بازاریابی برون گرا یا Outbound Marketing چیست؟

بازاریابی برون گرا یا Outbound Marketing چیست؟

در این مقاله می خوانید:

حال که با مفهوم بازاریابی درون گرا آشنا شدیم، نوبت به بررسی و مطالعه در مورد یکی دیگر از شاخه های دیجیتال مارکتینگ به نام بازاریابی برون گرا یا Outbound Marketing رسیده است. با ما همراه باشید.

تفاوت بازاریابی برون گرا با بازاریابی درون گرا

بازاریابی برون گرا زیر مجموعه دیجیتال مارکتینگ (بازاریابی دیجیتالی) است. در این روش بازاریابی دیجیتالی تمرکز روی جذب و جلب نظر و توجه کاربر و تبدیل آن به مشتری است. در بازاریابی برون گرا بر خلاف بازاریابی درون گرا که باید کاربر و مشتری به سمت شما می آمد و به نوعی بازاریابی با مجوز بود، نیست. در روش برون گرا باید خودتان سراغ مشتری بروید و با روش هایی که در ادامه مقاله به آن پرداخته می شود مشتری را جذب کنید.

بیشتر بخوانید: بازاریابی درون گرا یا Inbound Marketing چیست؟

بازاریابی برون گرا چیست؟

در سبک بازاریابی برون گرا برعکس بازاریابی درون گرا، این کسب و کار است که به سمت مخاطب می رود و مخاطب را جذب می کند. در حالی که در بازاریابی درون گرا این روش برعکس است و مخاطب به سمت کسب و کار و شرکت می رود تا نیاز خود را برطرف کند.

بازاریابی برون گرا چیست؟

برای مثال تصور کنید که در موتور جستجوی گوگل به دنبال شرکت یا سایتی برای ارائه خدمات طراحی سایت می گردید، پس از جستجو، لیستی از لینک سایت ها را مشاهده می کنید و سپس یک سایت را برای دریافت خدمات خود از جمله طراحی سایت انتخاب می کنید. همان طور که می بینید در این روش این شما هستید که برای رفع نیاز خود به سمت کسب و کارها می روید که این مورد همان سبک و روش بازاریابی درون گرا است.

در روش بازاریابی برون گرا این سبک کاملا برعکس است. فرض کنید که در ساعاتی از شب یک پیام تبلیغاتی برای تلفن همراه شما ارسال می شود یا زمانی را تصور کنید که مشغول تماشای یک سریال تلویزیونی هستید و در بین آن یک پیام تبلیغاتی بازرگانی پخش می شود. روش دیگری را تصور کنید که در یک همایش یا وبینار شرکت کرده اید و در بین وبینار یا سمینار از اسپانسرهای مالی برنامه تشکر می کنند. به این گونه پیام هایی که یک پیغام بازرگانی و خیلی بی موقع است و موجب وقفه می شود، بازاریابی برون گرا گفته می شود.

در روش دوم یعنی بازاریابی برونگرا کسب و کارها شروع کننده گفتگو بین مخاطبان و خودشان هستند و همان طور که گفته شد به دلیل وقفه ای که در ذهن مشتری ایجاد می شود به عقیده برخی از بازاریابان و حتی به گفته ست گادین بازاریابی وقفه انداز گفته می شود. در اصطلاحات بازاریابی پیشنهاد می شود که از بازاریابی برون گرا استفاده شود چون بار منفی کمتری دارد.

 

7 ابزار مورد استفاده در بازاریابی برونگرا

همان طور که در مقاله بازاریابی درون گرا گفته شد، اصطلاح بازاریابی زیر مجموعه مدیریت تبلیغات یا مدیریت بازاریابی است. ابزارهایی که در بازاریابی برون گرا مورد استفاده قرار می گیرد تقریبا شامل تمامی ابزارهای بازاریابی و تبلیغات سنتی، همچنین استفاده مشترک از ابزارهای بازاریابی دیجیتال است که در بازاریابی برونگرا نیز استفاده می شود که همین امر موجب گسترش دامنه ابزارهای بازاریابی شده است.

7 ابزار مورد استفاده در بازاریابی برونگرا

ابزارهای بازاریابی برون گرا عبارتند از:

ایمیل مارکتینگ

دریافت و دسته بندی ایمیل مخاطبین و بازدید کنندگان سایت یکی از بهترین دارایی هایی است که بازاریابان جمع آوری ایمیل مشتریان و مخاطبان را بسیار ضروری و کار آمد می دانند. نکته حائز اهمیت در استفاده از ایمیل مخاطبان و رو آوردن به روش بازاریابی برون گرا با استفاده از ایمیل مارکتینگ دسته بندی (بخش بندی) مشتریان و مخاطبان بر اساس پرسونای آنان است. کاربران سایت در رده های سنی متفاوت، علایق و سلیقه ها، دغدغه و نیازهای متفاوت و دارای شغل و موقعیت مالی متفاوت هستند.

پیام هایی که برای کاربران و البته به درخواست خود مخاطبان برای آن ها ارسال می شود، باید متناسب با پرسونای آن ها باشد. یکی از مواردی که برای برخی از کاربران بسیار مهم است ارسال ایمیل هایی با محتوای آموزشی است تا برای آن ها مفید و مورد استفاده واقع شود.

