازی، استفاده از قالب های نگارش مختلف (مثل داستان، شعر، نقد و … )، استفاده از تصاویر، نقشه ذهنی، جدول و … برای تصور و طرح ریزی محتوا، استفاده از فرمول AIDA (Attention, Interest, Desire, Action) برای جلب توجه و ترغیب مخاطب به عمل.

بازخوانی و ویرایش محتوا

پس از نگارش محتوا، لازم است که آن را چندین بار بازخوانی و ویرایش کنید. در این مرحله، باید به اشکالات املایی، نگارشی، دستوری و معنایی توجه کنید و آن ها را برطرف کنید. همچنین باید به ساختار جملات، پاراگراف ها و کل متن دقت کنید و آن ها را بهبود بخشید. می توانید از ابزارهای آنلاین مانند Grammarly، Hemingway و … برای کمک به ویرایش محتوا استفاده کنید.

بازخوانی و ویرایش محتوا

یکی از آسان ترین و البته بهترین راه کارهای تولید محتوای منحصر بفرد و جدید این است متن را باز نویسی یا پارافریز کنید. این روش یعنی متن مورد نظرتان را از یک صفحه معتبر مطالعه و سپس با لحن و نگارش جدید خودتان بازنویسی کنید. یکی از روش های منحصر به فرد در تولید محتوای منحصر به فردی که از طریق آن قصد جلب اعتماد کاربر و متقاعد کردن آن را دارید، تولید محتوا از طریق ترجمه کردن چندین منبع خارجی و معتبر است.

به کمک تولید محتوای یونیک و مناسب، می توانید باعث بهبود جایگاه سایت در گوگل و به دنبال آن، افزایش ورودی گوگل سایت خود شوید.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

0 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست.

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06