اسپم مارکتینگ چیست و چه بلایی بر سر کسب و کار ما می آورد؟

اسپم مارکتینگ چیست و چه بلایی بر سر کسب و کار ما می آورد؟

در این مقاله می خوانید:

امروزه با رشد تکنولوژی در زمینه ارسال تبلیغات ایمیلی ما شاهد افزایش شدید هرزنامه های ناخواسته در قالب اسپم مارکتینگ به عنوان یک بازار کاری شده ایم.

اسپم مارکتینگ (Spam Marketing) چیست؟

برای توضیح در خصوص اسپم مارکتینگ (Spam Marketing) ابتدا باید ببینیم که اسپم به چه معنی است. اسپم یا همان هرزنامه را در اصطلاح فارسی به هر گونه ارسال پیام ناخواسته می گوییم. این پیام های ناخواسته که بدون اجازه یا توافق قبلی از گیرنده پیام برایش ارسال گردد یک اسپم نامیده می شود. اسپم ها اکنون به عنوان یک پدیده مخرب در قالب تجاری یا اسپم مارکتینگ در تبلیغات فضای آنلاین ساخته و ارسال می گردند.

اگر چه ارسال پیام های از نوع اسپم غیر مجاز است اما در واقعیت این هرزنامه ها همیشه و پیوسته ساخته و ارسال می گردند. زیرا ارسال اسپم ها هزینه اجرایی و عملیاتی زیادی ندارد و از طرفی با پوشش کاری در بین مخاطبین زیاد، به هر حال تعدادی خریدار و مصرف کننده پیدا خواهد کرد. همین تعداد هرچند کم نیز به علت کم هزینه بودن ارسال اسپم ها باعث سودآوری تجارت اسپم مارکتینگ گردیده است.

آیا اسپم مارکتینگ یک فعالیت قانونی است؟

باید گفت که از ابتدای تولید این مدل از پیام ها تا به اکنون همیشه ساخت و تولید اسپم غیر قانونی و خلاف بوده است. ارسال کننده های اسپم و ارائه دهندگان خدمات ارتباطی در دنیا همیشه در یک تلاش و تقابل همیشگی با یکدیگر بوده اند.

هر یک از آن ها سعی می کنند با تکامل و افزایش سطح تکنولوژی خود در گسترش اقتصاد آنلاین از دیگری عقب نماند. این تقابل تا جایی پیش رفته که بسیاری، نوع رفتار بین ارائه دهندگان خدمات ارتباطی و فعالان در زمینه اسپم مارکتینگ را به بازی موش و گربه تشبیه نموده اند.

اسپم مارکتینگ

تفاوت بین بازاریابی ایمیلی و تبلیغات ایمیلی چیست؟

برای بدست آوردن درک درست از کارکرد اسپم مارکتینگ می بایست نخست به بررسی تفاوت های بین تبلیغات ایمیلی Email Advertising با مفهوم کلی بازاریابی ایمیلی Email Marketing پرداخت.

دقت نمایید که در تبلیغات ایمیلی در واقع شما پیام یا بسته تبلیغی را از طریق ایمیل برای تعداد زیادی از مخاطبین خود ارسال می کنید. اما این ارسال ممکن است که در واقع لزوما بنا به درخواست و نیاز آن ها نبوده باشد. حتی گاهی وقت ها گیرنده پیام از دریافت پر تکرار و بی مورد آن ها ممکن است ناخشنود هم باشد. ارسال کننده اینگونه پیام ها ایمیل های مورد استفاده خود را ممکن است از یک بانک ایمیل خریده یا حتی ربوده باشد.

بیشتر بخوانید: ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی چیست؟

ارسال کننده های اسپم ها در یک نگاه کاملا اقتصادی در قالب اسپم مارکتینگ (Spam Marketing) فعالیت نموده و در این راه فقط به فکر افزایش سود خود هستند. این ارسال ها حتی با وجود عدم رضایت گیرنده از دریافت آن ها باز هم از طریق فرستنده های اسپم ارسال می شود.

در مقابل بازار اسپم مارکتینگ نوع دیگری از فعالیت در حوزه فضای مجازی آنلاین موجود است به نام بازاریابی ایمیلی که در آن ارتباط بلند مدت و دو جانبه با مشتری ها بنا به درخواست آن ها و با هدف معرفی و دریافت کالا یا خدمات و حتی اطلاعات کاربردی مورد نیاز مشتری ها برقرار می گردد.