بیشتر بخوانید: ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی چیست؟

اینفلوئنسر مارکتینگ

بسیاری از افراد ترجیح می دهند که برای خرید و سفارش یک محصول یا درخواست یک خدمت مثل دوره های آموزشی این تبلیغ و معرفی را از طرف افراد معتبر و مطرح در شبکه های اجتماعی به ویژه اینستاگرام  بشنوند و کسی محصولات را به آنان معرفی کند و حتی مهم تر از آن توسط یک ویدئو آن را با محصولات دیگر مقایسه کند.

رسانه های جمعی

منظور از رسانه های جمعی تبلیغ در تلویزیون و در رادیو است. استفاده از رسانه های جمعی هزینه های بیشتری را در مقایسه با سایر روش های بازاریابی برون گرا دارد. اما یکی از پر سابقه ترین روش هایی است که در گذشته بسیار رایج بود و کسب و کارها از آن استفاده می کردند. فراموش نکنید که رسانه های جمعی رادیو و تلویزیون طرفداران خود را دارد که در ساعات زیادی آن را دنبال می کنند.

بازاریابی پیامکی

یکی از روش های پر استفاده ای که در گذشته از آن زیاد استفاده می شود، ارسال پیام های تبلیغاتی به صورت جمعی به کاربران و مخاطبان دسته بندی شده و مشخصی ارسال می شده است. همان طور که می دانید استفاده از شبکه های پیام رسان مانند واتس اپ و تلگرام استفاده از روش پیام های تبلیغاتی را با مشکل روبرو کرده و نرخ کلیک پیام های تبلیغاتی کاهش یافته است.

بیشتر بخوانید: بازاریابی پیامکی یا SMS Marketing چیست؟

طراحی بنر و بیلبورد

طراحی و استفاده از بنر و بیلبورد و حتی تراکت در بسیاری از شهرها و کشورها و جوامع مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از بنر و بیلبورد همانند رسانه های جمعی هزینه های زیادی از قبیل طراحی، چاپ و اجاره مکان هایی برای نصب و پخش کردن تراکت های تبلیغات را به دنبال دارد.

طراحی بنر و بیلبورد

رپورتاژ آگهی

استفاده از روش رپورتاژ آگهی مستلزم استفاده از بازاریابی محتوایی و تولید محتوای منحصر به فرد و سئو شده و استفاده از آن در سایت های پرطرفدار که مخاطبین زیادی دارد را شامل می شود. مثل سایت های خبری که امکان بازدید از آن توسط کاربران و افراد زیاد است. برای استفاده از این روش بازاریابی برون گرا سایت ها یکتا نت و مدیا اد مناسب و کار آمد هستند.

بیشتر بخوانید: منظور از رپورتاژ آگهی چیست؟ مشخصات یک رپورتاژ آگهی موفق

تبلیغات بنری

در این روش همانند روش سنتی طراحی و چاپ بنر، نیاز به طراحی یک بنر تبلیغاتی است که در سایت ها و بلاگ هایی که بازدید زیادی دارد استفاده می شود. بنر طراحی شده در سایت مقصد قرار داده شده و سایت مقصد نیز بر اساس تعداد کلیکی که روی بنر می شود هزینه ای را پرداخت می کند.

چالش های استفاده از روش بازاریابی برون گرا

درباره استفاده از روش بازاریابی برون گرا نقدها و نظراتی از سمت بازاریابان وجود دارد که عبارت است از:

  • گران و پر هزینه بودن: در سطرهای بالا مثال های گران بودن بازاریابی برون گرا گفته شد.
  • کاهش اثر بخشی: بازاریابی برون گرا در مقایسه با زمان گذشته اثر بخشی آن کاهش یافته است و تعداد مخاطبین و افرادی که از این روش استقبال می کنند و جذب کالا یا خدماتی می شوند، کاهش یافته است. دلیل کاهش اثر بخشی استفاده از شبکه های اجتماعی و افزایش فراگیر شدن آن است.
  • ردیابی دشوار پیام ها: روش های استفاده از ایمیل مارکتینگ و پیام رسانی جز روش های اصلی بازاریابی برون گرا است اما ردیابی و ارزیابی عملکرد این گونه روش ها دشوار است و باید به طور دقیق بررسی شود که چند نفر از کاربران ایمیل را باز کرده اند یا پیام هی تبلیغاتی را خوانده اند.
  • کاهش نرخ بازگشت سرمایه (ROI): هزینه هایی که صرف تبلیغات، چاپ و منتشر کردن آن در سطح شهر یا در تبلیغات کلیکی می شود، در مقایسه با روش بازاریابی درون گرا از نرخ بازگشت کمتری برخوردار است و افراد کمتری از این طریق جذب می شوند.
  • افزایش هزینه جذب مشتری: بازاریابی برونگرا یک روش بازاریابی وقفه انداز است و درست به همین دلیل بسیاری از افراد به آن توجه نمی کنند، تبلیغات را نمی خوانند، روی آن کلیک نمی کنند، پیام های تبلیغاتی را نمی خوانند و صاحبان کسب و کار و بازاریابان برای جذب مشتری باید روش های دیگری را امتحان و استفاده کنند.

چالش های استفاده از روش بازاریابی برون گرا

سخن پایانی

با توجه به توضیحاتی که در این مقاله و بالاخص در مقاله بازاریابی درون گرا گفته شد، نمی توان استفاده از روش بازاریابی برون گرا به طور کلی منفی و بدون استفاده و بدون تاثیر دانست. هنوز هم بسیاری از بازاریابان استفاده از روش بازاریابی برونگرا را به صاحبان کسب و کار معرفی می کنند و آن را کار آمد می دانند.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

0 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست.

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06