در این حالت ارسال کننده معمولا ایمیل را با رضایت کامل درخواست کننده و یا حتی اعلام نیاز او ارسال می کند. بنابراین باید گفت که در حوزه تبلیغات ایمیلی همه ارسال کننده ها همیشه محتوای شبیه به اسپم را تولید و ارسال نمی کنند. بلکه گروهی از آن ها این عمل را با رضایت کامل طرف دیگر انجام می دهد.

بازاریابی ایمیلی و تبلیغات ایمیلی

آسیب اسپم ها بر بازار تجارت آنلاین

در هر صورت یک فرستنده اسپم باید بداند که هر لحظه ممکن است تا فعالیت کاری و اقتصادی او در بازار تجارت آنلاین در معرض خطر قرار بگیرد. از نظر قانونی اسپم مارکتینگ یک جرم در فضای مجازی می باشد که باعث سلب آسایش دریافت کننده های اسپم ها می گردد. در بیشتر کشورهای جهان قوانینی برای مجازات و تنبیه تولید کننده های این هرزنامه ها در قالب اسپم مارکتینگ وضع شده و اجرا می گردد.

همچنین استفاده کنندگان از اسپم مارکتینگ باید بدانند که فعالیت تبلیغی آن ها ممکن است حتی نتیجه عکس نیز به بار بیاورد. دریافت کننده های اسپم اکثرا برای خلاص شدن از دست این پیام های مزاحم و پر تکرار همیشگی اقدام به قطع ارتباط ایمیلی با شرکت ها و عرضه کننده های کالا و خدمات به شکل اسپم می نمایند. همچنین بعضی از اوقات وجهه شرکتی که تبلیغات خود را از طریق اسپم ارائه و ارسال کرده در بین مصرف کننده ها خراب شده و آن ها دیگر میلی به برقراری ارتباط با شرکت های مزاحم نخواهند داشت.

آسیب اسپم ها

کدام کشورها بزرگترین بازار اسپم مارکتینگ را دارا هستند؟

می توان گفت که این بازار در کل جهان و هر جایی که فضای مجازی نفوذ کرده و مورد بهره برداری قرار می گیرد می تواند ایجاد شود. البته علت ذاتی خلق این بازار مالی یا اسپم مارکتینگ رونق و گسترش بازار تولید در آن ناحیه جغرافیایی می باشد. بنابراین بدیهی است که بازار اسپم مارکتینگ در کشورهای صنعتی دارای رشد اقتصادی بالا اکثرا بیشتر از کشورهای دیگر می باشد. به عنوان مثال به نمودار اسپم مارکتینگ زیر که توسط شرکت کاسپر ارائه شده دقت کنید:

اسپم مارکتینگ

چنانکه دیده می شود بیشترین سهم بازار اسپم مارکتینگ مربوط به پنج کشور صنعتی جهان است. این کشورها در واقع تولید کننده و توزیع کننده های مهم محصولات صنعتی و حتی اطلاعاتی در جهان هستند. این پدیده اتفاقی نیست و به خودی خود نشان می دهد که بازار اسپم مارکتینگ دوشادوش بازار تکنولوژی و هم سطح آن پیشرفت می کند.

فعالیت اسپم مارکتینگ در اینستاگرام

استفاده از تکنیک های اسپم مارکتینگ فقط محدود به کار با ایمیل نیست و در محیط های کاربری ارتباطی دیگر نیز نفوذ کرده است. تولید کننده های اسپم تمام تلاش خود را می کنند تا در تمام ارتباط های آنلاین حضور داشته باشند.

به عنوان مثال حتما فعالیت اسپم مارکتینگ را در لینکدین، اینستاگرام دیده اید. تمامی استفاده کنند ها از برنامه اینستاگرام متوجه شده اند که پیام های دایرکت اسپم یا نامربوط از افرادی ناشناس برای آنها ارسال می گردد. این ارسال ها اکثرا بدون درخواست و میل گیرنده صورت می گیرد و موجب ناراحتی آن ها می شود. لذا اینستاگرام برای جلوگیری از این ارسال ها قصد دارد تا ابزارهای جدیدی برای فیلتر کردن آن ها قبل از نمایش تولید کند.

شما نیز حتما در زمان استفاده از اینستاگرام با این پیام های ناخواسته که بخشی از اسپم مارکتینگ هستند برخورد داشته اید. این پیامها معمولا در قسمت Requests دیده می شوند. گاهی این پیام ها را از کسانی دریافت می کنید که شما حتی اینستاگرام آن ها را دنبال هم نمی کنید که این خود گواه اسپم بودن آن هاست.

به همین جهت اینستاگرام تصمیم دارد تا برای مدیریت DM های نامربوط لیستی از ایموجی ها و کلمات کلیدی نامناسب را برای جلوگیری از رفتارهای نفرت انگیز فیلتر کند.

البته این رفتار در سرویس های ایمیل مارکتینگ هم پشتیبانی می گردد. زیرا آنجا نیز سعی در مقابله با اسپم مارکتینگ به عنوان یک ابزار مزاحم می شود. در این حالت این سرویس ها اگر متوجه شوند که شما از ایمیل ها به صورت حجمی با تعداد بالا ارسال را انجام می دهید آنگاه با توانایی ارسال شما برخورد شده و حتی ارتباط شما را قطع خواهند کرد. به عنوان مثال می توانید از DirectAdmin به عنوان یک کنترل پنل به شرح زیر بهره بگیرید:

فعالیت اسپم مارکتینگ

  • در ابتدا باید وارد پنل کاربری دایرکت ادمین خود شوید.
  • سپس از طریق منو Email Management گزینه SPAM FILTERS را برگزینید.
  • حالا از داخل صفحه باز شده می توانید یک به یک گزینه ها را بررسی کرده و هرکدام را که خواستید برای فیلتر شدن انتخاب کنید.

فعالیت اسپم مارکتینگ

مفهوم هر یک از گزینه ها برای مقابله با اسپم ها عبارت است از :

  • Block a specific Email address: اگر در فیلد روبروی این گزینه آدرس یک ایمیل را که به نظر شما مربوط به اسپم مارکتینگ است وارد کنید. دایرکت ادمین از این به بعد آن ایمیل را مسدود خواهد کرد.
  • Block all email containing the word: در صورتیکه مایل به دریافت ایمیل های دارای یک کلمه خاص نیستید از این گزینه استفاده کنید. در فیلد روبروی آن کلمه مورد نظر را بهتر است داخل” ..” قرار دهید.
  • Block all Email Larger them: روبروی این قسمت عددی به عنوان حجم ایمیل دریافتی وارد می شود. پس از آن هر ایمیلی با بزرگی بیشتر از آن عدد بخواهد برای شما ارسال گردد نخواهد توانست انتقال را انجام دهد.
  • Enable adult filter: این پنل علاوه بر جلوگیری از اسپم مارکتینگ همچنین قادر به کنترل ورودی ها برای رنج سنی خاص نیز هست. با انتخاب این گزینه از این به بعد ایمیل های مخصوص بزرگسالان دیگر برای شما ارسال نخواهد شد.

پس از انتخاب هر یک از گزینه های فوق برای ممانعت از فعالیت مخرب هرزنامه های مربوط به اسپم مارکتینگ حالا می توانید از گزینه زیر استفاده نمایید. این گزینه مشخص می کند که تکلیف ایمیل های رسیده برای شما چه باشد. در این حالت اگر از گزینه DropEmaile استفاده کنید ایمیل ها وارد صندوق ورودی شما خواهند شد. در صورتی که از گزینه Spam Box استفاده کنید آنگاه ایمیل های ورودی در بخش اسپم ها ذخیره می گردد.

گفتیم که ساخت اسپم ها و یا هرزنامه ها کاری ناپسند بوده و باعث ناراحتی دیگران میشود. ولی به هر حال جذابیت مالی در اسپم مارکتینگ آنقدر هست که همیشه کسانی باشند که از آن استفاده کنند. در این مقاله سعی شده تا شما با مفهوم هرزنامه آشنا شده و متوجه گردید که اسپم مارکتینگ چیست و چه بلایی بر سر کسب و کار ما می آورد؟ همچنین راه های مقابله با آن نیز برای شما آورده شد تا بتوانید اینگونه اسپم ها را تحت کنترل در بیاورید.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

0 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست.

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06